کد خبر : 6719
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
152 views

الوعده وفا؛

چشم انتظاری ۱۴ ساله گلوگاهی‌ها برای ورود به سالن ورزشی خورشیدکلا

چشم انتظاری ۱۴ ساله گلوگاهی‌ها برای ورود به سالن ورزشی خورشیدکلا
سالن خورشید کلا شهرستان گلوگاه که در زمان آغاز عملیات اجرایی به کعبه آرزوی ورزشکاران مازندران برای داشتن یک سالن مسابقات جدید و استاندارد مبدل شده بود بعد از ۱۴ سال هنوز در نیمه راه قرار دارد و دستور اخیر استاندار مازندران بارقه امیدی برای به سرانجام رسیدن آن ایجاد کرده است .


به گزارش تیتر شمال؛ ساخت سالن ورزشی سه هزار نفره در روستای خورشیدکلا شهرستان گلوگاه این امیدواری را در دلِ علاقه مندان به ورزش و ورزشکاران ایجاد کرد که با بهره برداری از آن پایانی به دوران خانه بدوشی و از این شهرستان به شهرستان دیگر برای برگزاری مسابقات رفتن می باشد .

این سالن که به عنوان بزرگترین سالن مسابقات شرق مازندران به شمار می رود عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۷ آغاز شد اما در میانه کار بنا به دلایلی همچون کمبود و نبود اعتبار و یا جدی گرفتن اجرای چنین طرحی بمدت یک دهه عملیات ساخت آن متوقف ماند و قفل رکود بر درب اجرای این طرح خورد .

این سالن ورزشی بنا به گفته مسوولان ورزش مازندران در حالی در این منطقه ساخت آن آغاز شد که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی مازندران به گرگان می تواند مکانی با دسترسی راحت تر و مناسب تر برای ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات ورزشی باشد و از رنج ترافیک داخل شهری نیز رهایی یابند .

بعد از یک دهه توقف در سال ۱۳۹۷ با تخصیص اعتبار عملیات ساخت آن از سر گرفته شد و تاکنون با صرف اعتبار ملی حدود ۵۰ میلیارد ریالی این طرح به نیمه راه رسیده و به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده است .

گلوگاه شرقی ترین شهرستان مازندران به شمار می رود که از سال ۱۳۸۴ با جدا شدن از شهرستان بهشهر در تقسیمات کشوری به عنوان یک شهرستان مجزا لحاظ شده است . این شهرستان با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت هر چند از نظر وسعت و جمعیت اندکی دارد اما آمارهای اداره ورزش و جوانان شهرستان نشان می دهد که قابلیت تبدیل به قطب ورزش قهرمانی را دارد اگر امکانات و زیر ساخت های لازم فراهم شود .

این شهرستان دارای ۲۹ فضای ورزشی سرپوشیده و روباز به وسعت ۱۵۳ هزار متر مربع است که حدود یک هزار و ۲۵۰ ورزشکار سازمان یافته در این فضاهای ورزشی مشغول به فعالیت هستند که در میان آنها نام آوران و قهرمان ملی و کشوری همچون ابراهیم کلبادی نژاد و یاسین سینه سپهر قهرمانان موتورسواری ، محمدباقر یخکشی و کیان محمود جانلو از ملی پوشان کشتی حضور دارند .

همچنین گلوگاه در زمان های نه چندان دور و طی سال های اخیر به پشتوانه نیروهای ورزشی قدرتمندی که داشته یک تیم در لیگ دسته یک فوتسال کشور داشت . تیم فوتسال فجر قائم گلوگاه با هر چنگ و دندانی که بود بدنبال حفظ این جایگاه و سهمیه برای مازندران و شهرستان بود که  کمبود و ضعف هایی باعث شد تا این تیم به ورطه سقوط برود و منحل شود .

هر تیم کشوری برای بقا و ماندن در عرصه فعالیت های ورزشی نیازمند زیرساختی همچون سالن و یا زمین ورزشی است تا بتواند میزبان مسابقات باشد یا اینکه تمرینات آماده سازی تیم را در آن انجام دهد که متاسفانه این تیم کشوری بی بهره از این فضا و امکانات در مدت حضورش در لیگ برای برگزاری مسابقات مجبور بود تا خانه بدوشی را تحمل کند و مسابقات را در دیگر شهرستان های مازندران برگزار کند در حالیکه یکی از بزرگترین سالن های مسابقات مازندران راکد مانده بود .

چشم انتظاری ۱۴ ساله گلوگاهی‌ها برای ورود به سالن ورزشی خورشیدکلا

آغاز اجرای طرح به امید تکمیل پروژه

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان گلوگاه با اشاره به اینکه آغاز عملیات اجرایی ساخت سالن ورزشی سه هزار نفره خورشید کلا از سال ۱۳۸۷ آغاز شد ، گفت : زمین سه هزار و ۵۰۰ متری این سالن ورزشی از سوی اهالی روستا اهدا شد و عملیات ساخت آن با اعتبارات ملی آغاز شد .

علی رضایی افزود : این پروژه در سال آغاز عملیات اجرایی فوندانسیون و پی ریزی سازی آن انجام شد که بعدها بنا به دلایلی همچون کمبود و نبود اعتبار و یا جدی نگرفتن این پروژه ملی در مقابل دیگر پروژه های ورزشی مازندران ساخت آن متوقف شد و این توقف و درجا زدن ساخت پروژه به مدت ۱۰ سال ادامه داشت .

وی ادامه داد : این سالن ورزشی با توجه به وسعت بالایی که دارد پس از سالن ورزشی شهید متقی واقع در ساری بزرگترین سالن ورزشی مسابقات مازندران به شمار می رود که اتمام آن می تواند پایان دوران خانه بدوشی تیم های ورزشی استان برای برگزاری مسابقات باشد .

رییس اداره ورزش و جوانان گلوگاه گفت : با پیگیری هایی که انجام شد از سال ۱۳۹۷ عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد و در حال حاضر سوله و سقف این سالن ورزشی ساخته شده است و پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد .

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای این پروژه حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد ، ادامه داد : از این میزان حدود ۲۰ میلیارد دیون و طلب پیمانکار طرح است که در روزهای آینده این میزان به حساب پیمانکار واریز خواهد شد .

رضایی به سفر اخیر رییس جمهور به مازندران که در اسفند پارسال انجام شد و مطرح شدن این پروژه به عنوان یک پروژه ملی نیمه تمام مورد نیاز مازندران اشاره و تصریح کرد : این پروژه ملی از برکات این سفر بهره مند شد و تخصیص یکصد میلیارد ریال اعتبار برای اتمام این پروژه مصوب شد .

وی ادامه داد : هنوز این اعتبار برای ادامه اجرای پروژه اختصاص نیافته است و امیدواریم با تزریق این میزان اعتبار بخش بیشتری از کار انجام شود و استان مازندران صاحب یک سالن مسابقات جدید و استاندارد در شان ورزشکاران شود .

رضایی در خصوص ضرورت وجود چنین سالن ورزشی گفت : نبود چنین امکانات و بسترهای فعالیت ورزشی باعث شده تا به  ورزش گلوگاه و ورزشکاران آن ضرباتی وارد شود که حتی برخی از آنها قابل جبران نیست که از آن جمله انحلال تیم فجر قائم گلوگاه که در لیگ دسته یک فوتسال کشور حضور داشت .

رییس اداره ورزش و جوانان گلوگاه افزود : این تیم لیگ دسته یک فوتسال کشور سال ها بدون داشتن سالن مسابقات ورزشی به حیات خود ادامه داد البته برای این کار به خانه بدوشی و برگزاری مسابقات در شهرستان های همجوار منجر شد و حتی میزبانی از تیم حریف را می بایست در سالن های ورزشی دیگر شهرستان ها انجام می دادند .

وی ادامه داد : این وضعیت سبب شد حق میزبانی برای سال ها از این تیم کشوری گرفته شد تا اینکه تیم پله پله سقوط کرد و از لیگ خارج شد و در حال حاضر تیم منحل شده است.

رضایی امیدوار است که با بهره برداری از سالن مسابقات خورشید کلا دیگر تیم کشوری فوتسال شهرستان گلوگاه یعنی تیم تیام گلوگاه که در لیگ دسته دو فوتسال کشور حضور دارد به سرنوشت فجر قائم گلوگاه دچار نشود و این تیم بتواند سهمیه شهرستان و استان مازندران را در این لیگ نگه دارد .

وی همچنین به میزبانی جام بین المللی کشتی شهید هاشمی نژاد که در مازندران برگزار می شود به عنوان یکی از رویدادهای ورزشی مهم کشوری و استانی نام برد و گفت : این مسابقات نیز در سالن ورزشی که در حد و شان این جام می باشد برگزار می شود در حالیکه با بهره برداری از سالن خورشید کلا می تواند در رفع این کمبود و نقصان این رویداد بین المللی نقش آفرین باشد .

رضایی با توجه به وضعیت محل قرار گیری سالن خورشید کلا در مسیر جاده ترانزیتی مازندران به گرگان اظهار داشت : این موقعیت مکانی وضعتی مناسبی ایجاد کرده است تا محل و مکانی برای برگزاری مسابقات منطقه ای و چند استان شمال کشور باشد .

پروژه ای در دلِ روستا اما ملی

فرماندار شهرستان گلوگاه با اشاره به قرار داشتن سالن مسابقات خورشید کلا در روستا گفت : قرار گیری پروژه در آن منطقه به دلیل واقع شدن در جاده ترانزیتی مازندران به گرگان حائز اهمیت است و سالنی استاندارد برای برگزاری مسابقات ورزشی مهم در استان مازندران به شمار می رود .

مهدی داودی افزود : با بهره برداری از این سالن ورزشی ، تمامی شهرستان های شرق مازندران از زیر ساخت مورد نیاز برای برگزاری مسابقات ورزشی بهره مند خواهند شد و از این وضعیت خانه بدوشی برای برگزاری مسابقات مهمی همچون جام بین المللی کشتی شهید هاشمی نژاد در دیگر شهرستان رها خواهند شد .

وی با اشاره به توقف  یک دهه ای اجرای این پروژه ادامه داد : در مراحل اجرای آن موانع اداری وجود نداشت و تنها دلیل این توقف کمبود و نبود اعتبارات مورد نیاز بود .

فرماندار گلوگاه به جلسه مسوولان شهرستان گلوگاه با مدیر کل ورزش و جوانان پیرامون پروژه های نیمه تمام ورزشی شهرستان اشاره کرد و گفت : یکی از اصلی ترین پروژه های مطرح شده در این نشست سالن خورشیدکلا بود که با توجه به اهمیت موضوع از این مدیریت خواسته شد تا در روند تخصیص اعتبارات مورد نیاز تسریع دهند .

وی قرار گرفتن این پروژه در لیست مصوبات سفر رییس جمهور به مازندران به عنوان نقطه امیدی برای تکمیل آن دانست و افزود :  در حال حاضر این پروژه یکصد میلیارد ریال اعتبار مصووب سفر دارد که با تخصیص آن در مدت ۲ سال به اتمام خواهد رسید .

به گفته داودی البته این میزان اعتبار جوابگوی اتمام مراحل ساخت پروژه نیست و به اعتبارات بیشتری نیاز است که تلاش ها برای افزایش اعتبار و جذب بیشتر می باشد .

وی همچنین به سفر جمعه گذشته استاندار مازندران به شهرستان گلوگاه به عنوان گام نماینده دولت در استان برای پیگیری اجرای طرح ها اشاره و تصریح کرد : در این بازدید نیز مقرر شد تکمیل سالن ورزشی سه هزارنفری شرق استان مازندران در روستای خورشیدکلا از طریق( مشارکت عمومی – خصوصی و یا با اعتبارات شرکت زیرساخت – اعتبارات ملی ) از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان و سازمان مدیریت و برنامه – ریزی استان انجام شود .

تخصیص ۱۰ میلیارد ریال، الوعده وفا

مدیر کل ورزش و جوانان مازندران در این باره گفت : سالن خورشید کلا جز پروژه های ورزشی اولویت دار و مهم استان به شمار می رود که می بایست زودتر این طرح تکمیل شود چرا که استان از نظر سالن مسابقات برای برگزاری مسابقات تعداد محدودی سالن دارد که حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد .

حسن رنگرز افزود : به همین دلیل سالن خورشید کلا که از نظر موقعیت مکانی به دلیل واقع شدن در جاده ترانزیتی جز پروژه های مهم و خوب به شمار می رود که با بهره برداری از آن بخش مهمی از کمبود زیرساختی مازندران در زمینه سالن برگزاری مسابقات برطف می شود

وی ادامه داد : با بهره برداری از این پروژه امکان برگزاری مسابقات ملی و حتی بین المللی در مازندران بویژه شرق استان و همچنین غرب استان فراهم می شود .

به گفته مدیر کل ورزش و جوانان مازندران در سفر اخیر رییس جمهور به استان برای تکمیل این پروژه یکصد میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که این میزان اعتبار نمی تواند پاسخگوی تکمیل و بهره برداری این پروژه مهم ورزشی مازندران باشد به طوری که در ارزیابی واحد فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان مازندران پیش بینی می شود برای تکمیل این پروژه به ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز باشد که می بایست این میزان تامین شود تا شاهد بهره برداری از آن باشیم .

وی با اشاره به اینکه طول مدت پرداخت اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور ۲ ساله است ، گفت : به همین منظور اعتبار مصوب این پروژه مرحله مرحله همگام با انجام پروژه تا سال ۱۴۰۱ تامین و پرداخت می شود .

رنگرز گفت : هم اکنون ۱۰میلیارد ریال از این اعتبارات تخصیص یافت که این رقم به عنوان بدهی که اداره کل ورزش و جوانان مازندران به پیمانکار داشت ، پرداخت شد تا کارگاه های اجرای طرح بار دیگر فعالیت خود را آغاز کردند.

وی تاکید کرد : این سالن مسابقاتی پاسخگوی برگزاری مسابقات ملی و بین المللی در شرق مازندران خواهد بود .

  • منبع: ایرنا مازندران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.