کد خبر : 10833
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
148 views

لزوم انتخاب ارقام کم آب‌بر در برنجکاری؛

شالیکاری شرق مازندران تحت تاثیر کاهش ۳۶ درصدی بارندگی سال زراعی جاری

شالیکاری شرق مازندران تحت تاثیر کاهش ۳۶ درصدی بارندگی سال زراعی جاری
کاهش بارندگی و کم شدن روان آبها در مازندران ،منابع آب کشاورزی شرق استان را تحت تاثیر شدید قرار داد به طوری که از هم اکنون جهاد کشاورزی بر لزوم انتخاب ارقام کم آب‌بر در برنجکاری و حتی جایگزینی کشت تاکید می کند.


به گزارش تیترشمال؛ طبق اعلام رسمی مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور میانگین بارش بهمن ماه امسال مازندران ۵۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۶۵ میلی متر بوده، ۱۴درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۵۹ میلی متر بوده، چهار درصد کاهش داشته است.

داده های هواشناسی مازندران نشان می دهد که طی پنج ماهه سال زراعی ( مهر ،آبان ،آذر ، دی و بهمن ماه ) بارش بارندگی ها نسبت به دوره آماری و مدت مشابه سال قبل کاهشی بوده است، شرایطی که به شدت مسوولان و کشاورزان استان را نگران کرده است.

بنابر این گزارش میانگین بارش پنج ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به بهمن ماه حدود ۲۱۴ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۳۳۷ میلیمتر بوده، حدود ۳۷ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۳۳۵ میلیمتر بوده، حدود ۳۶درصد کاهش داشته است.

طبق اعلام رسمی مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور میانگین بارش دی ماه امسال مازندران ۲۲ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۹ میلی متر بوده، ۵۵ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۷۴ میلی متر بوده، ۷۰ درصد کاهش داشته است.

بنابراین گزارش میانگین بارش آذر ماه سال جاری حدود ۳۸ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷۰ میلیمتر بوده، حدود ۴۶ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۳۷ میلیمتر بوده، سه درصد افزایش داشته است ،میانگین بارش آبان ماه امسال در مازندران نیز ۵۱.۲ میلی متر بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن که ۱۱۳.۶ میلی متر بود حدود ۵۴ درصد و نسبت به مدت مشابه بلند مدت نیز که ۸۲.۱ میلی‌متر بود حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

در نخستین ماه از فصل زراعی جاری یعنی در مهرماه امسال نیز ۴۳ میلیمتر باران در مازندران به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۷۲ میلیمتر بوده حدود ۴۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن نیز که حدود ۵۳ میلیمتر بوده حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است.

هشدار جهاد کشاورزی مازندران نسبت به کشت برنج در شرق مازندران

کم بارشی و تحت الشعاع قرار گرفتن برنجکاری شرق مازندران از این جهت مورد هشدار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های ساری ،نکا ،بهشهر و گلوگاه قرار گرفت که طبق آمار رسمی هواشناسی علاوه بر کاهش شدید ذخیره آب پشت سدهای شهید رجایی ساری و گلورد نکا ،کمترین بارش ها در پنج ماهه سال آبی جاری نسبت به سال گذشته در این مناطق به ثبت رسیده است.

طبق داده های هواشناسی در پنج ماهه سال آبی جاری گلوگاه شرقی ترین شهرستان استان مازندران ۲۱۵ میلی متر بارندگی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد کاهش نشان می دهد، این آمار در بهشهر ۱۳۰ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ درصد کمتر است، در مدت سال آبی جاری ۱۲۰میلی متر بارندگی در نکا به ثبت رسید که نسبت به سال آبی گذشته ۱۵۱درصد کمتر است.

همچنین در پنج ماهه سال آبی جاری در شهرستان ساری مرکز استان مازندران نیز ۱۳۵میلی متر بارندگی به ثبت رسید که ۱۵۵درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است.

در همین راستا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت منابع آبی مازندران به خصوص دو سد در شرق استان را وخیم توصیف کرد و گفت: وضعیت منابع آبی آب بندان های استان نیز حال خوشی ندارد، کشاورزان به علت کم بارشی نتوانستند ،آب بندان های استان را مملو از آب کنند.

خلیل حقیقی از شالیکاران شرق استان خواست تا حتما نسبت به کشت جایگزینی برنج با مراکز خدمات کشاورزی هماهنگ باشند و بر اساس توصیه و پیشنهاد های کارشناسان اقدام به کشاورزی کنند.

مسوولان شرکت آب منطقه ای مازندران نیز وضعیت ذخیره آب پشت سد شهید رجایی ساری ، گلورد نگا و آب بندان های استان را وخیم تویف می کنند ،بنابر آمار در حال حاضر مخزن سدهای استان مجموعا ۱۲۱ میلیون متر مکعب آب دارد که فقط ۳۷ درصد حجم مخازن سدهای استان را شامل می شود و نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۱۴ میلیون متر مکعبی افت ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بنابر گزارش شرکت آب منطقه ای مازندران میزان آبدهی رودخانه‌ها در شرق استان نسبت به دوره بلندمدت ۸۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد ، در مناطق مرکزی نیز ۵۳ و در غرب استان ۴۲ درصد کاهش آبدهی مشاهده می‌شود.

طبق آمار در حال حاضر ۲۰۶ میلیون متر مکعب آب در آب‌بندان‌های استان ذخیره شده که معادل ۵۱ درصد مجموع حجم این مخازن است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار رسمی مساحت کل آب بندان های مازندران ۱۸ هزار هکتار است که با یک محاسبه سرانگشتی می توان آب آبیاری حدود ۹۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری را از این سازه ها تأمین کرد و به همین دلیل نیز کارشناسان شرکت آب منطقه ای بر لزوم آبگیری بموقع آب بندان ها و مدیریت آن برای برنجکاری تاکید دارند.

کشت برنج در مازندران به طور معمول با شخم و شیار ، خزانه گیری و آب تخت کردن شالیزار از ماه اسفند آغاز می شود و به طور معمول در اواخر ماه فروردین به مرحله نشاء می رسد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.