کد خبر : 9569
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۱۵
74 views

مرحله دوم طرح مدیریت هوشمند یارانه نان به‌زودی آغاز می‌شود

مرحله دوم طرح مدیریت هوشمند یارانه نان به‌زودی آغاز می‌شود
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان، اظهار کرد: فاز دوم این طرح به‌زودی اجرا خواهد شد که طی آن به هر نانوا متناسب با میزان نانی که پخته و فروخته و همچنین تراکنش‌هایی که در دستگاه کارتخوان ثبت شده است، به‌علاوه چند درصد بیشتر، آرد تخصیص داده خواهد شد.


به گزارش تیترشمال؛ محمد جلال اظهار کرد: فاز نخست این طرح در اواخر اردیبهشت‌ در استان زنجان اجرا و پس از آنکه نتایج آن مشخص شد، ظرف مدت ۱۰۰ روز زیرساخت‌های آن در کشور به یک بلوغ قابل قبول رسید تا فرآیند فروش نان با ابزار جدیدی تحت عنوان کارتخوان هوشمند انجام شود.

وی با بیان این‌که کارتخوان هوشمند اصلی‌‌ترین ابزار فروش نان است، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۶ هزار نانوایی به این کارتخوان مجهز هستند که از این تعداد ۱۸ هزار کارتخوان (نانوایی) در روستاهای مختلف کشور موجود است. بر این اساس روزانه ۹.۵ میلیون تراکنش خرید نان از طرف مصرف‌کنندگان ثبت می‌شود. درواقع هدف از فاز یک طرح، مشاهده‌پذیر کردن زنجیره گندم، آرد و نان بوده است.
جلال در ادامه در مورد میزان رشد مصرف آرد یارانه‌ای توضیح داد: آرد یارانه‌ای توزیع شده بین نانوایان به‌صورت طبیعی سالانه ۲.۵ درصد رشد دارد. امسال به‌دلیل حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت در بازارهای موازی، انتظار می‌رفت مصرف نان در بین مردم افزایش یابد اما آمارها نشان می‌دهد که میزان مصرف آرد در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نداشته و مصرف معادل سال گذشته بوده است. دلیل آن هم ایجاد شفافیت و مشاهده‌پذیری زنجیره افرادی بود که انگیزه سوءاستفاده داشتند.
مشاور وزیر اقتصاد به این سؤال که میزان انحراف مصرف آرد چقدر بوده است؟ پاسخ داد: علی‌رغم افزایش قیمت در سایر اقلام غذایی، در سال جاری افزایشی در حوزه قیمت نان نداشتیم. البته هنوز انحراف مصارف آرد وجود دارد که قرار است در فازهای آتی طرح به آن پرداخته شود. میزان انحراف نیز حدودا ۵۰۰۰ تن آرد در روز است.
جزئیات فاز دوم طرح
جلال در ادامه از فاز دوم به‌عنوان متناسب‌‌سازی خرید آرد نانوا با عملکرد مردم یاد کرد و گفت: فاز بعد کاهش انحراف مصارف آرد یارانه‌ای است. البته دولت دو ملاحظه مهم دارد؛ اول اینکه در هیچ‌یک از فازهای این طرح قیمت نان آزاد نخواهد شد و دوم اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی نان ندارد؛ یعنی درواقع در اجرای این طرح قرار نیست برای مردم تغییری ایجاد شود. درواقع قرار است به‌جای اختصاص سهمیه به نانوا، از ظرفیت داده‌ای استفاده شود و هر نانوا بر مبنای عملکرد فروش خود از آرد یارانه‌ای بهره‌مند شود.
وی افزود: درواقع هر میزان فروشی که در تراکنش یک نانوایی ثبت شود، مبنای خرید آرد نانوا در آینده می‌شود؛ بنابراین هیچ شخص ثالثی آرد را بین نانوایان سهمیه‌بندی نمی‌کند و فقط تلاش نانوا در عرضه نان، میزان دسترسی به آرد یارانه‌ای را تعیین خواهد کرد؛ بنابراین میزان رضایت مردم، بهره‌مندی نانوا از آرد یارانه‌ای و کمک‌هزینه دولت تاثیر دارد. البته میزان کمک‌هزینه نیز برای جبران افزایش هزینه‌های اجاره و دستمزد ترمیم خواهد شد.
مشاور وزیر اقتصاد با تاکید بر این‌که رضایت مردم در فاز دوم طرح در سرنوشت اقتصادی نانوا تاثیرگذار است، در مورد زمان اجرای فاز دوم توضیح داد: مقدماتی فراهم شده و این فاز به‌زودی به‌صورت آزمایشی در یک استان اجرا خواهد شد تا نتایج آن مشخص و به سایر استان‌ها نیز منتقل شود.
جلال در ادامه گفت: گلایه برخی از نانواها این بود که سهمیه آرد محدودی دارند و نمی‌توانند ساعت کار خود را افزایش دهند. رویکرد در فاز دوم این است که سهمیه آرد برای نانوا برداشته شود و میزان عملکرد کارت‌ خوان مبنای امکان خرید آرد نانوا قرار گیرد. این رفتار در بازه‌های ۱۰ روزه، ۱۵ روزه یا یک ماهه بررسی می‌شود و فردی که قصد عرضه خارج از شبکه آرد را داشته باشد از سهمیه آرد برخوردار نخواهد بود. فقط فروش نان به مردم و تحقق تراکنش خرید معیار عملکرد نانوا خواهد بود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.