کد خبر : 7553
تاریخ انتشار : شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
155 views

یک دهه تلاش برای نبرد با سرما؛

اتمام سرما در لاریجان خیلی دور، خیلی نزدیک/۱۴۰۲؛ وعده جدید برای اتمام گازرسانی به منطقه لاریجان

اتمام سرما در لاریجان خیلی دور، خیلی نزدیک/۱۴۰۲؛ وعده جدید برای اتمام گازرسانی به منطقه لاریجان
منطقه لاریجان، در روزهای از سال دمای منفی 30 درجه را هم لمس خواهد کرد و این شرایط مردم منطقه را برای انرژی گرمایشی سخت کرده است، گازرسانی برای این منطقه برای ساکنان تبدیل به رویا شده است، فصل سرما که برسد، گرما تبدیل به چالشی برای مردم این منطقه می شود.

به گزارش تیتر شمال؛ منطقه لاریجان، در روزهای از سال دمای منفی 30 درجه را هم لمس خواهد کرد و این شرایط مردم منطقه را برای انرژی گرمایشی سخت کرده است، گازرسانی برای این منطقه برای ساکنان تبدیل به رویا شده است، فصل سرما که برسد، گرما تبدیل به چالشی برای مردم این منطقه می شود.

سرما در لاریجان، نیاز روزمره مردم را به انرژی گرمایشی گره زده است و آن را به بزرگترین نیاز تبدیل کرده است، روند گازرسانی که به کندی انجام می شود، که بزرگترین دلیل صعب العبور بودن منطقه بوده است.

همه این موارد از یکسو و کارتی شدن تحویل گاز مایع از سوی دیگر و نا اشنایی مردم بر مشکلات انان افزوده است، یکی از ساکنان این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به کارتی شدن سهیمه سوخت، گفت: بدون هیچ آمادگی قبلی اعلام کردند که باید کارت سوخت دریافت کنیم و از فاصله اطلاع و ثبت نام تا کارتی شدن دچار کمبود گاز و نفت بودیم تا کارت شارژ شود.

وی با بیان اینکه از ابتدا اطلاع رسانی خوبی نشد، عنوان کرد: خیلی از افرادی که بومی بودند فرم شهری را پر کردند و از این جهت سوخت کمتری دریافت کردند، کارت ها دیر رسید بود و دیر شارژ شدند، به ان افرادی که شارژ نشده بود گاز یا نفت ندادند و مدتی بسیاری دچار مشکل شدند.

این دامدار ادامه داد: هزار لیتر برای بومی ها و شهری ها 300 لیتر در نظر گرفته شده است، فاصله های مسافت شعبات و محلات زیاد است و افراد برای حمل و نقل دچار مشکل می شوند مسیرطولانی را طی کنند .

جمعیت لاریجان را در برخی از ماههای سال به 100 هزار نفر هم می رسد، 3 هزار ونفر جمعیت ثابت هستند .

سید عباس حسینی فرماندار آمل با اشاره به شرایط روز جامعه تصریح کرد: در شرایط فعلی حجم بالایی از مطالبات در این دوره وجود دارد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و استان و شهرستان باید بتوانیم از پتانسیل های منطقه ای استفاده کرده و روند فعلی را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه لاریجان باید ویژه دیده شود با توجه به محرومیت این بخش نیاز به تغییرات اساسی در نوع نگاه به این منطقه وجود دارد، تصریح کرد: باید در لاریجان به سمت فعالیت‌های مولد، اشتغال و درآمدزا رفت و با وجود پتانسیل‌های نهفته ای که در این بخش وجود دارد همت و تلاش دهیاران و شوراها را می‌طلبد که بتوانیم در روند جدید موفقیت کسب کنیم.

فرماندار آمل تاکید کرد: انتظار می‌رود تا در جلسه آینده دهیاران و شوراها با داشتن طرح و پروژه در جلسه حاضر شده و  در حوزه های مختلف به ویژه بهره‌مندی از تسهیلات برای قشر آسیب‌دیده و نیز توسعه روستایی اعتبارات مناسبی دیده شود، همچنین در ایجاد روستاهای الگو و نمونه نیز دهیاران باید برنامه ویژه ای داشته و برای اجرای آن تلاش کنند.

وی با اعلام اینکه مشکل گازرسانی در بخش لاریجان حل شده و برای چهار کیلومتر مجوز اولیه صادر و هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، گفت: در حوزه راه با توجه به رانشی بودن بیشتر راه‌های منطقه و نیز بودجه ناچیز، کندی پروژه‌ها طبیعی است.

حسینی تصریح کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان موظف به ورود در زمان بحران هستند و نمی‌تواند خدمات دائم خود را مشروط بگذارد. گاردریل مورد نیاز منطقه نیز نیز با رایزنی مدیریت راهداری استان در دستور کار است اگرچه نیاز به پیگیری مسئول بخش لاریجان دارد تا این کار انجام شود.

فرماندار آمل با اشاره به اینکه دهیاران برای تحویل آب روستاها به اداره آب و فاضلاب تلاش کنند تا مشکلات موجود در حوزه آبرسانی رفع شود، گفت: در این زمینه شرایطی وجود دارد که با پیگیری دهیاران و رایزنی های اداری، رفع می شود.

وی تاکید کرد: پروژه گاز و فیبر نوری در لاسم نیز در حال پیگیری بوده و نقشه گازرسانی منطقه در حال انجام است.

مایلی رستمی مدیرعامل شرکت گاز مازندران نیز گفت: ۹۹ درصد خانوار‌های شهری و ۹۶ درصد خانوار‌های روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده اند.

وی افزود:  گازرسانی به بخش کوهستانی لاریجان آمل در تعهدات سال ۱۴۰۳ قرار دارد و بر اساس دستور استاندار گازرسانی به این منطقه پایان سال ۱۴۰۲ پایان می‌یابد و مردم روستا‌ها این مناطق از گاز طبیعی بهره مند می‌شوند.

مایلی‌رستمی افزود: در زمینه گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های استان سه ماه نخست امسال هشت هزار مشترک جدید پذیرش و تعداد کل مشترکان استان، به یک میلیون و ۵۷۲ هزار و ۷۰۱ مشترک رسیده است.

وی گفت:در بخش صنایع نیز، برای ۱۰۵ واحد باقی‌مانده از مصوبه شورای اقتصاد برنامه‌ریزی شده که این واحد‌ها شامل، مرغداری، دامداری، گلخانه و کارخانه تولید آسفالت می‌شود.

مایلی‌رستمی ادامه داد: امیدواریم تا پایان امسال، بتوانیم بیش از ۷۰ درصد واحد‌های مشمول مصوبه شورای اقتصاد را زیر پوشش قرار دهیم.

سرپرست شرکت گاز مازندران گفت: ۴۳۸ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع پارسال در استان اجرا، ۲۰ هزار و ۳۴۹ انشعاب نصب و بالغ بر ۵۵ هزار و ۶۲۰ مشترک جدید پذیرش و ۳۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ساعت گاز طبیعی جایگزین سوخت‌های فسیلی در صنایع استان شده است که شامل ۳۰۱ واحد صنعتی می‌شود.

حدود یک دهه سخن از گازرسانی به خانوار‌های بخش کوهستانی لاریجان آمل است. تاکنون، اما این طرح به پایان نرسیده است.

  • منبع: بلاغ

    انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.