کد خبر : 8770
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
182 views

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران:

سرقت کتیبه‌ تاریخی ورودی مسجد جامع بابل/ احتمالا پای اغتشاش‌گران در میان است

سرقت کتیبه‌ تاریخی ورودی مسجد جامع بابل/ احتمالا پای اغتشاش‌گران در میان است
مفقودی کتیبه‌ تاریخی ورودی غربی مسجد جامع بابل، به صورت جدی در حال پیگیری است و از طریق دوربین‌های مداربسته منطقه در حال بررسی هستیم و آنچه در بررسی اولیه به نتیجه رسیدیم این است که اغتشاش‌گران نسبت به تخریب بنا و سرقت این کتیبه اقدام کردند.

به گزارش تیترشمال؛ مسجد جامع بابل از جاهای دیدنی بابل در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر است و از آثار ملی ایران به‌ شمار می‌رود. طبق تاریخ طبرستان، قدمت این مسجد به سال ۱۶۰ هجری قمری بازمی‌‌گردد و در دوره‌های مختلف، به‌ویژه عصر صفوی، بازسازی شده است.

در دوران فتحعلی شاه قاجار، این بنا بر اثر زلزله تخریب و مجددا بنا شد. مسجد دو سردر در شرق و غرب دارد که هرکدام به یک هشتی متصل می‌شوند و بالای آن‌ها آیات و عباراتی بر خشت‌های کاشی به تاریخ ۱۲۳۰ هجری قمری نوشته شده است. در فضای داخلی مسجد نیز دو محراب با کاشی‌کاری جدید و یک محراب قدیمی به‌صورت نیمه‌خراب وجود دارند.

در ورودی ظلع غربی این مسجد جامع کتیبه سنگی وجود داشت که قدمت آن به سال ١٢۵١ قمری برمی‌گشت و در دوره محمدشاه قاجار و فضلعلی حاکم مازندران نصب شده بود.

به تازگی  یکی از کاربران فضای مجازی در شبکه اجتماعی این شهرستان عکسی را مبنی بر مفقود شدن این کتبه منتشر کرد که زمینه محمدرضا کردان فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با تایید مفقود شدن این کتیبه اظهار کرد: کتیبه ورودی مسجد جامع بابل به سرقت رفته است.

وی گفت: این مسأله به مرجع قضایی اعلام شد و به‌صورت جدی در حال پیگیری هستیم.

در عین حال یک منبع آگاه به خبرنگار فارس در بابل گفت: این مسأله به صورت جدی در حال پیگیری است و از طریق دوربین‌های مداربسته منطقه در حال بررسی هستیم و آنچه در بررسی اولیه به نتیجه رسیدیم این است که اغتشاش‌گران نسبت به تخریب بنا و سرقت این کتیبه اقدام کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.