کد خبر : 7429
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
157 views

قطع سهمیه سوخت دردسرساز شد؛

بلاتکلیفی سهمیه سوخت 12 هزار تراکتور فاقد پلاک/53 درصد کمباین برنج کشور در مازندران فعالیت دارند

بلاتکلیفی سهمیه سوخت 12 هزار تراکتور فاقد پلاک/53 درصد کمباین برنج کشور در مازندران فعالیت دارند
مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران مازندران با بیان اینکه استان مازندران با دارا بودن تعداد 6 هزار و 380 کمباین برنج سهم 53 درصدی در کشور را به خود اختصاص داده است؛ گفت: از مجموع 16 هزار دستگاه تراکتور در استان تنها یک‌چهارم آن پلاک‌گذاری شده است و در آستانه فصل بردشت، قطع سهمیه سوخت، دردسرساز خواهد شد.


به گزارش تیتر شمال؛ برزو بابایی مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه مکانیزاسیون ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی شاهد تسهیلات خوبی در این بخش هستیم.

وی افزود: تسهیلات، 18 درصدی است که با توجه به سهم 3 درصدی یارانه از سوی دولت این تسهیلات برای متقاضیان، 15 درصدی محاسبه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران مازندران، خاطرنشان کرد: متقاضیان باید 20 درصد قیمت خرید کمباین را آورده بیاورند و در ادامه به بانک عامل معرفی و پس از اعلام شماره شاسی به متقاضی و کل مبلغ به حساب کارخانه واریز می‌شود که در ادامه کمباین به متقاضی تحویل داده می‌شود.

*تا 5 سال آینده در برداشت غلات با مشکلات جدی مواجه خواهیم داشت
بابایی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 1200 دستگاه کمباین غلات در استان مازندران داریم؛ ادامه داد: حدود 20 درصد از این میزان، خریدوفروش شده است و یا جابه‌جا شده‌اند و از استان خارج شده‌اند.

وی عنوان کرد: با شرایط موجود برای 5 سال آینده قطعا با مشکلات برداشت غلات در استان مواجه خواهیم داشت و با توجه به مهاجرت کمباین‌داران به استان‌های دیگر با معضل جدی طی سالیان آتی در زمان برداشت غلات مواجه خواهیم بود.

* فعالیت بیش از 1000 کمباین در مازندران
مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران مازندران، با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به یک‌هزار و 350 عضو در اتحادیه کمباین‌داران استان داریم؛ گفت: فعلا توانستیم نزدیک به 1000 دستگاه کمباین را تحت کنترل قرار دهیم و تقریبا نیمی از کمباین‌های استان در فصل کار به 10 استان کشور اعزام می‌شوند و در برداشت سایر استان‌های کشور نیز سهیم هستیم.

بابایی تشریح کرد: با توجه به اینکه مزارع و شالیزارهای استان عمدتا قطعات کوچکی هستند در حال مدیریت جابه‌جایی کمباین‌ها در سطح استان هستیم و حتی در تحویل سوخت کمباین به مالکان، ورود پیدا کردیم تا تسهیل در امور را شاهد باشیم.

*نرخ دستمرد کمباین در سال‌زراعی جاری
وی در خصوص نرخ دستمزد کمباین طی سال زراعی جاری، گفت: نرخ دستمزد کمباین‌داران در کشور به دو طریق ریالی و محصولی محاسبه می‌شود که در استان مازندران عمدتا محصولی است و لذا نرخی که برای امسال پیشنهاد و تعیین کردیم، یک کیسه به ازای 18 کیسه است.

* عمر چند دهه‌ای کمباین‌ها در مازندران و پیگیری‌های بی‌نتیجه تسهیلات تعمیرونگهداری
مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران مازندران، عمر بالای کمباین غلات در مازندران را یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه کمباین‌های غلات استان عمدتا مربوط به دهه 60 و 70 است و به لحاظ ارائه خدمات نیز به روز نیستند و حفظ و نگهداری این دستگاه‌ها مستلزم هزینه هنگفتی است که متاسفانه علیرغم پیگیری‌های نزدیک به یک دهه‌ای اما تاکنون، تسهیلاتی در این بخش به مالکان ارائه نشده است.

* وجود 6 هزار و 380 دستگاه کمباین برنج در مازندران
بابایی در خصوص تعداد کمباین‌های برداشت برنج در مازندران، پاسخ داد: استان مازندران با دارا بودن تعداد 6 هزار و 380 کمباین برنج سهم 53 درصدی از مجموع کمباین‌های برنج کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: به لحاظ سنی هم عمر کمباین‌های برنج در مازندران، شرایط خوبی است و کمباین‌های برنج پس از 3 سال، مستهلک می‌شوند.

* بیمه مشکل مشترک کمباین‌داران و رانندگان تراکتور
مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران مازندران، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات عدیده کمباین‌داران استان، بیمه است و تعداد قبال توجهی از رانندگان فاقد بیمه هستند که انتظار می‌رود متولیان امر با نگاه حمایتی، این مشکلات را مرتفع کنند.

بابایی  در خصوص آخرین وضعیت پلاک‌گذاری تراکتورهای شالیزاری در مازندران، تاکید کرد: متاسفانه تعداد 3 هزار و 50 نفر که مالک تراکتور وارداتی هستند با مشکل عدم پلاک‌گذاری مواجه هستند؛ چرا که فاقد پروانه گمرکی هستند و سامانه پلاک‌گذاری نمی‌پذیرد و مساعدتی هم در این خصوص نمی‌شود.

* 12 هزار دستگاه تراکتور در مازندران پلاک‌گذاری نشده‌اند
وی با اشاره به  مشروط بودن تحویل کارت سوخت پس از پلاک‌گذاری تراکتورها،  تصریح کرد: در حال حاضر، 16 هزار دستگاه تراکتور در سطح استان داریم که حداکثر تنها 4 هزار دستگاه تاکنون پلاک‌گذاری شده‌اند و آیا می‌شود که مابقی تراکتورها از سهمیه سوخت، محروم شوند.

مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران مازندران، متذکر شد: علیرغم اینکه کشاورز، پول واریز کرده است و تحت پوشش بیمه قرار دارد نه از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند می‌شود و نه تراکتورش، پلاک‌گذاری می‌شود.

بابایی یادآور شد: تعداد قابل توجهی از رانندگان تراکتور فاقد گواهینامه هستند و تا گواهینامه نداشته باشند نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای نیز بهره‌مند شوند.

گفتنی است در حالی تنها یک‌چهارم تراکتورهای مازندران تاکنون پلاک‌گذاری شده‌اند که چندی پیش، صمدایی دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران، تحویل کامل سوخت به ادوات کشاورزی به ویژه تراکتور را مشروط به داشتن پلاک انتظامی اعلام کرد؛ باید دید با وجود آمار بالای تراکتورهای فاقد پلاک و مشکلات دارندگان تراکتورهای وارداتی چه تدابیری برای تحویل سوخت به تراکتورها در آستانه فصل برداشت اندیشیده خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.