کد خبر : 8835
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۰۶
128 views

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران:

کاهش تولید و توزیع روغن در نیمه نخست امسال/بندر امیرآباد قطب واردات روغن آفتابگردان کشور شود

کاهش تولید و توزیع روغن در نیمه نخست امسال/بندر امیرآباد قطب واردات روغن آفتابگردان کشور شود
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با بیان اینکه مازندران با تولید 320 هزار تن از انواع روغن نباتی حدود 14 درصد میزان تولید کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ گفت: با افزایش ظرفیت مخازن و انبار در بندر امیرآباد، مازندران می‌تواند به قطب واردات روغن آفتابگردان در کشور مبدل شود.


به گزارش تیترشمال؛ امیرهوشنگ بی‌رشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: 60 درصد تولیدات محصولات روغن تولیدی در کشور روی سفره مردم و 40 درصد باقیمانده در حوزه صنف و صنعت به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود.

وی با اشاره به تولید دو میلیون و 200 هزار تن انواع روغن نباتی طی سال گذشته در کشور، افزود: سهم استان مازندران با 12 کارخانه فعال، 320 هزار تن از انواع روغن نباتی بوده که حدود 14 درصد میزان تولید کشور را شامل می‌شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست امسال با همه مشکلات و تحریم‌ها و نیز تغییر نرخ ارز در کل کشور به میزان 29 درصد کاهش تولید و توزیع روغن نباتی داشتیم؛ اما در استان مازندران، 115 هزار تن تولید روغن نباتی داشتیم که حاکی از عدم کاهش تولید است.

بی‌رشک تاکید کرد: با توجه به توان بالقوه این استان باید موضوع مهم کشت قراردادی دانه‌های روغنی در مازندران با جدیت دنبال شود و تحقق آن وابستگی ما به واردات را کاهش خواهد داد.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه این صنعت بیش از 85  درصد مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود که یکی از منابع اصلی تامین مواد اولیه ما کشور روسیه است که از سه بندر واردکننده مواد اولیه از روسیه به کشور، دو بندر امیرآباد و نوشهر در مازندران وجود دارد.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در بندرامیرآباد وجود دارد می‌طلبد که مسئولان استانی حمایت‌های بیشتری را مدنظر قرار دهند؛ چرا که این توان وجود دارد که ظرفیت مخازن و انبار را در بنادر مازندران افزایش دهیم تا این بندر به قطب واردات روغن آفتابگردان در کشور مبدل شود.

بی‌رشک تشریح کرد: صنعت روغن نباتی کشور در سال نزدیک به 450 هزار تن روغن آفتابگردان مصرف می‌کند که در حال حاضر بیش از 350 الی 400 هزار تن آن از بنادر شمالی کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه کل مخازن کشور یک میلیون و 36 هزار تن است؛ عنوان کرد: از این میزان، 109 هزار تن مخزن روغن نباتی در مازندران داریم که 10 درصد مخازن کشور را شامل می‌شود و لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌ها الزامی است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، متذکر شد: چالش‌های این صنعت عمدتا به حمایت بر می‌گردد و استان مازندران استانی است که هم کشت دانه‌های روغنی در آن جواب داده و هم انواع تولید روغن نبانی را دارد.

بی‌رشک یادآور شد: از سال 1400 تمامی خط تولید صنعت روغن نباتی در کشور تولید می‌شود و به نوعی به خودکفایی در این بخش دست یافته‌ایم.

منبع: بلاغ

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.