کد خبر : 9154
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۱۲
94 views

تداوم بی‌توجهی شکارچیان به ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر در مازندران

تداوم بی‌توجهی شکارچیان به ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر در مازندران
طرح ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر در مازندران امسال نیز درحالی به قوت خودش باقی است که بعضی از شکارچیان طبق عادت هرساله به رغم هشدارها و خطر ضبط سلاح و دستگیری ،اقدام به شکار پرندگان می کنند.


به گزارش تیترشمال؛ صدای تفنگ شکاری دولول شکارچیان دارای مجوز و یا غیرمجاز در مناطق مختلف روستاهای مازندران در حالی شنیده می شود که اداره کل حفاظت محیط زیست استان هیچ گونه دستورالعملی برای صدور پروانه شکار صادر نکرده است ،یعنی هرگونه شکار و صید ممنوع است.

به نظر می رسد امسال نیز مهاجرت بعضی از  پرندگان زمستان گذران به آبگیرهای مازندران  با بازگشت این پرندگان همراه نباشد،بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا و اظهارات رسمی ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های استان نشان می دهد که تعداد زیادی از پرندگان مهاجر یا در دام‌های محلی گرفتار می شوند و یا هدف شلیک گلوله‌های شکارچیان قرار می گیرند.

اگرچه در سال های اخیر محیط زیست مازندران با هماهنگی دستگاه قضایی سختگیری هایی را در حمایت و حفاظت از پرندگان مهاجر و وحشی عملیاتی کرد و نمونه بارز آن علاوه بر افزایش جریمه های نقدی و برخورد قاطع با متخلفان، تعطیلی محل عرضه و فروش پرندگان وحشی به خصوص در فریدونکنار است و از سوی دیگر تلاش زیادی  برای فرهنگ سازی به منظور کاهش شکار و سوق دادن این تخلف به سمت پرنده نگری به عنوان طرح اشتغال زا انجام داده ، اما یکی از دلایل بی توجهی به ممنوعیت انجام شکار طبق گفته شکارچیان مبنی بر این که شکار با تفنگ بسیار لذت بخش و در عین حال با معیشت برخی از خانوارهای ساکن در حاشیه تالاب و آببندان های استان مازندران گره خورده است.

طبق اعلام و اظهارات بسیاری از شکارچیانی که مجوز حمل تفنگ شکاری دارند ،کاهش بارندگی و غرقاب نشدن زمین های کشاورزی در استان طی یک دهه گذشته  سبب شد تا هر ساله تعداد کمتری ازپرندگان مهاجر در مناطق مختلف استان فرود بیایند و از طرفی این خطر را اعلام می کنند که با محدود شدن فرود پرندگان مهاجر از مناطق مختلف استان به آببندان ها ، خطر قتل عام شدن پرندگان دوچندان می شود ، یعنی  اگر به درستی آببندان های مازندران نظارت نشود ، قتل عام پرندگان در بازه زمانی کم رخ می دهد.

نمونه خطر قتل عام شدن یکجای پرندگان مهاجر را می توان در فراخوانی برای شکار دسته جمعی پرندگان مهاجر در آببندان بابل عنوان کرد که با دخالت و اقدام به موقع یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بابل جلوی این حرکت غیر انسانی علیه پرندگان گرفته شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل در این خصوص گفته بود که هفته پیش فراخوانی بین برخی شکارچیان برای شکار پرندگان مهاجر در آببندانی انجام شده بود که طی اقداماتی توانستیم از زمان و مکان این فراخوان باخبر شویم.یعنی مامورین حفاظت محیط زیست بابل دریک اقدام عملی موفق شدند ،۲۵ قبضه اسلحه شکاری را قبل از آنکه گلوله ای از آنها شلیک شود در جریان یک عملیات ۶ ساعته کشف و ضبط کنند.

همه ساله و از اواخر شهریورماه تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران میزبان گونه‌های مختلف پرندگان‌ مهاجر از داخل کشورمان و همچنین نقاط سردسیر کشورهای حاشیه دریای خزر است که به امید یافتن مکانی امن و تهیه غذا به این استان شمالی کشور سفر می‌کنند.

برخورداری از آب و هوای معتدل، وجود تالاب و آبگیرهای طبیعی فراوان در کنار مزارع شالیزاری و درختان مثمر خودرو جنگلی از جمله ویژگی‌های دلچسبی برای پرندگان مهاجر است که مازندران را مقصد نهایی سفر خود برای گذراندن زمستان انتخاب می‌کنند.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون ، گز و کندوچال است .

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.

تداوم بی‌توجهی شکارچیان به ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر در مازندران

شکار پرندگان فقط برای تفریح و لذت است

یکی از شکارچیان دارای مجوز حمل اسلحه شکاری دو لول با بیان این که همه شکارچیان دارای مجوز نسبت به ممنوعیت شکار مطلع هستند ، اما تعداد شکارچیان غیر مجازی که به این موارد توجه نمی کنند، زیاد هستند،گفت: با توجه به لذت وصف ناپذیر شکار پرندگان با تفنگ ،وقتی دارندگان دارای مجوز حمل سلاح حضور شکارچیان غیر مجاز را در دشت و صحرا حوزه زندگیشان مشاهده می کنند، طاقت توجه به ممنوعیت شکار را از دست می دهند.

وی که خواست نامش فاش نشود ،افزود: به نظر می رسد مهاجرت پرندگان به  استان های شمالی بیشتر شده است چراکه شاهد حضور بسیاری از شکارچیان غیر بومی حتی از استانهای مختلف کشور به مازندران هستیم.

وی تصریح کرد: وقتی شکارچیان غیر بومی این چنین پرندگان وحشی را آزادانه شکار می کنند، چرا ما از این فرصت لذت بخش شکار استفاده  نکنیم ، البته همه شکارچیان دارای مجوز  حمل سلاح و یا کسانی که مجوز ندارند از ممنوعیت شکار ، عواقب و سختگیری های ماموران محیط زیست مطلع هستند ، اما لذت شکار آنقدر بالا است که خیلی ها این خطر را می پذیرند، همانطوری که بعضی از شکارچیان غیر بومی دوری راه و هزینه های اسکان را پذیرا می شوند.

این شکارچی وضعیت حضور پرندگان در شالیزاری های مازندران را امسال مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: بیشتر شکارچیان دارای مجوز حمل سلاح نسبت به شکار بی رویه احساس مسوولیت می کنند و در قرق شکنی های آببندان ها برای شکار دسته جمعی مشارکت نمی کنند.

وی در عین حال توضیح داد: متاسفانه بسیاری از مدیران آببندان ها از فرصت حضور جمعی پرندگان وحشی  و انجام فرق شکنی برای گرفتن حق ورودی گزاف  ،از شکارچیان که عمده آنان فاقد مجوز هستند ،بیشترین استفاده را می برند.

تداوم بی‌توجهی شکارچیان به ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر در مازندران

خطر قتل عام پرندگان وحشی در آببندان های مازندران 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران ضمن تایید بی توجهی به ممنوعیت شکار پرندگان وحشی گفت که ماموران محیط زیست ، همیاران و علاقمندان به حیات وحش با همکاری یکدیگر مراقب شکار پرندگان وحشی هستند ، اما به دلیل کمبود نیرو و پراکندگی فرود  پرندگان وحشی در شالیزارهای استان ، مراقبت بسیار سخت است.

مسلم آهنگری با ذکر این نکته که به رغم کاهش بارندگی و کم شدن سطح زمین های غرقابی در شالیزارهای استان مازندران،  اما پرندگان زیادی از استان های مختلف به شمال مهاجرت می کنند ،افزود : به همین دلیل همچنان مهاجرت پرندگان وحشی و فرودشان درمناطق مختلف استان  قابل توجه است، موضوعی که سبب بی توجهی  بیشتر در ممنوعیت شکار شده است.

وی در عین حال به افزایش چشم گیر حضور و فرود پرندگان وحشی در آببندان های مازندران طی ۲ سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: این وضعیت از یکسو که می توانیم بهتر و با آگاهی از حضور پرندگان در آببندان ها مراقبت کنیم، مزیت است ، اما اگر به هر دلیلی مراقبت نشود و متخلفان بخواهند از فرصت کمبود نیرو محیط زیست با قرق شکنی در شکار استفاده کنند،  قتل عام پرندگان در بازه زمانی بسیار کم رخ می دهد و این فاجعه است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران حمایت دستگاه قضایی در برخورد با متخلفان شکار حیات وحش به خصوص پرندگان مهاجر و وحشی در استان را مطلوب دانست و گفت: با افزایش جریمه های نقدی ، تعداد روزهای بازداشتی و باطل شدن مجوز حمل سلاح شکاری که توسط شورای عالی محیط زیست عملیاتی شده است، شاهد بازدارندگی بیشتر قوانین و مقررات هستیم.

آهنگری تصریح کرد: این که جریمه شکار پرندگان و حیوانات وحشی جنس ماده تا سه برابر بیشتر می شود ، سبب شد تا شکارچیان از این ماده قانونی بیشتر برسند. مثلا شکار پرنده چنگر ۲۰۰هزار تومان و شکار مرال ۵۲ میلیون تومان تعیین شده است که اگر ماده باشند جریمه ها تا سه برابر افزایش می یاید.

وی از کشف و ضبط ۳۰۰ قبضه سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز طی ۶ ماهه امسال  در مناطق مختلف مازندران خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد ۱۰۰ قبضه مربوط به سلاح غیرمجاز و ۲۰۰  قبضه نیز مربوط به سلاح مجاز بود که در حین شکار کشف و ضبط شدند.

بر اساس ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، شکار هر گونه پرنده مهاجر یا بومی و خرید و فروش زنده یا کشته آن ممنوع است.در این قانون آمده است : هر کس بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و عدم رعایت سایر ترتیبات پیش بینی شده در قوانین و مقررات به صدور حیوانات وحشی عادی، در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری اعم از بومی یا مهاجر وحشی به طور زنده یا غیرزنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند، یا در حین صدور و خارج نمودن دستگیر شود، هر چند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می گردد. تعیین مصادیق این حیوانات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده ، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده ، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده ، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا مازندران

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.