کد خبر : 10787
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
118 views

شهردار فریدونکنار خبر داد:

عملیاتی شدن حل معضل ۳۵ ساله ساحل خوابی زباله در فریدونکنار

عملیاتی شدن حل معضل ۳۵ ساله ساحل خوابی زباله در فریدونکنار
همزمان با نوسازی ناوگان جمع آوری و حمل بهداشتی زباله با تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی توسط وزارت کشور،از حدود یک ماه گذشته،انتقال زباله تولیدی روزانه ۲۵تن به محل دفن در کنار ساحل این شهر پس از ۳۵ سال با همت دولت مردمی سیزدهم متوقف شده است.


به گزارش تیترشمال؛ اگرچه معضل پسماند مازندران واقعیتی است که سال های طولانی گریبان‌گیر این خطه سرسبز است و همواره در برهه های مختلف در سه دهه گذشته در برخی مناطق تبدیل به بحران شد ، اما حل معضل ساحل خوابی ۳۵ ساله زباله فریدونکنار در جایی بین شالیزارها و دریا به دلیل این که از یک سو شیرابه وارد آب خزر و از سوی دیگر وارد زمین های شالیزاری می شود، مورد توجه جدی مسوولان این دولت قرار گرفت.

طبق گزارش‌های رسمی به طور میانگین روزانه ۲۵ تن زباله در فریدونکنار تولید می‌شود که در برخی از ایام سال این رقم به ۲ برابر افزایش می‌یابد و تمامی آن در این سایت ۱۰ هکتاری و در اطراف ساحل این شهر دپو می شد ،زباله هایی که علاوه بر خسارت زیست محیطی ، چهره این دیار را به عنوان یکی از شهرستان‌های گردشگری مازندران با زشتی ناراحت کننده‌ای مواجه کرده بوده ااست.

علی محمد مقدس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که با تصمیم قاطع و پیگیری جدی استاندار مازندران در نخستین اقدام ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان حمل بهداشتی زباله این شهر از سوی وزارت کشور تخصیص یافت، گفت: امروز حل معضل دفن زباله در این سایت به عنوان مهمترین مطالبه مردم منطقه با همت و حمایت مسوولان این دولت عملیاتی شد.

وی ادامه داد: همزمان از یک ماه گذشته دفن زباله این شهر در محل سایت ۱۰ هکتاری ساحلی انجام نمی شود و از طریق ناوگان باز سازی شده به سایت زباله سوز نوشهر منتقل می شود.

شهردار فریدونکنار از انتخاب پیمانکار برای جمع آوری زباله های دپو شده در سایت ۳۵ساله فریدونکنار خبر داد و بیان داشت :تداوم دفن زباله در این سایت ۱۰ هکتاری با توجه به جاذبه گردشگری و اهمیت مسایل زیست محیطی اصولی نبوده است.
مقدس بیان داشت: دفن غیر اصولی زباله در این سایت بر کیفیت خاک، کشاورزی و شیوع بیماری موثر است و برای جلوگیری از تدوام این چالش چندین ساله با همراهی پیمانکار برای انتقال زباله به مرکز نیروگاه زباله سوز نوشهر اقدام شد.

وی با اظهار این که هماهنگی با پیمانکار برای جابجایی زباله منطقه انجام شد و هیچ‌گونه مشکلی برای روند انتقال زباله خانگی شهروندان به نیروگاه زباله سوز نوشهر وجود ندارد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداکثر تا یکسال آینده کوه زباله با رعایت مسایل زیست محیطی از منطقه برچیده می‌شود و جای آن را خانه‌های نهضت ملی مسکن خواهد گرفت.

 

ساخت هفت کیلومتر پیاده روی ساحلی سبز فریدونکنار

شهردار فریدونکنار توسعه گردشگری با محوریت توسعه ۹ کیلومتری ساحل این منطقه که از آن به عنوان بکر ترین سواحل مازندران نام برده می شود ،اشاره کرد و گفت: به سواحل فریدونکنار بر خلاف دیگر مناطق استان اصلا دست اندازی نشد، به همین دلیل دولت سیزدهم فرایند قانونی ساماندهی سواحل خزر را با اولویت در این شهر آغاز کرده است.

مقدس با توضیح این که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجری اجرای طرح ساماندهی سواحل انتخاب شد و وارد قرارداد نهایی با این قرارگاه شده ایم، ادامه داد: در اجرای طرح گردشگری و ساماندهی سواحل هفت کیلومتر جاده پیاده روی سبز ، رستوان ، شهر بازی ساحلی و دو اسکله تفریحی طراحی شده است.

عملیاتی شدن حل معضل ساحل خوابی ۳۵ ساله زباله فریدونکنار

پرنده نگری ، بازار ماهی و برنج ظرفیت های گردشگری فریدونکنار

شهرستان فریدونکنار درکنار جاذبه سوغات برنج طارم و ماهیان دریایی، چند سالی است که پرنده‌نگری به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های خاص صنعت توریسم در مازندران مورد توجه قرار گرفته و تلاش برنامه‌ریزان بر این است که این شاخه از گردشگری، در مناطقی مانند میانکاله ، فریدونکنار و تنکابن که هر سال پذیرای گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر هستند رونق بگیرد و به مرور جایگزینی برای کسب درآمد از حضور پرندگان در مقابل شکار آن‌ها شود.

در واقع مازندران در فصل سرما طبیعت رونق گردشگری دیگری را رو نمایی می کند زیرا با پایان فصل کشاورزی برنجکاری و رونق بازار برنج به محوریت برنج فریدونکنار که زبانزد مردم داخلی و خارجی است، طبیعت بی مانند مازندران فصل صید و صیادی به مردم این خطه هدیه می دهد و در این بخش بازار ماهی فریدونکنار با گونه های کفال، سفید و کپور دریایی نیز زبانزد است.

از طرفی اردک ها ، مرغابی ها ، غازها ، فلامینگوها ، حواصیل ، تک درنای سیبری ، غاز پیشانی سفید و عروس غاز تعدادی از ۸۰ نوع پرنده زمستان گذری هستند که به مازندران می آیند که حضورشان صحنه های زیبایی را برای دیدن و بازدید علاقمندان به پرنده نگری فراهم می کند.

اگرچه نام فریدونکنار به خاطر فراوانی شکار پرندگان در این منطقه تا حدودی سبب دلخوری میان فعالان محیط زیست شده است، اما رویکرد پرنده نگری به خصوص در آب بندان ازباران و اجرای سایتی به عنوان سایت پرنده‌نگری طبیعی در آب‌بندان بنه‌کنار فریدونکنار ، قابلیت رونق گردشگری این شهرستان را دو چندان کرده است.

شهردار فریدونکنار گفت :پتانسیل گردشگری بر پایه برنج ، پرنده نگری و ماهی را با برگزاری چندین جشنواره ماهی سفید ، برنج طارم و پرندگان مهاجر با هدف شناساندن این گونه از ظرفیت های گردشگری شهرستان برنامه ریزی شده است.

مقدس ادامه داد: در همین راستا ، برگزاری جشنواره ماهی و برنج را هر ساله برگزار می کنیم.

طرح جمع آوری آب های سطحی شهر فریدونکنار با ۱۰۵میلیارد تومان اعتبار

شهردار فریدونکنار با اظهار این که سطح آب زیر زمینی این شهر بالا است و وجود آب های سطحی معضلی جدی درمدیریت این شهر شد، گفت: اگرچه پنج کیلومتر از وسعت شهری را پنج رودخانه منتهی به دریای خزر احاطه کرده و کمک بزرگی برای جمع آوری و هدایت آب های سطحی است، اما به دلیل حساسیت موضوع شهر فریدونکنار یکی از سه شهر مازندران است که دارای طرح جمع آوری آب های سطحی است.

مقدس ادامه داد: برای اجرای این طرح اعتبار خوبی از سوی دولت سیزدهم اختصاص داده شده که در مرحله انتخاب قرارداد با پیمانکار برای اجرای طرح هستیم .

وی تصریح کرد: طرح پیشنهادی جمع آوری آب های سطحی شهر فریدونکنار با پیش بینی ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار در حال عملیاتی شدن است.

بلند مرتبه سازی در فریدونکنار تنها گزینه توسعه شهری

شهردار فریندونکنار با بیان این که این شهر از غرب به سرخرود ، از شرق به بابلسر ، از شمال به دریا و از جنوب به اراضی شالیزاری منتهی شده است، گفت: با توجه به ممنوعیت و محدودیت گسترش شهری در توسعه سطحی و افقی ملزم به استفاده از ارتفاع هستیم .

مقدس تصریح کرد: طرح بلند مرتبه سازی از سوی مشاور طرح دریافت شد و امیدواریم در شورای طرح جامعه شهری مازندران به تصویب برسد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.