کد خبر : 6966
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
121 views

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

دولت با ساماندهی یارانه تولیدات کشاورزی جلوی رانت‌خواری‌ها را گرفت

دولت با ساماندهی یارانه تولیدات کشاورزی جلوی رانت‌خواری‌ها را گرفت
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت : دولت با ساماندهی ۳۰ درصد از یارانه‌های حمایتی بخش کشاورزی توانسته است جلو ی بیش از یکصد میلیارد دلار رانتخواری از این محل را بگیرد.


به گزارش تیتر شمال؛ منصور علی زارعی در آیین تجلیل از برترین های بخش کشاورزی مازندران در ساری یکی از مفرهای رانت خواری در بخش کشاورزی را مربوط به یارانه نهاده های این بخش دانست و افزود : تا پیش از این در حالی که متولی تولید وزارت جهاد کشاورزی بود ، اما یارانه حمایتی برای تامین نهاده ها و بازار عرضه آن در اختیار وزارت صنعت ، معدن و تجارت بود.

 وی تاکید کرد : امرو ز وزارت جهاد کشاورزی با عملیاتی کردن قانون تمرکز تولید تا بازار محصولات کشاورزی و جدیتی که  در برنامه ریزی ها به خرج داده ، روی ریل فعالیت های تخصصی در ساماندهی یارانه های نهاده های کشاورزی قرار گرفته است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی همچنین در این نشست به اهمیت کشاورزی در مازندران و نقش این استان در تامین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و گفت : کشاورزی در مازندران با ۴۰۰ هزار بهره بردار به یک آمایش نیاز دارد.

وی با اظهار این که مجلس حفظ امنیت غذایی را در حمایت از تولید کنندگان این بخش می داند ، افزود : امروز۹ نفر از اعضای شورای عالی قیمت گذاری محصولات کشاورزی را کشاورزان تشکیل می دهند که در بخش های مختلف فعالیت دارند و از دولتمردان تنها وزرای جهاد کشاورزی ، اقتصاد و دارایی و رییس  سازمان برنامه ریزی و مدیریت عضو این شورا هستند.

زارعی با تاکید بر این که دولت باید برای حفظ امنیت غذایی ملی از تولید کنندگان مازندران در سطح ملی حمایت کند ، گفت : تولید برنج ، مرکبات ، جوجه های یک روزه ،انواع لبنیات ، گوشت مرغ ، دام وطیور ، شیلات و گل و گیاه در مازندران نقش محوری در امنیت غذایی کشور دارد و اصلا توقع زیادی نیست تا وزیر جهاد کشاورزی به این خطه به صورت هفتگی و حتی روزانه نگاه ویژه داشته باشد.

وی با اظهار این که تشکل های صنفی کشاورزی مازندران باید پای کار بیایند چو ن بزرگترین بهره برداران مازندران در حوزه کشاورزی هستند ، افزود : مساله مهم آب به عنوان شاخص اصلی فعالیت کشاورزی استان باید با جدیت پیگیری شود ، سد سازی و لایروبی آببندان ها و جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز نکته مهم و محوری در حمایت از تولید و کشاورزی مازندران است ، هزینه آبنندان ها بسیار بسیار کمتر از سد سازی است ، در آبخیزداری باید برنامه جامع داشته باشیم.

عضو کمیسیون  کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که باید شاخص های سنجش پذیری در بخش کشاورزی مازندران عملیاتی شود ،  بیان داشت: امروز ردیف اعتباری در بودجه کشور در حمایت  از بخش های کشاورزی به وفور وجود دارد، باید با حمایت و نگاه ویژه وزیر جهاد کشاورزی مازندران ، بانک کشاورزی در این خطه به تولید و تولید کنندگان خدمات ارائه بدهد ، این که  کشاورزان مازندران برای گرفتن سه میلیون وام با مشکل مواجه می شوند اصلا پذیرفتنی نیست .

وی در عین حال بر لزوم گسترش فعالیت های شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی در مازندران تاکید کرد و گفت: اگر برنامه ریزی و سنجش پذیری را بخش کشاورزی مازنذران را نداشته باشیم ، افزایش و ارتقا ضریب کشت محقق نمی شود.

زارعی افزود : عملیاتی شدن طرح زهکشی اراضی کشاورزی مازندران تنها راهکار تحقق ارتقا ضریب کشت است ، طرحی که  همچنان به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار به کندی پیش می رود.  توجه به  ایجاد شهرک های صنعتی کشاورزی  در مازندران نیز ضروری است.

همزمان با ششمین روز از هفته جهاد کشاورزی امروز پنجشنبه ۱۰۱نفر از برترین های تولید کنندگان بخش‌های مختلف کشاورزی استان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور ، استاندار و و مدیران جهاد کشاورزی مازندران تجلیل شدند.

  • lمنبع: ایرنا مازندران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.