کد خبر : 11250
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۶:۵۲
198 views

معاون گردشگری مازندران:

گردشگری دریایی حلقه مفقوده در مازندران/پای تسهیل‌گری دستگاه‌ها در جذب سرمایه‌گذار می‌لنگد

گردشگری دریایی حلقه مفقوده در مازندران/پای تسهیل‌گری دستگاه‌ها در جذب سرمایه‌گذار می‌لنگد
معاون گردشگری مازندران گفت: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه گردشگری استان مازندران متاسفانه مغفول مانده است و آنچنانکه باید از آن استفاده نشد، گردشگری دریایی است.


به گزارش تیتر شمال؛  گردشگری، امروزه به عنوان یکی از مهمترین صنعت ها در دنیا معرفی می شود و کشورهای پیشرفته در حال رقابت با یکدیگر برای توسعه هرچه بیشتر آن هستند؛ توسعه گردشگری سبب جذب هر چه بیشتر توریست و مسافر می شود و در نهایت شکوفایی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

حضور گردشگر برای طیف زیادی از مردم شغل ایجاد می کند، از افرادی که حمل و نقل آنها را دنبال می کند تا اقامتگاه ها و خانه های بوم گردی، هتل ها، صنایع دستی و… باعث رونق کسب و کارهای آنها می شود.

گردشگری دریایی به عنوان یکی از پرطرفدارترین گردشگری های روز دنیا مشتری های فراوانی در سطح جهان دارد به طوری که این امر سبب شده که جوامعی که دریا نیز ندارند به فکر راه اندازی دریاچه های مصنوعی برای ایجاد تفریحات دریایی باشند.

مهران حسنی معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان  اینکه در استان مازندران، گونه‌های مختلف و متنوعی از گردشگری وجود دارد که اینگونه مختلف می‌تواند پاسخگوی نیازها و ذائقه‌های گردشگران در مقصد سفر باشد؛  اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه گردشگری استان مازندران متاسفانه مغفول مانده است و آنچنانکه باید از آن استفاده نشد، گردشگری دریایی است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه گردشگری دریایی در استان مازندران وجود دارد و نیز برخورداری از دریایی که ساحل آن شنی است و در کمتر جایی از دنیا چنین ساحلی وجود دارد و عمدتا مرجانی و یا سنگی است؛ اما بهره لازم از این امتیاز منحصر بفرد برده نشده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، خاطرنشان کرد: البته نوع فعالیت‌هایی که باید در حوزه گردشگری دریایی اتفاق بیفتد بسیار مهم است و اینکه ما چه نوع فعالیت‌هایی را برای گردشگری دریایی هدف‌گذاری می‌کنیم.

این مسئول، ادامه داد: گردشگری دریایی یک عنوان است که این عنوان باید به یک فعالیت تعریف شود که بخشی از گردشگری دریایی به اسکله‌های دریایی و مارینا مربوط می‌شود.

حسنی با بیان اینکه در این بخش ما یک فعالیتی را از سال 1398 در مازندران آغاز کردیم و حتی تا مرحله اخذ موافقت اولیه  از سازمان بنادر به تعداد 80 اسکله تفریحی در سواحل استان پیش رفتیم؛ اعلام کرد: اما متاسفانه این اتفاق مبارک با شیوع کرونا همزمان شد و کل دنیا درگیر موضوعاتی شد که گردشگری هم مستثنی نبود و در نهایت با طولانی شدن تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران عقب نشینی کردند.

وی، عنوان کرد: البته ما امیدواریم که در این حوزه اتفاقات رقمبخورد و در حال حاضر چند سرمایه‌گذار مشغول ایجاد مارینا و اسکله در شهرهای نوشهر، رامسر، کلارآباد و تنکابن هستند که موافقت اصولی آن‌ها نیز صادر شده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، گفت: در بحث گردشگری دریایی مهم آن است که ما بخواهیم این اتفاق در استان رقم بخورد و یک عزم جدی همراه با تسهیل‌گری و تعامل بین دستگاهی پشتیبان تحقق این ماجرا باشد.

این مسئول، با بیان اینکه داشته‌های فعلی ما هم به گونه‌ای نیست که بگوییم از اسکله دریایی استان، استفاده خاصی می‌شود؛ گفت: متاسفانه در رامسر اسکله‌ای که احداث شد به دلیل پسروی دریا عملا از حیث انتفاع خارج شد، در کلارآباد نیز علیرغم اینکه در زمان احداث اسکله حتی 150 متر در دریا بود اما در حال حاضر از حیث انتفاع خارج شده است و یا در سیترای نوشهر ما رستوران دریایی داشتیم که کارآیی چندانی ندارد و خوشبختانه تنها اسکله رستوران دریایی ساری فعلا در آب است.

حسنی اشاره کرد: به طور پراکنده اتفاقاتی در این بخش افتاده است ولی مهم آن است که ما برای گردشگری دریایی و به ویژه ایجاد اسکله‌های دریایی برنامه داشته باشیم که داریم و تمام تلاش  اداره‌کل  گردشگری مازندران آن است که بتوانیم کسانی را که داوطلب و متقاضی سرمایه‌گذاری هستند به سمت سرمایه‌گذاری در گردشگری دریا بکشانیم.

وی با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت که ما در مازندران وضعیت مطلوبی در حوزه گردشگری دریایی نداریم؛ اعلام کرد: البته باید بگوییم که اتفاق سرمایه‌گذاری که در چلک نوشهر دارد می‌افتد یک مارینای بسیار عظیم است که تحقق آن یک گام بزرگ رو به جلو محسوب می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، ادامه داد: مهم آن است که ما در حوزه گردشگری، درک و بینش عمیق نسبت به ارزش گردشگریبه عنوان یک دارایی داشته باشیم و امکانات و تسهیلات یکی از عناصر پنجگانه اصلی برای مقصد سفر است که باید ایجاد کرد.

این مسئول، با بیان اینکه تاکنون متقاضی و سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی مازندران نداشتیم؛ مطرح کرد: اگر ما همین سرمایه‌گذاران داخلی که می‌آیند برای آنان مشوق‌هایی را تعریف کنیم و در کنار آن، تسهیل‌گری را در صدور مجوزها، اعلام نظر دستگاه‌های ذیربط، عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که باید صورت بگیرد فراهم کنیم؛ قطعا اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

حسنی با بیان اینکه اگر بپذیریم که گردشگری به عنوان یک دارایی محسوب می‌شود باید حداقل نوع نگاه را تغییر دهیم؛ تاکید کرد: برخی دستگاه‌ها دارای قوانینی هستند که عمدتا در حوزه گردشگری آنگونه که باید تسهیل‌گری و تسریع در امور ندارند و لذا باید این مسئله در  سطح ملی حل شود و حتی از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که برای حل این چالش جدی وارد موضوع شوند.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر در استان مازندران در حوزه گردشگری دریایی، سرمایه‌گذار داریم، برنامه داریم، جانمایی‌ها و موافقت اولیه انجام شد، اما آن اتفاق باید، صورت نگرفته است و حلقه مفقوده به خود ما سازمان‌های دولتی باز می‌گردد که باید به یک تفاهم مشترک برسیم و برای سرمایه‌گذار ارزش قائل شویم و تسهیل‌گری در امور را به عنوان الویت جدی در دستور کار خود قرار دهیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، اذعان کرد: خوشبختانه اخیرا در حوزه گردشگری دریایی، بنیاد مستضعفان در کنار هتل پارسیان خزر چالوس شروع به احداث کلوپی کرده است که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد و نمونه مشابه این کلوپ‌ها می‌تواند در نقاط گوناگون استان در اراضی که از سوی منابع طبیعی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد، اتفاق بیفتد.

این مسئول، افزود: این اتفاق می‌تواند حتی یک مشوق بسیار انگیزشی برای سرمایه‌گذارانی باشد که سرمایه دارند اما فاقد اراضی هستند که دارای پسکرانه باشد.

حسنی با بیان اینکه ما باید قدر فرصت‌هایی که در استان داریم را بدانیم؛ متذکر شد: در حال حاضر، ما متقاضی ورود کشتی‌های تفریحی در سواحل استان را نیز داریم؛ اما قانون ورود این کشتی‌های تفریحی به آب‌های مازندران را ممنوع کرده است و باید این موضوعات در سطوح ملی مرتفع شود.

وی یادآور شد: باید به سمتی پیش رویم که در کنار تمام موضوعات مطرح شده برای رونق سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی یک بسته پیشنهادی و حمایتی معرفی کنیم تا انگیزه سرمایه‌گذرای در این بخش را با تسهیل‌گری در امور مربوطه، افزایش دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.