کد خبر : 7515
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
121 views

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در مازندران:

کمبود اعتبار و لزوم به‌روزرسانی و تجهیزات مهم‌ترین دغدغه پایگاه‌های خون سراسر کشور

کمبود اعتبار و لزوم به‌روزرسانی و تجهیزات مهم‌ترین دغدغه پایگاه‌های خون سراسر کشور
جمالی در حاشیه سفر به مازندران با بیان اینکه در حال حاضر کمبود بودجه و به روز نبودن برخی تجهیزات، سخت پایگاه‌های انتقال خون را می‌رنجاند؛ گفت: در حال حاضر از ظرفیت اهدای خون روستاییان استفاده نشده است و اگر این زمینه در مازندران فراهم شود این استان می‌تواند الگویی برای سراسر کشور معرفی شود.

به گزارش تیتر شمال؛ مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران  در حاشیه سفر به مازندران با حضور در جلسه شورای اداری مازندران که در سالن شماره یک استانداری با حضور استاندار، معاونین و مدیران دستگاه‌های اجرائی همراه بود؛ اظهار کرد: سازمان انتقال خون یک ده سالی از سایر دستگاه‌های حوزه درمان عقب افتاده است؛ یعنی در سالیان گذشته دائما بر تعداد تخت‌های بیمارستانی اضافه شده است اما به تناسب آن، امکانات سازمان انتقال خون، به روز نشده است.

وی افزود: علیرغم این بی‌مهری به سازمان انتقال خون اما طی گزارشی از سوی سازمان بهداشت جهانی، شاخص‌های انتقال خون ایران را در زمره کشورهای توسعه‌یافته برشمرده است و حتی در شاخص سلامت، ایران را از جمله رده‌های برتر دنیا معرفی کرده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، خاطرنشان کرد: در حالی ما در دوران کرونا، 8 درصد کاهش اهدای خون داشتیم که این رقم در دنیا، 30 درصد بوده است.

این مسئول، با بیان اینکه در سفر به مازندران از 11 مرکز اهدای خون مازندران بازدید کردم و از نزدیک از مشکلات این پایگاه‌ها مطلع شدم؛ گفت: ظرفیت استان مازندران بسیار بیشتر از وضع موجود است و با یک حمایت مختصر، می‌شود این استان را از تامین خون بیمه کرد و حتی مشکل استان‌های دیگر را از این استان، جبران کرد.

جمالی عنوان کرد: اگر درخواست تعداد 10 نیروی انسانی و بودجه به مازندران با حمایت دستگاه‌های متولی محقق شود، ظرفیت این استان ارتقا می‌یابد.

وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین چالش در سازمان انتقال خون این است که سازمان برنامه بودجه کشوری و استانی متوجه اهمیت انتقال خون نیست، گفت: اگر اعتبارات کافی و مطلوب باشد مشکلی در سازمان انتقال خون نداریم و با کمک نیروهای طرحی می‌توان عملکرد شایسته را پیش‌بینی کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، تاکید کرد: در حال حاضر کمبود بودجه سخت پایگاه‌های انتقال خون در مازندران را رنج می‌دهد و یک‌بار برای همیشه باید یک جهشی در بودجه سازمان انتقال خون صورت گیرد.

این مسئول، با بیان اینکه اگر بودجه لازم در اختیار استاند مازندران قرار گیرد این استان در زمره 5 استان نخست کشور قرار خواهد گرفت؛ اعلام کرد: ما در سطح کشور تنها سه استاند داریم که  11 پایگاه انتقال خون دارند و استان مازندران، یکی از این استان‌ها است.

جمالی مطرح کرد: در حال حاضر گروه‌های خونی را به روش دستی انجام می‌دهند که سرعت آن کم و خطا نیز بالا است و این جزو کمبودهای ما نسبت به دنیا است که اگر بیاییم با تزریق بودجه و کمک خیرین منابع مالی خرید تجهیزات لازم را فراهم کنیم، استان مازندران می‌تواند به یک ظرفیت بسیار خوب در کشور مبدل شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه این استان به دلیل تعداد بالای بیماران تالاسمی نیازمند توجه جدی است؛ گفت: قطعا این قول را می‌دهم که استان مازندران را در الویت توجه و تخصیص دستگاه‌های خریداری شده جهت گروه‌های خونی قرار دهم و این استان را پایلوت اقدامات مغفول مانده سازمان انتقال خون قرار دهم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با بیان اینکه در حال حاضر از ظرفیت اهدای خون روستاییان استفاده نشده است؛ تصریح کرد:  اگر دو اتوبوس انتقال خون ویژه روستاهای استان تهیه شود و زمینه اهدای خون برای روستاییان را فراهم کنیم؛ این استان به لحاظ تامین خون بیمه می‌شود و می‌توان استان مازندران را الگوی اهدای خون روستاییان کشور معرفی کرد.

این مسئول متذکر شد: پیک کرونا شروع شده است و اگر حمایت‌ها صورت گیرد هیچ مشکلی با توجه به استقبال اهداکنندگان در تامین خون نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.