کد خبر : 10260
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
131 views

با تاکید رئیس کل دادگستری مازندران انجام شد؛

فعالیت معدن متخلف در گویچاله کیاسر متوقف شد

فعالیت معدن متخلف در گویچاله کیاسر متوقف شد
با توجه به گزارشات ونارضایتی مردم وفعالان رسانه ای درخصوص برداشت غیر اصولی یک معدن در منطقه گویچاله کیاسر و قطع درختان ممنوع القطع «اُرس»«وُرس » یا« سرو کوهی رئیس کل دادگستری مازندران به این مساله ورود و دستورات لازم برای پیگیری موضوع را صادر کرد.


به گزارش تیتر شمال؛  حجت الاسلام والمسلمین اکبری با بیان اینکه احیا و حفاظت از حقوق مردم در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی از وظایف دستگاه قضایی است، گفت: تجاوز به منابع طبیعی و قطع درختان، تجاوز به حقوق عامه مردم است و دستگاه قضایی استان دراین زمینه پیگیری های لازم را دارد.

وی افزود: متاسفانه  درمنطقه کیاسر، برداشت غیر اصولی یک معدن موجب تخریب منابع طبیعی و قطع و آسیب درختان ارس که از با ارزش ترین درختان مناطق کوهستانی است شده است.

رئیس کل دادگستری مازندران ضمن تقدیر ازپیگیری رسانه ها و دیده بانان مردمی و دلسوزان منابع طبیعی از عدم نظارت برنحوه  فعالیت معادن انتقاد کرد و گفت: در صدور مجوز معادن باید دقت لازم صورت گیرد و تا زمانی که  کلیه مجوزهای قانونی بویژه مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان صادر نشده است اجازه فعالیت داده نشود و همچنین برنحوه برداشت نیز نظارت صورت گیرد.

اکبری تصریح کرد: نتایج بازدید رئیس حوزه قضایی کیاسر از منطقه و پیگیری های مستمر نشان می دهد بخشی از سنگ ها با بی رحمی و بدون ملاحظه و رعایت اصول به سمت دره رها شده و منجر به آسیب اساسی و تخریب درختان ارس شده است.

وی ادامه داد:  پیمانکاران و مالکین معدن به دادگاه احضار شده و متعهد گردیدند نسبت به رفع مشکل مذکور اقدام و از برداشت غیر اصولی که منجر به آسیب درختان گردد خودداری نمایند؛ درغیر این صورت نسبت به توقف دوره ای معدن اقدام گردد.

عالی ترین مقام قضایی استان تصریح کرد: با توجه به ادامه برداشت غیر اصولی  و گزارشات مردمی و تائید گزارش مردمی توسط سرجنگلبانی  و با تشکیل کمیته استانی و پیگیری های مستمر حوزه قضائی کیاسر معدن مذکور تعطیل و کلیه ادوات از داخل معدن خارج شد.

شایان ذکر است اُرس گونه ای از درختان کمیاب، ممنوع القطع و با ارزش بومی ایران است که به نام « »«وُرس » یا« سرو کوهی» نیز نامیده  می شود و در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متر می روید، درختانی مانند ارس بسیار کند رشد می کنند. (کمتر از یک میلیمتر در سال) و عمر طولانی(بالای ۲هزار سال) دارند اما با رویش در بالادست، موجب جلوگیری از تغییرات اقلیمی، جذب آب باران و ذخیره آن در خاک خصوصا در هنگام بروز سیلاب خطرناک می شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یاسر شمشیربند جمعه , 26 اسفند 1401 - 7:05

درختان اورس جز ذخائر جنگلی کشور محسوب میشوند و ممنوع القطع هستند از دستگاه قضایی و دستگاه های مرتبط خواهان پیگیری و مجازات پیمانکار معدن که گونه های زیادی از درختان و درختچه‌های ممنوع القطع اورس را از بین برد هستیم
چطور می‌شود به یک فرد مجوز معدنکاوی رو باز وسط زیستگاه درختان اورس آن هم در وسعت ۲۴۲ هکتار را داد؟؟؟