کد خبر : 7035
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
119 views

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران هشدار داد:

تنش آبی در شرق مازندران جدی و نگران‌کننده است

تنش آبی در شرق مازندران جدی و نگران‌کننده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اعلام این‌ هشدار که « تنش شدید آبی در شرق مازندران از شهرستان نکا تا گلوگاه جدی و نگران کننده است » ، خواستار تسریع در تکمیل شبکه‌های انتقال آب از سدگلورد به این مناطق شد.


به گزارش تیتر شمال؛ بهزاد برارزاده روز دوشنبه در نشست خبری بااصحاب رسانه گفت : در شرق مازندران به دلیل افت شدید سطح آب زیرزمینی در دشت های این منطقه ، برای تامین آب آشامیدنی دیگر نمی‌توانیم چاه حفر کنیم و اگر اقدام درست و اصولی برای رفع این چالش با انتقال آب سد گلورد صورت نگیرد، بسیاری از مناطق گلوگاه، بهشهر و نکا در آینده نه چندان دور غیرقابل سکنه خواهد شد.

سد مخزنی گلورد که بر روی رودخانه نکارود ساخته و سال ۹۶ بهره برداری شد به خاطر برخی مشکلات همچنان در حد ۲۰ درصد آبگیری می شود. این سد در صورت بهره برداری کامل آب کشاورزی بیش از ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران و آب آشامیدنی ۳۶ میلیون متر مکعبی شهرهای پایین دست نکا ، بهشهر و گلوگاه را تامین خواهد کرد.

مسوولان علت عدم بهره برداری کامل از این سد را مخزن ۱۱۵ میلیون مترمکعبی دارد  و پنجمین سد با رویه بتنی کشور به شمار می رود ، علاوه بر تعارض های ملکی ، نصب پل قوسی بر روی آن می دانند که راه دسترسی ۶۰ روستای منطقه در صورت آبگیری کامل سد محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران کم آبی در مازندران را جدی توصیف کرد و گفت : متاسفانه بسیاری از مسئولان ملی و مردم در سایر نقاط کشور باور نمی کنند که مازندران باوجود منابع آبی سرشار با مشکل کمبود آب مواجه باشد ، اما باید بگوییم که این چالش یک واقعیت تلخ است.

وی افزود : ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستا در مازندران اکنون با تنش آبی مواجه هستند و باید با یک صدای واحد مشکلات آب استان و درخواست اعتبار برای رفع آن را در سطح ملی ف ریاد بزنیم.

این مسوو ل با بیان این که اکنون آبرسانی به بعضی مناطق در شرق مازندران با تانکر انجام می‌شود ، توضیح داد : منابع آبی در استان در حوزه های مختلف وجود دارد ، اما باید با کلان نگری برای انتقال آب از حوزه های مختلف به نقاط شهری و روستایی استان اقدام شود.
برارزاده گفت : در کنار محرومیت و مشکلات زیرساختی در حوزه آب شرق استان ، در دیگر مناطق مازندران هم بحران کم آبی در برخی از فصل های سال وجود دارد که باید با عزم ملی برای رفع این دغدغه اقدامات لازم انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران تاکید کرد : با اعتبارات استانی به هیچ عنوان نمی توان به جنگ تنش آبی در مازندران رفت چرا که بخش قابل توجهی از مشتریان شرکت آب و فاضلاب مازندران در برخی از فصول سال هموطنان غیربومی است و برای توسعه شبکه و خطوط انتقال آب تخصیص اعتبارات ملی اجتناب ناپذیر است.

وی افزود : دیگر امکان بهره برداری از آب زیرزمینی به دلیل افت شدید سطح آن وجود ندارد و اگر این روند ادامه یابد بخش قابل توجهی از روستاهای استان همانند روستاهای کویری کشور باید با تانکر آبرسانی شود.

 

فرسودگی ۲۵ درصد شبکه آبرسانی استان 

برارزاده با بیان این که، از مجموع ۲۱ هزار کیلومتر شبکه و خطوط آب استان حدود پنج هزار کیلومتر فرسوده است، گفت: نوسازی شبکه و این خطوط نیازمند اعتبارات ملی است
وی افزود : ظرفیت تامین آب آشامیدنی از سوی آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب مازندران برای جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان تعریف شده ، اما سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر جمعیت شناور وارد استان می شود و با زیرساخت های موجود به هیچ عنوان نمی توان آب پایدار برای مسافران، شهروندان بومی و همچنین ساکنان غیربومی تامین کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت : با ورود مسافران و اوج گیری مصرف در برخی از فصول سال، قحطی آب باعث گلایه شهروندان بومی استان می شود و در هر دوره ورود مسافران، هم استانی های ما صبوری و با مهمان نوازی قحطی آب یک تا چند ساعته را در نقاط مختلف استان تحمل می کنند.
برارزاده یکی از دلایل برخورد مازندران با مشکل کم آبی را  عقب ماندگی استان در زمینه جمع آو ری آب های سطحی دانست و توضیح داد : در حالی که میانگین جمع آوری آب سطحی در کشور حدود ۵۳ درصد است ، ما در مازندران تنها حدود ۱۲ درصد از این نعمت خدادادی را جمع آوری می کنیم.

وی گفت : این آمار نشانگر فقر زیرساختی در جمع آوری آب های سطحی مازندران است و در دهه های گذشته با برداشت و تصور اشتباه بسیاری از مسئولان مبنی بر پرآب بودن مازندران، در سطح ملی و استانی نسبت بازسازی شبکه های آب و فاضلاب استان اقدامات چندانی صورت نگرفت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مازندران دارای ۶۳ نقطه شهر و بیش از سه هزار روستا با حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت طبق سرشماری سال ۹۵ است.

شرکت آب و فاضلاب استان یک میلیون و ۵۶۵ هزار مشترک را زیرپوشش دارد.
در تقویم جمهوری اسلامی اول تیرماه به عنوان روز صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.

  • منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.