کد خبر : 8058
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۳۷
164 views

دولتی برای مردم؛

گام بلند دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی در مازندران /فقر در حاشیه نیست!

گام بلند دولت سیزدهم برای محرومیت زدایی در مازندران /فقر در حاشیه نیست!
بازخوانی اقدامات و پروژه‌های در دست اجرای دولت در مازندران نشان می‌دهد که محرومیت‌زدایی از مناطق محروم به عنوان مقدمه دستیابی به توسعه پایدار و عدالت گستری از مسائل مهم و مطرح در دولت مردمی سیزدهم در مازندران است که با جدیت تمام در حال انجام است.


به گزارش تیتر شمال؛ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سایه انقلاب شکوهمند ما محرومیت ‌زدایی، مردم ‌یاری و مردم‌ دوستی یکی از وظایف اصلی مسوولان نظام قرار گرفت تا همه با هم برای رفع محرومیت ها به خصوص در روستاها و مناطق محروم گام بردارند.

اقدام های محرومیت زدایی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در بخش های مختلف است و این مهم در استان مازندران با قوت و جدیت بیشتری با تلاش دغدغه مندان این حوزه تا رسیدن نتیجه مطلوب و کسب رضایت مردم در تمامی مناطق محروم ادامه دارد و همچنان که امام (ره) خدمت به محرومان را بزرگ‌ترین نعمت می دانستند و مردم طبقه محروم را ولی نعمت مسئولان معرفی کردند؛ در ادامه راه هم دولت مردمی آیت‌الله رئیسی با تأسی از خط مشی شهید رجایی، محرومیت زدایی را در سرلوحه کار دولت قرار داد.نگاه به پروژه‌های در دست اجرا دولت در مازندران حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم گام‌های عملی و تلاش جهادی برای محرومیت زدایی از استان، آغاز کرده است.

*گام استوار بسیج سازندگی مازندران در اجرای طرحهای محرومیت زدایی
سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه کربلای مازندران در آیین افتتاح دو طرح بسیج سازندگی در جویبار با هدف محرومیت زدایی با اعلام اینکه طرح‌های بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی در قالب طرح‌های راه روستایی، آب آشامیدنی، مسکن محرومان، ورزشی، درمان و بخش‌های مختلف است؛ گفت: پارسال ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار بسیج سازندگی برای تکمیل ۱۹ مجتمع آبرسانی در استان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی به علت کمبود اعتبارات دولتی راکد مانده بود که به همت
بسیج سازندگی با اجرای این طرح‌ها، ۱۲۸روستا از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شدند.

* ساخت 1300 واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تا پایان امسال
فرمانده سپاه کربلای مازندران همچنین به ساخت ۱۳۰۰ واحد مسکونی با کمک بسیج سازندگی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی طی سال‌جاری در استان اشاره و خاطرنشان کرد: پارسال نیز ۴۵۶ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ساخته و تحویل خانواده‌های هدف شد.

سردار مسلمی همچنین طرح زيرساخت کارخانه زباله سوز ساری را از دیگر طرح‌های در دست اجرای بسیج سازندگی استان برشمرد که تا پایان شهریور زیر ساخت‌های این واحد تکمیل می‌شود.‌

گفتنی است دو طرح بسیج سازندگی در روستای لاریم و زرین کلای جویبار به ترتیب با زیر بنای ۷۰ مترمربع و با هزینه      ۲۲۰میلیون تومان برای یک مادر تحت پوشش کمیته امداد افتتاح و یک سالن ورزشی چند منظوره هم به مساحت ۴ هزار متربع، با زیر بنای ۸۱۵ مترمربع و با هزینه یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در روستای لاریم بهره‌برداری شد.

* بسیج سازندگی مازندران در هفته دولت ۱۶۷ پروژه محرومیت‌زدایی بهره‌برداری می‌کند
محمد مهدی اقبال‌پور با اشاره به افتتاح ۱۶۷ پروژه محرومیت زدایی و عمرانی طی هفته دولت در مازندران، گفت: برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۹۳ هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی افزود: این طرح‌ها شامل بهره برداری ۲۵ کیلومتر راه روستایی، ۱۲ کیلومتر جاده بین مزارع، ۲۰ کیلومتر لوله گذاری آبرسانی، احداث ۱۳ مخزن، احداث ۲ پل روستایی  و ۲۷ دیور حفاظتی رودخانه‌ها است.

به گفته سرهنگ اقبال‌پور،  لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها، احداث ۵۰ خانه محروم، احداث ۵۰ زیارتگاه و کلنگ زنی ۲۵ پروژه عمرانی، محرومیت زدایی و اشتغالزایی در این هفته اجرایی می‌شود.

رئیس بسیج سازندگی مازندران ادامه داد: یک‌صد کارگاه اقتصاد مقاومتی و مشاغل خرد با اعتبار سه هزار و ۵۳۵ میلیون ریال،  ۲۰ صندوق قرض الحسنه افتتاح و نیز ۲۲ نمایشگاه اقتصاد مقاومتی دراین هفته برپا می‌شود.

رئیس بسیج سازندگی مازندران، اعلام کرد: هم اکنون در چهار هزار روستای مازندران، پنج هزار گروه جهادی در چهار هراز پایگاه بسیج فعالیت می‌کنند که این گروه‌ها در روستاها با حضور و فعالیت دهیاران، شوراهای اسلامی، فرمانده‌های پایگاه‌های بسیج و افراد بانفوذ روستا کارهای مشارکتی را انجام می‌دهند.

اقبال پور ادامه داد: گروه‌های جهادی به دنبال شناسایی و احصای مشکلات روستاها هستند و به همین منظور در یکسال اخیر شناسنامه سه هزار روستای استان مازندران تهیه شده است.

به گفته سرهنگ اقبال‌پور، راه‌اندازی مشاغل خانگی از جمله وظایف بسیج سازندگی به شمار می‌رود که در این زمینه با فعال شدن یک هزار و ۵۰۰ صندوق قرض الحسنه، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه  گامی برای این نوع اشتغال بر می‌داریم.

*محرومیت زدایی از مناطق محروم گامی برای اعتلای عدالت
در همین زمینه علی اصغر عالی، مشاور استاندار و دبیر قرارگاه جهادی محرومیت زدایی مازندران با بیان اینکه  محرومیت زدایی از مناطق محروم گامی برای اعتلای عدالت است معتقد است که شناسایی محرومیت زدایی منطقه‌ای و رفع ریشه‌ای این محرومیت‌ها براساس اقلیم و یا بی توجهی‌هایی که انجام شده از ماموریت‌های مهم گروه جهادی است و گروه‌های جهادی در بخش جاده، فاضلاب، آب راه محرومیت فرهنگی و اقتصادی و سیاسی  وارد شده و در همه مواردی که حداقل‌های زندگی وجود نداشته باشد، برای رفع محرومیت‌ها امکان سنجی شده و کار انجام می‌شود.

یکی از کارهای شاخص قرارگاه محرومیت زدایی مازندران، میزبانی از گروه‌های جهادی مهمان بوده که 12 گروه بیش از 1200 نفر در منظقه بندپی شرقی و پزشکان جهادی در گلوگاه و بهشهر و ساری مستقر شدند و با درایت دولت سیزدهم، 12 پزشک بانوی فوق تخصص زنان و زایمان در مناطق مختلف هزار جریب اعزام و معاینه انجام شد.

همچنین داوطلبان جهادی به مناطق سیل‌زده استان مازندران اعزام شدند و برنامه‌ها و کارهای مختلفی انجام شد و همچنین برای «کاهش هزینه زندگی و افزایش ثروت ملت » به‌عنوان شعار قرارگاه محرومیت زدایی مازندران تلاش شد تا با بکارگیری صنایع تبدیلی و فرآوری از خام فروشی جلوگیری و سرمایه افزایش یابد.

گسترش فرهنگ جهادی از اقدامات مهم قرارگاه محرومیت زدایی مازندران است؛ تا در سازمان‌ها فعالیت جهادی انجام شود و اولین گروه جهادی در بهزیستی و جهادکشاورزی و امداد شکل گرفته تا با تقویت فعالیت جهادی، در عرصه‌های میدانی برای شناسایی مشکلات ورود کنند.

راه اندازی کارگاه‌های ارزان قیمت و رایگان هم از دیگر برنامه‌هاست تا ماموریت‌ها انجام شود که افراد در قالب گروه‌های جهادی قرارگاه محرومیت زدایی مازندران در تولید، اشتغال، مسکن، آب مشرب، حکمرانی سیاسی و فرهنگی ورود کرده و تلاش شد تا در همه فعالیت‌های جهادی زمینه سازی ظهور باشد.

*هر شهرستان حداقل یک تعاون توسعه روستایی
احمد پویش، مدیرکل تعاون روستایی مازندران هم با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای رفع محرومیت‌های مازندران؛ معتقد است که یکی از بهترین راه‌ها برای عادلانه سازی درآمدها، تعاون است که از ابتدای انقلاب تاکنون بوده و اکنون جان تازه‌ای گرفته است و سیاست‌ها به این سمت پیش رفت که تعاونی‌ها از یک تعداد خاص جدا شده و تعاونی‌های توسعه عمران روستایی و شهرستانی شکل گرفت.

با ایجاد تعاونی‌ها تلاش شد تا توزیع درآمد و ثروت بیشتر و بهتر انجام شده و افراد بیشتری از مزایای تعاون بهره‌مند شوند و پروژه‌های بیشتری احداث و افراد بیشتری بهره مند شده و همه احساس مسئولیت کرده و سودآوری بیشتری داشته باشند تا عدالت اجتماعی محقق شود.

برهمین اساس اداره تعاون در نظر دارد تا در هر شهرستان حداقل یک تعاون توسعه روستایی احداث کند که اکنون 11 تعاونی ثبت شد و 2 تعاونی در دست انجام است.

*بخش مغفول مانده محرومیت زدایی، آموزش و توانمندسازی است
به اعتقاد مدیرکل تعاون روستایی مازندران، بخش مغفول مانده محرومیت زدایی، آموزش و توانمندسازی است که در اداره کل و تعاون واحد پزوهش و تحقیقات راه اندازی شد که 45 هزارساعت آموزش اراده شد در سال گذشته برای ارتقا دانش تعاون گران و مرکز توسعه نوآوری در مازندران انجام شد تا از شرکت ها حمایت کند که مرکز مشاوره  برای کسب و کارهای تازه است و انواع مشاوره کسب و کار ارائه می شود.

از مهمترین برنامه محرومیت زدایی تشکیل 54 تعاونی حوزه توسعه روستایی است که در یانه سر بهشهر اجرایی شد و در مناطق مختلف استان هم اجرایی می شود تا چهره مناطق محروم ما عوض شود.

در راستای  اعتبارات طرح های روستایی هم تعاون 58 میلیارد تومان برای 35 شهر استان مازندران در یکسال گذشته پرداخت شده و تعاونی هایی با ماهیت دانش بنیان در دستور کار است تا راه اندازی و محرومیت ها برطرف شود.

*رفع محرومیت‌های راه و راهداری مازندران نیازمند اعتبارات ملی
حسن جهانیان مدیر کل راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران نیز اظهار کرد: 10 هزار و 400 کیلومتر راه در مازندران داریم که 7 هزار و 800 کیلومتر راه روستایی است و 4 هزار و 400 کیلومتر راه آسفالته داریم و رفع محرومیت‌ها در این بخش از برنامه‌های مهم ماست.

راه زیرساخت توسعه است و در هفته دولت 280 میلیارد تومان پروژه آماده بهره‌برداری است که 97 پروژه است و از این تعداد 60 پروژه در حوزه روستایی با 70 میلیارد تومان هزینه که 100 کیلومتر از راه‌ها در روستاها مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

در حوزه راهداری 35 پروژه با 195 میلیارد تومان پروژه داریم که در تنکابن برای راه دسترسی به بیمارستان از اعتبارات رییس جمهوری هزینه می‌شود و اولویت راهداری علیرغم نبود اعتبارات ملی در بخش روستایی، تلاش برای رفع محرومیت‌هاست.

* 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع محرومیت‌های راه مازندران نیاز داریم
2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا برای رفع محرومیت‌های مازندران در بخش راه اقدام شود که با توجه به گردشگرپذیر بودن مازندران باید در این راستا تلاش شود.

ارتقای ایمنی راه‌ها با تبدیل نیوجرسی فلزی به بتنی و ایمنی سازی محور کندوان و هراز فاز اول اجرا شده و رضایتمندی خوبی حاصل شده است  و بیشترین فعالیت در راهداری زمستانی است که فعالیت عمده‌ای ارائه می‌شود تا در نگهداشت راه‌ها تلاش شود که راهداران در 31 راهدارخانه در استان فعال می‌شود.

*ورود ستاد اجرایی حضرت امام در حوزه محرومیت زدایی براساس رسالت
سیدسیاوش ابوالقاسمی، ناظر پروژه‌های ستاد اجرایی امام در مازندران و مدیر بیمه برکت استان نیز معتقد است که ستاد اجرایی امام در حوزه محرومیت زدایی براساس رسالتی که دارد به عنوان نهاد حمایتی وارد عمل شده و براساس ماهیت با تشکیل ساختار بنیاد برکت، بنیاد احسان، بنیاد 15 خرداد، دانش بنیان و برکت، خدمات ارائه می‌دهد.
به گفته وی با حمایت‌های دولت سیزدهم سال گذشته نیز بیمه برکت در بخش حمایت از مشاغل خانگی مازندران به ۲ هزار و ۵۰۷ طرح و با اشتغالزایی بیش از هفت هزار نفر، ۳۷۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد.

مدیر بیمه برکت مازندران  افزود:  بنیاد برکت مازندران فقط در قالب طرح ملی اقدام مسکن، اقدام به احداث ۴۲۸ واحد مسکونی در قالب ۲۴ بلوک در زمینی به مساحت پنج هکتار زمین کرده است که حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد احسان وابسته ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیش از ۸۰۰ قرارگاه، سمن و گروه‌های جهادی در این استان مشغول فعالیت است، از توزیع ۲۲۰ هزار بسته معیشتی و پروتئینی، ۳۰۹ دستگاه بخاری و آبگرمن، ۳۰۹ دستگاه ویلچر برای کودکان معلول و توزیع ۳۰ هزار بسته لوازم التحریر طی یکسال گذشته خبر داد.

مدیر بیمه برکت استان مازندران ارائه خدمات درمانی به روستاییان و در مناطق محروم و کمترتوسعه یافته را از مهمترین رویکردها و برنامه های مهم و در دست اقدام بیناد برکت مازندران عنوان کرد و گفت: بیمه برکت علاوه بر ارائه خدمات به زوج های نابارور، در حوزه حوادث نیز نسبت به بیمه واحدهای مسکونی روستایی در برابر خسارات طبیعی و آتش سوزی نیز گام برداشته است.

ابوالقاسمی از اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای یکهزار و ۲۶ روستا برای نخستین بار در مازندران خبر داد و گفت: این طرح اکنون در ۳۱ هزار و ۵۰۹ هکتار زمین کشاورزی در حال اجرا است.

*توسعه روستایی با اجرای طرح هادی
در همین زمینه، علی‌اصغر آسمانی، مدیرکل بنیاد مسکن مازندران نیز  یکی از فعالیت‌های بنیاد مسکن در روستاها تهیه طرح هادی دانست که شناسانامه روستا آماده شده و بستری است تا خدمات دهی بهتری توسط دستگاه‌های مختلف دیگر ارائه شود.

به گفته وی اجرای طرح هادی توسط بنیاد مسکن انجام می شود و در دولت سیزدهم در 435 روستای مازندران اجرای طرح هادی داشتیم که با اعتبار 183 میلیارد تومان بوده است و به مرحله اجرای طرح هادی رسیده و مردم از این نعمت برخوردار شدند.

بازنگری و اجرای طرح هادی از محل اعتبارات ملی در 177 روستا که 16 میلیارد و 400 میلیون تومان صد در صد تخصیص یافته است.

در اعتبارات ریاست جمهوری و سفر دولت به مازندران توجه به محرومیت زدایی روستایی انجام و 210 میلیارد تومان اعتبار به بنیاد مسکن برای طرح هادی و بازنگری و ایمن سازی روستاها انجام شود که اعتبارات از محل ریاست جمهوری 144 میلیارد تومان در طرح هادی پیش بینی شده که 15 میلیارد تخصیص داشته و بازنگری 16 میلیارد پیش بینی شده و یک میلیارد تومان عملیاتی شده و در ایمن‌سازی هم کارها در حال اجراست.

قیر رایگان برای آسفالت روستاها با اعتبار 175 میلیارد تومان برای سال 1400 اختصاص یافته که مشکل ما این است که چون قیر باید مستقیم در روستاها مصرف شود؛ مشارکت مردم کم است و در برخی از استان‌ها تهاتر شده و در مازندران هم پیگیری در حال انجام است تا محرومیت‌ها برطرف شود.

در اعتبارات استانی بنیاد مسکن اعتبارات ما 191  میلیارد تومان پیش بینی بود که با 108 میلیارد تومان تخصیص یافته و در بخش اعتبارات ملی 170 میلیارد اعتبار ملی به طور کامل تخصیص یافته و در مصوبات ریاست جمهوری هم 210 میلیارد بوده اعتبار پیش بینی شده بود که 22 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

در بخش مسکن هم 4 هزار و 585 خانوار تاکنون از تسهیلات 100 میلیون تومانی قرض الحسنه و بازپرداخت 20 ساله استفاده کردند و همچنین برای افراد تحت پوشش امداد و بهزیستی هم کمک‌های بلاعوض اختصاص یافته است.

برای افراد کم درآمد روستایی علاوه بر تسهیلات 50 یا 100 میلیون تومانی 30 میلیون تومان هم بلاعوض پرداخت شد که 183 واحد از این اعتبار بهره دمند شدند.

*کمک 456 میلیارد تومانی کمیته امداد به نیازمندان مازندرانی
حجت الاسلام بشیر عالیشاه مدیرکل کمیته امداد مازندران نیز در این زمینه گفت: کمیته امداد مازندران نیز در دولت سیزدهم  با دارا بودن و زیر پوشش داشتن 80 هزار خانوار و 130 هزار نفر در طول یکسال گذشته 11 هزار و 700 فرصت شغلی برای خانواده های تحت پوشش با 400 میلیارد تومان اعتبار از منابع بانکی و منابع داخلی امداد برای کسب و کار و 1800 نوعروس با دریافت جهیزیه روانه خانه بخت شدند و همچنین 332 داماد تحت پوشش هم هدیه 10 میلیونی بلاعوض دریافت کردند.

در این مدت و در یکسال گذشته براساس اعلام مسئولان امداد مازندران، 8 هزار و 640 لوازم ضروری زندگی براساس نیازسنجی با هم افزایی خیران در اختیار خانوارهای نیازمند گذاشته شود و 500 مسکن احداث شد و در اختیار افراد قرار گرفت و در هفته دولت  امسال هم 102 پروژه افتتاح می شود.

همچنین به 8 هزار نیازمند سطح استان وام کارگشایی و ودیعه مسکن از 10 میلیون به بالا پرداخت شد و تا پایان تیرماه 2 هزار نفر 20 میلیارد تومان وام قرض الحسنه دریافت کردند و 800 میلیارد تومان در حوزه اشتغال اعتبار تخصیص یافته و تاکنون 170 میلیارد تومان جذب منابع شد و تا پایان سال باید 17 هزار و 500 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر 470 مرکز نیکوکاری در مازندران فعال است که 170 میلیارد تومان از این مرکز به خانوارهای نیازمند داده شد و در مجموع در سال 1400 مبلغ 456 میلیارد تومان اعانات و خیرات از سوی خیران و 500 هزار صندوق صدقات در بین نیازمندان مازندران  توزیع شد.

گفتنی است دولت سیزدهم منافع دراز مدت ملت ایران را بر سود کوتاه مدت‌ ترجیح داد تا هم نظام اسلامی را به آرمان عدالت‌خواهی و محرومیت‌زدایی نزدیک و هم بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را درمان کند.

رویکرد محوری دولت مردمی، عدالت محوری و محرومیت زدایی است و آیت‌الله رئیسی اهتمام خاصی بر رسیدگی به مناطق کم برخوردار و رفع مشکلات اقشار ضعیف جامعه در استان‌های کشور را دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.