کد خبر : 12546
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
158 views

جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل گردشگری مازندران خبر داد:

مسجد جامع ساری همچنان مستعد حادثه

مسجد جامع ساری همچنان مستعد حادثه
مسجد جامع ساری که یکی از کهن ترین و تاریخی ترین مساجد کشور به شمار می رود در سال ۱۳۹۷ براثر سهل انگاری دچار آتش سوزی شد و ۷۰ درصد از آن بدلیل فقدان تجهیزات مهار آتش سوخت و باوجود وقوع چنین خسارتی اما همچنان این بنا بدون تجهیزات ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.


به گزارش تیتر شمال؛ مسجد جامع ساری یکی از کهن‌ترین میراث تاریخی مازندران و شهر ساری است که شبانگاه ۲۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ به دلیل نصب غیرمجاز و غیراصولی تاسیسات سرمایشی و در عین حال نصب نشدن سامانه اطفای حریق و فقدان برخورداری مسجد از تجهیزات آتش‌نشانی تمام بخش های این بنا طعمه آتش شد.

چوبی بودن بخش اعظم سازه مسجد از مسائلی بود که استقرار سامانه و تجهیزات اطفای حریق را برای این بنای تاریخی در اولویت قرار می‌داد.

این مسجد تاریخی که روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافت.

“مسجد جامع ساری که در محله چناران این شهر واقع شده، بنایی تاریخی و زیبا از قرون اولیه اسلامی است که با شماره ۲۲۷۲ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. ”

افتتاحی با اما و اگرهای فراوان!
کار مرمت و بازسازی این بنا یکسال پس از وقوع آتش سوزی به طول انجامید و اوایل شهریور ۱۳۹۸ این بنا با حضور وزیر راه و شهرسازی و بدون اطلاع و در غیبت استاندار وقت مازندران و مسئولان میراث فرهنگی با اما و اگرهای فراوان افتتاح شد.

گفته می شود ترمیم بنای تخریب شده مسجد جامع ساری بیش از ۲۷ میلیارد تومان روی دست مسوولان خرج گذاشته است تا بدینگونه امروز سرپا شود.

اکنون بعد از حدود چهار سال از بهره برداری این مسجد، نبود سیستم و تجهیزات اطفای حریق در آن به عنوان دغدغه ای برای آنانی که دل نگران حفظ این بنای تاریخی هستند ایجاد کرده است.

 

نبود سیستم اطفای حریق، ‌دغدغه همیشگی برای بناهای تاریخی

در تازه ترین بیان دغدغه دوستداران به این میراث کهن مازندران، ‌در نشست خبری هفته گذشته مدیر کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان این موضوع از سوی خبرنگاران مطرح شد و جانشین معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از انجام مکاتبات متعدد در خصوص تامین تاسیسات استاندارد مورد نیاز خبرداد وگفت که حتی در زمان بهره برداری نیز اعلام شد که این مسجد نباید بدون استقرار این تاسیسات بهره برداری شود.

ابوالفضل نیکوبیان افزود:‌ با توجه به اینکه این مسجد جزو هویت و خاطره تاریخی مردم ساری به شمار می رود با استقرار سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب و استاندار درب مسجد به روی مردم باز شد اما استقرار اطفای حرف و تجهیزات آتش نشانی مطالبه ای است که همواره اعلام کردیم تا از خطرات احتمالی پیشگیری کنیم.

صرف هزینه میلیاردی ترمیم مسجد جامع ساری

جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت :‌ در سال ۱۳۹۷ بدلیل نصب اسپلیت های متعدد و فرسوده بودن سیستم برق رسانی در مسجد جامع حادثه آتش سوزی گسترده این بنای تاریخی رخ داد.

ابوالفضل نیکوبیان  افزود :‌ این حادثه علاوه بر اینکه خسارات زیادی به این بنای تاریخی ایجاد کرد هزینه های میلیاردی نیز بر دستگاههای متولی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری مازندران و شهرداری ساری تحمیل کرد.

وی میزان اعتباری که از سوی این اداره کل برای ترمیم مسجد تخصیص یافت را دو میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد:‌ بنا به اعلام شهرداری ساری نیز ۲۵ میلیارد تومان برای این منظور اعتبار صرف کرد تا این بنای تاریخی به شکل و شمایل روز اول خود در آید.

حادثه در کمین است!

جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نبود سیستم اطفای حریق و تجهیزات آتش نشانی را یکی از عمده ترین دلایل در بروز آتش سوزی آنزمان دانست و گفت :‌ غالب مساجد قدیمی و جدید فاقد سیستم اطفای حریق هستند و در زمان معمول مشکلی ایجاد نخواهد شد اما در شرایط خاص به طور مثال سیستم برق رسانی قدیمی می تواند باعث بروز حوادثی نظیر حادثه مسجد جامع ساری شود.

وی ادامه داد :‌ در بازسازی های صورت گرفته مسجد جامع تاسیسات برق رسانی آن استاندارد و مدرن شده است تا از بروز حوادث گذشته جلوگیری شود و همچنین در بازدیدهای دوره های شهرداری، ‌آتش نشانی و میراث فرهنگی وضعیت نصب اسپلیت ها و سیستم های سرمایشی آن کنترل می شود.

نیکوبیان گفت:‌ به متولیان و هیات امنای این مسجد اعلام شد از نصب بخاری ها و اسپلیت های مشخص شده خودداری کنند تا بار دیگر حادثه آتش سوزی سال ۱۳۹۷ در آن تکرار نشود.

وی عنوان کرد :‌ همچنین با آموزش نحوه اطفای حریق به هیات امنای مسجد جامع ساری تلاش کردیم تا این افراد را در صورت بروز حادثه آتش سوزی آماده نماییم.

نیکوبیان خاطرنشان کرد :‌نصب تجهیزات اطفای حریق به عنوان یک سیستم استانداردی است که باید این کار در مسجد جامع ساری صورت بگیرد که برای این کار نیاز به تخصیص اعتبار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.