کد خبر : 7112
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۴
135 views

تولید برنج در مازندران چه زمانی دانش‌بنیان می‌شود؟

شالیکار می‌کارد و دلال درو می‌کند!/دلسرد شدن کشاورزان از واردات

شالیکار می‌کارد و دلال درو می‌کند!/دلسرد شدن کشاورزان از واردات
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: واردات برنج آن هم در فصل برداشت موجب نا امیدی و دلسردی کشاورز می‌شود و نباید تصمیمات ما بنحوی باشد که موجب دلسردی شالیکاران شود.


به گزارش تیتر شمال؛ علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: تا به امروز در بیش از 213 هزار و 600 هکتار از اراضی شالیزاری مازندران، نشاکاری انجام شده است و این رقم  با نشای در حال انجام به 215 هزار هکتار می‌رسد.

وی افزود: البته بخشی از نشاکاری در غرب و شرق استان اخیرا به اتمام رسیده است که به دلیل کوچک شدن اراضی شالیزاری و در نوبت ماندن در صف استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه و کشاورزی است.

*نشاکاری در 215 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: از این میزان، حدود 140 هزار و 904 هزار هکتار به‌صورت مکانیزه و 72 هزار و 679 هکتار به‌صورت سنتی و 24 هکتار به‌‍‌صورت کشت مستقیم، انجام شده است.

این مسئول ادامه داد: از مجموع 213 هزار هکتار حدود 146 هزار و 275 هکتار زیر کشت ارقام محلی و 67 هزار هکتار نیز زیر بار ارقام پرمحصول رفته است.

رمضانی بیان کرد: خوشبختانه امسال شالیکاران ما با توجه به اطلاع‌رسانی انجام شده اقدام به شخم‌وشیار زود هنگام کرده‌اند؛ یعنی قبل از اینکه به کمبود و ترافیک پر حجم تقاضا آب برسیم شخم‌وشیار را انجام داده‌اند.

* 1000 هکتار از اراضی شالیزاری مازندران در خطر تنش آبی قرار دارند
وی عنوان کرد: فعلا در منطقه میاندورود، آب‌دهی به‌صورت نوبتی است و کمی با بحران مواجه هستیم؛ هر چند از 1000 هکتار اعلام شده، 200 هکتار از اراضی شالیزاری استان تحت استرس کم‌آبی قرار دارند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، تشریح کرد: در مناطقی نظیر محمودآباد، بابل، آمل و فریدونکنار حداکثر عمق چاه‌ها حدود 15 متر است و به دلیل اینکه سطح‌الأرضی هستند با پایین رفتن آب، تحت استرس قرار می‌گیرند.

این مسئول، اعلام کرد: در حال حاضر به صورت میانگین حدود 60 درصد از ذخایر آبی در پشت سدهای مازندران، وجود دارد و شالیکاران همکاری خوبی در بحث مدیریت آب داشتند.

رمضانی تاکید کرد: در سال 1399 میزان شلتوک کشت اول مازندران حدود یک میلیون و 231 هزار تن بوده که در سال گذشته این رقم به یک میلیون 297 هزار تن رسید.

*دانش‌بنیان در شالیزارهای مازندران
وی گفت: نظام هوشمندسازی شالیزار در عمل وارد عرصه کار در شالیزارهای استان شده است و به نوعی دانش بنیان عملا کار خود را در اراضی شالیزاری مازندران آغاز کرده است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: نمونه دیگر استفاده از دانش بنیان، کشت مکانیزه در اراضی شالیزاری استان است؛ هوشمند سازی چاه‌های آب نمونه دیگر دانش بنیان کردن کشاورزی است؛ بذرهای اصلاح شده نمونه بارز دانش بنیان کردن کشاورزی در مازندران است.

این مسئول، ادامه داد: استفاده از 50 فروند پهباد یک نمونه دیگر دانش بنیان کردن کشاورزی در مازندران است که این پهبادها می‌توانند با یک لیتر سم و 10 لیتر آب حدود یک هکتار از اراضی شالیزاری را محلول‌پاشی کنند که این محلول می‌تواند علف‌کش، کود، شحره‌کش و قارچ‌کش باشد.

* کشت قراردادی در 38 هزار هکتار از اراضی مازندران
رمضانی افزود: امسال با توجه به افزایش نشای ارقام پرمحصول نسبت به سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود که میزان شلتوک کشت اول نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی مطرح کرد: البته با توجه به اینکه در موضوع سیاست ابلاغی کشت قراردادی در استان مازندران بسیار استقبال خوبی را شاهد بودیم و 38 هزار هکتار تا به امروز قرارداد آن انجام شده است.

*ماجرای خشک‌شدن اراضی شالیزاری میاندورود چه بود؟
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، در خصوص کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی با موضوع خشک شدن اراضی شالیزاری، تشریح کرد: این کلیپ‌ها که عمدتا به مناطق میاندورود باز می‌گردد چندین علت دراد که اولا علیرغم اینکه ما بارها اعلام کردیم که کشاورزانی که اقدام به کشت گندم در اراضی قواره بزرگ کرده‌اند از کشت برنج پس از برداشت، اجتناب کنند؛ اما متاسفانه در عمل برخی شالیکاران اقدام به شخم و شیار کردند که معضل آب را رقم زدند.

این مسئول افزود: طی این روزها و هفته‌ها دیگر زمان شخم و شیار و نشا نیست، اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت برخی شالیکاران شاهد مشکلات موجود آبی در برخی از مناطق استان به ویژه میاندورود بودیم.

رمضانی اظهار کرد: میاندورود به طور کلی به دلیل فاصله زیاد با سد شهید رجائی، جزو اراضی تحت استرس است و سابقه چندین و چندباره در موضوع کم آبی داشته است؛ اما با همه این موضوعات و توصیه‌های موکد اما نشای دیرهنگام آن هم در نیمه دوم اردیبشهت‌ماه موجب تنش آبی در این منطقه شد.

* شالیکار می‌کارد و دلال درو می‌کند!/دلسرد شدن کشاورزان از واردات
وی در خصوص واردات برنج خارجی مشابه طارم محلی در فصل نشا و چالش افزایش تخلیط به خبرنگار بلاغ پاسخ داد: در گزارشات میدانی سال گذشته از کشاورزان و بنکداران در بهترین حالت برنج طارم در پیک عرضه از سوی کشاورز با قیمت 29 تا 35 هزار تومان و ارقام پرمحصول 23 هزار تومان فروخته شد و سود اصلی را در این میان، دلالان کردند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، افزود: واردات برنج آن هم در این فصل موجب نا امیدی و دلسردی کشاورز می‌شود و نباید تصمیمات ما بنحوی باشد که موجب دلسردی شالیکاران شود؛ ما هم موافقیم که کشور ما به واردات برنج نیاز دارد و در بدترین شرایط تحریم قرار داریم ولی اگر مقصود قطع دست دلالان بود یک بحث است اما کشاورزان ما توقع واردات برنج در این فصل را ندارد.

* افزایش 35 درصدی هزینه تولید برنج نسبت به سال قبل
این مسئول، بیان کرد: هزینه تولید برنج نسبت به سال گذشته حداقل 30 تا 35 درصد افزایش پیدا کرده است، به طور نمونه هزینه تراکتور برای آماده سازی یک هکتار زمین در سال گذشته حدود 3 میلیون تومان بود که امسال این رقم به 7 میلیون هم رسیده است.

رمضانی عنوان کرد: اگر برنج وارداتی واقعا شبیه به برنج طارم محلی باشد، با چالش بزرگی مواجه خواهیم شد، چرا که تا پیش از سودجویان این متاسفانه برنج طارم محلی را با برنج فجر، ندا و شیرودی تخلیط می‌کردند و با نام برنج اعلا در بازار به فروش می‌رساندند و حالا با این برنج مشابه که شرایط وخیم‌تر خواهد شد.

* نرخ شالیکوبی‌ها باید واقعی و کارشناسی باشد/جای خالی جهاد کشاورزی در تعیین نرخ‌نامه
وی در خصوص برخی شنیده‌ها از افزایش قابل ملاحظه نرخ شالیکوبی‌ها طی سال زراعی جاری، اذعان کرد: متاسفانه نرخ‌نامه شالیکوبی‌ها بدون دعوت و حضور نماینده‌ای از سوی ما تنظیم می‌شود و آن قدر نحوه دستمزدها را متنوع و با گزینه‌های متفاوت تنظیم می‌کنند که در نهایت خود کشاورز هم متوجه نحوه محاسبه نمی‌شود و در نهایت می‌بیند که هر تنی از او حدود 6 تا 8 میلیون تومان دستمزد گرفته شده است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، ادامه داد: اکنون هم برخی شنیده‌ها حاکی است که امسال بنا است تا هزینه انبارداری بر گزینه‌های قبلی افزوده شود که گویی بنا است اگر تا 10 روز برنج توسط کشاورز فروخته نشود هر کیلویی 150 تومان به عنوان هزینه انبارداری از کشاورز اخذ شود.

این مسئول متذکر شد: باید تمامی نرخ‌نامه‌های کشاورزی با نظر و کارشناسی افراد خبره و کارشناس، تعیین شود و نرخ‌ها کاملا تحت نظارت، کارشناسی و واقعی تعیین شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.