کد خبر : 8845
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
132 views

معاون باغبانی وزیر کشاورزی:

مقدمات صادرات مرکبات به چین در حال انجام است/کیوی مازندران مسافر برزیل می‌شود

مقدمات صادرات مرکبات به چین در حال انجام است/کیوی مازندران مسافر برزیل می‌شود
برومندی با بیان اینکه این روزها در حال ایجاد سازوکار لازم و اقدامات اولیه برای صادرات مرکبات امسال مازندران و سایر استان‌های کشور به چین هستیم؛ گفت: علاوه بر رفع موانع صادراتی کیوی مازندران به هند، در حال مبادله پروتکل‌های لازم هستیم تا برای نخستین‌بار ما صادرات کیوی را به برزیل را دنبال کنیم.


به گزارش تیترشمال؛ محمدمهدی برومندی در حاشیه گردهمایی معاونان باغبانی جهاد کشاورزی استان‌های کشور در بابلسر در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تسهیل و تسریع محصولات باغی، اظهار کرد: استان مازندران از استان‌های پیشرو در تولید کشور در حوزه‌های مختلف از جمله باغبانی است.

وی افزود: ما در استان مازندران تقریبا حدود  دو میلیون تن تولید پرتقال داریم که در سال‌های خوب این میزان به دو میلیون و 200 تن نیز می‌رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، خاطرنشان کرد: حدود 600 هزار تن نارنگی نیز در این استان تولید می‌شود و همچنین قریب به 200 تن کیوی نیز در مازندران تولید می‌شود که همه این محصولات علاوه بر تامین نیاز داخلی در سبد صادرات کشور نیز قرار دارند.

این مسئول ادامه داد: ما بایستی زیرساخت‌های لازم را برای توسعه صادرات هم از بسترهای تولید یعنی برای تولید تجاری و تولید سالم دنبال کنیم و هم بایستی پایانه‌های صادراتی مدرنی را ایجاد کنیم که خوشبختانه باید بگویم امروز مدرن‌ترین پایانه صادراتی کشور در استان مازندران وجود دارد.

برومندی بیان کرد: ما در مجموع برای رفع موانع صادراتی در وزارتخانه، قرارگاه دیپلماسی غذایی را هر چهارشنبه داریم که در این قرارگاه، موانع، مشکلات و چالش‌هایی که برای انواع محصولات کشاورزی وجوذ دارد مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: همانگونه که مستحضرید کشوری مانند چین که دارای یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از بازارهای بزرگ مواد غذایی و میوه در دنیا به شمار می‌رود، تا پیش از این از میوه‌های ایرانی استفاده نمی‌کردند اما طی یکسال اخیر و پیگیری‌هایی که در دولت سیزدهم صورت گرفت برای نخستین‌بار تفاهم‌نامه صادرات مرکبات به کشور چین نیز منعقد شده و ما این روزها در حال ایجاد سازوکار لازم و اقدامات اولیه برای صادرات مرکبات امسال مازندران و سایر استان‌های کشور به چین هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، گفت: طی یکی-دو روز اخیر نیز با حضور استاندار مازندران، اتاق بازرگانی و سازمان جهاد کشاورزی مازندران، جلسه‌ای را در وزارتخانه داشتیم که شرکت‌هایی که قرار است صادرات مرکبات به چین را انجام دهند را تجهیز و سازوکارهای لازم را ایجاد کنیم.

این مسئول تاکید کرد: در خصوص کیوی نیز ما به‌عنوان محصول دیگر صادراتی این استان، علاوه بر روسیه یک مانعی هم در سال گذشته در هند به وجود آمد که تقریبا مرتفع شده است و به زودی صادرات به این کشورها نیز آغاز خواهد شد.

برومندی تصریح کرد: روز گذشته جلسه‌ای با سفیر برزیل در ایران داشتیم که خوشبختانه شرایطی فراهم شده است که با هماهنگی معاونت باغباتی و سازمان حفظ نباتات در حال مبادله پروتکل‌های لازم هستیم تا برای نخستین‌بار ما صادرات کیوی را به برزیل را دنبال کنیم.

وی افزود: لذا ما علاوه بر تولید و تولید سالم، مهم‌ترین موضوعی را که دنبال می‌کنیم، صادرات محصولات کشاوری است که هم یک رونقی در بخش ایجاد کند، هم ارزآوری را برای کشور خواهد داشت، هم کشاورزان ما اطمینان خاطر از تولید داشته باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، اعلام کرد: ما در حدود دو هفته قبل، یک جلسه‌ای را در بندرامیرآباد استان مازندران داشتیم تا بتوانیم برای نخستین‌بار صادرات میوه و محصولات کشاورزی را از بندرامیرآباد را به روسیه و قزاقستان، آغاز کنیم؛ تا کار ما را در آستارا و استان گیلان، کمی کمک کند.

این مسئول افزود: اقدام دیگری که برای تسهیل و تسریع صادرات در وزارت جهاد در حال پیگیری است و در قانون بودجه هم مجلس به تحقق آن کمک کرد، یارانه سوخت برای ایجاد کارگو (حمل‌ونقل هوایی) است که سازوکارش در دستگاه‌های متولی در حال انجام است.

برومندی متذکر شد: استان مازندران قطب تولید گل و گیاه است لذا ظرفیت بسیار بالایی به ویژه در غرب مازندران برای صادرات داریم که امیدواریم با راهکار کارگو و ایجاد حمل‌ونقل هوایی این مسائل نیز تسریع و محقق شود.

وی یادآور شد: در حیث مجموع، مازندران پیشانی تولید با کیفیت، تولید تجاری و محصولات بسیار خوبی است که امیدواریم با تلاش‌های در دست انجام به عنوان استان الگو برای سایر استان‌های کشور در حوزه صادرات باشد.

انتهای پیام//

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.