کد خبر : 6847
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
138 views

رئیس جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

تغییر کاربری مهم‌ترین تهدید اراضی زراعی و باغی مازندران/صنایع‌ تبدیلی برای پیشگیری از خام‌فروشی راه‌اندازی شود

تغییر کاربری مهم‌ترین تهدید اراضی زراعی و باغی مازندران/صنایع‌ تبدیلی برای پیشگیری از خام‌فروشی راه‌اندازی شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نگرانی مهم ما تهدیدات در حوزه تولید است چرا که روز به روز در معرض ضربه تغییرکاربری اراضی کشاورزی هستیم در حالیکه عرصه ما بسیار محدود و نیازمندی‌های ما بسیار فراوان است.


به گزارش تیتر شمال؛ حسن عنایتی در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی، شعار هفته جهاد کشاورزی را «دانش بنیان، تولید ملی، امنیت غذایی» اعلام کرد و گفت: در تقویم رسمی کشور 21 تا 27 خرداد ماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب حدود 26 تن تولید محصولات کشاورزی داشتیم و این میزان در حال حاضر به 130 میلیون تن رسیده است، افزود: این آمار نشان از ضریب بیش از 80 درصدی امنیت مواد غذایی در کشور دارد.

*افتتاح 38 پروژه در هفته جهاد کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اعلام اینکه در ابتدای انقلاب میزان تولیدات کشاورزی مازندران حدود یک میلیون تن بود که اکنون این میزان به بیش از 7 میلیون تن رسیده است؛ خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از محصولات کشاورزی دارای مزیت ملی هستیم و باید داشته‌هایمان را قدر بدانیم.

این مسئول تصریح کرد: در هفته جهاد کشاورزی، 38 پروژه با اعتباری بالغ بر 98 میلیارد تومان در مازندران افتتاح خواهد شد که برای 170 نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل می‌کند.

*اولویت‌های پنج‌گانه در سال 1401
عنایتی در ادامه به الویت‌های پنج‌گانه جهاد کشاورزی در سال‌جاری اشاره و اظهار کرد: الویت نخست، کشاورزی قراردادی است که ما در مازندران کشت قراردادی را در محصول برنج آغاز کردیم که در نتیجه برای 37 هزار هکتار قرارداد با کشاورزان استان منعقد شد؛ البته در سویا نیز کشت قراردادی را آغاز شده است.

وی عنوان کرد: رویکرد دوم ما به سنددار کردن اراضی کشاورزی بر می‌گردد که تاکنون برای رفع تداخلات حدود 135 هزار هکتار در قالب 85 پلاک  رو به اتمام است و 350 هزار هکتار در 15 شهرستان استان انعقاد قرارداد شده است که امیدواریم بتوانیم تا پایان شهریورماه، مشکلات این اراضی مرتفع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، افزود: رویکرد سوم در ارتباط با یکپارچگی اطلاعات و آمار است که این اقدام نیز آغاز شده است و در آینده‌نزدیک شاهد تحقق آن در حوزه کشاورزی خواهیم بود.

این مسئول، اذعان کرد: رویکرد چهارم ما به موضوع صادرات محصولات کشاورزی بر می‌گردد که با توجه به مزیت‌های این استان باید برنامه‌ریزی لازم در این خصوص به ویژه در محصولاتی نظیر مرکبات، کیوی، گل، گیاه، شیلات، گوشت سفید و غیره انجام گیرد.

عنایتی مطرح کرد: رویکرد پنجم ما طی سال‌جاری، سرمایه‌گذاری است که هم اکنون حدود 1300 میلیارد تومان را از محل بند الف تبصره 18، متقاضیان را برای دریافت تسهیلات به ویژه در بخش صنایع تبدیلی، معرفی کردیم.

*لزوم راه‌اندازی صنایع‌تبدیلی برای پیشگیری از خام‌فروشی

وی تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از محصولات این استان به صورت خام در بازار داخل و خارج عرضه می‌شود و قابلیت فرآوری و ارزش افزوده را خواهد داشت؛ لذا راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این استان از ضروریات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به ظرفیت مطلوب استان در تولیدات دام و طیور، ادامه داد: در بحث تامین نهاده‌های دامی نیز شریط خوبی داریم و در بحث جذب اعتبارات تامین نهاده‌های دامی در رتبه سوم کشوری قرار داریم.

این مسئول، به سفر اخیر رئیس جمهور به مازندران اشاره و بیان کرد: در این سفر حدود 27 درصد از اعتبارات به بخش کشاورزی اختصاص یافت که 3 هزار و 50 میلیارد تومان از اعتبارات و 3 هزار و 150 میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات مجموعا 6 هزار و 200 میلیارد تومان، فرصتی طلایی را برای توسعه بخش کشاورزی رقم زده است.

* 470 هزار هکتار از اراضی قابلیت کشت دوم و سوم دارند
عنایتی گفت: از مجموع 470 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان مازندران نیازمند کشت‌های دوم و سوم است که مازندران را به یک ظرفیت مطلوب در کشور مبدل خواهد کرد.

وی در خصوص توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی، اشاره کرد: در این زمینه اقدامات مطلوبی صورت گرفته است که همین امسال حدود 200 میلیارد تومان اعتبار را به سرفصل توسعه مکانیزاسیون اختصاص دادیم؛ البته هر چند توسعه مکانیزاسیون ما در بخش زراعی مطلوب است اما باید در بخش باغی و شیلاتی، ضریب مکانیزاسیون استان را افزایش دهیم.

*هزینه بالای تولیدات باغی و کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه تولید در باغات استان به مراتب نسبت به دنیا خیلی بالاتر است؛ چرا که امکان استفاده از تکنولوژی را در باغات به کار نگرفته‌ایم و باید در آینده این روند تغییر پیدا کند.

این مسئول، بیان کرد: ما حدود 5000 خانوار بهره‌بردار در استان داریم که نزدیک یک میلیون و 400 هزار واحد دامی را به خود اختصاص داده‌اند.

عنایتی اعلام کرد: سالانه حدود 135 میلیون قطعه مرغ در استان مازندران پرورش داده می‌شود و این امکان وجود دارد با توجه به ظرفیت موجود، افزایش داده شود.

*تغییرکاربری مهم‌ترین تهدید اراضی زاعی و باغی مازندران
وی تصریح کرد: نگرانی مهم ما تهدیدات در حوزه تولید است چرا که روز به روز در معرض ضربه تغییرکاربری اراضی کشاورزی هستیم و به شدت به لحاظ شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی مطلوب این استان، شاهد زمین‌خواری و تغییرکاربری هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، افزود: عرصه ما بسیار محدود و نیازمندی‌های ما بسیار فراوان است و از سویی کشور در شرایط موجود نیازمند آن است که تولیداتش را در داخل کشور داشته باشد.

*ضریب امنیت آبی مازندران قابل قبول نیست
این مسئول گفت: تهدید دیگر ما به ضریب پایین امنیت آبی بر می‌گردد که حدود 34 درصد است و مهار آب ما کمتر از 10 درصد است؛ لذا ضریب امنیت آبی ما قابل قبول نیست و باید در این زمینه تلاش بسیاری کنیم و این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری است.

عنایتی یکی از مشکلات امروز استان را جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌ها، مراکز علمی و نهادهای کشاورزی دانست و افزود: ما در مازندران، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات، مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌های فراوانی داریم اما تاکنون نتوانستیم آن‌ها را منسجم و به هم متصل کنیم؛ قطعا وصل شدن این زنجیره به یکدیگر بسیار مفید و کارگشا خواهد بود.

*میزان بالای ضایعات تولیدات زراعی و باغی
وی تصریح کرد: ضایعات محصولات کشاورزی و باغی ما بسیار بالا است و واقعا میزان آن قابل قبول نیست؛ در حالیکه دنیا در حال مدیریت ضایعات محصولات تولیدی است؛ چرا که برخی از همین ضایعات می‌توانند نیاز کشور ما را برآورده کند، می‌تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید ما را پوشش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به عدم همخوانی ارقام نهال‌ها در باغات استان و کاهش کیفیت و کمیت محصولات در نهالستان‌ها، افزود: نهالستان‌های ما نیز باید ساماندهی شوند، باید برای بهبود این وضعیت نهال‌های متناسب با شرایط جغرافیایی استان در اختیار باغداران قرار گیرد تا متضرر نشوند.

* افزایش قیمت تراکتور دلیل بروز مشکلات خرید برای متقاضیان
این مسئول در بخش پایانی در خصوص گلایه کشاورزان از مشکلات عدیده در خرید تراکتورهای دولتی، متذکر شد: تراکتورها باید در اختیار کشاورزان واقعی قرار گیرد، هر چند بررسی اهلیت متقاضیان یک الویت بسیار مهم است و حتما این مشکلات را پیگیری خواهم کرد.

عنایتی به افزایش یکباره قیمت تراکتور از سوی کارخانه‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: خرید تراکتور با این قیمت برای کشاورز مقرون به صرفه نیست و تاکنون مرکز توسعه مکانیزاسیون به تفاهم مشترکی با تولیدکننده برای تعدیل قیمت‌ها نرسیده است و کار ما کمی لنگ مانده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.