کد خبر : 12726
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
127 views

واقعیت تلخ از کاخ اجابیت؛ ورود ممنوع حتی شما گردشگر عزیز

واقعیت تلخ از کاخ اجابیت؛ ورود ممنوع حتی شما گردشگر عزیز
"کاخ اجابیت" یکی از آثار گردشگری کلاردشت است که اهالی و مسافران غرب مازندران سالها از دیدن این یادمان تاریخی محروم هستند که مسوولان امر باید برای رفع این چالش تدابیری بیندیشند تا در آن به روی گردشگران داخلی و خارجی بازگشایی شود.


به گزارش تیتر شمال؛ کاخ اجابیت یکی از قصرهای به جا مانده از دوره پهلوی است که در دامنه بلندی های روستای “اجابیت ” کلاردشت قرار گرفته و فاصله این روستا از حسن کیف تا مرکز کلاردشت حدود ۲ کیلومتر مسافت دارد.

بنا برگزارش های رسمی، این مجموعه از دیرباز زیرنظر نهاد ریاست جمهوری بوده و دیدن این اثر تاریخی برای عموم مردم بومی و گردشگران ورودی به کلاردشت ممنوع است مگر در شرایطی که مسوولان کشوری و یا استانی به بهانه برنامه و یا مناسبت های مرتبط بخواهند از محیط داخلی و بیرونی این کاخ دیدن کنند غیر از آن با حضور نیروهای امنیتی و حفاظتی در بدو ورود این کاخ اجازه ورود به هیچ کس داده نمی شود.

در خرداد ماه سال گذشته، شهرستان کلاردشت به عنوان آخرین نقطه سفر یکروزه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به غرب مازندران بود در آن روز این عضو کابینه دولت پس از بازدید تپه کلار و ساختمان تاریخی پهلوی اول، آخرین مکان بازدیدش کاخ اجابیت بود نکته قابل توجه اینجاست که گروه حفاظتی امنیتی این کاخ جز وزیر و همراهانش و فرماندار و نماینده مجلس در شهرستان به دیگر مسوولان همراه وزیر اجازه ورود ندادند.

این کاخ در زمان رضا شاه و در سال ۱۳۱۸ ساخته شده و جذابیت های تاریخی و معماری و جغرافیایی مجذوب اهالی و گردشگران غرب مازندران است که با گذشته بیش از هشت دهه از ساخت این اثر تاریخی دارای شکوه خاصی است.

بنا بر شنیده ها و اسناد موجود از داخل کاخ اجابیت چشم انداز بسیار زیبایی به کلاردشت و پیرامون این شهر تاریخی و کوهستانی بخشیده و یکی از وجوه معماری ارزشمند آن به خاطر همین است و معماری و طراحی داخلی و بیرونی این کاخ به سبک اروپایی بوده و در آن تزئینات و گچ کاری های ظریف و زیبایی کار شده، سنگ کاری های و نقوش حک شده روی سنگ ها هم جلوه زیبایی به این اثر تاریخی داده است.

دیواره های این کاخ سفید رنگ و شیروانی آن به سبک عمارت های مناطق شمالی و سبزرنگ است و لوسترهای آلمانی گران قیمت داخل کاخ هم بسیار چشمگیر بوده و میزهای داخل کاخ فرانسوی و دکوراسیون چوبی آن لهستانی است، درختان سرو بلند قامت محوطه بیرونی کاخ چشم هر بیننده ای را می نوازد و منظره ای بدیع و جلوه چشم نوازی به پیرامون این کاخ داده است.

طبق گفته برخی از مورخان و نویسندگان، رضا شاه از این نظر این نقطه را برای ساخت کاخ برگزید که در آن زمان سه لاشه گوشت را در سه نقطه این شهرستان کوهستانی قرار داد و زمانی که پی برد این گوشت در اجابیت دیرتر فاسد شده به همین خاطر این نقطه را برای ساخت کاخ انتخاب کرد.

شناسنامه کلاردشت است/حسرت دیدن اهالی از این اثر تاریخی

مدرس دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانشگاه مازندران در این باره گفت : این اثر تاریخی در حقیقت هویت، ماهیت و به عبارتی شناسنامه مازندران و شهرستان کلاردشت را نشان می دهد و بخشی از تاریخ و جغرافیای فرهنگی این خطه غربی است.

سید رضا موسوی میرکلا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود : پای مردم بومی، گردشگران داخلی و خارجی باید برای ورود به این کاخ باز شود منع ورود به این کاخ عقده و حسرتی است که بر دل مردم کلاردشت و حتی گردشگران باقی مانده است چرا که وقتی که مردم می بینند و یا می شنوند برخی از مقامات مسوولان کشوری و استانی به بهانه های مختلف از این کاخ بازدید می کنند طبیعی است که به خاطر این تبعیض و دوگانگی در رفتارها ناراحت و بدبین می شوند.

وی بیان داشت : در این کاخ اشیای ارزشمند و قیمتی فراوانی وجود دارد به عبارتی یک ارزش و تنوع فرهنگی است و مساله مهم تر آنکه اگر طلسم باز شدن این کاخ برای بازدید عموم شکسته شود به طور حتم در سال به جای یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی بلکه چند برابر این جمعیت وارد این شهرستان می شوند و عایدات آن منجر به رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای سطح معیشت مردم این منطقه می شود.

مسوولان امر تصمیم جدی بگیرند

این کارشناس ارشد باستان شناسی گفت : با رفع موانع ورودی این کاخ، کلاردشت دروازه اقتصادی رونق کسب و کار، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم می شود و بسیاری از از مسافران خارجی حاشیه کشورهای خلیج فارس و اروپایی که وارد این شهرستان کوهستانی دارای آب و هوای خنک و مطبوع می شوند افزون بر عشق و علاقه مندی به طبیعت بلکه فرهنگ دوست هم هستند و تمایل زیادی به آشنایی تاریخ و فرهنگ این خطه دارند.

موسوی میرکلا افزود : بستن این کاخ به روی مردم یک حلقه مفقوده و نقطه تاریک فرهنگی بوده و در واقع یک گناه نابخشودگی است و باید مسوولان امر به نحوه برنامه ریزی و تصمیم جدی بگیرند که پای عموم مردم و گردشگران به داخل این کاخ باز شود و این مهم ترین خواسته مردم دولت جهادی است.

 

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت هم گفت : پس از سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وعده ای که برای شکستن طلسم ممنوعیت ورود عموم به این کاخ را دادند این وعده نتیجه داد چرا که براساس گزارش های رسمی، مصوبه دولت برای بازگشایی کاخ دریافت شده و افزون بر آن سران سه قوا هم با چنین اتفاقی موافقت کرده اند.

مجوز بازگشایی دریافت شد/ یک ظرفیت تاریخی است

امیداباذری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مدیرکل امور اقتصاد دارایی استان مازندران هم امسال از این کاخ بازدید داشتند و طبق شنیده ها قرار است مسوولیت این کاخ برعهده این دستگاه اجرایی به عنوان بهره بردار قرار گیرد، در زمان حاضر این کاخ در اختیار نهاد ریاست جمهوری است و به احتمال زیاد پس از پیگیری و فرآیند اداری این کاخ در اختیار میراث فرهنگی، صنایع دستی شهرستان قرار خواهد گرفت و به موزه تبدیل می شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ۱۷ خرداد ماه سال گذشته در سفر یکروزه به غرب مازندران شهرستان کلاردشت گفته بود : این کاخ باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد و از حالت انحصاری خارج شود

سیدعزت الله ضرغامی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اهداف مهم بازدید از این مجموعه تغییر ماموریت است و افزون بر زیبایی های فراوانی که در این کاخ وجود دارد مردم اجازه دیدن آن را ندارند و نوع معماری و اشیای موجود در این کاخ مربوط به پهلوی دوره اول است و معتقدم با جمع آوری اشیا از دیگر موزه ها به ویژه پایتخت کشور، این کاخ به موزه تبدیل شود.

 

این مسوول اظهار کرد : پیش شرط استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایجاد موزه است و نکته مهم تر کلاردشت به خاطر برخورداری از آثار تاریخی و مذهبی نظیر امامزاده حقانی حسن کیف، امامزاده ذکریا شکرکوه، نهر تاریخی ملک جوب، ساختمان تاریخی سرم سازی، دخانیات، هتل نیمه تمام پهلوی اول و تپه باستانی کلار از دیرباز خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر بوده است.

کلاردشت خاستگاه میلیون ها مسافر داخلی و خارجی است

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کلاردشت گفت : ثبت یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی از حاشیه کشورهای خلیج فارس از مجموع هفت میلیون مسافر ورودی به این شهرستان خود گویای این ادعا است بنابراین درصورتی اگر این کاخ به روی مردم باز شود به طور حتم شاهد افزایش چندبرابری مسافران و گردشگران به این منطقه خواهیم بود.

به گفته اباذری، نکته مهم تر آنکه برابر ارزیابی های به عمل آمده دست کم ۸۰ درصد مسافران و گردشگران وردی به غرب مازندران که اغلب شان از راه میانبر جاده جنگلی کلاردشت – عباس آباد گذر دارند به علت برخورداری کلاردشت از آب و هوای خنک کوهستانی و طبیعتی چشم نواز شب ها برای استراحت در این شهرستان اقامت دارند.

کلاردشت در استان مازندران منطقه ای بکر برای گردشگری است، هم گردشگری تابستانی و هم گردشگری زمستانی. علم کوه، دیوار سخت گذر، سنگ سماور، دریاچه ولشت، جاده جنگلی کلاردشت-عباس آباد، دهکده مازیچال، روستای رودبارک ، روستای دلیر، یخچال طبیعی حصارچال، شیرچشمه واحد به همراه تپه تاریخی کلار تنها بخش کوچکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کلاردشت با قدمت چهار هزار ساله است، ظرفیت هایی که وجود یکی از آنها برای رونق گردشگری و جذب سرمایه گذار کفایت می کند تا برای مردم منطقه شبانه روزی تولید ثروت کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.