کد خبر : 7331
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۲۹
162 views

مدیرعامل اتحادیه گل‌وگیاه نوشهر اعلام کرد:

حذف معافیت بیمه‌ای مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان گل‌وگیاه/کارفرمایان در حال اخراج کارگران هستند

حذف معافیت بیمه‌ای مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان گل‌وگیاه/کارفرمایان در حال اخراج کارگران هستند
حسن قاضی گفت: در حالی که بر اساس معافیت بیمه‌ای، کارفرمایان از پرداخت حق بیمه برای تا پنج کارگر معاف بودند، اما از بهمن‌ماه سال گذشته جلوی این معافیت گرفته شده است و مشکلات عدیده‌ای را پیش پای تولیدکنندگان قرار داده است.


به گزارش تیتر شمال؛ مازندران با داشتن گلخانه‌های سنتی و مدرن و تولید بیش از 170 میلیون شاخه گل و گیاه، سهم بالایی در ارزآوری و صادرات گل و گیاه به کشورهای مختلف جهان دارد.

غرب مازندران در حالی مهد گل وگیاه در استان محسوب می‌شود که هم اکنون فعالان این بخش با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مشکلاتی که حل‌وفصل و رفع موانع آن قطعا می‌تواند رونق، اشتغال‌زایی و صادرت را همچون گذشته به این بخش بازگرداند.

حسن قاضی مدیرعامل اتحادیه گل‌وگیاه نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص مشکلات عمده تولیدکنندگان گل‌وگیاه در مازندران، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل حال حاضر فعالان و تولیدکنندگان گل‌وگیاه به بخش کارفرمایی بیمه بر می‌گردد.

وی افزود: متاسفانه معافیت‌های بیمه‌ای کارفرمایان حذف شده است و این امر مشکلات عدیده‌ای را بدنبال آورده است.

مدیرعامل اتحادیه گل‌وگیاه نوشهر، خاطرنشان کرد: در حالی که پیش از این و بر اساس معافیت بیمه‌ای، کارفرمایان از پرداخت حق بیمه برای تا 5 کارگر معاف بودند، اما متاسفانه از بهمن‌ماه سال گذشته جلوی این معافیت گرفته شده است.

قاضی ادامه داد: در ادامه پیگیری‌های متعدد و مجدانه‌ای صورت گرفت، وعده و وعیدهای فراوانی هم داده شد حتی در سفر وزیر کشور به نوشهر هم این موضوع را مطرح کردیم که گفته شد صحت ندارد و همچنان معافیت تا 5 کارگر برقرار است که در عمل این‌گونه نبود.

وی بیان کرد: همچنان هم پیگیر اصلاح این تصمیم از نمایندگان مجلس و دستگاه‌های متولی هستیم تا این معافیت مجددا برگردد؛ ولی تاکنون علیرغم قول‌های متعدد، همچنان لغو این معافیت پابرجا است.

مدیرعامل اتحادیه گل‌وگیاه نوشهر، تشریح کرد: در حالی که تا قبل از بهمن‌ماه سال گذشته، حق بیمه پرداختی از سوی کارفرمایان برای هر نفر از 300 هزار تومان تجاوز نمی‌کرد؛ اما اکنون این رقم به یک میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

قاضی تصریح کرد: این افزایش هزینه چندین برابری بدنبال حذف معافیت بیمه‌ای کافرمایان موجب شده است تا شاهد تعدیل تعداد قابل توجهی از نیروها و کارگران فعال در این بخش از سوی کارفرمایان باشیم؛ چرا که برای کارفرمایان دیگر مقرون به صرفه نیست.

وی عنوان کرد: در شهرستان نوشهر نزدیک به 140 مرکز فعال تولید گل و گیاه داریم که عمدتا به تولید گیاهان آپارتمانی و بیرونی می‌پردازند.

مدیرعامل اتحادیه گل‌وگیاه نوشهر، افزود: هر تولیدکننده حداقل در حال تولید 40 گونه گل و گیاه است و سطح اشغال هر واحد پرورش گل و گیاه بالغ بر 3 هزار متر است.

قاضی با اشاره به افت صادرات این محصول طی سالاین اخیر، گفت: در حال حاضر تنها دو واحد پرورش گل و گیاه در حال صادرات محصولات تولیدی خود هستند؛ در حالیکه در گذشته این رقم چندین برابر حال حاضر بود و هم اکنون با چالش‌های عدیده‌ای در بخش صادرات مواجه هستیم.

وی مطرح کرد: اگر یک واحد پرورش گل‌وگیاه از مجموع تولیدات خود حدود 40 درصد آن را صادر می‌کرد اکنون این میزان به کمتر از 5 درصد رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه گل‌وگیاه نوشهر، اذعان کرد: بسته بودن مرزها، مشکلات قرنطینه، نبود حمایت، زمان‌بر بودن تحویل و پژمرده شدن برخی ارقام به‌دلیل مشکلات دسترسی به خاک‌های استاندارد جهانی از مهم‌ترین دلایل افت صادرات طی سالیان اخیر است.

قاضی متذکر شد: ما هیچ مشکلی در تولید و پاسخگویی به سفارش‌های مشتریان خارجی نداریم و اگر زمینه صادرات مطلوب برای فعالان این حوزه فراهم شود، ارزآوری قابل توجهی را برای کشور بدنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: پایانه گل و گیاه در نوشهر غیرفعال است و راه‌اندازی این پایانه یکی از مطالبات جدی فعالان این بخش در شهرستان نوشهر است.

گفتنی است، در استان مازندران بالغ بر یک‌هزار و 100 مزرعه پرورش گل و گیاه زینتی وجود دارد و انواع مختلف گل در استان پرورش داده می‌شود و بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند، حمایت از تجار و تولیدکنندگان برای صادرات و تأمین زیرساخت‌های صادراتی، ارزآوری استان را از صادرات گل و گیاه افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.