کد خبر : 7776
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
151 views

طی سفر دو روزه صفری به مازندران انجام شد؛

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان وزارت امور خارجه و استانداری مازندران/صادرات مصالح ساختمانی در الویت تجار مازندرانی قررا گیرد

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان وزارت امور خارجه و استانداری مازندران/صادرات مصالح ساختمانی در الویت تجار مازندرانی قررا گیرد
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه در سفر دو روزه خود به مازندران مهمان فعالان اقتصادی و تجار استان بود که در این جلسه ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف صادرات در مازندران، تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان وزارت امور خارجه و استانداری مازندران امضا شد.


به گزارش تیتر شمال؛ صبح امروز نشستی با حضور حسینی‌پور استاندار  مازندران، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه،  در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

*به‌هیچ عنوان دلخوش به اعداد افزایش صادرات کالا در ماه‌های گذشته نیستیم
سیدمحمود حسینی‌پور در این جلسه با بیان اینکه مازندران یکی از ظرفیت‌های مهم کشور در حوزه کشورهایcis است و به نحو شایسته‌ای می‌تواند مدیریت کند؛ اظهار کرد: به‌هیچ عنوان دلخوش به اعداد و ارقام افزایش صادرات کالا از مبدا استان به نقاط مختلف جهان در ماه‌های گذشته نیستیم چراکه ظرفیت صادراتی مازندران با برخورداری از بنادر منحصر به فرد و همچنین تولیدات کشاورزی و صنعتی فراتر از این ارقام است.

وی افزود: در ماه‌های گذشته کشورهای حوزه دریای خزر با پیگیری و دیپلماسی اقتصادی استانداری مازندران از سرمایه‌گذاری در حوزه صادراتی استان استقبال کردند که در سال‌های آینده با افزایش روزافزون کالاهای صادراتی، حلاوت توسعه اقتصادی ناشی از آن را مردم خواهند چشید.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم فضای دیپلماسی اقتصادی در کشور به ویژه مازندران متحول شده است و در اجلاس اکو با حضور سفرای خارجی کشورهای عضو اکو دیدار داشتیم و بازدید از برخی مراکز اقتصادی مازندران موجبات خرسندی و رضایت مندی سفرا را فراهم آورد تا با این استان تبادلات اقتصادی داشته باشند.
         
*سهم کمی در صادرات داریم/هدفگذاری یک میلیارد دلاری صادرات طی دو سال آینده
حسینی‌پور با بیان اینکه مازندران در کریدور شمال جنوب قرار گرفته است؛ افزود: متاسفانه با برخی سیاست گزاری‌های نامطلوب در گذشته شاهد اتفاقات خوبی نبودیم و در حوزه صادرات تنها بنا بر ابتکارات محلی اقداماتی صورت گرفت و سهم کمی در این بخش علیرغم وجود ۳ بندر مهم در استان داریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه از این بنادر تنها ۲۵ درصد از ظرفیت‌های در حال استفاده هستیم و این ظرفیت مهم آن‌گونه که باید از آن بهره‌برداری نشده است.

استاندار مازندران عنوان کرد: فعالان اقتصادی مازندران در عرصه صادرات در کشور بی نظیرند و فعالیت‌هایی را طی سالیان اخیر طراحی کردند که بدون پشتوانه دستگاه‌ها بوده است.

مقام عالی دولت در استان مطرح کرد: صادرات یک میلیارد دلاری کالا از مازندران در دوره زمانی ۲ ساله با استانداردسازی و کیفیت بخشی کالاهای تولیدی و تقویت دیپلماسی اقتصادی هدفگذاری شد. ‎

* هنوز یخ ارتباط اقتصادی ما با کشورهای منطقه باز نشده است
حسینی‌پور با بیان اینکه مرکبات بیشترین سهم مرکبات مازندران دارد و تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم؛ اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های صادرات دستیابی به استاندارد های بهداشتی جهان است و خوشبختانه برخی از واحدها موفق به اخذ مجوزهای بهداشتی جهانی شده‌اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز یخ ارتباط اقتصادی ما با کشورهای منطقه باز نشده است؛  تاکید کرد: وزارت امور خارجه توانایی ایجاد تحول دیپلماسی اقتصادی را دارد و می‌تواند به بهبود شرایط صادراتی کمک شایانی داشته باشد.


* ظرفیت ملی مازندران در 14 محصول کشاورزی
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه گفت: مازندران در ۱۴ حوزه کشاورزی در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد و باید فکری اساسی در حوزه صادرات برای این بخش‌ها کرد.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های مرکبات، ظرفیت  ۲ تا ۳ میلیون تنی صادرات است که باید برای این ظرفیت فکری اساسی و اقدامی اجرایی رقم زد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: لبنیات، طیور و مرکبات حتی برنج مازندران پتانسیل خوبی برای صادرات محسوب می‌شود که نیازمند حمایت تمام‌قد است.

این مسئول ادامه داد: هر چند به نسبت سال گذشته شاهد افزایش صادرات استان بودیم اما آیا ظرفیت استان همین است یا با جان کندن همین میزان را در حال صادرات هستیم؟


*نیازمند حمایت تمام‌قد دولت هستیم
مهاجر عنوان کرد: صادرکنندگان ما در حال رقابت با رقبای کشورهای دیگر هستند که از آن‌ها حمایت تمام‌قد می‌شود.

وی اعلام کرد: ما باید در خصوص تعهد ارزی یک تعریفی داشته باشیم و این مشکل را مرتفع کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه اوراسیا و روسیه، ازبکستان، قزاقستان و کشورهای عربی برای ما بسیار مهم است؛ تاکید کرد: متاسفانه در تعامل با این کشورها به مشکلاتی بر می‌خوریم که انتظارمان تسهیل در رفع موانع موجود است.

        
*افزایش ظرفیت صادرات مصالح ساختمانی از ایران به روسیه
در پایان این نشست  مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه  با بیان اینکه اولویت کار معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورهای منطقه،  روسیه و چین می‌باشد؛ گفت: ظرفیت صادرات مصالح ساختمانی از ایران به کشور روسیه از سه میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه یک خبر خوبی که برای تجار مازندرانی در حال حاضر می‌تواند اولویت باشد صادرات مصالح ساختمانی است؛ افزود: نیاز روسیه به مصالح ساختمانی رشد یافته که با رایزنی‌های انجام شده ظرفیت افزایش صادرات مصالح ساختمانی مانند کاشی، سرامیک، سیمان و گچ به این کشور فراهم شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، خاطرنشان کرد: مسوولان مازندران با توجه به ظرفیت‌های این استان در تولید مصالح ساختمانی و پیگیری‌های وزارت امور خارجه در این حوزه، نسبت به فراهم کردن مقدمات افزایش صادرات این نوع از اقلام به کشورهای روسیه، ازبکستان و قزاقستان خود را آماده کنند.

صفری ادامه داد: وزارت امورخارجه آمادگی دارد اگر تجار مازندرانی قصد صادرات به کشورهای همسایه و غیره دارند می‌توانند روی کمک ما حساب کنند و با معرفی پارت‌نرهایی که ما معرفی می‌کنیم به کمک آن‌ها در صادرات موفق‌تر عمل کنند.
        

*ایجاد سوآپ نفت در مازندران کار بزرگ وزارت امور خارجه بود
وی متذکر شد: ایجاد سوآپ نفت با قزاقستان در مازندران با پیگیری جدی دیپلمات وزارت امور خارجه صورت گرفته که به‌زودی سوآپ نفت با روسیه هم انجام خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید هرچه زودتر در مازندران ساماندهی صادرات به چین صورت بگیرد؛ یادآور شد:برای صادرات مرکبات، زعفران، عسل و لبنیات هم با چین مذاکرات انجام شده که به صورت مستمر صادرات انجام خواهد شد.

*انعقاد تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان وزارت امور خارجه و استانداری مازندران
گفتنی است در پایان نشست صادرکنندگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی با حضور استاندار مازندران و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان وزارت امور خارجه و استانداری مازندران در راستای توسعه صادرات محصولات استان منعقد شد.

شایان ذکر است صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور دیدار با صادرکنندگان و بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی استان در قالب سفر ۲ روزه امروز وارد استان شده است.

وی که امروز و پس از برگزاری این نشست، از چند واحد تولیدی در شهرهای مختلف استان نیز بازدید خواهد کرد؛ فردا هم در مازندران حضور خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.