کد خبر : 1181
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
262 views

دود بی برقی در چشم مردم!/ سود گرانی سیمان به جیب چه کسانی می‌رود؟

دود بی برقی در چشم مردم!/ سود گرانی سیمان به جیب چه کسانی می‌رود؟

حکایت بازار بلبشو و آشفته این روزهای سیمان همان حکایت کالاهایی مثل روغن، مرغ، تخم مرغ، نهاده‌های دامی، کود، سم و هزار و یک نمونه مشابه است که ماحصل سهل انگاری و بی تدبیری مسئولان متولی و در رأس آن تصمیمات اشتباه دولتی‌ها است؛ تصمیمات مسمومی که نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه هر

حکایت بازار بلبشو و آشفته این روزهای سیمان همان حکایت کالاهایی مثل روغن، مرغ، تخم مرغ، نهاده‌های دامی، کود، سم و هزار و یک نمونه مشابه است که ماحصل سهل انگاری و بی تدبیری مسئولان متولی و در رأس آن تصمیمات اشتباه دولتی‌ها است؛ تصمیمات مسمومی که نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه هر بار، دردی به دردهای ناتمام مردم اضافه می‌کند!

به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- این روزها تامین سیمان برای پروژه‌های ساختمانی به یک معضل اصلی مردم و فعالان ساخت و ساز مبدل شده است؛ معضلی که در کنار نایابی این کالای استراتژیک، با قیمت‌های نجومی هر متقاضی را فراری می‌دهد!

دومینوی گرانی دیگر به یک سوژه تکراری و حالا شاید برای خیلی از مسئولان دستگاه‌های نظارتی، عادی مبدل شده است و در این میان، دلالان و سودجویان هستند که فرصت طلایی برای ماهیگیری از این آب گل آلود برای‌شان فراهم شده است.

قیمت‌های دو تا سه برابری سیمان در مراکز عرضه که حاکی از به راه افتادن بازار سیاه این محصول در استان دارد؛ این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که دستگاه‌نظارتی در کجای این چرخه قرار دارند؟

از سویی دیگر، بازار آزاد سیمان در کشور پس از دو مرحله گرانی در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری تا حدی به ثبات رسید و قیمت هر پاکت از 50 هزار تومان به 36 هزار تومان کاهش یافته بود تا این که دو تصمیم دولت یعنی ابتدا اجبار واحد‌های تولید سیمان برای کاهش 90 درصدی برق مصرفی خود و دوم افزایش 20 درصدی قیمت سیمان فله، این صنعت را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد و با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد.

حکایت بازار بلبشو و آشفته این روزهای سیمان همان حکایت کالاهایی مثل روغن، مرغ، تخم مرغ، نهاده‌های دامی، کود، سم و هزار و یک نمونه مشابه است که حکایت از سهل انگاری و بی تدبیری مسئولان متولی و در رأس آن دولتی‌ها دارد؛ تصمیمات مسمومی که نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه هر بار، دردی به دردهای ناتمام مردم اضافه می‌کند!

قیمت‌های نامتعارف را باید در میان دلالان بازار جستجو کرد

جهان‌بخش لطفی‌پور مدیرعامل سیمان کیاسر در گفت‌وگو با  خبرنگار ما در خصوص نایابی و گرانی این روزهای سیمان در بازار مازندران، می‌گوید: دلیل اصلی کمیابی این روزهای سیمان در بازار، قطعی برق است.

وی افزود: جدا از محدودیت مصرف برق، کارخانه سیمان کیاسر در دست تعمیرات است و به محض راه اندازی مجدد تمامی تولید روزانه مستقیما وارد بازار مصرف می‌شود.

مدیر کارخانه سیمان مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، این کارخانه با مشکلات دیگری نظیر گاز و سایر مولفه‌های دیگر نیز در حال دست و پنجه نرم کردن است و این کارخانه از عدم حمایت متولیان امر رنج می‌برد.

این مسئول، ادامه داد: قیمت حال حاضر عرضه سیمان کارخانه کاملا مطابق قیمت مصوب وزارت صمت است و اینکه در ادامه در بازار چه اتفاقاتی می‌افتد که با قیمت‌های نامتعارف به دست مصرف کننده می‌رسد باید در چرخه عرضه به ویژه سوداگران و دلالان بازار سیمان جستجو کرد.

لطفی‌پور با اشاره به ظرفیت تنها یک آسیاب در کارخانه سیمان کیاسر گفت: ظرفیت تولید روزانه ما بین 1500 تا دو هزار تن است که در شرایط فعلی تولید ما به صفر رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از 1500 نفر در این کارخانه امرار معاش می‌کنند که برخی تصمیمات گاه و بیگاه مسئولان نظیر آن چه در حال حاضر شاهد آن هستیم، معیشت این عده را کاملا به خطر می‌اندازد.

تولید روزانه سیمان در مازندران یک پنجم کاهش یافت

علیرضا یوسف‌نژاد معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تا این لحظه خبر مستدلی مبنی بر پایان خاموشی‌ها در بخش صنایع فولادی و سیمانی به ما اعلام نشده است.

وی افزود: تامین برق کارخانجات سیمان استان با شرکت توزیع برق منطقه‌ای است و از آنجا که مصرف برق این کارخانجات بسیار بالا است و با توجه به گرم شدن دمای هوا طی روزهای آینده بعید بنظر می‌رسد این محدودیت‌ها طی روزهای آینده برداشته شود.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید روزانه سیمان در کارخانجات دو گانه نکا و کیاسر مازندران حدود 10 هزار تن است که در شرایط فعلی تنها عملا حداکثر دو هزار تن در روز سیمان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

این مسئول ادامه داد: البته ناگفته نماند که این سیمان‌ها از کلینکرهای قبلی موجود در انبارها در حال تولید هستند و تا مشکل برق حل نشود، مشکل سیمان بر سر جایش باقی است.

گرانی سیمان به کم کاری بازرسان بر نمی‌گردد

سیدمسیب موسوی معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص گرانی نامتعارف قیمت در بازار مازندران و جولان دلالان در بازار آشفته این روزهای این کالای استراتژیک، اظهار کرد: موضوع گرانی این روزهای قیمت سیمان به نظارت و بازرسی و یا کم کاری سازمان صمت بر نمی‌گردد.

وی افزود: این عامل بر می‌گردد به مصوبه اخیر دولت که طی آن به دلیل قطعی‌های مکرر برق در مشترکین خانگی، مصارف صنعتی به ویژه صنایع فولادی و سیمانی کاهش یافت و این کاهش مصرف مستقیما بر روی تولید این کارخانجات اثر گذاشت.

معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: ما در استان مازندران دو کارخانه سیمان یکی در نکا و دیگری در کیاسر داریم که مصرف روزانه حدود 11 تا 12 هزار تنی سیمان استان را کاملا تامین می‌کنند.

تیغ برق روی گلوی کارخانجات سیمان

این مسئول ادامه داد: لذا این قطعی برق برای برخی زا کارخانجات سیمان و فولاد موجب شد تا این کارخانجات با تعطیلی یا ظرفیت فعالیت حداقلی مواجه شوند و در نتیجه تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم بریزد.

موسوی بیان کرد: به طور نمونه به کارخانه سیمان مازندران نکا با نیاز 21 مگاوات برق تنها 4 مگاوات برق داده شد که این میزان تنها روشنایی و یک آسیاب کلینکر را کفاف داد و بر مبنای همین ظرفیت این کارخانه شروع به تولید سیمان کرده است.

وی عنوان کرد: در شرایط مشابه کارخانه سیمان کیاسر تعطیل شد و خوشبختانه از امروز آغاز مجدد فعالیت این کارخانه رقم خورده است که تا بخواهد پروسه تولید کلینکر و برخی مقدمات تولید سیمان طی شود، عملا 24 تا 48 ساعت به طول می‌انجامد که پس از طی این مدت، شاهد تولید سیمان در کارخانه کیاسر خواهیم بود.

معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت مازندران، افزود: البته برخی تمهیدات حاکی از آن است که قرار است شرکت برق منطقه‌ای از ساعت 12 شب الی 8 ساعت به شرکت سیمان نکا حدود 10 تا 12 مگاوات برق بدهد تا حجم تولید سیمان در استان بیشتر شود و از ساعت 8 صبح به بعد همان 4 مگاوات برق به این مارخانه داده شود.

دلایل گرانی تا 4 برابری سیمان در بازار مازندران/همیشه پای «بورس» در میان است

این مسئول در خصوص چرایی قیمت‌های 3 تا 4 برابری سیمان در بازار مصرف، اعلام کرد: یکی از مشکلات عدیده این موضوع به واگذاری محصول سیمان به بازار بورس بر می‌گردد که به موجب آن سبب شد تا آسیب‌ها و چالش بر روی قیمت این کالا افزایش یابد؛ در واقع هر کسی که بیشترین خرید را در بورس کند طبیعتا برنده می‌شود و در بازار مصرف با قیمت بالا عرضه می‌کند، حال بماند که در سطح خردتر، پای دلالان هم در میان است.

موسوی اضافه کرد: با توجه به اینکه همه این مسائل را در کنار هم از قطعی برق، دلالان و بورس را داریم، از سوی دیگر سیستم حمل‌ونقل ما نیز بر روی گرانی سیمان به طور مضاغف فشار وارد کرده است؛ یعنی متاسفانه برخی از رانندگان جدا از کرایه قانونی اقدام به اخد کرایه پشت فاکتوری می‌کنند که در نهایت بر روی قیمت تمام شده اثر سوء گذاشته است.

وی تصریح کرد: همه این موضوعات را در یک گوشه بگذاریم باید بپذیریم که مردم ما هم مقصرند؛ مصرف کنندگان نباید نه در بحث سیمان بلکه در سایر کالاها نظیر مرغ، روغن و غیره از خرید کالا با قیمت بالا خودداری کنند و فروشنده گران‌فروش را به دستگاه‌های نظارتی گزارش دهند اما متاسفانه نه مردم و نه صنوف در این قضیه با ما همکاری لازم را ندارند.

خرید کالای گران، نفت روی آتش قیمت‌های نجومی

معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت مازندران، مطرح کرد: وقتی قیمت هر تن سیمان در بورس 500 تا 600 هزار تومان است و یک مرکز عرضه اقدام به خرید هر تن تا 900 هزار تن از توزیع کننده عمده می‌کند، طبیعی است که قیمت هر پاکت سیمان به 100 هزار تومان نیز می‌رسد؛ متاسفانه عوامل فروش خرد از معرفی عوامل توزیع گرانفروش و دلالان امتناع می‌کنند.

این مسئول تاکید کرد: باید این فرهنگ در میان مصرف کنندگان ما جا بیفتد که مدیریت مصرف صحیح و قیمت متعادل بازار را خود مردم به وجود بیاورند؛ اگر مردم در این ماجرا نقش و اثرگذاری داشته باشند؛ پای خیلی از گران فروشان و دلالان از بازار قطع می‌شود.

موسوی با بیان اینکه سازمان بازرسی سازمان صمت تنها طی سه ماهه نخست امسال نزدیک به 60 میلیارد تومان پرونده به سازمان تعزیرات استان معرفی کرده‌اند؛ متذکر شد: ما از این آمارها خوشحال نمی‌شویم؛ اما متاسفانه در مقابل ما یک سری از افراد هستند که اطلاعات کافی در اختیار ما  از عوامل اصلی، واسطه گر و دلال می‌دهند و خود این وسط جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما با این فضا و رویکرد در بازار غالب کالاهای اساسی مواجه هستیم؛ یادآور شد: بازرسان ما از مردم جدا نیستند و مشکلات اقتصادی متوجه آنان نیز است و تمام قد در خدمت مردم هستند اما متاسفانه در مقابل ما افرادی هستند که پذیرای همکاری نیستند.

مع‌الوصف باید بپذیریم که نوسانات قیمت مصالح ساختمانی به همان اندازه که برای دلالان سودآور بوده است، ساخت و ساز را به رکود کشانده و متقاضیان خرید را از بازار مسکن دور کرده است.

هر چند دولت سعی کرد با باز کردن جاده برای ورود سیمان به بورس، دست دلالان را از این بازار کوتاه کند اما عملا این تصمیم نتیجه معکوس داده است و حالا دور، دورِ دلالان است و این طلای خاکستری در پاکت گرانی، روانه بازار مصرف می‌شوند!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.