کد خبر : 6715
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
238 views

کارشکنی‌ منابع طبیعی در واگذاری زمین ساحلی به شهرداری؛

کوهی‌خیل؛ شهر ساحلی که زمین ساحلی ندارد

کوهی‌خیل؛ شهر ساحلی که زمین ساحلی ندارد
فرماندار جویبار با بیان اینکه کوهی‌خیل شهر ساحلی که زمین ساحلی ندارند، گفت: سخت‌گیری منابع طبیعی در واگذاری زمین به شهرداری کوهی‌خیل قابل درک و قابل قبول نیست چرا که شهرداری متعلق به مردم است و بهترین گزینه برای اجرای طرح‌های سالم‌سازی است.


به گزارش تیتر شمال؛ شهر کوهی‌خیل جویبار همانند بیشتر شهرهای مازندران در مجاورت دریا واقع شده اما فضایی برای گردشگری و استفاده مردم این منطقه وجود ندارد.

 کوهی‌خیل شهری دارای ۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت است اما نکته جالب توجه اینجاست که گردشگری ساحلی برای مردم این منطقه و مسافران وجود ندارد گویا استفاده از ساحل و دریا برای افراد و بخش‌های خصوصی در اولویت قرار دارد.

 کوهی‌خیل جویبار به دلیل مسافت بسیار کمی که با شهرستان‌های همجوار همچون ساری، سوادکوه و قائمشهر دارد محل تردد بسیاری از مسافران است اما شهرداری این شهر که متعلق و در خدمت مردم است هیچ سهمی از این ساحل نبرده است که بتواند خدمات گردشگری و تفریحی برای رفاه مردم و مسافران فراهم کند.

 

مخالفت امور اراضی و منابع طبیعی

فرماندار جویبار در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌دارد: شهرستان کوهی‌خیل جزو معدود شهرها یا تنها شهر ساحلی است که در کنار ساحل قرار گرفته ولی فرصت مناسبی برای اجرای برنامه‌ها در کنار ساحل نداشته است.

  کمال رستمعلی افزود: تلاش برای واگذاری زمین ساحلی به شهرداری کوهی‌خیل از سال‌های گذشته تا به امروز در دستور کار مسؤولان قرار گرفته و آنچه که از صورت‌جلسه‌ها و اسناد مشخص است واگذاری زمین به شهرداری کوهی‌خیل مورد موافقت تمامی مسؤولان از جمله استاندار قرار گرفته، منتها در مرحله نهایی واگذاری زمین اتفاقی نیفتاده است و با مخالفت امور اراضی و منابع طبیعی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری کوهی‌خیل دارای توان و خلاقیت بسیار بالایی در ارائه فعالیت‌های گردشگری در کنار ساحل است، گفت: مجموعه فرمانداری و مسؤولان شهرستان جویبار مصمم هستند واگذاری زمین ساحلی به شهرداری کوهی‌خیل انجام گیرد.

فرماندار جویبار ادامه داد: با توجه به شرایط و فضای موجود و با توجه به تدبیر و تصمیم استاندار مبنی بر اینکه بهترین تصمیم برای اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا سپردن آن به شهرداری‌ها است، لذا مطلوب‌ترین تصمیم واگذاری زمین به  شهرداری‌ها و در عین حال تفویض طرح‌های سالم‌سازی دریا به شهرداران است.

وی تصریح کرد: تمامی اسناد و سوابق و صورتجلسات صورت گرفته تاکید دارد که زمین مشخص شده‌ای به شهرداری کوهی‌خیل واگذار شود ولی این تصمیم تاکنون توسط منابع طبیعی و امور اراضی اجرایی نشده است.

رستمعلی با اشاره به واگذاری برخی زمین‌های ساحلی به غیر، اظهار کرد: این واگذاری‌ها در آن مسیری که باید استفاده نشده است و مردم منطقه هیچ بهره‌ای از آن نبرده‌اند.

وی افزود: این سخت‌گیری منابع طبیعی در واگذاری زمین به شهرداری کوهی‌خیل قابل درک و قابل قبول نیست چرا که شهرداری متعلق به مردم است و بهترین گزینه برای اجرای طرح‌های سالم‌سازی است.

عرصه ساحلی در اختیار شهرداری کوهی‌خیل قرار گیرد

شهردار کوهی‌خیل با بیان اینکه از سال ۸۵ پیگیری‌های مجموعه شهرداری برای زمین‌های ساحلی و موضوع گردشگری شروع شده و از سال ۹۶ پیگیری‌های جدی‌تر صورت گرفته است، گفت: همه دستگاه‌ها نظر موافق داشتند شهری که ساحلی است حتماً باید زمین ساحلی برای ارائه خدمات گردشگری در اختیار داشته باشد.

علی‌اصغر قاسمی افزود: تنها اداره‌ای که همکاری لازم را نداشته و اراضی ساحلی در اختیار آنها است، امور اراضی و منابع طبیعی است که نه تنها مساعدتی نداشته حتی اقدام به کارشکنی نیز کرده است.

وی اظهار کرد: طبق آخرین مصوبه ستاد ساماندهی سواحل مازندران، با دستور استاندار وقت مصوب شد که عرصه ساحلی در راستای گردشگری عمومی در اختیار شهرداری کوهی‌خیل قرار گیرد.

قاسمی گفت: با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات مکرر و قول‌هایی که مبنی بر مساعدت داده شد تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

شهردار کوهی‌خیل با اشاره به اینکه بخش زیادی از اراضی ساحلی کوهی‌خیل در اختیار اشخاص است و بهره اختصاصی می‌برند، اضافه کرد: تنها مجموعه‌ای که می‌تواند خدمات عمومی را به عامه مردم بدهد شهرداری‌ها هستند و سیاست دولت نیز بر این است که آزادسازی سواحل جهت استفاده عموم از ساحل باشد و این امر توسط شهرداری‌ها محقق می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه نگاه بخشی‌نگری در این شهرستان حکم فرما است، گفت: طبق نظر معاون عمرانی استانداری مازندران، مناطق قشم و کیش با همین دریا و ساحل، ظرفیت گردشگری عمومی بسیار بالایی دارند اما مازندران با طبیعت و زیرساخت بالاتر نمی‌تواند خدمات بهتری به مردم ارائه دهد.

شهردار کوهی‌خیل دو موضوع مهم در موفقیت گردشگری عمومی و پیشرفت یک استان را عزم و اراده جدی و مدیریت یکپارچه عنوان کرد.

همانگونه که با دستور رئیس جمهوری و تاکید استاندار مازندران آزادسازی سواحل انجام شد، امید است با واگذاری اراضی ساحلی به شهرداری‌ها جهت استفاده عموم، این انتظار به حق مردم تامین شود.

  • منبع: فارس مازندران

انتهای پیام /

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.