کد خبر : 7027
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
210 views

ماه‌های بدون حقوق مشکل تکراری ناجیان دریا؛

آغاز طرح سالم‌سازی دریا و معادله بزرگی به‌نام پرداخت حقوق ناجیان/نبود امکانات تا تدابیر مسئولان برای تامین حقوق 24 میلیاردی

آغاز طرح سالم‌سازی دریا و معادله بزرگی به‌نام پرداخت حقوق ناجیان/نبود امکانات تا تدابیر مسئولان برای تامین حقوق 24 میلیاردی
در حالی طرح سالمسازی دریا طی سال‌جاری با افزایش حدود 550 نفری ناجیان و افزایش حقوق دو برابری در مازندران آغاز شده است که با توجه به مشکلات عدیده تامین اعتبار طی یک دهه گذشته پرداخت حقوق 4 برابری نسبت به سال گذشته، نگرانی‌ها را برای تکرار ماه‌های بدون حقوق بیشتر کرده است.


به گزارش تیتر شمال؛ در حالی طرح سالم‌سازی دریا در مازندران از هفتم خردادماه امسال با حضور استاندار مازندران در سواحل چالوس با بکارگیری بیش از 1250 ناجی آغاز شده است که همواره تامین مالی بابت پرداخت حقوق ناجیان طی سالیان متوالی وجود داشته است.

جدا از افزایش امنیت جانی در سواحل استان مازندران در پی بکارگیری حدود دو برابری ناجیان غریق طی سال جاری اما سوال اینجا است که در حالی که همواره پرداخت حقوق ناجیان بکارگیری شده در این طرح با تعدادی به مراتب کمتر از امسال به یک معضل تکراری تبدیل شده است، چه فکری برای حل این معضل آن هم با افزایش تعداد ناجیان و افزایش دو برابری حقوق و دستمزد ناجیان اندیشیده است؟

با یک حساب سرانگشتی و احتساب حقوق احتمالی 6 میلیونی برای 1250 ناجی طی مدت 4 ماهه اجرای این طرح در می‌یابید که تنها برای پرداخت حقوق این ناجیان نیاز به تامین 30 میلیارد تومان اعتبار است.

*استقرار 1500 ناجی در سواحل مازندران
نقی کریمیان رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: ما در حوزه مطالبات و حقوق معوقه و حتی چگونگی پرداخت حقوق ناجیان غریق، علیرغم اینکه مطالبه‌گری می‌کنیم اما وورد پیدا نمی‌کنیم.

وی افزود: اینکه ما در تعداد ناجیان غریق در سواحل استان بخواهیم کم یا زیاد کنیم تا خدای ناکرده منجر به تلفات جانی در سواحل شود، هرگز چنین کاری نمی‌کنیم و وظیفه ما اعلام کارشناسی تعداد ناجیان لازم در سواحل و نقاط حادثه خیز استان است.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران، خاطرنشان کرد: در زمان قبل از کرونا تعداد 950 ناجی در این طرح مشارکت و همکاری داشتند و با توجه به آزادسازی سواحل و کمرنگ شدن کرونا برای سال‌جاری تعداد مورد نیاز ناجیان غریق را 1500 نفر اعلام کردیم که در سواحل استان مازندران و در خارج از طرح‌های استان نظیر سازمان‌ها، نهادها، قایقرانان، جت رانان، پلاژداران، متل‌دارن و غیره، بکارگیری خواهند شد.

این مسئول، ادامه داد: در خود طرح‌های سالم سازی دریا بیش از 500 ناجی مستقر می‌شوند و حدود 1000 نفر دیگر در خارج از این طرح مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا بتوانیم ساحل را امن کنیم.

* نمی‌توانیم به‌خاطر مشکلات مالی، از آمار ناجیان کم کنیم/الویت ما حفظ جان مردم است
کریمیان بیان کرد: ما حدود 473 کیلومتر ساحل و بیش از 400 نقطه حادثه‌خیز داریم که باید بر این اساس، آمار کارشناسی برای بکارگیری ناجیان، اعلام کنیم و لذا نمی‌توانیم به‌دلیل مشکلات اعتباری، امنیت جان مردم را به‌خطر بیندازیم و آمار را بر اساس بودجه یا امکانات اعلام کنیم.

وی عنوان کرد: بنده به این نتیجه رسیدم که اگر دولت اعلام کند به عنوان یک شهروند حاضرم به عنوان یک نفر از جمعیت 3 میلیون و 200 هزار نفری استان، یک میلیون تومان واریز کنم تا این تعداد ناجی غریق، حقوق‌شان را دریافت کنند تا آسیب نبینند و حداقل مطمئنم که جان کسی به خطر نمی‌افتد.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران، گفت: اینکه مسئولان امر طی سال گذشته برای تامین 3 میلیارد تومان حقوق معوقه مانده بودند و امسال چگونه می‌خواهند 30 میلیارد تومان را تامین کنند، پاسخگو من نیستم و این مشکل من نیست، من تنها با کارشناسی، نیرو اعلام می‌کنم.

*افزایش دو برابری حقوق ناجیان در طرح امسال/مسئولان مجدانه پیگیر تامین اعتبارات باشند
این مسئول، در خصوص میزان حقوق در نظر گرفته شده برای سال‌جاری، اعلام کرد: در سال گذشته حقوق ماهانه ناجیان غریق، 3 میلیون تومان در نظر گرفته شد که دو میلیون و 600 هزار تومان واریز شد اما امسال این میزان برای تمامی ناجیان تازه‌کار و با سابقه، 6 میلیون تومان تعیین شد.

کریمیان تاکید کرد: ناجی غریق وظیفه‌اش نجات، غریق است و مابقی ماجرا در بحث تامین متالی و پرداخت به موقع حقوق، وظیفه مسئولان متولی امر است که باید به صورت جدی، پیگیر باشند.

وی مطرح کرد: متاسفانه طی سال‌جاری تعداد 7 نفر در دریای مازندران غرق شدند و بیش از 10 برابر این تعداد، نجات پیدا کرده‌اند و این اهمیت کار ناجیان است.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران، اذعان کرد: امسال ما در بحث غریق نجات هم افزایش نیرو دادیم و هم حقوق و دستمزد ناجیان را افزایش دادیم؛ البته شاید برای برخی‌ها سوال ایجاد شود اما من پاسخ این سوال را با یک سوال جواب می‌دهم که آیا می‌شود برای نجات جان یک جوان 21 ساله قیمت گذاشت؟

این مسئول اضافه کرد: غرق یک نفر تبعات اجتماعی و روانی زیادی را برای خانواده و جامعه بدنبال خواهد داشت و نمی‌شود با هیچ رقمی دوباره این حادثه را جبران کرد اما می‌شود جلوی این حوادث تلخ را گرفت.

*گلایه رئیس هیئت نجات غریق مازندران از نبود امکانات/ناجی نباید دغدغه‌ای جز نجات، غریق داشته باشد
کریمیان تصریح کرد: اکنون یک ماه از کار ما آغاز شده است اما هنوز یک لباس به نجات غریق نداده‌ایم، هنوز هیچ امکانات لازم نظیر حلقه در اختیار ناجیان قرار ندادیم، وقتی در تامین این نیازهای ابتدائی مانده‌ایم پس باید از هم اکنون به فکر تامین اعتبار چند 10 میلیاردی حقوق ناجیان باشیم، تا ناجی هیچ دغدغه ذهنی جز کارش نداشته باشد.

وی افزود: اگر روال کنونی وجود امکانات ضعیف در طرح‌های سالم‌سازی سواحل  ادامه پیدا کند، به طور حتم در دوران پیک سفرهای تابستانی، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران، متذکر شد: ما هیچ مشکلی در تامین ناجیان غریق نداریم و تنها در بخش خواهران، 1500 ناجی فعال داریم.

* برای پرداخت حقوق روی قول وزراتخانه حساب کردیم
علی رجبی وندچالی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، در خصوص چگونگی تامین پرداخت حقوق ناجیان، اظهار کرد: در حال حاضر، قول تامین اعتبار پرداخت حقوق را از وزارت کشور گرفتیم و با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی این موضوع را هماهنگ کردیم.

وی افزود: با احتساب 1200 ناجی با حقوق 5 میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای چهار ماه فعالیت باید 24 میلیارد تومان پرداخت کنیم.

*استقرار کامل ناجیان غریق از اول تیرماه
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، خاطرنشان کرد: فعلا 470 ناجی در سواحل استان مشغول به فعالیت هستند که حقوق ماه نخست را تا دهم تیرماه دریافت می‌کنند و مابقی ناجیان از ابتدای تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرند و به تعداد 1200 ناجی خواهیم رسید.

رجبی وندچالی اعلام کرد: برای پرداخت حقوق ماه نخست، فرمانداران شهرهای ساحلی اقدام می‌کنند که پس از تخصیص اعتبار، جایگزین خواهد شد.

* تامین امکانات مورد نیاز ناجیان در دست پیگیری است
وی بیان کرد: واقعا حل این معادله بسیار سخت است و نیازمند حمایت ملی و حل ریشه‌ای مشکل در سطح کلان برای استان‌های ساحلی کشور است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، در خصوص کمبود امکانات حال حاضر مورد نیاز ناجیان، عنوان کرد: در حال تامین امکانات مورد نیاز برای ناجیان هستیم و در اسرع وقت در اختیار ناجیان قرار خواهد گرفت.

* عدم حل ریشه‌ای تامین اعتبار طی یک دهه اجرای طرح سالم‌سازی
روح‌الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز در این باره به خبرنگار بلاغ، گفت: متاسفانه با وجود یک دهه اجرای طرح سالمسازی در سواحل مازندران، این مشکل را از بیخ و بن حل نکرده‌اند.

* پرداخت حقوق ناجیان در شهرستان‌های برخوردار با خودشان است
وی افزود: ما برای این موضوع راهکاری که در نظر گرفتیم ان است که شهرستان‌های برخورداری مثل نوشهر، چالوس، رامسر، محمودآباد، نور و بابلسر، خودشان حقوق ناجیان را توسط فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها با توجه به درآمدی که دارند، تامین کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران، خاطرنشان کرد: عمده ناجیان غریق ما هم در این 6 شهر حضور دارند و با توجه به درآمد مطلوبی که دارند، پرداخت حقوق ناجیان در واقع در این شهرستان‌ها، خودگردان است و موظف هستند که تامین کنند.

* حقوق ناجیان در سایر شهرهای ساحلی توسط شهرداری‌ها و استانداری
سلگی تاکید کرد: اما مسئله بعدی به شهرهای کمتر برخودار نظیر شهرستان‌های شرقی استان، فریدونکنار و ساری بر می‌گردد که مقرر شد ما خودمان پیگیر آن شویم که بخشی از آن توسط شهرداری‌ها و بخشی دیگر با پیگیری‌های ما تامین خواهد شد.

وی متذکر شد: امکانات مورد نیاز ناجیان غریق هم در دست پیگیری است و در اسرع وقت در اختیار ناجیان غریق قرار خواهد گرفت.

* با حلوا حلوا کردن دهان ناجیان شیرین نمی‌شود/حل مشکل تامین اعتبار نیازمند ردیف ملی است
به گزارش بلاغ، در حالی مسئولان متولی طی سال گذشته پس از چند ماه تنها موفق به پرداخت نیمی از حقوق ناجیان و پس از گذشت 10 ماه و پیگیری متعدد رسانه‌ها موفق به پرداخت مابقی حقوق شدند که امسال باید مبلغی حدود 4 برابر سال گذشته را تامین و پرداخت کنند.

هر چند افزایش تعداد ناجیان برای حفظ امنیت سواحل، بسیار مطلوب و افزایش دو برابری حقوق ناجیان به حق است، اما سوال بزرگ و بحث برانگیز، چگونگی تامین و پرداخت این مبلغ با توجه به سوابق گذشته در پرداخت حقوق آن هم با چندین ماه تاخیر و پشت سر گذاشتن مشکلات بسیار است.

به هر منظور، حل این مشکل بزرگ نیازمند دست به کار شدن مسئولان متولی از هم اکنون است تا کار را به روزهای آخر نیندازند، البته حل این مشکل جدا از پیگیری مسئولان استانی نیازمند حل مشکل تامین اعتبار در 5 استان ساحلی کشور در سطوح ملی است که امیدواریم با تخصیص اعتبار به استان‌های ساحلی این مشکل برای همیشه، مرتفع شود.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.