کد خبر : 7447
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
145 views

فروشندگانی که هنوز در فکر فرار مالیاتی‌اند؛

اجبار بیمار به پرداخت نقدی؛ شگرد مطب‌ها برای دور زدن قانون/ضرب‌الاجل مالیاتی برای نصب کارتخوان کارساز نشد

اجبار بیمار به پرداخت نقدی؛ شگرد مطب‌ها برای دور زدن قانون/ضرب‌الاجل مالیاتی برای نصب کارتخوان کارساز نشد
در این روز‌های کرونایی که کمتر پول نقد جابه‌جا می‌شود، عدم وجود دستگاه کارت‌خوان یکی از مشکلات است و این دردسر پول نقد در برخی فروشگاه‌ها و مطب برخی پزشکان برای مردم درسرساز شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ دورانی که به سمت الکترونیک بودن پیش می رود بیشتر جا به جایی های پول از طریق کارت خوان یا نرم افزارهای بانکی انجام می شود و به همراه داشتن پول نقد حتی در بسیاری از روستای کوچک نیز منسوخ شده است اما متاسفانه این روزها در بسیاری از مغازه های سطح شهر شهرستان های مازندران و حتی مطب پزشکان که مراجعه می کنیم بلافاصله می گویند یا کارتخوان نداریم و پول نقد بدهید و یا شماره کارتی را بروی کاغذی نوشته و می گویند که کارت به کارت کنید! و با وجود داشتن کارت خوان بیماران را مجبور می‌کنند برای پرداخت هزینه‌ها در مطب‌های خصوصی پول نقد جابه جا کنند و همین موضوع سبب شده است که روز به روز به تعداد افرادی که نسبت به این موضوع گلایه دارند افزوده شود.

انتهای دهه ی 90 بود که اغلب فروشندگان سیار برای جلب مشتری روی تابلوی کوچکی می نوشتند «کارتخوان موجود می‌باشد» اما تا همین چند ماه پیش، وقتی که معلوم شد تراکنش‌های همین بانک‌های کوچکِ قابل حمل، مبنای مالیات ستانی دولت از مویدان صاحب مشاغل است، میان اغلب اصناف اجماعی ترجیحی بر محدود کردن فعالیت یا حتی اعلام انحلال این بانک‌های کوچک پدید آمد و  اغلب اصناف دیگر تمایل چندانی برای استفاده از کارتخوان ندارند.

نتیجه این وضعیت افزایش احتمالی صف‌های چند نفره در پای دستگاه‌ های ATM شعب بانک‌ های مختلف است. چرا که اغلب متقاضیان یا خواهان پول نقد هستند یا قصد کارت به کارت کردن را دارند.

طی بازدیدی که از چندین مطب پزشکی و مراکز آزمایشگاهی در سطح شهر ساری داشتیم متاسفانه جامعه پزشکی که از جمله اقشار پرتلاش و مجاهدی هستند که نقش مهم خود را به خصوص در ایام بیماری منحوس کرونا ثابت کرده اند طی برآوردها، گزارشات مردمی، تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده نشان  داد که برخی از آنها آگاهانه یا از روی غفلت، زیر بار این وظیفه قانونی خود نمی‌روند و  از دستگاه‌های کارت خوان سایر اشخاص استفاده می‌کنند، و یا بیماران را ملزم می‌کنند که هزینه درمان خود را به صورت نقد و یا به اصطلاح کارت به کارت یا سایر روش‌های پرداخت که مورد تأیید سازمان امور مالیاتی کشور نیست پرداخت کنند.

و این تنها مختص به پزشکان نبوده و در بعضی از مغازه های سطح شهر نیز خریدار را ملزم به دادن پول نقد می‌کنند که اداره مالیاتی را دور می زنند و اداره کل امور مالیاتی هم در این خصوص باید واکنش نشان دهد.

آری!، مخلص کلام اینکه در پس نصب مطمئن و گسترده جمله «از پذیرش پول نقد معذوریم» در یکی دو سال گذشته تا به امروز که پول نقد با خود بیاورید، سال‌ها تلاش شبانه‌روزی در نظام بانکی کشور ایستاده که ارزش این جمله را در بحران کنونی صدچندان می‌کند.

لذا نباید به سادگی از کنار آن گذشت و این تلاش و سرمایه‌گذاری، فنی، انسانی و ملی که همچنان و در پشت صحنه‌ها ادامه دارد را باید ارج نهاد و تکریم کرد و تنها به دلیل فرار مالیاتی این چنین مردم را به دردسر و زحمت انداخت.

به نظر می‌رسد نظام سلامت هم با کمک نظام اقتصادی کشور باید راهکاری اساسی‌تر و نظارتی‌ دقیق‌تر را برای شناسایی متخلفین در نظر بگیرد.

  • منبع: بلاغ مازندرانانتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.