کد خبر : 6872
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
163 views

میانکاله باز هم در آتش سوخت؛

مهار حریق 10 هکتاری در میانکاله با تجهیزات حداقلی/ احداث 5 پایگاه مجهز اطفای حریق ضروری است

مهار حریق 10 هکتاری در میانکاله با تجهیزات حداقلی/ احداث 5 پایگاه مجهز اطفای حریق ضروری است
در حالی دو فقره آتش‌سوزی دیروز و امروز در میانکاله سرانجام به مدد نخستین حضور بالگرد اطفای حریق مهار شد که طی سال‌جاری بیش از 25 هکتار از این عرصه طی شش فقره آتش‌سوزی، طعمه حریق شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ سیدمحمود هادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما  در تشریح  آتش‌سوزی روز گذشته و امروز در اراضی میانکاله، اظهار کرد: در پی آتش‌سوزی در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در نوار ساحلی منطقه شرکت تعاونی خواجه نفس  در مجموع بیش از 10 هکتار طعمه حریق شد.

وی افزود: در ساعت 21 روز 19 خردادماه با مشاهده آتش‌سوزی در میانکاله، مامورین حیات وحش میانکاله نسبت به خاموش‌کردن منطقه آتش اقدام کردند و پس از 6 ساعت تلاش توانستند در ساعت 3 بامداد آتش‌سوزی نخست را مهار کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، خاطرنشان کرد: در این فقره آتش‌سوزی حدود 8 هکتار از اراضی میانکاله متاسفانه توسط عوامل انسانی طعمه حریق شد.

این مسئول، ادامه داد: اما امروز و در ساعت 11 صبح و در پی وزش باد نسبتا شدیدا مجددا آتش به جان حدود 2 هکتار دیگر از اراضی میانکاله افتاد که دامنه حجم آتش بسیار زیاد بود.

هادیان بیان کرد: خوشبختانه با مشارکت دستگاه‌ها، استانداری، محیط بانان میانکاله، جوامع محلی و حضور نخستین‌بار بالگرد اطفای حریق، این آتش در ساعت حدود 16 مهار شد.

وی عنوان کرد: علیرغم مهار آتش اما محیط بانان میانکاله اقدام به آب‌پاشی اراضی برای پیشگیری از حریق مجدد کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، گفت: در این آتش‌سوزی، 10 هکتار از اراضی منطقه که عمدتا شامل درختچه‌های انار و سازیل بود در آتش سوخت.

این مسئول، اعلام کرد: بی‌شک عاملی جز عوامل انسانی در آتش‌سوزی‌های میانکاله دخیل نیست و متاسفانه در این آتش‌سوزی‌ها بسیاری از گونه‌های بی نظیر گیاهی در این تالاب بین‌المللی را از دست داده‌ایم.

هادیان تصریح کرد: یکی از عوامل بسیار مهمی که در این شرایط می‌تواند به سرعت وارد عمل شود و به کمک بیاید، موضوع تجهیزات است؛ متاسفانه تجهیزات موجود بسیار ناچیز است و تنها تجهیزات موجود محدود به یکی-دو تراکتور می‌شود؛ در حالیکه نیاز مبرم به تجهیزاتی نظیر لودر داریم تا بتوانیم با سرعت بیشتری وارد عمل شویم.

وی اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور اعتباری برای تجهیزات میانکاله درنظر گرفته شد که امیدواریم هر چه سریع‌تر، تخصیص پیدا کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، گفت: یکی دیگر از نکات بسیار قابل توجه در میانکاله، کمبود نیروی انسانی است، 68 هزار هکتار وسعت میانکاله با 20 محیط‌بان در حال پایش و حفاظت است که حقیتا کار سخت و پر مشقتی است.

این مسئول، با اشاره به آتش سوزی بیش از 450 هکتار از میانکاله در بیش از 40 فقره آتش‌سوزی سال‌گذشته، تاکید کرد: این ششمین آتش‌سوزی میانکاله طی سال‌جاری است که متاسفانه در مجموع بیش از 25 هکتار از اراضی را در بر گرفته است و قطعا پیگیری تمامی این موارد را در دستگاه قضا در حال انجام داریم.

هادیان مطرح کرد: قطعا ضرورت پایش تصویری میانکاله در وسعت پهناور این عرصه بیش از پیش موضوعیت پیدا می‌کند و امیدواریم با جذب اعتبارات، این نیاز مبرم به تحقق برسد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر احداث و استقرار 5 پایگاه اطفای حریق در پهنه میانکاله برای پایش، نظارت، حفاظت و مهار آتش‌سوزی‌ها با تجهیز امکانات لازم، ضروری بنظر می‌رسد تا آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، متذکر شد: میانکاله حداقل به 4 دستگاه لودر و تراکتور نیازمند است تا در هر یک از این پایگاه‌ها مستقر باشند تا در صورت نیاز، سریعا وارد عمل شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.