کد خبر : 10036
تاریخ انتشار : شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
109 views

طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی نیاز ضروری استان های شمالی

طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی نیاز ضروری استان های شمالی
طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سواحل سه استان خزری مازندران، گیلان و گلستان هنوز تهیه و اجرا نشده است که به اعتقاد کارشناسان تحقق این نیاز ضروری نیازمند برنامه ریزی علمی، مشارکت نهادهای مربوط و اراده جمعی مسوولان ارشد این استان های شمالی است.


به گزارش تیتر شمال؛ طول سواحل کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال ایران در سه استان مازندران، گیلان و گلستان واقع شده است که به گفته صاحبنظران امر ظرفیت فراوان این سواحل در حوزه مختلف اقتصادی، گردشگری و دریایی شکوفا نشده است، سواحل جنوب کشور چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر طول دارد.

مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرآیند مستمر و پویا بوده که براساس آن تصمیمات لازم جهت بهره‌برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن اتخاذ می‌گردد.

استان مازندران ۳۳۸ کیلومتر ساحل در ۱۵ شهرستان از ساری تا رامسر در غرب مازندران و استان گیلان دارای ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی در ۹ شهرستان از چابکسر در شرق استان گرفته تا آستارا در غرب و استان گلستان افزون بر یکصد کیلومتر ساحل دارد که در شهرستان های بندرگز، بندرترکمن و گمیشان واقع شده است.

دریای خزر با وسعت ۶۰۰ هزار و ۳۸۴ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه یا کوچکترین دریای جهان محصور در خشکی؛ ثروتی بزرگ در شمال ایران است که بهره مندی از سواحل و مواهبش در زمینه های مختلف نیازمند برنامه ریزی علمی و نقشه راه اصولی است.

کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان همسایگان این دریاچه بزرگ جهان هستند که همه از مواهب آن بدون داشته نقشه راه علمی از گاز و نفت گرفته تا وجود آبزیان، گردشگری، ترانزیت و تجارت کالا استفاده می کنند، دست کم ۱۵ میلیون نفر ساکنان حاشیه خزر هستند و سواحل شمال ایران نیز سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را پذیراست.

ICZM به معنای طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است که با مشارکت حدود ۲۰ نهاد قبل از ۱۳۸۰ کار مطالعاتی بر روی سواحل کشور آغاز شد که مسوولان امر تاکنون توانستند طرح بخشی از سواحل جنوب کشور را تهیه و اجرا کنند.

کارشناسان امر می گویند طول نوار سواحل استان های شمالی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری و دریایی بسیار مناسب بوده و اهالی و گردشگران انتظارات فراوانی جهت حداکثر استفاده و کارایی از این سواحل دارند که تاکنون محقق نشده است.

مناطق ساحلی یکی از مهم ترین و حساس ترین واحدهای مورفولوژیکی(علمی که از ساختمان و شکل ظاهری ابدان موجودات زنده اعم از جانوری و گیاهی و غیر زنده “معدنی ها”بحث می کند) زمین هستند که براساس آمار موجود در زمان حاضر حدود دوسوم جمعیت زمین در فاصله ۶۰ کیلومتری از خط ساحلی زندگی می کنند که ضروری است برای استفاده بهینه و پایدار از ظرفیت های بی شمار مناطق ساحلی دریای خزر مدیریت یکپارچه این مناطق تهیه و تدوین اجرایی شود.

به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری استان های شمالی به ویژه در استان مازندران با پیاده سازی دقیق و اصولی طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی می تواند گامی موثر در جهت دستیابی به توسعه پایدار این مناطق باشد.

نداشتن نقشه راه گردشگری، مشکلات زیست محیطی و کمبود تاسیسات و زیرساخت های گردشگری از جمله مهمترین نقاط ضعف در این پهنه ساحلی شمال ایران بویژه در استان مازندران به شمار می رود که بدون شک حجم عظیم ظرفیت در سواحل این مناطق نیازمند مدیریتی یکپارچه به منظور افزایش توانمندی و کاهش نقاط ضعف این مناطق است.

نبود طرح مدیریت یکپارچه ساحلی سبب شده است تا ظرفیت های سواحل خزر در استان های یادشده بهینه استفاده نشود و گردشگران منطقه بدون امکانات مربوط به ملزومات صنعت گردشگری در سواحل اعم از تفریحی و خدماتی به دیدن دریا یا در حد شنا کردن در فصل تابستان اکتفا کنند، ظرفیتی که اگر شکوفا بشود رافع بسیاری از چالش فراروی منطقه اعم از بیکاری بوده و رونق اقتصادی منطقه را به دنبال خواهد داشت.

نتایج پژوهش های انجام شده دانشگاه های استان های مازندران، گیلان و گلستان در این ارتباط نیز تاکید دارد که با سرمایه گذاری همه جانبه در بخش گردشگری مشکل بیکاری در این استان ها برطرف می شود، نکته ای مهمی که تحقق آن همت جهادی مسوولان دولت سیزدهم را می طلبد.

بر پایه تحقیقات یاد شده همچنین در صورت صنعتی شدن واقعی گردشگری در این استانها، جلوگیری از مسافرپذیری صرف و چادرخوابی و تدوین برنامه‌ریزی راهبردی، استان های خزری طی یک دهه آینده ظرفیت ایجاد اشتغال پایدار برای میلیون ها نفر را فقط در حوزه خدمات و گردشگری دارد.

استان‌های گلستان و مازندران و گیلان به خاطر سرسبزی ظاهری و منابع طبیعی جزو استان‌های غنی منظور شده اما از نظر محرومیت اقتصادی با استان‌ سیستان‌ و بلوچستان در یک رده قرار دارد که به گفته فعالان حوزه گردشگری در این مناطق اگر به سایر ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها و تنوع فرهنگی از خوراک و پوشاک تا صنایع‌دستی از محیط‌ زیست تا صنایع‌ دریایی مطابق با مطالعات و آمایش برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری ساحلی صورت می‌گرفت وضعیت اقتصادی مردم بهتر از اکنون بود.

برخی از کارشناسان و مسوولان امر می گویند استان گلستان در شناساندن جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری ساحلی این استان موفقیت زیادی نداشته است و همچنان بخش بزرگی از ظرفیت های این حوزه پنهان است.

به گفته آنان زمینه های رشد و توسعه همه جانبه گلستان در سایه بهره مندی از فرصت های حوزه گردشگری بویژه در بخش سواحل تحقق پیدا می کند. سواحل استان یک فرصت است به عنوان نمونه ساحل ماسه ای منطقه چارقلی شهرستان مرزی گمیشان در شمال غربی استان زیبا ترین سواحل شمال کشور در استان های مازندران و گیلان برابری می کند.

 

لزوم تهیه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در شمال ایران

استاد رشته گردشگری در دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان گفت: بحث مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی سالهای متمادی است در کشور مطرح است و مورد توجه کارشناسان امر واقع شده اما به جز خطه جنوب ایران آنهم در شرق تنگه هرمز که سازمان بنادر و دریانوردی به صورت عملیاتی به انجام این طرح های مطالعاتی اقدام کرد متاسفانه در مناطق ساحلی شمال یعنی دریای خزر این مهم هنوز به صورت قطعی انجام نشده است.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با ایرنا افزود: در بحث سواحل هم شامل زیستگاه های انسانی شهری هست و هم شامل زیستگاه های روستایی به تعبیر دیگر هم روستای ساحلی داریم و هم مناطق شهری ساحلی که هر کدام دارای کارکردها و مختصات خاص خودشان هستند.

وی خاطرنشان کرد : اما آنچه که اهمیت دارد این است از مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ابتدا باید ببینیم چه می خواهیم و برای چه این موضوع باید طرح بشود و رابطه اش با صنعت گردشگری چیست؟ یعنی این ۲ فاکتور چه تاثیری بر هم می گذارند و چه تاثیری از هم می پذیرند چون این عوامل می توانند به تعالی بخشی صنعت پایدار گردشگری در سواحل استان های شمالی از جمله مازندران کمک کنند.

وی تصریح کرد : در همه جای دنیا به این ۲ فاکتور توجه اصلی دارد اولین آن زیست محیطی است یعنی تمام کوسیستم های آبی ، خاکی ، جانوری ، پوششش گیاهی و گونه های جانوری در آن زیست بوم ساحلی هستند باید بررسی دقیق بشود و این کارکردهای زیست محیطی و بررسی آلاینده های محیطی.

توسعه گردشگری و تحول در اقتصاد دریا در شمال بدون طرح مدیریت یکپارچه میسر نمی شود

این پژوهشگر حوزه گردشگری اضافه کرد : در سواحل شمال ایران از جمله مازندران آلاینده های بسیاری زیادی داریم که آلودگی آب مشهودترین آن هست در مناطق ساحلی خزر باید به دنبال کاهش منابع این آلاینده باشیم که مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی به این مسائل توجه ویژه دارد.

اورمزدی بیان کرد : موضوع دوم بحث یکپارچه سازی است که باید فعالیت هایمان را هدفمند کنیم که در راستای چیست، حالا آن کارکرد می تواند گردشگری باشد اگر اقتصاد در منطقه ما غرب مازندران چون مبتنی بر معیشت گردشگری هست بیاییم همه سواحل را ساماندهی کنیم که این مناطق اکنون در ید شهرداری ها و دهیاری هاست.

وی خاطرنشان کرد : اگر استراتژی ما گردشگری باشد که متاسفانه ما این راهبرد را در این منطقه کمتر می بینیم به طور مثال شهرستان نوشهر منطقه ساحلی ، گردشگری و بندری است، آیا همه رویکردهای ادارات و نهادها این شهرستان با منطقه ویژه اقتصادی نوشهر قرار می گیرد؟.

این فعال گردشگری مازندران اظهارداشت : تا بحث حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و یکپارچه سازی و استراتژی هدفمند که در متن مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی هست اتفاق نیفتد ما نمی تو انیم بحث توسعه گردشگری پایدار را در مناطق ساحلی شمال به ویژه در مازندران رقم بزنیم.

اورمزدی افزود : نکته دیگر این که وقتی ما در مناطق خارج از ساحل داریم صحبت می کنیم بحث آمایش سرزمین پیش می آید، یکپارچه سازی مناطق ساحلی در واقع در راستای اهداف کلان آمایش سرزمین گام بر می دارد، این ها همه قطعاتی است از یک پازل اقتصادی مبتنی بر ساحل، اقتصاد مبتنی بر جنگل و دریا را تشکیل می دهد که می تواند کارکردهای زیست محیطی ، گردشگری و توسعه پایدار داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت : چون این طرح تا حالا به معنای واقعی کلمه اتفاق نیفتاده واقعا پاشنه آشیل گردشگری در استان های یادشده است تا زمانی که این مهم محقق نشود نباید انتظار توسعه در بخش های مربوط را داشته باشیم.

وی گفت: در ساحل جنوب در سواحل مکران و شرق تنگه هرمز و بخشی از قطعات منطقه بندرعباس علاوه بر تهیه طرح مدیریت یکپارچه، طرح تدقیق داشتند یعنی دقت نگاری و حدنگاری ساحل.

ساحل خزر رها شده است، خروجی ندارد

اورمزدی اضافه کرد : خط ترازها در شمال ایران نسبت به ساحل جنوب فرق می کند چون اینجا، ما چاله خزر را داریم در این اینجا ۲۹ متر نسبت به آ بهای آزاد جهان پایین تر هستیم که قاعدتا ما زمانی که بحث ساحل را می کنیم یا توسعه مناطق ساحلی را این سنجش ها و پایش ها و حتی مطالعات و برنامه ریزی با ساحل مثل جنوب ایران فرق می کند.

وی تصریح کرد : به طور کلی اولین بحث مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی محیط زیست است و اکوسیستم های زیردریایی خلیج فارس و دریای عمان اعم از جانوری و گیاهی با شمال ایران فرق می کند، در جنوب ایران دریای عمیق داریم ما در شمال فقط چاله انزلی را داریم که گودترین نقطه دریای خزر به عمق ۹۵۰ متر هست.

وی گفت : از نگاه برنامه ریزی باید ابتدا استراتژی هدفمندی داشته باشیم یعنی از این طرح چه می خواهیم یا از ساحل چه برداشتی می خواهیم بکنیم ضمن این که ساحل در همه جا دنیا چند کارکرد دارد از جمله گردشگری و اقتصادی. اقتصادی مثل بندر نوشهر هم محل تجارت کالا باشد، باید خط ریل آهن متصل باشد و فرودگاه در کنار داشته باشد که این شهرستان هم بندری و فرودگاهی است که بزرگترین قابلیت است.

وی ادامه داد : بنابراین باید بدانیم که از سواحل شمال ایران چه می خواهیم و هدفگذاری ما چیست؟ اولویت و استراتژی ها مشخص بشود تا بعد روی تاکتیک ها متمرکز بشویم.

اورمزدی خاطرنشان کرد : متاسفانه چیزی که الان در سواحل شمال به ویژه در مازندران شاهد آن هستیم رویکرد بلاتکلیفی است یعنی ساحل رها شده است ، کافی است در نوار سواحلی این مناطق قدم بزنیم که بر سر سواحل چه آمده است و اکنون چه نوع کاربری هست؟ هیچ. یعنی هیج درآمدزایی از سواحل نمی شود، نه دولت و نه مردم هیج نفعی نمی برند در حالی که در اقتصاد ساحلی هم مردم و بخش خصوصی باید بهره مند باشند.

وی اظهارداشت : سواحل شمال به ویژه در استان مازندران از گذشته تا امروز در بحث گردشگری هیج خروجی نداشته است بیشتر شهرک های ساحلی بوده است یعنی شمال را به اسم دریا می شناختند که بیایند تفریح کنند ولی نه این که کل ساحل را ببریم زیر ساخت و سازهای مسکونی خاص.

این استاد دانشگاه افزود : اهداف غایی و نهایی توسعه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی این است که مردم در اقتصاد دریا و ساحل سهیم باشند یا سهم مردم در کنار سهم حاکمیت دولت در کجاست؟

 

طرح تدقیق سواحل شمال

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: انجام مطالعات حاضر با عنوان تدقیق مدیریت یکپارچه استان های ساحلی در اجرای مصوبه مورخ پنجم مهر ۱۳۸۹ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ابلاغیه شماره ۹۱/۳۰۰/۳۴۶۱۲ آن شورا، موضوع ابلاغ اسناد طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی iczm و ابلاغیه شماره ۹۱/۱۶/ ۳۴۶۱۲ مورخ ۰۹/ ۹۱ موضوع واگذاری مسئولیت اولویت بندی و انجام مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان های کشور به سازمان بنادر و دریانوردی محول شده است.

سعید کیادلیری در گفت و گو با ایرنا افزود : طرح تدقیق سواحل شمال کشور به عنوان سومین خطه ساحلی کشور بعد از استان های هرمزگان و بوشهر انجام شده است.

وی اظهارداشت: اهداف اصلی مطالعات تدقیق استان های ساحلی براساس رویکردهای سه گانه ICZM ملی و مبتنی بر توجه سه رویکرد توسعه، حفاظت و یکپارچگی می باشد که در قالب راهبردهای هریک از این رویکردها و در سواحل شمال به شرح زیراست:

وی حفظ اکوسیستم شکننده منطقه ساحلی درقالب تدقیق مزرهای مدیریتی منطقه ساحلی وخصوصا موضوع حریم و اراضی مستحدث، حفاظت از سازمان زیستی منطقه ساحلی استان های واقع درسواحل شمال کشور، ارائه راهکارهای مدیریتی فضایی برای حل معضلات زیست محیطی منطقه ساحلی را از جمله اهداف ناظر بر رویکرد حفاظتی درطرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی شمال برشمرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران همچنین ، برخورداری همگانی از ارزش افزوده منطقه ساحلی، شناسایی و تدقیق حریم دریا و تامین دسترسی همگانی به دریا، تدوین برنامه عمل درکلیه شهرستانهای ساحلی مبتنی برتوسعه دریامحور و برخورداری مردم محلی از توسعه ایمن و امن را از دیگر موارد اهداف ناظر بر رویکرد توسع های در طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی شمال اعلام کرد.

کیادلیری اهداف ناظر بر رویکرد یکپارچگی در طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی شمال شامل هماهنگی عملکردی نهادهای دولتی و غیر دولتی در ارتباط با تصمیم گیریهای منطقه ساحلی استان های شمالی ، برخورداری از ضوابط و مقررات هماهنگ، مربوط به کاربری و ساخت و سازهای در منطقه ساحلی ، بیشینه سازی مشارکت مردم و نهادهای غیر دولتی در تصمیم سازیهای مرتبط با منطقه ساحلی ، استقرار نظام یکپارچه اطلاعات در مناطق ساحلی ، تحقق تکالیف باقیمانده دستگاههای اجرایی متولی درخصوص آیین نامه اجرایی ماده ۶۳ است.

به گفته وی بر این اساس شرح خدمات طرح تدقیق سواحل استان های ساحلی برای حل معضلات این بخش از سواحل کشور با رویکرد مساله شناسی و همچنین در راستای اهداف ICZM ملی در قالب پنج مرحله زیرتدوین شده است: مرحله اول مطالعات پیش نیاز و آماده سازی، مرحله دوم شناخت براساس موضوعات اصلی، مرحله سوم سنجش و ارزیابی، مرحله چهارم تلفیق و تصمیم گیری برنامه های اصلی و اهداف ناظر بر رویکرد توسع های در طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی شمال و مرحله پنجم آموزش و اطلاع رسانی.

ضرورت بهره گیری از ظرفیت سواحل

در همین پیوند، استاندار مازندران با بیان اینکه در آینده پهنه واقعی سواحل استان به قطب اقتصادی کشور تبدیل می شود، گفت: بهره گیری از ظرفیت های سواحل یکی از مسائل راهبردی در محقق شدن اقتصاد دریاست.

سید محمود حسینی پور به هفته جاری در جلسه کمیته ساماندهی سواحل استان مازندران افزود: موضوع سواحل برای آینده استان و کشور مسئله ای مهم است و از اهمیت استراتژیک برخوردار است و همه ما باید برای نقشه راه استان حساس باشیم و بهترین تصمیم را بگیریم چرا که در آینده پهنه واقعی سواحل استان مازندران به قطب اقتصادی کشور تبدیل می شود.

وی ادامه داد: قسمت زیادی از نقشه اصلی و پهنای کامل سواحل استان مشخص شده است و باید برای تعیین جزییات اهتمام بیشتری صورت گیرد؛ قوانین مرتبط با این بخش قدیمی است و ماهیت حقوقی ندارد و باید تولی گری این حوزه کاملا تعیین شود.

نماینده عالی دولت در استان مازندران گفت: در سال های اخیر اقداماتی صورت گرفته است که به دلیل عدم قانون مشخص و دستگاه متولی این موضوع به سرانجام نرسید.

وضعیت سواحل باید تعیین تکلیف بشود

حسینی پور بیان کرد: وضعیت ساحل در دوره کنونی باید تعیین تکلیف شود چرا که دستور رییس جمهور است و مردم هم می خواهند از سواحل حداکثر استفاده را ببرند.

استاندار مازندران تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین مقام کشور در سفر به مازندران اعلام داشتند استانی که دریا و جنگل دارد معنی ندارد بیکار داشته باشد لذا باید اقتصاد دریا را پیرامون توسعه اشتغال فعال کنیم و بهره گیری از ظرفیت های سواحل یکی از مسایل راهبردی مهم در محقق شدن اقتصاد دریاست.

حسینی‌پور اظهار کرد: پیرامون ساحل مازندران باید به یک تصمیم مهم برسیم و حداکثر ظرف یک ماه مسایل مربوط به سواحل در کمیته ای احصاء و طرح جامع سواحل با موافقت همه دستگاه ها در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مصوب شود لذا این کمیته می بایست فرآیندهای طرح جامع سواحل را فراهم کند.

تصویب رشته مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در کشور

در راستای اهمیت موضوع طرح یکپارچه سازی مناطق ساحلی ، عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب رشته مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با ۳ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی فتحی با اشاره به اینکه دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) رشته «مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی» ماهیت بین رشته ای دارد و زمینه تربیت متخصصی کارآمد برای برنامه ریزی و تصمیم گیری مناطق ساحلی را فراهم می کند، اظهار داشت: از جمله مهارت های ویژه این دوره می توان به توانمندی در برنامه ریزی ناحیه ساحلی برای توسعه متعادل کاربری ها، برنامه ریزی در ناحیه کرانه ای، توسعه متناسب فعالیت ها و زیرساخت های ساحلی و برنامه ریزی در حوزه دریا اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین توسعه درخور فعالیت های نوین در گستره دریا و آشنایی دانشجو با مفاهیم پایه و کاربردری توسعه دریاپایه با رویکرد فعالیت های اقتصادی وابسته به مناطق ساحلی از دیگر مهارت های ویژه رشته مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در مقطع کارشناسی ارشد است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه رشته مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی شامل گرایش های مدیریت ناحیه ساحلی، مدیریت ناحیه کرانه ای و مدیریت آب های ساحلی است، اضافه کرد: برنامه درسی این دوره با توجه به آموزش های ارائه شده در دوره کارشناسی به صورتی تدوین شده است تا پذیرفته شدگان بتوانند در یکی از زمینه های یاد شده با نگرش عمیق تر به دانش و مهارت برنامه ریزی در سطح تخصصی دست یابند.

وی افزود: بنابراین تربیت نیروی آموزش دیده، کارآموز و ماهر یکی از ضروریات دستیابی به دستاوردهای قابل قبول، فنی و حرفه ای در راستای استقرار نتایج مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است.

بنا به گفته مسوولان امر در ادامه انجام تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در استان های ساحلی کشور، طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

تفاوت سواحل شمال و جنوب کشور در زمینه نحوه استفاده از اراضی و همچنین همجواری سواحل شمال با بزرگترین دریای بسته جهان و شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی این خطه از کشور باعث شده است که تعارضات زیادی با عوارض ناگواری همچون تخریب منابع زیستی و استفاده بیش از ظرفیت برد در مناطق ساحلی شمال کشور بوجود آید و مشکلاتی همچون تعرض به حریم دریا، ساخت‌ و سازهای غیرمجاز، تخریب منابع اکولوژیکی و از بین رفتن تعادل‌های محیطی در این خطه از کشور پدید آید.

مشکلات مربوط به مناطق ساحلی خطه کاسپین در قیاس با ۲ دریای دیگر یعنی دریای عمان و خلیج فارس از تفاوت های بنیادینی برخوردار است و به همین دلیل، تراکم جمعیت و فعالیت ها و عدم تعادل های محیطی در این خطه شکننده، رویکرد مطالعات و توجه به موضوعات اساسی وکلیدی را درآن متفاوت نموده است، از این روی مطالعات تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در استان های ساحلی شمال به طور عمده با رویکرد مساله شناسی و تمرکز بر راه حل تعریف شده است.

در این راستا همچنین ضروری است استانداران استان های مازندران و گیلان و گلستان برنامه ای مدون کرده و با برگزاری جلسات ماهانه و با تصمیم و اراده جمعی و جهادی و بکارگیری متخصصان امر و با مشارکت های دستگاه های اجرایی ذیربط نقشه راه علمی طرح مدیریت یکپارچه ساحلی مناطق شمال ایران را تهیه و اجرا کنند تا برای همیشه همه چالش های فراروی این بخش برطرف و هم از ظرفیت های موجود نیز بهره گیری مطلوب بشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.