کد خبر : 12053
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
161 views

تکذیب شایعه هجوم مارهای سمی به سواحل فریدونکنار و بابلسر

تکذیب شایعه هجوم مارهای سمی به سواحل فریدونکنار و بابلسر
رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران شایعه ورود مارهای سمی به سواحل فریدونکنار و بابلسر را رد کرد.


به گزارش تیتر شمال؛ از صبح امروز یکشنبه تصاویر و خبری در فضای مجازی از هجوم مارهای سمی به سواحل بابلسر و فریدونکنار منتشر و ادعا شد که این موجودات خزنده، خطرناک و سمی در نقاط ساحلی دیگر مناطق استان هم مشاهده شده اند.

برخی از پایگاه اطلاع رسانی در فضای مجازی هم با نشر این خبر کذب ادعا کردند این مارها اگرچه سمی هستند اما تاکنون موردی از مارگزیدگی در سواحل این ۲ شهرستان گزارش نشده است.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روز یکشنبه در این ارتباط خاطرنشان کرد: بررسی تصویری که به عنوان هجوم مارهای سمی به سواحل بابلسر و فریدونکنار در فضای مجازی منتشر شده است نشان می‌دهد که این عکس ها و اخبار کذب است.

کوروس ربیعی افزود: چهار گونه مار سمی در مازندران زندگی می‌کنند که فاصله زیستگاه آن‌ها با سواحل بابلسر و فریدونکنار حدود ۱۰۰ کیلومتر است و امکان ندارد این مارها از این فاصله دور زنده به ساحل کشانده شود.

تکذیب هجوم مارهای سمی به سواحل فریدونکنار و بابلسر

وی خاطر نشان کرد: همواره در فصل بهار و تابستان با کشت و برداشت برنج مارهای غیر سمی که در گویش مازندرانی به آن “او مَر” می گویند در اراضی کشاورزی، آبندان ها و رودخانه به وفور مشاهده می شوند که این مارها به هیچ عنوان خطرناک و سمی نیست.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: محل زندگی بیشتر مارهای سمی مازندران مانند افعی لطیفی و دماوندی در ارتفاعات البرز و منطقه دماوند است که امکان ندارد این مارها در سواحل رویت شود و حتی این اواخر سیل هم در استان روی نداده که بگوییم این مارها از بالادست به مناطق ساحلی کشانده شدند.

ربیعی ادامه داد: گونه مار سمی دیگر مانند افعی قفقازی نیز در ارتفاعات پایین تر استان زیست می کنند اما به دلیل اینکه مارهای سمی در آب زنده نمی‌مانند، بنابرین این شایعه چیزی جزء دروغ پراکنی برای ایجاد هراس و اضطراب در بین گردشگران، مسافران و بومیان منطقه نیست.

وی گفت: ماه گذشته نیز گزارشی از مشاهده مارهای سمی در دریاکنار به محیط زیست شهرستان بابلسر ارجاع شده بود که ماموران حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام و مشخص شد این مارها غیر سمی هستند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: تصاویری که از حضور مار سمی در سواحل مازندران منتشر شده است به هیچ عنوان مربوط به مازندران نیست.

ربیعی گفت: برخی مارهای غیر سمی نیز در دیوارهای ساحلی دریای خزر و در سنگ چین‌ها زندگی می‌کنند که با حرکت امواج از این دیوارها خارج می‌شوند و به ساحل می‌آیند و خطرناک نیستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.