کد خبر : 9220
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۷:۱۹
103 views

مسئولان بخوانند: فاجعه در کمین است!

وعده‌های نافرجام برای ساخت پل «گلورد ساری» تا متصرفانی که کوتاه نمی‌آیند!/ اجرای پروژه لنگ آزادسازی بستر رودخانه

وعده‌های نافرجام برای ساخت پل «گلورد ساری» تا متصرفانی که کوتاه نمی‌آیند!/ اجرای پروژه لنگ آزادسازی بستر رودخانه
زمستانی دیگر در راه است، اما اتفاقی در حوزه ساخت پل جدید رخ نداده است و عبور و مرور پرخطر از روی این پل نا ایمن برای اهالی روستاهای بالادست رودخانه در جریان است؛ حادثه بیخ گوش پل گلورد است و پروژه لنگ رضایت متصرفان....


به گزارش تیترشمال؛ مجتبی قربانی- پل گلورد یکی از پل‌های ارتباطی بخش کلیجانرستاق ساری است که بر اثر سیلاب و طغیان رودخانه تجن در ایام نوروز سال 98 تخریب شد.

پس از تخریب کامل پل گلورد بر اثر سیل، پل آب‌نما به طول ۵۵ متر و با هزینه ۵ میلیارد ریالی جایگزین پل قدیمی شد که 22 خردادماه همان سال با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات به بهره‌برداری رسید.

مطالبات مردمی و گلایه اهالی رسانه مبنی بر عدم رعایت استانداردهای لازم و همچنین عدم همخوانی شکل، سازه، اندازه و کارآیی پل جدید در جایگزینی پل قدیمی از همان بدو افتتاح، وجود داشت تا اینکه در ساعت ۲۱:۲۳ شب ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ این پل موقت، فاجعه ساز شد و عبور یک دستگاه پراید در روزی که سطح آب رودخانه بالاتر از پل آب نما بود، جان دو سرنشین این خودرو را گرفت.

پس از این واقعه تلخ مسئولان استانی و شهرستانی با ابراز تاسف این حادثه بسیار تلخ، در پی مصاحبه‌های متعدد خبری با اصحاب رسانه، احداث عاجل پل جدیدی را در این نقطه خواستار و بر عملیاتی شدن این ضرورت لازم الاجرا، تاکید کردند.

حال زمستانی دیگر در راه است، اما اتفاقی در حوزه ساخت پل جدید رخ نداده است و عبور و مرور از روی این پل نا ایمن برای اهالی روستاهای بالادست رودخانه در جریان است؛ حادثه در کمین است و مسئولان اجرائی در خواب!

دست دست کردن‌هایی که شاید در زمستان امسال دوباره، فاجعه بیافریند و این بار، کسی هیچ پاسخی را نه می‌پذیرد و نه باورش می‌کند.

پیگیری‌های خبرنگار بلاغ از چند تن از مسئولان شهرستانی سرانجام با پاس‌کاری به یکدیگر به شرکت زیر ساخت و توسعه رسید؛ در این مجال، گفت‌وگوی ما را با مدیر این مجموعه در خصوص آخرین وضعیت احداث پل گلورد می‌خوانید:

سيدمرتضی حسينی مدیر حوزه طرح‌های شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل‌ونقل كشور در مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در این باره می‌گوید:  واقعیت این است که پل گلورد ساری در بستر رودخانه تجن واقع شده است و بستر رودخانه نیز تحت تصرف  اهالی روستاهای منطقه قرار دارد.

وی افزود: در واقع، اهالی در این بستر مستقر شده‌اند و در ان به کشت و زرع می‌پردازند.

مدیر حوزه طرح‌های شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل‌ونقل كشور در مازندران، خاطرنشان کرد: از انجا که طبق قانون، بستر رودخانه در حوزه آب منطقه‌ای مازندران است لذا ما یک استعلامی به جهت تعیین تکلیف از آب منطقه‌ای مازندران داشتیم که اعلام کردیم آیا این بستر را شما می‌توانید به ما برای آغاز پروژه تحویل دهید و یا اینکه باید راه دیگری را دنبال کنیم که آب منطقه‌ای در پاسخ اعلام کرد که شما خودتان می‌دانید.

این مسئول ادامه داد: آب منطقه‌ای که به نمایندگی از دولت، این بستر در اختیار آنان است، به این موضوع ورود نکرد و این عرصه به ما تحویل داده نشد و از طرفی دیگر اعلام کرد که شما برابر قانون نمی‌توانید به اهالی وجهی را نیز بابت اراضی واقع در این بستر پرداخت کنید.

حسینی عنوان کرد: در حال حاضر دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود پیدا کردند و ما هماهنگی‌های لازم با دستگاه قضایی استان را نیز انجام دادیم.

وی با بیان اینکه تا این لحظه ما نتوانستیم راهکار قانونی برای پرداخت وجه به اهالی که در این بستر کشت و زرع می‌کنند را بیابیم؛ اعلام کرد: ما برای حل این موضوع از تیرماه امسال، دو الی سه ماهی را با همراهی بخشدار و مسئولان محلی بدنبال رایزنی و حل این مشکل در منطقه تلاش کردیم که در نهایت منجر به نتیجه نشد.

مدیر حوزه طرح‌های شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل‌ونقل كشور در مازندران، مطرح کرد: پس از گذشت این چند ماه و وقتی دیدیم که به نتیجه‌ای نمی‌رسیم و اهالی نیز همچون مالک برخورد می‌کنند؛ لذا از پاییز امسال به این نتیجه رسیدیم که بیاییم و اجرای ماده 9 را در پیش بگیریم که این ماده بدین گونه است که ضرورت احداث پل در این منطقه مسجل است و این پروژه به خاطر عدم آزادسازی بستر و تصرف اهالی، متوقف شده است.

این مسئول گفت: ادامه پیگیری این موضوع به تنش‌های اخیر برخورد و اعلام شد که فعلا با توجه به مصلحت شرایط، دست نگاه دارید و لذا کار در این نقطه از پیگیری، متوقف شده است.

حسینی اذعان کرد: بنا شد که در آینده‌ای نزدیک موافقت با این درخواست داده شود و به محض اعلام موافقت، ما با دستگاه قضا هماهنگی می‌کنیم و پس از آزادسازی بستر بلافاصله کار اجرا از سوی پیمانکار پروژه، آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این ایام از سال، بتن ریزی تا 4 درجه زیر صفر بلامانع است و امکان اجرا وجود دارد و این آمادگی وجود دارد که پس از آزادساری، بلافاصله کار اجرا آغاز شود؛ لذا تمام تلاش‌مان این است که حداکثر ظرف مدت یک ماه، پاسخ و موافقت دفتر وزیر را بگیریم تا کار را شروع کنیم.

مدیر حوزه طرح‌های شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل‌ونقل كشور در مازندران، تاکید کرد: این پروژه از صفر تا صد کار به لحاظ زمانی بین 18 الی 24 ماه به طول خواهد انجامید و خوشبختانه تامین اعتبار آن نیز صورت گرفته است و بخشی از آن نیز حتی پرداخت شده است.

این مسئول متذکر شد: در حال حاضر اهالی اجازه آغاز پروژه را نمی‌دهند و با پرداخت وجه حین و بعد پروژه، موافقت نمی‌کنند.

حسینی با اشاره به لزوم ورود دستگاه‌های آب منطقه‌ای و قضایی استان به این موضوع، یادآور شد: ضرورت اجرای این طرح کاملا روشن است و مسئولان باید کمک کنند تا در کار تسهیل و تسریع شود.

قریب به 4 سال از تخریب پل گلورد می‌گذرد، زمستان هم به چشم زذنی از راه می‌رسد، باران است و بالا آمدن آب رودخانه و پلی که ابدا ایمن نیست؛ دو قربانی سال گذشته کافی است… نکند امروز و فردا کردن، فاجعه‌ای دیگر بیافریند…

منبع: بلاغ
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.