کد خبر : 7616
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
151 views

در سی‌وهفتمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟

تکرار سناریوی استیضاح در روز جنجالی شورا/اختلافات داخلی به صحن شورا کشیده شد

تکرار سناریوی استیضاح در روز جنجالی شورا/اختلافات داخلی به صحن شورا کشیده شد
جلسه سی‌وهفتم شورا باز هم به حواشی کشیده شد، تداوم اختلافات روز به روز داغ‌تر می‌شود و حالا بگومگو‌ها به صحن علنی شورا کشیده شده است و سناریوی تخریب همنان ادامه دارد.

به گزارش تیتر شمال؛ عصر امروز سی و هفتمین جلسه دوره ششم شورای شهر ساری با حضور تمامی اعضا به‌صورت علنی در صحن شورا برگزار شد.

پرویز شعبانی رئیس شورای شهر ساری در سخنان پیش از دستور با اشاره به ۵ مرادماه سالروز عملیات مرصاد و نخستین سالروز تشکیل نمازجمعه، گفت: در آستانه ماه محرم قرار داریم و باید نهضت باشکوه عاشورا را زنده نگاه داریم.

وی افزود: ما نمایندگی مردم را بر عهده گرفتیم و باید در پیشبرد امور شهر همت کنیم.

رئیس دوره ششم شورای شهر ساری، خاطرنشان کرد: شهرداری باید متناسب با ایام محرم نسبت به فضاسازی و المان‌های شهری اقدام کند.

*ایراد کمیسیون تطبیق به تمدید قرارداد با سرمایه گذار زیپ‌لاین در بوستان ملل
شعبانی در ادامه ایراد کمیسیون تطبیق در خصوص تمدید قرارداد برای دو قطعه زمین احداث پل معلق و  زیپ‌لاین در پارک ملل و قائم را نخستین دستور جلسه عنوان کرد و هر یک از نفرات به اظهارنظر در این‌باره پرداختند.

وی بیان کرد: با توجه به انعقاد قرارداد با پیمانکار تا سال ۱۴۰۳ لذا می بایست زمین در اختیار پیمانکار قرار می‌دهیم.

رئیس شورای شهر ساری عنوان کرد: این پیمانکار تا دو سال آینده قرارداد دارد و با توجه به عدم بهره‌برداری در دو سال  ایام کرونا اگر ما از واژه تمدید هم استفاده نکنیم مشکلی وارد نیست و جهت اصلاحیه باید نسبت به  حذف واژه تمدید اقدام کنیم.

در ادامه جلسه، حذف واژه تمدید جهت رفع ابهام وارده و حمایت از سرمایه‌گذار با توجه به تعطیلی دو ساله ایام کرونا، به رای گذاشته شد که مورد موافقت تمامی اعضا قرار گرفت.

*ایراد کمیسیون تطبیق به عدم حسابرسی در تفریغ بودجه 1400
شعبانی دومین دستور جلسه را  ایراد کمیسیون تطبیق نسبت به برخی موارد تفریغ بودجه پیشنهادی عنوان کرد و افزود: ایراد وارده متوجه حسابرسی است که از آنجا که انجام نگرفت مورد اشکال است.

سبحان بخشی گفت: از آنجا که کلیات طرح تایید شد اما تایید  جزئیات آن مشروط به ارسال مستندات شهرداری طی مهلت ۵ روز بود که انجام نشد و لذا چون جزئیات آن به شورا نیامد و رای‌گیری انجام نشد؛ لذا کلیات یک طرح بدون جزئیات فاقد اعتبار است.

احمدی دیگر عضو شورا گفت: شهرداری موظف بود تا آخر اردیبهشت مستندات را به شورا بدهد اما نداد و چون زمان کافی نبود لذا کلیات طرح تصویب و مقرر شد ۱۵ روز به شهرداری فرصت دهیم تا جزئیات را ارسال کند که انجام نشد.

وی افزود: در حال حاضر ایراد وارده اساسی است و مسئله عدم حسابرسی است که باید با ارسال جزئیات طرح از سوی شهرداری، کار ادامه یابد.

شعبانی گفت: باید در خلال مهلت ارسال جزئیات تفریغ بودجه به شهرداری، حسابرسی هم انجام شود تا این طرح به فرجام برسد.

وی افزود: تمهید انجام شده از سوی کمیسیون بودجه شورا موجب شد تا در هزینه حسابرسی حدود ۷۰۰ میلیون تومان به نفع شهرداری، صرفه‌جویی شود.

رئیس شورای شهر ساری، اعلام کرد: تفریغ بودجه وظیفه شورا است و حسابرسی جزو اساس کار است که باید پس از رفع ایرادات، صورت گیرد.

* کوتاهی شهرداری در ارسال مستندات/قرارداد 640 میلیونی جهت حسابرسی واقعیت یا شایعه؟
سبحان بخشی گفت: باید پیگیری شود که در بحث حسابرسی چه کسی قصور داشته است و ما ده‌ها نامه در خصوص حسابرسی زدیم که هیچگونه همکاری از سوی شهرداری برای ارسال مستندات جهت حسابرسی نمی‌کند.

وی افزود: شنیده‌ها حاکی از انعقاد قرارداد  ۶۴۰ میلیونی  شهرداری ساری با یک شرکت جهت حسابرسی و بررسی اسناد سال ۱۴۰۰، علی‌رغم هزینه درنظر گرفته شده بیش از ۲۹۰ میلیونی برای این منظور است.

یوسف‌نژاد  رئیس مالی شهرداری ساری گفت: هنوز قراردادی منعقد نشده است و شهرداری برابر قانون این اختیارات را دارد که از حسابرسان برای حسابرسی بهره گیرد و اگر قراردادی صورت گیرد حتما باطلاع شورا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اسناد بودجه سال ۱۳۹۸ هنوز حسابرسی نشد، افزود: در حال حاضر اسناد مالی بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در حال انجام است.

*ایراد کمیته تطبیق به تفریغ بودجه تا پیشنهاد استخدام مشاور مالی
شعبانی سومین دستور جلسه را تاکید کمیسیون تطبیق مبنی بر حسابرسی در تفریغ بودجه دانست.

سبحان بخشی در این باره گفت: ما در تطبیق چیزی مبنی بر اصلاح نداریم و یا یک طرح تایید و یا رد می‌شود و لذا لازم است از سوی رئیس شورا اعلام شود که پیشنهاد تفریغ بودجه از سوی کمیسیون تطبیق، تایید و یا رد شده است.

شعبانی گفت: طبق نامه ارسال کمیته انطباق، شوراهای اسلامی شهرها برابر قانون باید قبل از تفریغ بودجه نسبت به حسابرسی اسناد و مستندات اقدام کنند و باید مستندات حسابرسی به پیوست تفریغ بودجه ارسال می‌شد.

میرشجاعی گفت: باید شورا برای رفع ایرادات حقوقی و مالی نسبت به اخذ مشاور حقوقی و مالی اقدام کند تا با رد چندین باره مصوبات شورا از سوی کمیسیون انطباق مواجه نشویم.

بخشی گفت: پسندیده آن است که همزمان با تصویب تفریغ بودجه کار حسابرسی هم انجام بگیرد.

*تمدید قرارداد دکه‌ها هم رد شد/اظهارات اعضای شورا در خصوص قرارد و جانمایی دکه‌ها
شعبانی دستور دیگر جلسه را ایراد کمیسیون انطباق به تمدید قرارداد مستاجران دکه‌ها اعلام کرد و افزود: در نامه ارسالی بر ضرورت آزادسازی معابر تاکید شده است و اعلام شده تا نسبت به تغییر جانمایی دکه‌ها اقدام شود.

وی در ادامه به موضوع دو تلویزیون شهرداری ساری پرداخت و گفت: طرف قرارداد تقاضای تصمیم تعیین تکلیف موضوع در اسرع وقت را دارد.

حمیدی معاون خدمات شهری شهرداری ساری گفت: شهرداری آمادگی کامل برای جمع‌آوری دکه‌های غیرمجاز قانونی را دارد.

وی خواستار شد تا طرح کلی ساماندهی دکه‌ها مورد تصویب شورای اسلامی شهر قرار گیرد؛ زیرا برخی از دکه‌ها همچنان ماهی ۱۵۰ هزار تومان به شهرداری اجاره می‌دهند باید طبق کارشناسی جانمایی و عقد قرارداد جدید انجام شود.

ذوالفقار شریفی اظهار کرد: دکه‌های حال حاضر در نقاط کور شهری هستند و مزاحمت سد معبری ندارند.

یوسفی گفت: جانمایی برخی دکه‌ها مورد گلایه شهروندان است و از سویی دیگر مبلغ بسیار پایین دکه‌ها نه به نفع مردم است و نه شهرداری و تنها منفعت به سود دکه‌داران است.

وی افزود:  اجاره نامه دکه‌ها به اسم یک فردی است اما فرد دیگری کار می‌کند و به فرد دیگری اجاره داده است و حتی کاربری مندرج در قرارداد با دکه‌ها در برخی موارد تغییر پیدا کرده است و نیاز به بررسی دارد.

* شورا روی تصمیم قبلی در خصوص دکه‌ها ماند
ایرجی گفت: در جلسات قبلی با تمدید اجاره ۳۰ درصدی دکه‌ها و ۳۰۰ درصدی تلویزیون شهری موافقت شد.

احمدی گفت: بر اساس قانون در معاملات واژه تمدید نداریم و مغایر با قانون است و لذا ایراد، وارد شده درست است و دوم اینکه در قانون مدیریت معابر شهری با شهرداری است و استقرار دکه اگر موجب سد معبری نشود اختیارش با شهرداری است.

شریفی گفت: تعطیلی دکه‌ها، تنش‌های اجتماعی را بدنبال خواهد داشت و توصیه می‌کنم رئیس شورا با مذاکره با فرمانداری موضوع را حل‌وفصل کند.

شعبانی گفت: شهرداری در خصوص دکه‌های خود اختیارات دارد اما برخی دکه‌ها مالک شخصی دارد و تصمیم‌گیری در خصوص این دکه‌ها، فرآیند خاص خودش را می‌طلبد.

در ادامه مقرر شد که از آنجا که استقرار دکه‌ها با علم شهرداری بوده لذا اصرار به تصمیم قبلی شورا و مزایده به رای گذاشته شد که در نهایت با ۷ رای موافق با اصرار مصوبه قبلی موافقت شد.

*موافقت شورا با خرید بیل مکانیکی 8 میلیاردی توسط شهرداری
دستور بعدی خرید بیل مکانیکی توسط شهرداری با استفاده از تسهیلات کم‌بهره بود.

در نامه شهرداری تسهیلات ۴ تا ۶ درصدی با بازپرداخت اقساط ۴۸ ماهه عنوان شده است.

اعضای شورا با اکثریت آرا با خرید بیل مکانیکی به مبلغ ۸ میلیارد تومان با تسهیلات کم بهره موافقت کردند.

*درخواست شهرداری برای فروش 13 دهنه مغازه بازار ترکمن/تصمیم‌گیری به جلسه بعدی موکول شد
دستور جلسه بعدی به نامه شهرداری در خصوص واگذاری سرقفلی  ۱۳ دهنه مغازه بازار ترکمن اختصاص داشت.

شعبانی گفت: شهرداری قیمت های پیشنهادی مزایده با نظر کارشناسی دادگستری  را به شورا اعلام کرد که در نهایت پس از مزایده نیز ارقام برای تایید به صحن شورا خواهد آمد.

بخشی گفت: شهرداری می‌گوید ما چیزی نداریم اما اکنون صحبت فروش ۱۳ باب مغازه است اما باید مشخص شود که درآمد حاصل از فروش این مغازه‌ها بنا است صرف چه اموری شود و لذا اگر قرار است صرف پرداخت حقوق شود ما کاملا مخالفیم.

وی افزود: شهرداری باید ردیف هزینه این موضوع را مشخص کند و بگوید که قرار است با درآمد حاصله چه اقداماتی انجام دهد و یا بنا است چه پروژه عمرانی را به جلو ببرد.

ایرجی گفت: با توجه به وضعیت فعلی درآمدی شهرداری و بدهی‌های متعدد آن، با فروش موافقم و می‌تواند گره چند مشکل مالی را باز کند.

میرشجاعی متذکر شد: اینکه یک ملکی را بفروشیم و بعد مشخص کنیم که بنا است کجا خرج شود صحیح نیست باید قبل از فروش، شهرداری اعلام کند که بنا است پول حاصله از فروش، صرف چه هزینه و پروژه‌هایی شود.

در نهایت تصمیم‌گیری در خصوص موافقت یا مخالفت با انجام مزایده سرقفلی  ۱۳ باب مغازه با قیمت پایه سر جمع ۱۳ میلیارد تومانی به جلسه بعدی موکول شد تا شهرداری همراه با این طرح، ردیف هزینه کرد را به شورا اعلام کند تا در این باره در صحن تصمیم‌گیری شود.

*انتقاد بخشی به اعضای شورا و آغاز تنش‌ها/در جلسه بعدی افشاگری خواهم کرد
بخشی در ادامه به اعلام یک تذکر آئین‌نامه‌ای پرداخت و گفت: متاسفانه برخی از اعضا در نبود ما با استفاده از واژه‌هایی به ما توهین کردند.

وی افزود: در جلسه استیضاح ما اعلام کردیم فضای جلسه آماده شد ما بر می‌گردیم هیچ‌یک از اعضای هیات رئیسه به ما در خصوص آماده شدن فضای جلسه اطلاعی نداد.

نائب رئیس شورای شهر ساری اعلام کرد: در جلسه گذشته شورا از سوی یکی از اعضا عنوان شد که علت استیضاح شهردار عدم مدیریت و عدم پروژه‌های عمرانی نیست بلکه وجود مافیای قدرت و پیمانکاران  است و اگر هدف این صحبت بنده بودم بنده در جلسه بعدی مشخص خواهم کرد که مافیای قدرت چه کسانی هستند و چه کسانی مدت‌ها بدنبال آن هستند که فرزندشان را شهردار ساری کنند؛ بنده در جلسه به همان مواردی که به بنده توهین شد در همان موضوعات افشاگری خواهم کرد.

احمدی گفت: ریاست شورا دارای اختیاراتی است و در جلسه قبل که موضوع استیضاح بود لذا علاوه بر صحت ایراد شما اما دعوت از اشخاص که حضورشان ضرورت دارد  می‌تواند از سوی رئیس شورا صورت گیرد.

وی افزود: بهتر بود که نظر آقای بخشی اعمال می‌شد اما حضور سایرین با دعوت رئیس شورا بنا بر قانون بلا مانع است.

*انتقاد شجاعی از اتفاقات جلسه استیضاح
میرشجاعی گفت: جلسه استیضاح شهردار چگونه بدون نطق استیضاح کنندگان برگزار شد، چطور در جلسه به اعضای شورا توهین شد اما شما ورود و دفاع نکردید؛ چرا استیضاح را به امیال شخصی برخی از اعضای شورای شهر نسبت می‌دهید، چرا علیرغم عملکرد نامطلوب در حوزه شهری اما جز همین سه عضو منتقد مابقی اعضا حتی یک تذکر هم به شهردار نداده‌اند.

شعبانی گفت: اگر به رای مردم معتقدید ما رای اکثریت را آوردیم و ما باید مدعی باشیم، شما خودتان جلسه رسمی را ترک کردید و نباید انتظار داشته باشید که مابقی اعضا جلسه را ترک کنیم.

در ادامه جلسه واد حواشی شد و اظهارات اعضا، هیچ یک از طرفین را قانع نکرد و به دلیل محدودیت زمان و طولانی شدن جلسه، طرفین به دستور آخر جلسه که طرح پرسش از شهردار توسط سید ذوالفقار شریفی بود، پرداختند.

* شریفی: شهرداری در مناطقی که من بازدید می‌کنم خدماتی نمی‌دهد
آخرین دستور کار جلسه طرح سوال آقای شریفی از شهردار از سوی شعبانی اعلام شد که با مخالفت میرشجاعی و بخشی مواجه شد که این طرح سوال متعلق به هر سه نفر است و جلسه برای چندمین بار وارد حواشی و بگومگوهای اعضا شد.

شریفی در ۱۵ دقیقه وقت قانونی خود به پخش کلیپ جلسه استیضاح شهردار و مشکلات شهری پرداخت و در ادامه اظهار کرد: در ساری محلات فراوانی وجود دارد که اقدامات صورت نگرفته است و متاسفانه در مناطقی که بنده حضور میدانی پیدا می‌کنم کار انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دوستان گفته‌اند ما برای منافع شخصی‌مان شهردار را استیضاح می‌کنیم، چه سندی برای این حرف‌شان دارند؛ افزود: من برای مطالبه‌گری برای مردم کوتاه نمی‌آیم و دنبال هیچ چیزی نیستم.

عضو شورای شهر ساری خاطرنشان کرد: شهردار ساری پاسخگوی نامه‌ها نیست و نخواهد بود.

شریفی گفت: من سوالات از شهردار را در این جلسه مطرح می‌کنم و می‌دانم پاسخ هم نمی‌دهید و قاضی، مردم هستند.

*طرح سوال 12 گزینه‌ای عضور شورا از شهردار/چرا نام شهید را از روی کوچه‌ها بر می‌دارید
وی اعلام کرد: چرا به مناطق الحاقی مانند آهی دشت، کوی اصحاب، ۲۲ بهمن، قرق و بلوار کشاورز هیچ خدماتی نمی‌دهید، در حالیکه از آن‌ها درآمد دارید.

شریفی در ادامه به اعلام سوالات مطروحه از شهردار ساری پرداخت و گفت: من زیر برگه استیضاح شهردار را امضا می‌کنم و مابقی اعضا خود می‌دانند.

وی مطرح کرد: مگر شما نگفتید حقوق پرسنل شهرداری را مرتب پرداخت می‌کنم اما امروز چهارم است اما خبری نیست و ماه قبل را اقساطی پرداخت کردید.

عضو شورای شهر ساری اذعان کرد: آقای شهردار، ما خودمان به شما رای دادیم اما امروز وقتی می‌بینیم به مردم خدمات نمی‌دهید، کار نمی‌کنید منتقد شما می‌شویم؛ آسفالت و جمع‌آوری زباله کار عادی شما است در ۹۹ درصد بخش الحاقی شهر، سطل زباله وجود ندارد.

شریفی با طرح ۱۲ سوال از جواد طالبی، استیضاح دوباره‌ای را کلید زد و گفت: چرا نام شهید را از روی کوچه‌ها بر می‌دارید و نام دیگری را می‌نهید.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.