کد خبر : 12574
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۸
141 views

۲۷.۵ درصد از اعتبارات سفر رئیسی تخصیص یافت؛

سرنوشت ۱۷۶ مصوبه سفر رئیس جمهور به مازندران/ چالش اصلی در تحقق مصوبات کجاست؟

سرنوشت ۱۷۶ مصوبه سفر رئیس جمهور به مازندران/ چالش اصلی در تحقق مصوبات کجاست؟
بر اساس آخرین گزارش‌ها از ۱۷۶ مصوبه سفر ریاست جمهور به مازندران ۹ مصوبه محقق و در ۱۴۵ مصوبه بخشی از اعتبارات لازم جذب و محقق شده و عملیات اجرایی آن صورت گرفته و ۲۲ مصوبه در دست پیگیری است و هیچ مصوبه‌ای نیست که وضعیت آن مشخص نباشد.


به گزارش تیتر شمال؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، روز جمعه ۲۰ اسفند وارد استان مازندران شد. بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مازندران برنامه‌ریزی شده بود.

بررسی اولویت‌های توسعه استان و رفع مشکلات مردم و بازدید از زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی مازندران از محور‌های برنامه سفر رئیس دولت سیزدهم به این استان بود.

تعدادی از وزرا نیز در جریان این سفر با حضور در شهرستان‌ها از نزدیک مسایل استان را بررسی و نتیجه را به رییس جمهور جهت تصمیم گیری گزارش کردند.

استاندار مازندران در روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ با اعلام تشکیل ستاد ویژه پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان، در حکمی حسین شاه‌پری را به عنوان مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری منصوب کرده است.

سفر رئیس جمهور به مازندران ۱۷۶ مصوبه داشت که بر اساس آخرین گزارش تعدادی از این مصوبات اجرایی شد، برخی از این مصوبات در مرحله جذب بودجه قرار دارند و بخشی دیگر نیز در حال پیگیری هستند.

کل اعتبار مصوبات سفر بیش از ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که از این مقدار حدود ۸ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد از منابع بودجه عمومی دولت و بیش از ۸ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان از محل داخلی وزارت خانه و کمک نهاد‌ها تامین شده است.

مجموعه اعتبار اختصاص یافته در خصوص مصوبات سفر در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۴۸ هزار و ۹۹۳ میلیارد ریال معادل ۲۷ و نیم درصد از کل اعتبارات سفر بود که از این مقدار ۳۹ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال معادل ۴۴ درصد از منابع بودجه عمومی دولت و ۹ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت‌ها و تسهیلات پرداختی تبصره ۱۶ کمیته امداد امام خمینی بوده است.

از مجموعه اعتبارات سفر ۴۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل فروش املاک در وزارتخانه‌های مربوطه بوده که مسئولان استان در حال پیگیری برای تحقق آن هستند

بر اساس آخرین گزارش‌ها از ۱۷۶ مصوبه سفر ریاست جمهور به مازندران ۹ مصوبه محقق گردید و در ۱۴۵ مصوبه بخشی از اعتبارات لازم جذب و محقق شده و عملیات اجرایی آن صورت گرفته و ۲۲ مصوبه در دست پیگیری است به عبارتی هیچ مصوبه‌ای نیست که وضعیت آن مشخص نباشد.

در خصوص مجموعه اعتبارات اختصاص یافته نیز ۲۷ و نیم درصد از اعتبارات سفر تاکنون تخصیص یافته است.

بیشترین مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران به وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی مربوط می‌شد پروژه‌هایی مانند اجرای طرح مسکن ملی، اتمام پروژه‌های راه، مدیریت منابع آبی و آبخیزداری بود و ۱۶ درصد اعتبارات مصوب سفر در حوزه راه و شهرسازی و بیش از ۹ درصد نیز به حوزه کشاورزی اختصاص یافته است

از طرح‌های مهمی که در جریان سفر رئیس جمهور سرنوشت آن‌ها مشخص شد می‌توان به بهسازی و نوسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر اشاره کرد که با تزریق ۷۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر پس از ۳۹۳ روز از دستور رئیس جمهور به نتیجه مطلوب رسید و بهره برداری شد

تکمیل نیروگاه زباله سوز ۴۰۰ تنی ساری نیز از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور بود که اعتبارات لازم برای تکمیل آن با پیگیری مداوم و تشکیل ستاد ویژه تزریق شد.

با تزریق این اعتبارات، نیروگاه زباله سوز مرکز استان که چندین سال با کندی در ساخت مواجه بود جان تازه‌ای گرفت و اکنون با پیشرفت کلی بیش از ۹۰ درصدی با همت بسیج سازندگی در آستانه بهره برداری قرار گرفته است

تکمیل تالار مرکزی ساری نیز دیگر طرح مصوب سفر بود که ۸۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود و بعد از تزریق این اعتبار این طرح نیز که سال‌ها بر زمین مانده بود افتتاح شد

یکی دیگر از مصوبات سفر در قالب طرح‌های کوچک مقیاس، اما مهم و کاربردی در حوزه هلال احمر ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات بود که در روز ۲۹ اردیبهشت ماه اولین پایگاه امداد و نجات دریایی شمال کشور در فریدونکنار بهره برداری شد

شاید یکی از مهمترین چالش‌هایی که در تحقق مصوبات سفر وجود داشته باشد کندی در تخصیص اعتبارات سفر باشد که مسئولان استان می‌گویند با جدیت در ستاد ویژه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری پیگیر آن هستند تا سرعت تخصیص اعتبارات افزایش یابد.

به گفته مسئولان استان همه پروژه‌های مصوب سفر به دلیل فراهم بودن زیرساختها و مسائل فنی آمادگی اجرای کامل را دارند و برخی پروژه‌ها نیز که به صورت کلی مطرح شده بود در ستاد ویژه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری و با حضور معاونت‌های تخصصی استانداری، دستگاه‌های تخصصی و سازمان برنامه و بودجه پیگیری گردید و طرح‌ها اولویت بندی شد بگونه‌ای که همه طرح‌های برزمین مانده اکنون مشخص و تبادل موافقت نامه انجام شده است و مسئولان می‌گویند درصدد پیگیری تخصیص اعتبارات مصوب نیز هستند.

فرج‌الله فتح‌الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران گفت: تمامی ۱۷۶ مصوبه سفر استانی رئیس جمهور به مازندران در بخش های عمرانی، اقتصادی و زیرساختی حداکثر تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی  افزود: در سفر استانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی به مازندران ۱۷ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که باید دستگاه‌های اجرایی با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مستمر برای جذب این اعتبارات اقدام کنند.

فتح‌الله پور با بیان این که ۵۰ درصد از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان در حوزه عمرانی است، ادامه داد: طبق زمان بندی تمامی طرح ها در بخش های مختلف با تلاش دستگاه‌های اجرایی و پیگیری های ملی حداکثر تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران تصریح کرد: ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه سرمایه گذاری در سفر استانی رئیس جمهور به مازندران مصوب شد که بانک های عامل استان باید با تلاش مستمر برای اعطای این تسهیلات اقدام کنند.

وی با اشاره به خواسته های استانداری از دستگاه‌های اجرایی مازندران برای تسریع در تکمیل طرح‌های اقتصادی، عمرانی و زیرساختی مصوب سفر رئیس جمهور، گفت: مدیران کل دستگاه های اجرایی برای جذب اعتبارات به طور مستمر با وزارتخانه‌های مربوطه رایزنی داشته باشند.

فتح الله پور افزود: آغاز عملیات اجرایی، نظارت بر اجرای دقیق مصوبات و جدیت در پیگیری با انتخاب یک کارشناس تخصصی ویژه مصوبات سفر رئیس جمهور از سوی دستگاه‌های اجرایی اجرا شود.

وی به شروع برنامه هفتم توسعه با پیشرفت اقتصادی توام با عدالت اشاره کرد و افزود: از مجموعه ۱۷هزارو ۸۰۰میلیون تومان اعتبارات سفر به استان هشت هزار و و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه ملی استانی است که تا کنون از این محل سه هزار ۹۰۰میلیارد تومان تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران با بیان این که بیشترین اعتبارات تخصیص یافته از محل سفر هیات دولت به مازندران از سوی وزارت نیرو، بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی بوده است، بیان داشت: تامین اعتبار سفر دولت از محل فروش اموال دولتی فرایند بسیار ضعیفی دارد که باید تقویت شود.

فتح الله پور یکی از دغدغه‌های جدی مازندران را ضعف در نظارت و رصد مصوبات شورای برنامه ریزی عنوان کرد و بیان داشت: طبق قوانین همه مصوبات کارگروه باید به صورت جدی پیگیری شود تا توسعه طبق آمایش سرزمینی محقق شود.

وی گفت: طبق برنامه توسعه هفتم کشور باید بررسی کارشناسی از نیازهای ارایه طرح های توسعه ای و سرمایه گذاری برای پنج سال آینده را داشته باشیم.

منبع: بلاغ مازندران

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.