کد خبر : 7647
تاریخ انتشار : شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۰
204 views

سال به سال دریغ از پارسال؛

نه به واردات برنج؛ مطالبه نمایندگان و شالیکاران مازندرانی/لطفا آب به آسیاب دلالان نریزید!

نه به واردات برنج؛ مطالبه نمایندگان و شالیکاران مازندرانی/لطفا آب به آسیاب دلالان نریزید!
در حالی ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال‌جاری از سوی دولت لغو اعلام شد که تنها چند صباحی به فصل برداشت باقی نمانده است و این تصمیم عجیب دولت با مخالفت شدید نمایندگان مازندران مواجه شد.

به گزارش تیتر شمال؛ طبق اعلام معاون گمرک ایران، ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری لغو و اجرایی نخواهد شد، بر این اساس واردات این کالا به روال قبل ادامه دارد.

* ممنوعیت واردات برنج لغو شد

فرود عسگری  معاون گمرک ایران اظهار کرد: طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار و براساس پیشنهاد وزارت جهاد، ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری لغو شد. لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج هم‌زمان با اول مردادماه به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

در این رابطه یادآور می‌شود که براساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است.

اما با توجه به وضعیت بازار داخل و افزایش قیمت‌ها، از مدتی قبل مذاکرات برای لغو ممنوعیت واردات در سال جاری در جریان بود و واردکنندگان خواستار ادامه روند واردات بودند. در سال گذشته نیز با توجه به وضعیت واردات برنج و هشدارهایی که درمورد افزایش قیمت وجود داشت، رایزنی بسیاری درباره لغو ممنوعیت انجام ولی با آن موافقت نشده بود.

*انتقاد عضو هیئت رئیسه مجلس از تصمیم دولت برای انجام واردات برنج
علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تصمیم دولت برای انجام واردات برنج خارجی انتقاد کرد.

وی با انتقاد از واردات برنج در فصل برداشت محصول، گفت: واردات برنج خارجی در فصل برداشت محصول ضد تولید داخل و بلاوجه است؛  طبق مصوبه مجلس، دولت از مردادماه تا آبان‌ماه هر سال مجاز به واردات برنج نیست.

نماینده مردم بابل با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: واردات برنج در شرایط کنونی آسیب جدی به اقتصاد برنج کاران داخلی وارد خواهد کرد.  سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج توسط کشاورزان کشور تولید می شود.

کریمی فیروزجایی نیاز سالانه کشور به واردات برنج را ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: متأسفانه سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور می شود.

*برنج‌کاران شمال کشور می‌توانند نیاز داخلی را تامین کنند

این نماینده مجلس با اشاره به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در شالیزارهای مازندران، افزود: در صورت افزایش سیاست‌های حمایتی دولت برنج‌کاران شمال نیاز داخلی برنج را تأمین می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم با اشاره به تغییر شرایط بین المللی و تأثیر آن بر روند امنیت مواد غذایی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی کشور باید با تقویت سیاست‌های حمایتی از تولید داخل تأمین شود. اقتصادی کردن تولید محصولات کشاورزی سیاست راهبردی است.

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به افزایش هزینه های تولید در بخش کشاورزی یادآور شد: هزینه های سرسام آور تأمین نهاده های تولید زراعی چالش جدی برای آینده عرصه کشاورزی است.

وی با اظهار اینکه باید به نقش کشاورزی در روند استقلال کشور توجه شود، افزود: سیاست حمایتی دولت از فعالیت‌های توسعه کشاورزی نیازمند بازنگری و تقویت است. مجلس در برنامه هفتم توسعه با افزایش سیاست‌های حمایتی از بخش کشاورزی استقلال آن را هدف می گیرد.

*آزادسازی واردات برنج در فصل بردشت ضربه به معیشت شالیکاران است

کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس، با گلایه از آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت این محصول و متضرر شدن کشاورزان، خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولان شد.

وی خطاب به دولتمردان گفت: امروزه شاهد آزادسازی واردات برنج همزمان با فصل برداشت از سوی کشاورزان هستیم.

نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس یازدهم، اظهار کرد: اگر قرار است به مسئله اشتغال کشاورزان و استقلال در این حوزه توجه کنیم و معیشت مردم و کشاورزان بهبود یابد، نباید این اقدام صورت می گرفت، چرا وزارت صمت و دولت اقدام به آزادسازی واردات برنج کرده است؟

علیپور خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: امروزه کشاورزان گلایه‌مند بوده و نگرانند، لذا درخواست می‌شود همانطور که رهبر معظم انقلاب درخصوص حمایت از کشاورزان بارها تذکر فرموده اند، این موضوع از سوی جنابعالی نیز پیگیری شود.

*مصوبه غیرقانونی دولت در خصوص واردات باید لغو شود

علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس، خواستار لغو مصوبه غیرقانونی اخیر دولت برای واردات برنج در زمان برداشت یعنی از اول مرداد تا پایان آبان شد.

وی ضمن انتقاد از مصوبه غیرقانونی اخیر دولت مبنی بر واردات برنج در زمان برداشت، گفت: مدعیان قانون‌گرایی و مدعیانی که می‌گویند به توصیه و فرامین رهبری توجه می‌کنند آیا از قانون منع واردات برنج از مرداد تا پایان آبان اطلاعی ندارند و آیا توصیه‌ها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از محصولات داخلی را نشنیده‌اند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این چه ظلمی است که علیه کشاورزان می‌شود در حالی که افزایش هزینه تولید، افزایش قیمت سم، کود، افزایش دستمزد و افزایش چندین برابری آب‌بهای کشاورزی و همچنین مشکل تهیه سوخت که همچنان ادامه دارد را دارند.

باقرزاده ادامه داد: در حالی که امسال افزایش تولید داشتیم، آیا این پاداش کشاورزان است؟ آیا کار شما حمایت از دلالان نبوده و به نفع آن‌ها و به ضرر تولیدکنندگان نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است اقدام عاجل و فوری در جلوگیری از واردات برنج صورت گیرد و هیأت رئیسه مجلس نیز این درخواست را پیگیری کند.

*دولت سیزدهم همانند دولت‌های گذشته سراسیمه به سمت واردات برنج حرکت نکند

منصورعلی زارعی کیاپی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس نیز با انتقاد از اینکه دولت واردات برنج را بهترین راهکار برای کنترل بازار در نظر گرفته، بیان کرد: به دولت هشدار می‌دهم حواستان به کشاورزان باشد تا شالیکاران اولین قربانی و واسطه گران سودکننده اصلی در این میان نباشند، چرا که در این صورت امنیت غذایی کشور در معرض خطر است.

وی خطاب به دولت عنوان کرد: مبادا شرایط کشور موجب شود که همانند دولت‌های گذشته سراسیمه به سمت واردات حرکت کنید.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه دولت واردات برنج را بهترین راهکار برای کنترل بازار در نظر گرفته، افزود: به دولت هشدار می دهم حواستان به کشاورزان باشد تا شالیکاران اولین قربانی و واسطه گران سودکننده اصلی در این میان نباشند، چرا که در این صورت امنیت غذایی کشور در معرض خطر است.

وی تصریح کرد: دولت موظف است قانون ممنوعیت واردات برنج در بازه زمانی مرداد تا آبان را که فصل برداشت نام دارد، رعایت کند.

*شالیکار می‌کارد و دلال درو می‌کند!

علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: واردات برنج آن هم در این فصل موجب نا امیدی و دلسردی کشاورز می‌شود و نباید تصمیمات ما بنحوی باشد که موجب دلسردی شالیکاران شود؛ ما هم موافقیم که کشور ما به واردات برنج نیاز دارد و در بدترین شرایط تحریم قرار داریم ولی اگر مقصود قطع دست دلالان بود یک بحث است اما کشاورزان ما توقع واردات برنج در این فصل را ندارد.

*سال به سال دریغ از پارسال!
هر ساله بهار که می‌شود هنوز دیدوبازدیدها تمام نشده، پای شالیکاران در گل و مشغول آماده سازی زمین‌های زراعی می‌شوند؛ هر سال که دست به کار می‌شوند زیر لب زمزمه می‌کنند که امسال انشاءالله بهتر از پارسال است، وضع بهتر می‌شود اما به قول معروف « سال به سال دریغ از پارسال!»

متاسفانه هر ساله برنج‌های تازه، پاسوزِ برنج‌های واردتی می‌شود و شالیکاران پای‌شان تا آخر سال زراعی آینده در گل می‌ماند که می‌ماند و دستی هم برای کمک و در آمدن از این قائله نیست.

سال می‌آید و می‌رود و  نه‌تنها دشواری‌ها در زراعت برنج کمتر نمی‌شود بلکه هر سال یک مشکل روی مشکلات قبلی سوار می‌شود؛ امسال هم از مشکلات گرانی و نایابی کود، سم، کارگر، سینی و بذر شروع شد و در ادامه هم به کم آبی ختم شد؛ این روزها که دیگر شالیکاران با این همه مشقت و متحمل شدن هزینه‌های چند برابری منتظر فصل برداشت و فروش برنج و در نهایت بازپرداخت بدهی‌ها هستند؛ واردات برنج کار را برایشان یکسره کرده است!

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.