کد خبر : 9920
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
102 views

بروز فاجعه دپوی زباله در جنگل‌های هیرکانی ،این‌بار در” بهمنان ” زیراب

بروز فاجعه دپوی زباله در جنگل‌های هیرکانی ،این‌بار در” بهمنان ” زیراب
روستای « بهمنان » در میانه جنگل شهرستان سوادکوه این روزها به گواه دوستداران محیط زیست ،حال و روز وخیم‌تری نسبت به دیگر نقاط پهناور جنگل هیرکانی به دلیل تخلیه زباله شهر زیراب و ۲۲ روستای این بخش پیدا کرده است، معضلی که سبب گلایه مردم منطقه شد.


به گزارش تیتر شمال؛ انباشت زباله در جنگل های هیرکانی به دلیل افزایش جمعیت ثابت و متغیر و همچنین افزایش تولید زباله، سال به سال زیادتر و پیامدهای آن وخیم‌تر می‌شود، معظلی که نه تنها سلامت این جنگل‌ها بلکه سلامت ساکنان آن را نیز به خطر انداخت ، همچنین این موضوع یکی از مشکلات اصلی جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود؛ چرا که باعث آلودگی خاک و آب و حتی هوا می‌شود و سفره‌های آب زیرزمینی و چشمه‌ها را نیز آلوده می‌کند.

گسترش محل دپوی زباله در روستای ” بهمنان” زیراب ،تنها یکی از موارد تعرض به این جنگل‌ و زیستگاه مهم زمین است که طبق اعلام دهیار این روستا ، شانزدهمین سال دپوی زباله در این منطقه توسط شهرداری این شهر می گذرد که هر سال دامنه دفع زباله در این منطقه بیشتر می شود.

دهیار روستای بهمنان ضمن گلایه از تداوم تردد خودروهای حمل و تخلیه زباله از دل عرصه منابع طبیعی مملو از جنگل و مرتع این منطقه گفت: با توجه به افزایش جمعیت و تولید زباله به خصوص زباله های جدید ، شرایط دفع بهداشتی و نفوذ شیرابه خطرناکتر شده است.

جواد بهمنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به گسترش و آزار و اذیت بوی تعفن ناشی از تخلیه زباله در روستاهای اطراف اشاره کرد و افزود: این که تخلیه و دفع زباله به شانزدهمین سال خود در این منطقه رسید و تا کنون برای معضل زباله شهرستان سوادکوه به صورت جدی پیگیری صورت نگرفته باشد ،مردم را به حل همیشگی این فاجعه زیست محیطی ناامید می کند.

وی با بیان این که مردم منطقه همواره با مسوولان همراه هستند، بیان کرد: از طرفی توقع دارند پس از گذشت این همه سال ،این مشکل به صورت اساسی حل و فصل شود و دیگر شاهد تخلیه زباله در این منطقه نباشند.

بهمنی با ذکر این نکته که اکنون نه تنها نسبت به تعطیلی و توقف حمل و دفع زباله در این روستای زیبای جنگلی اقدام نشده است ،بلکه وسعت و دامنه تخلیه و دفع زباله گسترش یافت، ، بیان کرد:باید بپذیریم که اگر فکر اساسی و ریشه ای در مقوله حل زباله نشود، آسیب پذیری بر طبیعت به خصوص نفوذ شیرابه ها به منابع آب و خاک دوچندان خواهد شد.

وی نسبت به افزایش واگذاری زمین در عرصه طبیعی برای دفن زباله گلایه کرد و گفت: این در حالی است که تقاضای جوانان چندین روستای این بخش برای گرفتن زمین ورزشی از منابع طبیعی بی نتیجه مانده است ، یعنی اصلا توجهی به درخواست جوانان منطقه نمی شود.

محل دفع زباله در بهمنان زیراب تحت کنترل و طبق مقررات انجام می شود

فرماندار سوادکوه با ذکر این نکته که مسوولان شهرستان به خصوص محیط زیست همواره دغدغه حفظ محیط زیست را دارند و در صدد توقف کامل دفع زباله در عرصه های طبیعی جنگلی هستیم، گفت: به همین منظور در کنار نظارت دقیق و همه جانبه بر نحوه حمل و جابجایی و دفع بهداشتی زباله ، موضوع تفکیک زباله از مبداء و تبدیل زباله به کمپوست را پیگیری می کنیم.

رمضان غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،هر گونه بی توجهی در دفع بهداشتی زباله از سوی شهرداری زیراب را غیر قابل توجیه دانست و در عین حال توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد که همه مقررات در حمل و دفع بهداشتی زباله به درستی در منطقه انجام می شود و اصلا گسترش فضای دفع زباله در روستای بهمنان را نداشته ایم.

فرماندار سوادکوه به وجود حوضچه جمع آوری شیرابه زباله در منطقه دفع زباله بهمنان اشاره کرد و گفت: کارشناسان محیط زیست به صورت آنلاین محل دفع زباله را پایش و گزارش های آن در اختیار فرمانداری قرار می گیرد.

وی از وجود طرح تفکیک زباله و تبدیل آن به کمپوست توسط یکی از جوانان روستای بهمنان خبر داد و بیان کرد: فرمانداری نیز آماده همکاری با سرمایه گذاران این بخش برای تفکیک زباله و تبدیل آن به کمپوست است.

وی ابراز امیدواری کرد که با راه افتادن کارخانه های زباله سوز در ساری و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست در قائمشهر ، معضل دپو و دفع زباله در منطقه جنگلی استان های شمالی به خصوص سوادکوه برای همیشه برطرف شود.

بر اساس آمار رسمی ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران واقع در ساری و نوشهر ۲۷ نقطه دفن زباله در عرصه های جنگلی استان وجود دارد که حجم انبوهی از زباله شهری و روستایی در آن تخلیه و دفع می شود.

مشکل زباله در مازندران به دلیل شکنندگی و حساسیت های محیط زیستی و همچنین گردشگر پذیربودن همواره یکی از مهم ترین دغدغه مردم استان و دوستداران محیط زیست بوده است. دغدغه ای که دهه ها به دلیل فقدان وجود راه حل مناسب در دل سبزترین مناطق استان از جمله جنگل و مراتع دفن می شود و نه تنها چهره زیبای طبیعت بکر استان را زشت کرده، بلکه پیامدهای زیست محیطی همچون شیرابه های خطرناک و سمی را برای مازندران به یادگار می گذارد.

طبق گزارش های رسمی به طور میانگین روزانه سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می شود که در برخی از ایام سال این رقم به ۲ برابر افزایش می یابد و تقریبا تمامی آن در دل طبیعت دپو می شود. زباله هایی که نه تنها خسارت زیست محیطی به منابع استان می زنند، بلکه چهره مازندران را به عنوان سرسبزترین خطه کشور با زشتی ناراحت کننده ای مواجه کرده است.

اگرچه معضل لاینحل زباله مازندران سالهاست گریبانگیر مردم و طبیعت استان مازندران است، اما با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم به یکی از اولویت های مهم دولتمردان در سطح کشور و استان بدل شد تا این معضل تاریخی را بتوانند از چهره استان زیبای مازندران پاک کنند.

همسو با این رویکرد نیروگاه زباله‌سوز ساری به عنوان مهم‌ترین طرح در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در مرکز استان و همچنین یکی از مصوبات هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران با تلاش جهادی مسوولان اجرایی شد که اکنون در بخش ابنیه ۹۰ درصد و در بخش خرید تجهیزات ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.