کد خبر : 7818
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
163 views

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران:

مازندران کمتر از یک دهه با «تله جمعیتی» فاصله دارد /لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان برای حل آسیب‌‌های اجتماعی

مازندران کمتر از یک دهه با «تله جمعیتی» فاصله دارد /لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان برای حل آسیب‌‌های اجتماعی
سلگی با بیان اینکه اگر پنجره جمعیتی مازندران طی یک دهه آینده به نرخ باروری 2.2 نرسد، در تله جمعیتی گرفتار می‌شویم؛ گفت: باید نگاه ما به آسیب‌های اجتماعی با محوریت استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان برای حل چالش‌های موجود باشد.


به گزارش تیتر شمال؛ پیش از ظهر امروز، روح‌الله سلگی در جلسه کارگروه جمعیت و خانواده که در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد؛ اظهار کرد: من از تمامی بانک‌های عامل برای ارائه تسهیلات فرزندآوری به خانواده‌ها تشکر می‌کنم و لازم است که این امر به مردم، فرمانداران و دهیاران اطلاع‌رسانی شود؛ چرا که خیلی از مردم از این موضوع، بی اطلاع‌اند که ما چه تسهیلاتی را در این بخش در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: در صورت عدم اطلاع‌رسانی مطلوب ممکن است حقی از کسی تضییع شود و لذا باید اطلاع‌رسانی در الویت کاری قرار گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: جدا از اینکه فرهنگ‌سازی نقش مهمی در موضوع فرزندآوری دارد، این بخش حمایتی نیز باید پر رنگ شود و به مردم به درستی اطلاع‌رسانی شود.

این مسئول ادامه داد: البته در موضوع فرهنگ‌سازی نیز اخیرا طی توافق‌نامه‌ای با دانشگاه مازندران، راه‌اندازی و تشکیل پژوهشکده‌ای در این دانشگاه با موضوع آسیب‌شناسی کاهش جمعیت و فرزندآوری در دست اقدام، قرار دارد.

سلگی بیان کرد: باید نگاه ما به آسیب‌های اجتماعی با محوریت استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان برای حل چالش‌های موجود باشد و حرکت در این مسیر، بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: رتبه پایین مازندران در موضوع فرزندآوری، یک زنگ خطر است و فرهنگ‌سازی نقش بسیار موثری را در تبیین چالش پیری جمعیت و تغییر نگاه به موضوع طلاق و فرزندآوری در جامعه دارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، گفت: میانگین سنی کشور از 22 سال در دهه 50 به 33 سال در دهه 90 رسیده است و این یعنی ما 10 سال پیر شده‌ایم و جمعیت سالمند در کشور بر جمعیت جوان کشور پیشی گرفته است.

این مسئول، افزود: جمعیت سالمندان از تعداد 5 میلیون نفر در سال 1385 به هفت میلیون و 500 هزار نفر در سال 1395 رسیده است و این حکایت از طی سیری خطرناک در حوزه جمعیت کشور است.

سلگی اعلام کرد: اگر پنجره جمعیتی مازندران طی یک دهه آینده به نرخ باروری 2.2 نرسد، در تله جمعیتی گرفتار می‌شویم و این موضوعی است که باید ما به خودمان بیاییم و بدانیم در چه شرایطی قرار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، 11 درصد جمعیت کشور را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند؛ تاکید کرد:  این میزان طی 30 سال آینده به بیش از 50 درصد خواهد رسید و این یعنی از هر 3 نفر ایرانی، یک نفر بالای 60 سال سن دارد؛ لذا اگر نتوانیم جلوی این روند را بگیریم با یک چالش اساسی مواجه خواهیم شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، مطرح کرد: افزایش جمعیت سالمندی تبعاتی دارد که یکی از آن تبعات، بحث خارج شدن جمعیت کار و نیروی انسانی خلاق از چرخه است و لذا از هم اکنون باید به فکر تمهیداتی در این خصوص باشیم.

این مسئول، متذکر شد: موضوع جمعیت از دغدغه‌هیا مقام معظم رهبری است و لذا فعالیت در این موضوع یک تکلیف است و باید تمامی دستگاه‌ها و فرماندارن در این حوزه، اهتمام بورزند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.