کد خبر : 7372
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
150 views

در سی‌وهفتمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟

ترک ۳ عضو شورا قبل از آغاز جلسه استیضاح شهردار ساری!/طالبی در طبقه هفتم عمارت ماند

ترک ۳ عضو شورا قبل از آغاز جلسه استیضاح شهردار ساری!/طالبی در طبقه هفتم عمارت ماند
جلسه سی‌وهفتم شورای شهر ساری با موضوع استیضاح شهردار ساری همراه با حواشی فراوانی حتی پیش از آغاز جلسه رسمی بود که ترک جلسه سه طراح سوال از شهردار را در پی داشت؛ اما در نهایت، شورا رای به بازگشت طالبی به طبقه هفتم عمارت داد.


به گزارش تیتر شمال؛ سی و هفتمین جلسه دوره ششم شورای شهر ساری در حالی به صورت علنی برگزار شد که در جلسه گذشته موضوع استیضاح شهردار ساری از سوی دو عضو شورا مطرح شد.

بر این اساس، طالبی با همراهی معاونانش در ساختمان شورا حاضر شد تا پاسخگوی سوالات اعضا در خصوص موضوعات مطروحه باشد.

قبل از آغاز جلسه حواشی آغاز شد و سبحان بخشی به حضور همراهان و معاونان شهردار در جلسه استیضاح اعتراض کرد و گفت حضور همراهان بر روی فضای جلسه و شورا اثر خواهد گذاشت.

وی با ترک صحن شورا افزود: تا زمانی که همراهان شهردار جلسه را ترک نکنند به جلسه باز نخواهم گشت.

نایب رئیس شورای ساری خاطرنشان کرد: شهردار باید برای استیضاح به تنهایی در جلسه شرکت کند و خود شخصا پاسخگوی سوالات باشد.

در ادامه میرشجاعی و شریفی نیز با ترک جلسه و تایید سخنان بخشی اعلام کردند: همراهان به شرطی می توانستند در جلسه حاضر شوند که در دعوت نامه عنوان می شد.

ایرجی عضو شورای شهر ساری گفت: طبق قانون مدیریت جلسه با رئیس شورا است و اگر رئیس جلسه نمی تواند ما ۵ عضو باقیمانده جلسه را مدیریت کنیم و جلسه به حد نصاب رسیده است و می توانیم آغاز کنیم.

میرشجاعی در حین خروج از جلسه گفت: نیم ساعت از زمان جلسه گذشته است و این جلسه رسمیت ندارد و اگر شما اصرار دارید پس از ترک همراهان در جلسه حضور خواهم یافت.

پس از خروج سه عضو شورا از صحن، جلسه استیضاح با قرائت قرآن در ساعت ۳۵: ۱۵ آغاز شد.

در ادامه و پیش از شروع جلسه، یوسفی با درخواست از معاونان و همراهان خواست تا به احترام مردم و حضار، جلسه را ترک کنند.

پس از ترک جلسه همراهان شهردار، حراست شورا خبر از خروج سه عضو جلسه شورا از ساختمان شورا داد و در ادامه جلسه با توجه به حد نصاب بودن قانونی اعضای حاضر شورا، ادامه پیدا کرد.

پرویز شعبانی رئیس شورای شهر ساری در آغاز جلسه طی سخنان پیش از دستور گفت: اینگونه نیست که حضور همراهان حتما با دعوت نامه باشد و با هماهنگی با رئیس شورا ممکن می‌شود.

وی افزود: استیضاح حق شورا است و اعضای طراح سوال از حق خود استفاده کردند و شهردار باید پاسخگو باشد.

رئیس شورای شهر ساری، خاطرنشان کرد: نفراتی که طراح سوال از شهردار بودند تا به اینجای جلسه، علیرغم اینکه زمینه را فراهم کردیم تا جلسه با طرح سوال از سوی سه عضو شورا آغاز شود؛ حضور پیدا نکرده‌اند.

احمدی یکی از اعضای شورای شهر ساری گفت: با تفسیر قانون بنظر می رسد حق با همکارانم بود اما از آن سو مدیریت جلسه هم با رئیس شورا است.

وی در ادامه به بیان نقدهای به اذعان خود دلسوزانه پرداخت و افزود: سرانه فضای سبز مردم ساری اکنون ۵ و نیم متر مربع است و شهرداری چه برنامه‌ای برای افزایش این میزان دارد در حالی که میانگین آن در کشور حدود ۹ مترمربع است.

عضو شورای شهر ساری، خاطرنشان کرد: ضوابط نما و سیمای شهر در ساری چگونه است؟ آیا برنامه‌ای از سوی شهرداری ارائه شده است؟آیا تاکنون در خصوص طرح جامع ترافیک شهری در ساعات پر ترافیک، فکری شده است؟ چه اقداماتی صورت گرفته است؟ این موارد نقدهای بنده است و امیدوارم در الویت و دستور کار شهرداری ساری قرار گیرد.

احمدی با نقدِ سبک و سیاق فعلی پرداخت حقوق به پرسنل شهرداری، اعلام کرد: درست است روند ساخت و ساز در ساری کند است، اما اینکه شهرداری نگاهش تنها به این بعد باشد آسیب‌زا است و موجب می‌شود تا مردم را تحت فشار قرار دهید؛ لذا باید چند بعدی به ماجرای حقوق نگاه کرد و نباید با روند تک بعدی بر مشکلات دامن زد.

وی افزود: یکی دیگر از نقدهای بنده به شهردار آن است که انتظار تمامی اعضای شورای شهر ساری تنها انتظار کاری است؛ بنظر بنده بار معاونت شما ضعیف است و بار این کار بر دوش شهردار افتاده است، مضاف بر اینکه دخالت‌های طبقه سوم عمارت در امور شهردار زیاد شده است.

این عضو شورا گفت: حراست شهرداری در برخی جاها حراست نمی‌کند و باید این نقیصه‌ها در شهرداری ساری برطرف شود.

شهرام ایرجی دیگر عضو شورا با تاکید بر تلاش برای حفظ آرامش شهر، گفت: نباید استیضاح جنبه شخصی داشته باشد و باید با هدف اعتلا و آبادانی شهر باشد.

وی افزود: اگر شهردار استیضاح نشد باید در کنارش کار کنیم و اگر استیضاح شد باید در کنار شهردار بعدی فعالیت کنیم و همه این‌ها باید به نفع شهر و مردم باشد.

این عضو شورا شهر ساری، خاطرنشان کرد: نباید بنحوی عمل و تصمیم گیری کنیم که به منافع مردم آسیب برسد.

ایرجی ادامه داد: باید درآمدهای شهرداری به سمت پایداری پیش رود تا بتوانیم امورات شهری به ویزه اقتصادی را به جلو پیش ببریم.

علی عاشقان گفت: اگر نیاز به چابک سازی نیروها در شهرداری است لطفا پیگیری شود.

وی افزود: موضوع بعدی پروژه‌های عمرانی است که باید برنامه محور پیش رود و اگر نباشد به نتایج ایده‌آل دست نخواهیم یافت.

سیدحسین یوسفی یکی دیگر از اعضای شورای شهر ساری، با بیان اینکه امیدوارم شاهد فرایند جلسات این چنینی نباشیم، گفت: طراحان سوال قبل از ترک جلسه اعلام کردند که فضا آماده شد بر می گردیم اما علیرغم ترک همراهان شهردار در جلسه حضور پیدا نکردند.

وی افزود: تا زمانی که شهردار در مسیر تعهد به مردم و شورا باشد در کنارش هستیم.

عضو شورای شهر ساری خاطرنشان کرد: روزی در کنار هم قسم خوردیم و امروز چه کسی سوت اخراج یکی از ما را داده است.

یوسفی گفت: مردم در برابر اینکه کسی بخواهد بدنبال منافع شخصی به منافع مردم لطمه بزند سکوت نخواهد کرد.

وی افزود: دخالت در کار شهرداری به نام نظارت، پذیرفتنی نیست و اگر مشکلاتی می‌بینیم باید در کنار هم آن را مرتفع کنیم.

راسخ با تاکید بر لزوم ایجاد و حفظ آرامش در شهر، گفت: باید به شهردار برای اجرای برنامه‌ها فرصت داد.

وی افزود: از روند کنونی شهرداری رضایت دارم و در ادامه بهبود شرایط با فرصت دادن به شهردار حاصل خواهد شد.

در نهایت نوبت به جواد طالبی شهردار ساری رسید؛ وی در ابتدای سخنانش اظهار کرد: من بسیار خوشحالم که در شهر ما بحث استیضاح مطرح شده که حاکی از مردم سالاری در کشور ما است و در ادامه ۱۲ سوال از بنده شده که یک به یک پاسخ خواهم داد.

– ما طرح جامع ترافیک را در دست اقدام داریم و نهضت آسفالت نیز در حال اجرا است.

-شهردار ساری با بیان اینکه حقوق حق قانونی پرسنل است، درآمد ما عمدتا بر مبنای صدور پروانه است و باید بر اساس ضوابط طرح تفصیلی صادر شود؛ البته در دهه اخیر سیر صعودی ماده ۱۰۰ و نزولی صدور پروانه را شاهد هستیم.

-در خصوص سوال نخست و عدم پروژه های عمرانی از محل ۴۰ درصد از بودجه سالانه، بخشی از پرداختی حقوق ما در نیروهای حجمی در بودجه عمرانی لحاظ می شود و ما از حد نصاب خارج نشدیم.

-ما درخصوص تسهیلات اقدام کردیم و ما پروژه‌های زودبازده را در دست انجام داریم.

-ما برنامه‌های متعددی را طی جلسات گوناگون در نظر گرفتیم و برخی در حال اجرا و برخی در دست انجام قرار دارد؛ برخی از عقد قراردادها و انتخاب پیمانکار در پروژه‌هایی نظیر ابن شهر اشوب، انبار توشه و غیره صورت گرفته است.

-ما با پروژه پل تا پل را با دست خالی جلو آوردیم و به صحن شورا فرستادیم و به کمیته انطباق ارسال شد و اینکه کار نمی‌کنیم پذیرفتنی نیست.

-قرار شد سه تا پلاک خریداری شود  و در مباحث انجام شده و بازدید میدانی بدنبال راهکاری به نفع شهر هستیم تا بار ترافیکی را به شهر اضافه نکنیم.

– در هر پروژه‌ای که نیاز به اصلاح باشد قطعا انجام خواهیم داد اگر بخواهد در حوزه ترافیک پروژه‌ای صورت گیرد تنها شهرداری نیست شورای ترافیک باید موافقت کند و مشکلات دوربرگردان تنها به شکل هندسی بر نمی‌گشت و در ادامه اصلاح هندسی صورت گرفت؛ اما به دلیل عدم رعایت حقوق شهروندی با مشکل کمی مواجه هستیم.

-ساری سکوی دپوی زباله نداریم و این سکوی دپوی موقت است؛ تصفیه خانه شیرابه هم مزید بر علت شده است؛ در تلاشیم تا تصفیه خانه سکوی زباله ساری را تا پایان این ماه یا اواسط ماه آینده به بهره برداری برسانیم.

-لایروبی پارک ملل را به صحن شورا ارسال کردیم و دنبال مجوز آب منطقه‌ای هستیم و خیلی وقت است که موضوع لایروبی را مطرح کردیم؛ البته در خصوص نقدها به موضوع نگهداری از پارک ملل باید بگویم ما هنوز پارک ملل را از پیمانکار تحویل نگرفتیم تا بخواهیم اقدامی کنیم.

– مابقی پارک‌ها در اختیار و مدیریت شهرداری است و حفظ و نگهداری از آن در حال انجام است.

-ما به سمت تولید و حتی فروش گل برای شهرداری در قالب راه اندازی گلخانه در حرکت هستیم و بدنبال آبیاری مکانیزه در ساری نیز هستیم.

– ما در حال اجرای متوازن پروژه‌ها در نقاط گوناگون شهری هستیم و توجه به مناطق کم برخوردار و الحاقی نیز در دستور کار اجرایی قرار دارد.

-علت عدم راه اندازی پروژه زباله سوز تا پایان سال ۱۴۰۰ دلایل گوناگونی دارد، زمانیکه پول به طرف قرارداد دادیم هنوز با بسیج سازندگی قرارداد نداشتیم و این شرکت همین حالا هم از ما طلبکار است؛ ۶ میلیارد پول دادیم یک میلیارد تاسیسات آورد و گفت تحریم هستیم آیا مجدد باید به او پول می‌دادیم؟

– من هیچ قولی ندادم که ۱۴۰۰ تمام می‌کنم ما تاکنون ۸۰ میلیارد به بسیج سازندگی دادیم پروژه تمام نشد چطور با ۳۵ میلیارد اعتبار کار به اتمام می رسید؟ طی دو ماه اخیر واقعا روند پیشرفت پروژه فوق العاده بود و تمام تلاشمان این است که تا ۲۲ بهمن کار به جایی برسد که نصب و راه اندازی تاسیسات را آغاز کنیم.

–  جذب نیروهای جدید و بدون مصوبه نداریم، چرا اسم نمی‌دهید؟ یک نفر حتی از زمان روی کار آمدن شورای شهر دوره ششم وارد شهرداری نشده است و اگر نمونه دارید اعلام کنید و قطعا اخراج خواهم کرد.

– عدم تبدیل وضعیت خانواده شهدا را چندین بار اعلام کردم، ما دیگر در فرزند شهید نداریم که تبدیل وضعیت کنیم، هر چه اسامی داشتیم همه را ارجاع دادیم.

– هر جایی کار غیر اصولی در معاونت‌های شهرداری صورت بگیرد بنده جدا از برخورد سخت خودم با آن افراد، از دستگاه‌های نظارتی هم می‌خواهم که برخورد کنند.

– هر زمان که به بنده جهت حضور در صحن اعلام شد حضور پیدا کردم، امروز وزیر کشور در ساری است و ما میزبان هستیم و علیرغم لزوم حضور و همراهی وزیر کشور، در این جلسه حضور پیدا کردم.

– ما دوربین‌های سرعت سنج را برای درآمد پایدار ایجاد کردیم طرح جامع ترافیک و راه اندازی گلخانه نیز در  راستای درآمد پایدار در دستور کار قرار دارد.

– برای شهر ساری که ۷۰۰ میلیارد بودجه دارد تنها ۴۰۰ میلیارد شکایت در محاکم قضایی داریم و این در حالی است که دنیایی کار انجام نشده داریم و این مستند وجود دارد.

– ما بدهی‌ها را به همه و عدالت محور در حال پرداخت هستیم و این مدیریت موجب شد تا اسفندماه آرامی را پشت سر بگذاریم.

– در خصوص جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهری، سازمان سرمایه‌گذاری را راه اندازی کردیم و یک مشاور با برند ملی را برای این سازمان در نظر گرفتیم و قطعا روزهای خوبی را پیش رو خواهیم داشت.

– ما این کشتی به گل نشسته را نجات خواهیم داد، باید زمان بدهید تا ۵ هزار نیروی همواره در وحشت در آرامش، مشغول خدمات به شهر باشند تا در کنار هم، شهر را بسازیم؛ امروز، آرامش و همدلی است که پروژه های نیمه تمام را به اتمام می رسد.

– امروز پروژه ۱۰ ساله مسکوت زباله را به پروژه ملی رساندیم و با جذب اعتبارات در آستانه تکمیل این پروژه قرار داریم؛ در سالی هستیم که میزبان رویداد ۲۰۲۲ هستیم و باید از این فرصت، بهره ببریم.

– امروز بسیاری از هزینه‌های گذشته با سیاست درون‌سپاری کارها، به شدت کاهش پیدا کرده است؛ با درون سپاری ماشین الات تعمیر و بکارگیری شد، کارخانه آسفالت مجددا پس از 3 سال راه اندازی شد.

– بسیاری از مشکلات موجود از ادوار گذشته به جای مانده است و ما امروز موضوع مهم محلات الحاقی و کم برخوردار را داریم که کمتر دیده شده است ما باید برای بازگشت اعتماد از دست رفته فقط کار کنیم.

– بافت کهن ساری نیازمند کمک عاجل است و ۱۱ ساختمان قدیمی شهر ما در حال ویرانی است و ما از همه درخواست کمک داریم و رسانه‌ها از میراث و سازمان بازآفرینی مطالبه گری کنند.

گفتنی است پس از اتمام سخنان طالبی، پرویز شعبانیبر لزوم ساماندهی پرداخت  اضافه‌کاری پرسنل شهرداری و شورای شهر تاکید کرد.

شایان ذکر است در پایان جلسه استیضاح، طالبی با 6 رای موافق اعضای شورای شهر حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند و به طبقه هفتم عمارت شهرداری بازگشت تا فعالیت خود را ادامه دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.