کد خبر : 7644
تاریخ انتشار : جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
136 views

آخرین وضعیت سیل در مازندران؛

انسداد ۱۲ راه اصلی و فرعی تا مفقودی و جان باختن ۶ نفر

انسداد ۱۲ راه اصلی و فرعی تا مفقودی و جان باختن ۶ نفر
همانطور که پیش‌بینی شده بود بارش‌های سامانه موسوم به «مونسون» از عصر پنجشنبه در مازندران به اوج رسید و مناطق مختلف را درگیر کرد؛ به غیر از انسداد ۱۰ راه روستایی و ۲ راه اصلی کندوان و هراز، مفقودی و جان باختن ۶ نفر از دیگر مصیبت‌های این بلیه در ساعت های گذشته در استان بوده است.


به گزارش تیتر شمال؛ تا صبح چهارشنبه هفته جاری هیچ موردی از خسارت جانی یا تلفات انسانی در نتیجه سیلاب سنگین در نقاط مختلف استان مازندران گزارش نشده اما شرایط از بعد از ظهر روز گذشته تغییر کرده و براساس آمار مدیریت بحران استانداری مازندران، سامانه بارشی موسوم به مونسون تاکنون خسارت های قابل توجهی در استان داشته است.

آمار اختصاصی حسینعلی محمدی، سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران به ایرنا می افزاید که در شهرستان چالوس مسیر کندوان با گل و لای آسیب دیده و مشکل برای تردد خودرو مسافران وجود دارد و در حوزه برق محور اصلی پل اوشن تا همسفر شامل روستاهای ساتر، مکارود و سایت ایرانسل قطع است که اتفاقات شبکه توزیع برق غرب استان در حال فعالیت است و تا یک و ساعت و نیم دیگر وارد مدار می شود.

همچنین ادامه بررسی خسارت های سیل در شهرستان چالوس نشان می دهد ۱۰ روستا در محور فرعی ناتر دلیر مسدود است و همچنین روستای واسکول در محاصره سیلاب و سه مفقودی گزارش شده است. همچنین سه جنازه هم پیاده شده است. همچنین در جاده دلیر روستای فولاد کلا ۳۰ نفر در محاصره سیل و ۲ نفر در داخل رودخانه افتاده‌اند.

در شهرستان تنکابن هم دیواره محور سه هزار و همچنین آب گرفتگی حیاط منازل منطقه گزارش شده که در این آبگرفتگی دو ساختمان در حاشیه رودخانه اتفاق افتاده که یک ساختمان به دلیل آسیب زیاد تخریب شد.

همچنین در شهرستان کلاردشت بارش های سامانه موسوم به مونسون در بحث آب شرب به دلیل گل آلود بودن و جلوگیری از آسیب رساندن به تصفیه خانه از مدار خارج شده و آب رسانی به مردم با سه تانکر پنچ هزار لیتری در حال انجام است.

همچنین خسارت های بارش سیل آسا در شهرستان نور باعث انسداد محور مچ به یالرود شده که با تلاش نیروهای امدادی بازگشایی شد و یک پل هم در منطقه تخریب شد.

این گزارش می افزاید به غیر از شهرستان های یاد شده تاکنون از دیگر مناطق استان گزارشی مبنی بر خسارت احتمالی بارش باران شدید و سیلاب به مدیریت بحران استانداری ارائه نشده است.
سیل در مازندران؛ از انسداد ۱۲ راه اصلی و فرعی تا مفقودی و جان باختن ۶ نفر
تدوام انسداد هراز و کندوان

رئیس پلیس راه مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، وضعیت محورهای مواصلاتی هراز و کندوان را به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب مسدود اعلام کرد و گفت: ترافیک در تنها محور باز تهران به مازندران در جاده سوادکوه اکنون سنگین است.

سرهنگ یدالله جهان تاب ادامه داد: در حال حاضر جاده‌های کوهستانی استان بارانی و مه آلود و در دشت و جلگه هم به دلیل بارندگی لغزنده است.

وی به رانندگانی که قصد تردد در جاده های استان دارند توصیه کرد ضمن رعایت سرعت مطمئنه، باید تجهیزات تردد در هوای بارانی از جمله سوخت کافی و لباس گرم همراه داشته باشند.

وی با بیان این که هم اکنون باران در اکثر محورهای استان در حال باریدن است و پدیده مه‌گرفتگی به خصوص در جاده‌های کوهستانی مشاهده می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر در تمامی محورهای مواصلاتی داخلی استان نیز بارش باران مشاهده می شود و جاده ها نیز بسیار لغزنده هستند.

سرهنگ جهان تاب به رانندگان توصیه کرد از توقف در محورهای کوهستانی به خصوص در گردنه‌ها که احتمال ریزش سنگ، رانش کوه و سقوط بهمن وجود  دارد، خودداری کنند.

رییس پلیس راه مازندران به پیش بینی هواشناسی مبنی بر تدوام ناپایداری هوایی مازندران اشاره کرد و گفت : به طور یقین تا ساعاتی دیگر شاهد ترافیک سنگین در خروجی محور سوادکوه به دلیل بازگشت مسافران از مازندران خواهیم بود و به همین دلیل برای روان سازی ترافیک ضوابط راهنمایی و رانندگی با جدیت بیشتری در استان دنبال خواهد شد.

جهان تاب سرعت و سبقت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی و حرکت در شانه خاکی را از جمله تخلفات حادثه‌ساز عنوان کرد و گفت :  پلیس بشدت با این گونه تخلفات برخورد می‌کند و در صورت ثبت تخلف حادثه ساز، خودروی راننده متخلف ۷۲ ساعت به پارکینگ منتقل می شود و برای گواهینامه راننده متخلف نمره منفی درج خواهد شد.

خسارت ۱۵ میلیارد تومانی سیل به جاده هراز

سیل در مازندران؛ از انسداد ۱۲ راه اصلی و فرعی تا مفقودی و جان باختن ۶ نفر

فرماندار شهرستان آمل با بیان اینکه سیلاب بامداد پنج‌شنبه در محور هراز سبب خسارت به حوزه راه و تاسیسات شده است، گفت: طبق برآوردهای اولیه تاکنون افزون بر ۱۵ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مذکور وارد شده است.

سید عباس حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براثر بارندگی بامداد دیروز پنجشنبه و وقوع سیلاب حجم بالایی آبرفت وارد محور هراز در محدوده پلیس راه لاریجان و تونل وانا شد که سبب مسدود شدن این محور گشته است.

وی با بیان اینکه از بامداد دیروز بیش از  ۱۵ دستگاه ماشین آلات راهداری مشغول بازگشایی محور هراز بودند، بیان کرد: مسیر به صورت موقت بازگشایی شده تا خودروهای در مسیر مانده هدایت شوند و بار ترافیکی از این محور تخلیه گردد.

فرماندار شهرستان آمل با تاکید بر این که وجود صدها خودرو و ترافیک سنگین سبب کند شدن عملیات پاکسازی شده است، توضیح داد: از ساعات پایانی شب گذشته محور هراز به صورت مطلق مسدود شد تا حجم بالای آبرفت وارده شده به جاده به طور کامل تخلیه شود.

وی افزود: پیش بینی می شود عملیات پاکسازی محور هراز تا عصر امروز تداوم داشته باشد از این رو درخواست ما این است که مسافران  و رانندگان از محورهای جایگزین تردد کنند.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر طبق برآورد اولیه میزان خسارت ۱۵ میلیارد تومانی به حوزه راه وارد شده است، گفت: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته  اما خسارت هایی به زیرساخت های برق و برخی از امکان شخصی نیز وارد شده است که هنوز مبلغ خسارت مشخص نیست.

سیل در مازندران؛ از انسداد ۱۲ راه اصلی و فرعی تا مفقودی و جان باختن ۶ نفر
 آماده باش مدیریت بحران

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران نسبت به تدوام بارش های رگباری و جاری شدن سیلاب در ارتفاعات البرز مرکزی هشدار داد و گفت : از آن جایی خطر جاری شدن سیلاب در حوزه البرز مرکزی بیشتر است، تمامی دستگاه های خدمات رسان وفرمانداران، بخشداران و دهیاران در آماده باش کامل قرار دارند.

حسینعلی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر علاوه بر این که گروه های امداد و نجات هلال احمر، راهداری، پلیس راه و دستگاه های خدمات رسان آب، برق و گاز در آماده باش هستند، فرمانداران، بخشداران و دهیاران شهرستان های رامسر، تنکابن، چالوس، سوادکوه، بلده نور، هزارجریب نکا و بهشهر و کیاسر ساری که صورت ویژه در آماده باش قرار دارند.

وی تصریح کرد: هم اکنون دستگاههای امدادی و خدماتی  ضمن آماده سازی تجهیزات و ماشین آلات، آمادگی لازم رای برای هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمات رسانی دارند.

وی با توضیح این که با توجه به تقویت جریانات شمالی و عبور متناوب موج در تراز میانی جو از امشب تا روز دوشنبه شاهد رگبار باران، رعد و برق و وزش باد در سطح استان خواهیم بود، بیان داشت: طبق پیش بینی هواشناسی از امشب شاهد رگبار باران، رعد و برق و وزش باد در سطح استان بویژه درخط الراس و ارتفاعات مازندران با استان های تهران، البرز وسمنان خواهیم بود.

محمدی تصریح کرد: صاعقه، جاری شدن روان آب و احتمال وقوع سیلاب های محلی در مسیل ها و رودخانه های فصلی، ریزش سنگ، رانش زمین، کاهش دید و اختلال در تردد جاده ها و محورهای کوهستانی، از تبعات فعالیت این سامانه است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان مازندران از شهروندان خواست تا از تردد، تفرج و برپایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند، رانندگان هنگام تردد در محورهای موصلاتی استان به ویژه در هنگام شب، ضمن رعایت نکات ایمنی با کسب اطلاعات از پلیس راهور و نیروهای راهداری با احتیاط کامل رانندگی کنند.

وی از کوهنوردان و گردشگران خواست در این مدت از صعود به ارتفاعات خودداری کنند، دامداران دام های خود را از بستر و حاشیه رودخانه ها و دهانه مسیل ها دور کنند و صاحبان واحدهای پرورش ماهی واقع در حاشیه رودخانه ها، تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از بروز خسارات احتمالی را بعمل آورند.

محمدی توضیح داد که  شهرداران و دهیاران استان نیز باید آماده برای پاکسازی و لایروبی کانال ها و جوی های سطح شهر و روستاها باشند،

وی درباره آخرین وضعیت محور هراز نیز گفت که راهداران همچنان مشغول پاکسازی منزقه بایجان این محور هستند، از آن جایی که حجم رسوب ناشی از سیلاب در این منطقه بسیار زیاد است و از طرفی شرایط جوی نیز همراه با بارش است، سرعت عملیات بسیار کند است.

به گزارش ایرنا، مونسون (Monsoon) برگرفته از واژه موسم از زبان عربی به معنای فصل است (نامی برای بادهای فصلی)؛ تعریف سنتی مونسون تابستانه هند به بارش ماه های ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر گفته می شود.

علت اصلی شکل گیری مونسون، تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه است.
ناحیه اقیانوسی حاره ای، به ویژه دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند مهمترین منبع دمایی و رطوبتی هستند که انرژی لازم برای ادامه گردش بزرگ مقیاس مونسون و فعالیت پیوسته آن برروی شبه قاره هند را فراهم می کند.
باران‌های موسمی تابستانی آسیا، برای حدود یکصد روز، تقریبا همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، از روزهای پایانی خرداد ماه آغاز شده و در روزهای آغازین مهرماه به پایان می‌رسد که با تأخیر زمانی چند هفته آثار فعالیت آن در جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) نیز مشاهده می‌شود.
چنانچه سیستم مونسونی هند بسیار فعال بوده و از رطوبت خیلی زیادی برخوردار باشد به عرض های شمالی و غربی تر متمایل گردیده و در استان هایی مانند کرمان، هرمزگان، فارس، یزد و اصفهان نیز بارندگی رخ خواهد داد اما در مواقعی که رطوبت انتقالی کم باشد، در این نواحی با ایجاد ابرهای جوششی کم ضخامت تر، طوفان گرد و خاک و افزایش نسبی دما پدید می آید.
به نظر می رسد با چاشنی گرمایش زمین و تغییر اقلیم، رفتار مونسون امسال به شکل تقریبا استثنایی تغییر کرده و موجب بارش های فراسنگین در قسمت های وسیعی از نیمه جنوبی کشور می شود.
با توجه به خشکی بیش از حد زمین و عدم وجود پوشش گیاهی مناسب در این مناطق، بارش های رگباری شدید می تواند منجر به جاری شدن روانآب و حتی سیلاب در برخی نقاط شود.

بر اساس اعلام رسمی هواشناسی مازندران ناپایداری جوی همراه با بارش باران تا اوایل روز دوشنبه هفته آینده مهمان این خطه شمال کشور خواهد بود.

طبق اعلام هواشناسی مازندران هوای فردا شنبه هشتم مرداد ماه در ساحل و جلگه ابری همراه با کاهش نسبی دما و از اواخر ساعت همان روز با شدت گرفتن جریانات شمالی به ویژه در نیمه غربی استان بارش های شدید اما پراکنده و وزش باد را شاهد خواهیم بود.

  • منبع: ایرنا مازندران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.