کد خبر : 7172
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
151 views

۲۵۰۰ خانه مسافر بدون مجوز، ابرچالش امنیتی رامسر

۲۵۰۰ خانه مسافر بدون مجوز، ابرچالش امنیتی رامسر
اعضای کارگروه بررسی وضعیت مناطق شناسی شده دارای آسیب‌های اجتماعی رامسر بر این باورند که فارغ از تمامی معضلات این مناطق ، وجود بیش از ۲۵۰۰ خانه مسافر ثبت نشده بستر همه نوع آسیب و جرم در گردشگرپذیرترین شهرستان مازندران است که باید اقدام فوری برای رفع این معضل اندیشیده شود.


به گزارش تیتر شمال؛ کارگروه ارتقای وضعیت اجتماعی ، فرهنگی و سلامت حاشیه‌نشینی مازندران و شهر رامسر امروز شنبه با حضور روح الله سلگی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار در محل فرمانداری رامسر برگزار شد اما نکته قابل توجه در نشست این بود که اعضای شهرستانی کارگروه از فعالیت خانه های غیرمجاز مسافر به عنوان مهم ترین آسیب و بستر جرم خیزی و دیگر آسیب های اجتماعی یاد و تاکید کردند که عمق چالش فعالیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خانه مسافر ثبت نشده در گردشگرپذیرترین شهر مازندران به حدی زیاد است که آسیب های اجتماعی و فرهنگی محلات آسیب پذیر اصلا به چشم نمی آید.

قدمت خانه مسافر ها در رامسر و حتی دیگر شهرهای مازندران از زمانی شکل گرفت که اجاره خانه در این شهر به صورت سنتی و خودجوش برقرار بود، اما از زمانی که طرح ساماندهی و نظارت اماکن بر فعالیت این خانه ها راه اندازی شد فارغ از سه هزار خانه مسافر مجوز دار، عده ای همچنان در برابر این نظارت پذیری و فعالیت در چهارچوب قانون مقاومت می کنند، خانه هایی که به هیج کجا پاسخ گو نیستند.

با این که اگر در خانه های مسافر غیرمجاز جرمی رخ دهد، صاحبخانه می بایست پاسخ گو باشد، اما لزوم پاسخ گویی نه تنها باعث نشده که این ۲ هزار و ۵۰۰ خانه برای فعالیت قانونی ترغیب شوند بلکه فعالیت آنان در سایه قانون گریزی نه تنها تهدید نمی شوند، بلکه در حاشیه ای امن فعال هستند و بازرشان هم به مراتب در شرایط بهتری قرار دارد و تعطیلی ندارند.

نکته جالب پیرامون بازار خوب و پر رونق خانه مسافرهای غیر مجاز، حلقه ارتباطی غیر مجازی است که پیرامون این فعالیت شکل گرفته و آنقدر مستحکم است که تا به امروز خللی بر آن وارد نشده است، اولین حلقه ارتباطی این خانه ها تابلو بدستان ویلا هستند، افرادی که در ورودی ها شهر و نقاط پر رفت و آمد به صورت غیر مجاز و جدای فعالیت کیوسک داران رسمی برای این خانه ها مسافرگیری می کنند و بنابر بر گزرش های رسمی بیشترشان سابقه قضایی و کیفری دارند و اتفاقا ساکن محله های جرم خیزی هستند در جلسه امروز به آنها پرداخته شد.

درواقع این افراد با این پیشینه نقطه وصل مسافر با خانه مسافرهای غیر مجاز هستند، و به همین ترتیب سایر بسترهای جرم را هم فراهم می کنند، حلقه هایی از یک زنجیره که هر کدام تسهیل گر و بسترساز برای شکل گیری آسیب های اجتماعی و انواع بزه در یک شهر گردشگر پذیر هستند، بطوریکه می توان نمونه های آن را در سال های اخیر به ویژه در بحث چالش هایی پیرامون حضور اتباع کشور های خارجی در رامسر جست و جو کرد، البته در همین ارتباط خبرگزاری ایرنا مدتی پیش در قالب گزارشی با عنوان”تابلو بدستان ویلا اجاره دهنده ویلا، زشتی عیان گردشگری رامسر” نسبت به پیامد های این افراد و ارتباط آنان با خانه مسافرهای بدون مجوز هشدار داد.

در همین ارتباط نیز فرمانده انتظامی شهرستان رامسر در نشست امروز از فعالیت خانه های مسافر  غیرمجاز به عنوان « چالش بزرگ امنیتی » شهرستان یاد کرد و گفت : اگر تمامی چهار محله آسیب پذیر شهر رامسر را کنار هم قرار دهیم باز هم آسیب های آنها بسیار کمتر از فعالیت این خانه های مسافر است.

سرهنگ سید جلیل نبوی با اظهار این که خانه های مسافر ثبت نشده بستر همه نوع جرایم محسوب می شوند ، افزود : میراث فرهنگی باید  با اتخاذ مشوق ها و  راهکارهایی صاحبان این ویلاها را به اخذ مجوز ترغیب کند، چرا که ثبت این ویلاها موجب می شود نظارت بر آنها صورت گیرد و آسیب های اجتماعی در شهر قابل کنترل باشد.

وی آسیب های مناطق شناسایی شده آسیب پذیر در رامسر را غیرتکراری برشمرد و توضیح داد : این مناطق آلوده پر تکرار نیستند اما بستر آسیب به شمار می روند اما چنانچه  هر یک از نهادهای متولی وظایف ایجابی خود را در این محله ها بدرستی انجام ندهند در آینده به چالشی برای حوزه آسیب های اجتماعی فرهنگی و امنیتی شهرستان تبدیل می شوند.

سرهنگ نبوی بیشترین آسیب ها در این مناطق را خانه های مجردی، استعمال و فروش مواد مخدر اعلام کرد و گفت : به همین دلیل مجموع این عوامل به صورت پرتکرار سبب شده است که ما این مناطق را جرو بخش های آسیب اجتماعی بدانیم ‌ضمن اینکه اقدامات سلبی ما هم در این محلات به صورت مستمر در قالب طرح ها در حال انجام است.

وی نبود سالن ورزشی، برنامه های فرهنگی و کم رنگ بودن فعالیت هایی از این دست را راهی برای تعدیل جرم در این‌مناطق برشمرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران نیز در این کارگروه وضعیت شهرهای تنکابن و رامسر را به استناد آمارهای طلاق وخیم توصیف کرد و گفت : نرخ طلاق در شهرستان رامسر از میانگین استانی بیشتر است که جای سوال و واکاوی کارشناسی دارد.

علی رجبی با تاکید بر لزوم اقدامات فرهنگی و اجتماعی از سوی نهاد های متولی ، افزود : نرخ طلاق در کشور ۲/۶ است، این امار در استان مازندران به ۳/۲ درصد می رسد در حالی که آمار رامسر ۳/۵ و در تنکابن در مرتبه بالاتر با نرخ ۵/۲ است.

  • منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.