کد خبر : 10917
تاریخ انتشار : جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
205 views

عضو انجمن مخترعان ایران اعلام کرد:

حل مشکل زباله مازندران با تولید کود ترکیبی مخترع مازندرانی/نهضت درختکاری با زباله‌هایی که امان همه را بریده‌اند!

حل مشکل زباله مازندران با تولید کود ترکیبی مخترع مازندرانی/نهضت درختکاری با زباله‌هایی که امان همه را بریده‌اند!
بتازگی یک مخترع مازندرانی اعلام کرده است که موفق به تولید کود ترکیبی جدیدی شده است که ترکیب آن با کمپوست‌های زباله، به کودی بسیار کارآمد در صنعت باغداری منجر می‌شود که اگر این طرح با حمایت مسئولان مازندرانی مواجه شود بسیاری از معضلات زباله در استان را چه در مراکز دپو و چه در مراکز کمپوست به طور کل مرتفع خواهد کرد.


به گزارش تیترشمال؛ روزانه بیش از سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود که در برخی از ایام سال این رقم به دو برابر افزایش می‌یابد و تقریبا تمامی آن در دل طبیعت و یا نوار ساحلی استان دپو می‌شود؛ زباله‌هایی که نه تنها خسارت زیست محیطی به منابع استان وارد می‌کنند، بلکه چهره مازندران را به عنوان سرسبزترین خطه کشور به مناظری کریه مبدل ساخته‌اند.

این تمام ماجرای زباله در مازندران نیست و باید بگوییم پروژه‌های در دست ساخت این استان عمری بیش از یکدهه‌ای دارند و باید بگوییم علیرغم راه اندازی چند تعداد معدود از این پروژه‌ها هیچ یک به بهره برداری 100 درصدی نرسیده‌اند.

آری ماجرای زباله در مازندران، سر درازی دارد وباید بپذیریم که حالا حالا این معضل بزرگ و شاید نخست استان، سرتیتر خبرها خواهند ماند.

اما در این میان، جدا از وجود دپوی میلیون‌ها تن زباله در نقاط گوناگون استان، ظرفیت پروژه‌های در دست احداث نیز تناسبی با شزایط فعلی ندارد و این کارخانه‌ها پاسخگوی ظرفیت موجود تولید زباله‌ها نیست بنحوی که در آخرین جلسه ستاد کارگروه پسماند مازندران، یکی از موضوعات بررسی شده تاسیس مرکز امحای جدید در چالوس بود که بنظر می‌رسد عن قریب به تصویب برسد.

در کنار کارخانجات زباله سوز، تنها دو کارخانه کمپوست یکی در شرق ودیگری در مازندران وجود دارد که خریداری هم برای کمپوست‌های تولیدی وجود ندارد.

بتازگی یک مخترع مازندرانی اعلام کرده است که موفق به تولید کود ترکیبی جدیدی شده است که ترکیب آن با کمپوست‌های زباله، به کودی بسیار کارآمد در صنعت باغداری منجر می‌شود که اگر این طرح با حمایت مسئولان مازندرانی مواجه شود بسیاری از معضلات زباله در استان را چه در مراکز دپو و چه در مراکز کمپوست به طور کل مرتفع خواهد کرد.

عباس احمدی عضو انجمن مخترعان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص این اختراع می‌گوید: در استان مازندران، تولید کمپوست با توجه به نبود گرمای مناسب، وزش باد خشک و محیط بیابانی و کویری، بسیار سخت است اما شیوه و روشی که به ما آن دست یافتیم این امکان را همانند استان‌های کویری به مدت 45 تا 60 روز می‌رساند.

وی من پس از 17 سال فعالیت در کار بازیافت اکنون به زباله‌های تر رسیده‌ام؛ افزود: این شیوه‌ای که ما بکار بردیم بسیار حائز اهمیت است از آن جهت که اولا در استان مازندران، بارندگی و رطوبت مزید برعلت می‌شودکه نتوانیم تولید کود کمپوست کنیم و ثانیا اینکه اگر هم موفق به تولید شویم مشتری برای خرید آن وجود ندارد و شهرداری‌ها این دغدغه را دارند که اگر ما تولید کمپوست کنیم، خریدار آن کیست.

عضو انجمن مخترعان ایران، خاطرنشان کرد: ما در سال 99 برای نخستین بار در دنیا با مصوبه شورای سرمایه‌گذاری استانداری قزوین و در اختیار گذاشتن یک هکتار زمین و سایت زباله، البته با هزینه کرد خودمان موفق به احیای یک هکتار زمین با انجام زراعت و بدون نیاز به آب شدیم ودر واقع مشکل آب و زباله تر را حل کردیم.

این مخترع مازندرانی، ادامه داد: باید این نکته را ازذعان کنم که قدرت مافیای پشت پرده زباله بالاتر از قدرت قانون و مخترعانی نظیر ما است؛ بنابراین تغییر رویه دادیم و برای نخستین بار در دنیا موفق به تولید کودی شدیم که می‌تواند آب را به مدت یک تا سه ماه در زیر ریشه درختان مناطق بیابانی، نیمه بیابانی و خشک، حفظ کند.

احمدی بیان کرد: ما این کود را ثبت دانش بنیان کردیم و اسم این کود کاملا ارگانیک NFDG است که برای درختان مثمر استفاده می‌شود و اگر به این کود، کود کمپوست درجه دو با یک نسبت مناسب اضافه کنیم به کود CFDG مبدل می‌شود که برای درختان غیرمثمر و کنار جاده‌ای مناسب است و کاربرد فراوانی برای شهرداری‌های مازندران دارد.

وی عنوان کرد: ما هم اکنون یک قرارداد با شهرداری سرخه برای تولید این کود منعقد کردیم و استفاده این کود به آنان این امکان را می‌دهد که در فصل بهار تنها یکبار و در سایر فصول سال تنها ماهی یکبار درختان غیرمثمر را آبیاری کنند.

عضو انجمن مخترعان ایران، با طرح این سوال که چرا ما تاکنون موفق به انجام طرح تفکیک زباله از مبدا نشده‌ایم؛ اعلام کرد: علت مهم این است که در تفکیک زباله از مبدا اولا باید پیمانکاران امنیت خاطر داشته باشند که پس از انجام هزینه‌های هنگفت، شهرداری آن را به فرد دیگری واگذار نمی‌کند؛ ثانیا اینکه هیچ‌گاه مزه را طلای کثیف را لمس نمی‌کنند چرا که پیمانکار با قیمت بسیار نازلی از آن‌ها خریداری می‌کند، لذا اگر پیمانکار با قیمت خوبی از شهروندان بخرد و شهروندان نیز مزه طلای قیمت را لمس کنند مطمئن باشید که همراهی خواهند کرد.

این مخترع مازندرانی، گفت: من در 10 سال گذشته، در شهرهای سوادکوه شمالی، زیراب، پل سفید،کیاکلا و قائم‌شهر با نصب سطل‌های مجزا برای زباله‌ها، طرح تفکیک را اجرا کردم که موفق آمیز بود؛ چرا که من این زباله‌ها را با قیمت خوبی از شرکت‌های طرف مقابل خود خریداری می‌کردم.

احمدی ادامه داد: ما بازدیدی از مرکز کمپوست زباله‌های تر شهرستان بهشهر داشتیم که باید بگوییم این مرکز به نسبت خیلی از نقاط مشابه در سایر کشور بسیار مرکز خوبی است و باید بگوییم شهرستان بهشهر، یک نقطه عطف در استان مازندران در موضوع زباله‌های تر است و ما با مشاوره‌ای که به آنان دادیم در نهایت تولید کمپوست آنان در فصل تابستان از 60 روز به 30 روز کاهش یافت و اکنون در فصل بارندگی به 45 روز رسیده است.

وی تاکید کرد: اگر استانداری مازندران بیاید و یک مکان سرپوشیده‌ای که زباله‌های تر در مرکز کمپوست بهشهر تخلیه شود در اختیار ما قرار دهد و در کنار آن بودجه‌ای در اختیار ما قرار دهد تا سیستم مرکز تفکیک  را کمی به روزتر کنیم من قول می‌دهم که با ضمانت، تمامی مشکل زباله‌های شهر و روستاهای ساری،نکا، بهشهر وگلوگاه را حل خواهیم کرد.

عضو انجمن مخترعان ایران، با بیان اینکه شاید این سوال پیش بیاید با اینحجم از زباله، تکلیف کمپوست‌های تولیدی چه می‌شود؛ افزود: ما تنها در شهرستان بهشهر، دو هزار هکتار زمین و بیابانی هستیم که قابل کشاورزی نیستند و اگر این اراضی در اختیار ما قرار داده شود، ما تولید کود کمپوست خواهیم کرد و در این اراضی، درختانی نظیر اکالیپتوس، پالونیا و هر گونه‌ای که اداره کل منابع ظبیعی بگوید می‌کاریم و در اختیار خود منابع طبیعی قرار خواهیم داد.

این مخترع مازندرانی، اذعان کرد: ما برای فعالیت وقرارداد، قطعا ضمانت خواهیم داد و به کود و روشی که به آن دست بافتیم کاملا اطمینان داریم وآزمایش‌های لازم را در این خصوص انجام وپاسخ مثبته آن را گرفته‌ایم.

احمدی گفت: من آماده ام که طرح را به مسئولان استانی ارائه دهم و در جلسه توجیهی آماده به چالش کشیدن مسئولان به طرح خود هستم و قطعا این طرح، گره گشای مشکل زباله در مازندران خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.