کد خبر : 8467
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
148 views

مدیرکل محیط زیست مازندران:

مطالعات مهندسی ارزش سد فینسک در اختیار مازندران قرار گیرد/احداث بندهای موقت و کوتاه بهترین راهکار است

مطالعات مهندسی ارزش سد فینسک در اختیار مازندران قرار گیرد/احداث بندهای موقت و کوتاه بهترین راهکار است
عطاءالله کاویان گفت: اداره کل محیط زیست مازندران مصرانه پیگیر است که نتیجه مطالعات مهندسی ارزش به استان مازندران داده شود؛ چرا که در مطالعه مهندسی ارزش، هم موضوع احداث سد و هم انتقال آب از پشت سد شهید رجایی را منتفی کرده و نهایت به احداث یک بند انحرافی، رضایت داده است.


به گزارش تیتر شمال؛ عطاءالله کاویان مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به آخرین وضعیت سد فینسک و پیگیری‌های محیط زیست مازندران در سطوح ملی در این باره، اظهار کرد:  با توجه به اینکه محل احداث سد فینسک روی سرشاخه‌های رودخانه تجن که سهم عمده‌ای در تامین آب سد شهید رجائی دارد، می‌باشد؛ لذا منابع آبی این سرشاخه برای استان مازندران بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: چرا که آب در پشت این سد برای استفاده مردم منطقه جه اراضی پایین دست و مجاور این رودخانه در امور کشاورزی و چه آب مازاد آن برای تقویت ذخیره آبی، تامین آب شرب و حتی تولید برق یک امر ضروری محسوب می‌‌شود.

مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: به ویژه وقتی مشاهده می‌شود که منابع آبی حوزه مقصد جهت تامین آب شرب شهر ساری و شهرهای اطراف نیز طی سالیان اخیر با مشکلات جدی مواجه شده است و در تامین آب کشاورزی نیز هم در مناطق بالادست و هم پایین دست با مشکلات زیادی مواجه هستیم، بر اهمیت این مسئله، دو چندان می‌افزاید.

این مسئول ادامه داد: البته در حوزه محیط زیستی نیز ما در حوزه اداره کل محیط زیست استان مازندران در آخرین جلسه‌ای که به منظور ارزیابی اثرات سد فینسک طی ماه گذشته در سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، موضوع بازنگری طرح مطالعاتی این پروژه مطرح شد و بنده با توجه به اینکه گزارش ارزیابی مطالعاتی این پروژه در گذشته به استان مازندران ارسال نشده بود تا جدای از اینکه توسط همکاران ما مورد بررسی قرار گیرد، مورد نقد و بررسی منتقدان و کارشناسان نیز قرار گیرد تا گزینه‌های نهایی مورد بررسی در آن گزارش منطبق با گزینه‌های منتج از نتیجه مطالعات مهندسی ارزش که برای این پروژه با تاکید ریاست جمهور تعریف شده است ما موافق با مصوبه این پروژه در این جلسه نبودیم و تمام تلاش‌مان را در این مسیر انجام دادیم تا در این مرحله، جلوی مصوب شدن نتیجه گزارش ارزیابی پروژه را بگیریم.

کاویان بیان کرد: ما در این جلسه درخواست کردیم تا بازنگری مطالعاتی پروژه سد فینسک در اختیار محیط زیست مازندران قرار بگیرد تا آن را مورد بررسی قرار دهیم و نظرات تخصصی و کارشناسی را در این باره اعلام کنیم  که قطعا در کنار تحقق این موضوع از نظرات کارشناسان، نخبگان و تشکل‌ها بهره‌مند خواهیم شد تا بتوانیم حفاظت از منابع آبی استان و محیط زیستی استان را به نحو مطلوب انجام دهیم.

وی عنوان کرد: محل احداث این سد نقطه تلاقی چهار منطقه مهم عرصه‌های تحت کنترل و حفاظت ما است و اهمیت بسیار زیادی از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری دارد که همه این نکات نشان می‌دهد که باید با حساسیت در این مسیر حرکت کنیم.

مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران، گفت: باید تمام جوانب مطالعات در بازنگری اعمال شده را مشاهده کنیم تا تصمیمی که بنا است اخذ شود یک تصمیم عالمانه و عاقلانه باشد.

این مسئول تاکید کرد: تا این لحظه، تمام تلاش‌مان را معطوف این نکته کردیم که اولا  این گزارش ارزیابی، مورد تصویب قرار نگیرد و دوما بازنگری آن به صورت مفصل توسط استان مازندران بررسی شود؛ لذا در جلسه اخیر تلاش شد تا از تصویب ارزیابی بعمل آمده جلوگیزی کنیم تا بتوانیم با دقت کافی و استفاده از کارشناسان به یک ارزیابی جامع دست پیدا کنیم و تمام تاکیدمان در این جلسه آن بود که گزینه‌های خروجی  مطالعات مهندسی ارزش مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو قرار بگیرد.

کاویان تصریح کرد: اگر این مطالبات مورد موافقت قرار گیرد بنظر می‌رسد باید قطعا مسئله احداث سد فینسک، منتفی شود و باید به سراغ گزینه‌های دیگری نظیر احداث بندهای موقت و کوتاه برویم که اثرات زیست محیطی  آن به مراتب کمتر از سدهای بلند است.

وی اعلام کرد: فعلا بازنگری در خصوص مطالعات ارزیابی انجام شده صورت گرفته است اما مطالعات ارزیابی آن‌ها نشان می‌دهد که گزینه برتر این مطالعه، احداث سد فینسک است اما قرار بر این شده است که نتیجه مطالعات مهندسی ارزش مورد توجه قرار گیرد که مورد تایید و نظر رئیس جمهور نیز می‌باشد.

مدیرکل سازمان محیط زیست مازندران، اذعان کرد: لذا ما در این جلسه تاکید کردیم که باید گزارش مطالعات مهندسی ارزش نیز در اختیار استان مازندران قرار گیرد و لذا جلسه بعدی بدون حضور و دعوت از محیط زیست مازندران برگزار نخواهد شد.

این مسئول گفت: اداره کل محیط زیست مازندران مصرانه پیگیر است که نتیجه مطالعات مهندسی ارزش به استان مازندران داده شود؛ چرا که در مطالعه مهندسی ارزش، هم موضوع احداث سد و هم انتقال آب از پشت سد شهید رجایی را منتفی کرده و نهایت به احداث یک بند انحرافی، رضایت داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.