کد خبر : 8043
تاریخ انتشار : شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
169 views

مازندران در یک‌سالگی دولت؛

نگاه ویژه دولت سیزدهم به حوزه کشاورزی/مازندران در قله تولیدات محصولات زراعی

نگاه ویژه دولت سیزدهم به حوزه کشاورزی/مازندران در قله تولیدات محصولات زراعی
نگاه ویژه و حمایتی دولت سیزدهم به بخش کشاورزی موجب شد تا با تخصیص اعتبار مطلوب، 47 پروژه با اعتباری 147 میلیاردی در مازندران طی هفته دولت به بهره‌برداری برسد.


به گزارش تیتر شمال؛ طبق آمار رسمی سازمان برنامه و بودجه مازندران در مجموع  ۷.۸ درصد کل محصولات کشاورزی کشور در مازندران تولید می شود، ۲۳ درصد اشتغال و حدود ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور مربوط به استان مازندران است. بنابراین بخش کشاورزی در این استان، تنها تولید غذا نیست بلکه ظرفیت رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را دارد و دولت سیزدهم با سیاستگذاری کلان همراه با تدوین برنامه‌های مدون و با بهره‌برداری از سرمایه‌های انسانی و کشاورزی به موفقیت‌های چشمگیری در استان مازندران دست یافته است.

۲۳ طرح بخش آب و خاک ۴ طرح آبیاری نوین در ۳۱ هکتار از مزارع و باغات ، ۷ پروژه کانال بتنی انتقال آب، ۶ طرح شن ریزی جاده بین مزارع، ۳ طرح مرمت و بهسازی آببندان، یک طرح خط انتقال آب و لوله گذاری به طول هزار و ۸۵۰ متر و طرح احداث یک دهنه پل آبگذر از پروژه های قابل افتتاح و بهره برداری بخش آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران در هفته دولت امسال است.

*مدرن‌سازی شالیکوبی‌های مازندران مورد تاکید دولت است
مازندران ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن شلتوک در آن تولید می‌شود، در حال حاضر طبق آمار رسمی یک هزار و ۲۶۸ واحد شالیکوبی در استان وجود دارد که  مدرن سازی این کارخانجات مورد تاکید و حمایت دولت سیزدهم است؛ چراکه ضایعات کیفی تبدیل شالی به برنج سفید در این واحدها از ۲۵ تا ۳۰ درصد در شالیکوبی‌های سنتی به کمتر از پنج درصد کاهش می‌یابد.

آغاز بهره برداری از ۸ طرح صنایع کشاورزی به ظرفیت ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن و اشتغالزایی ۸۳ نفر ۴ طرح تولید و بسته بندی انواع میوه و سبزی خشک، حبوبات، غلات و برنج، ۲ طرح شالیکوبی مدرن، یک طرح شرکت گیاهان دارویی به ظرفیت ۴ هزار و ۸۰۰ تن و یک طرح شرکت فراوردهای گوشتی با اشتغالزایی ۲۰ نفر را در هفته دولت امسال شاهد خواهیم بود.

۱۰ پروژه باغبانی، همچنین ۸ طرح گلخانه گل و گیاه زینتی، سبزی و صیفی، ارکیده و لیموترش، یک طرح مجتمع گلخانه ای به مساحت ۵.۵ هکتار با ایجاد اشتغال برای ۲۶ نفر و یک طرح گلخانه هیدورپونیک گل و گیاهان زینتی با اشتغالزایی ۵ نفر در هفته دولت امسال، افتتاح و بهره برداری خواهد شد.

۶ پروژه تولیدی در بخش دام و طیور استان با اشتغالزایی ۲۹ نفر، ۳ طرح مرغداری گوشتی به ظرفیت ۱۱۸ هزار قطعه، یک طرح گاوداری شیری صنعتی ۷۰ راسی و ۲ پروژه پرواربندی گوساله ۱۸۰ راسی در بخش دام و طیور در هفته دولت امسال افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

* کشاورزی، الویت نخست ما در استان مازندران است
در همین زمینه، سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه در آغازین روز از هفته دولت، اظهار کرد: با بیان اینکه کشاورزی، الویت نخست ما در استان مازندران است، گفت: از دیرباز تولیدات کشاورزی و باغی مازندران علیرغم تمامی کم محبتی‌ها مقام نخست کشور را داراست و این افتخار و امتیاز بزرگی است.

وی با بیان اینکه امروز اقتدار غذایی بالاتر از اقتدار نظامی است؛ افزود: ما باید بر روی این مولفه و تبیین آن، پافشاری کنیم و مقام معظم رهبری این موضوع را در شعار سال تصریح کردند.

استاندار مازندران، تصریح کرد: در استان مازندران متاسفانه در میان ۹۰۰ شرکت‌ دانش بنیان استان، کشاورزی جایی نداشت و لذا اولویت ما این شد که تمامی شرکت‌های دانش بنیان کشور را بسیج کردیم تا از امکانات ملی در کشاورزی استان بهره ببریم و توفیقات بسیار خوبی در بهره‌گیری از این ظرفیت نصیب استان شد.

نماینده عالی دولت در استان، ادامه داد: باید مدیریت آب در مازندران متحول شود و این مهم، نیازمند زیرساخت‌های پر هزینه است.

حسینی‌پور عنوان کرد: متاسفانه بخش اعظمی از اراضی کشاورزی ما زهکشی نشد و امسال به سختی توانستیم آب کشاورزی را تامین کنیم که پایدار هم نیست.

وی اعلام کرد: بالای ۷۵ درصد تسهیلات بانکی ما بابت ساخت و ساز مصرف می شد که امروز تسهیلات کشاورزی مقام نخست استان را در این دولت دارد.

استاندار مازندران مطرح کرد: تولید گندم در استان یک جهش چشمگیری در این دولت داشت و به لحاظ کیفی نیز اقدامات خوبی در حوزه بذر گندم برداشته شده است.

* سهم 7 میلیون تنی مازندران در تولید محصولات کشاورزی کشور
در همین زمینه، حسن عنایتی‌کلیجی رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اقدامات موفق دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی، گفت: با توجه به گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در بخش کشاورزی کشور و مازندران شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه اوایل انقلاب، ۲۸ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شد که سهم مازندران کمتر از یک میلیون تن بوده است؛ افزود: در حال حاضر ۱۳۴ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود و سهم مازندران به هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

* افتتاح ۴۷ پروژه کشاورزی با اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومانی در مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با عنوان اینکه  امسال در هفته دولت ۴۷ پروژه کشاورزی با اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۶۷ نفر به بهره برداری می‌رسد؛ خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۱۴۸ پروژه را در بخش کشاورزی به بهره برداری رساندیم که نشان از جهش در بخش کشاورزی دارد‌.

این مسئول ادامه داد: در دولت سیزدهم رکورد جوجه‌ریزی استان شکسته شد و روند جوجه ریزی و تولید گوشت مرغ به‌خوبی در جریان است.

عنایتی کلیجی بیان کرد: ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون در استان پرداخت شد و ۱۱۷۸ دستگاه جدید به ادوات مکانیزه استان اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه کشت قراردادی برنج در ۳۹ هزار هکتار شالیزار استان اجرا شد که همراه با افزایش تولید بوده است؛ گفت: سال خوبی در زراعت برنج داشتیم و دولت قیمت کود پایه را کاهش داد و مدیریت مزرعه و ضریب تبدیل مدیریت شد.

* پرداخت ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان مازندرانی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تجهیز حدود یک‌هزار هکتار از شالیزارهای استان و نیز بهسازی و لایروبی ۲۳۰۰ هکتار آببندان استان خبر داد و افزود: ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف به متقاضیان و بهره‌برداران کشاورزی استان پرداخت شد که ۴۷۰۰ شغل جدید ایجاد شد.

این مسئول با این توضیح که از لحاظ تولید برنج در شرایط بسیار خوبی قرار داشتیم و در برخی مزارع تا ۳۰ درصد شاهد افزایش عملکرد بودیم؛ اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود ۱.۵ میلیون تن شلتوک و حدود یک میلیون تن برنج سفید در استان تولید شود.

* الویت‌های پنج‌گانه دولت در بخش کشاورزی
عنایتی کلیجی در ادامه با اشاره به دستاوردهای دولت در بخش کشاورزی، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، پنج اولویت را در دستورکار قرار داد که یکی از آن، الگوی کشت است و در این راستا در کشت پاییزه الگوی کشت را نهادینه خواهیم کرد و کشاورزی قراردادی را به قوت بیشتری ادامه خواهیم داد‌.

وی ادامه داد: طرح جامع آب و خاک را در دولت سیزدهم پیگیر هستیم تا بتوانیم با اجرای طرح‌های زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و سایر، بتوانیم بهره‌وری را در بخش کشاورزی ارتقا دهیم.

گفتنی است استان مازندران با دارا بودن ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰هزار هکتار باغ و تولید حدود ۸میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی، قطب مهم عرصه کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

حال در هفته دولت، از دولت خدمت شاهد بهره‌برداری از ۴۷ پروژه بخش کشاورزی و اشتغال ۱۶۸نفر در بخش کشاورزی استان مازندران خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.