کد خبر : 1253
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
179 views

لحظه‌شماری تجار و تولیدکنندگان برای آغاز دولت سیزدهم

لحظه‌شماری تجار و تولیدکنندگان برای آغاز دولت سیزدهم

فعالان اقتصادی توسعه کشور را در گروه توسعه صنعتی می‌دانند و تنها راه نجات کشور از دست مشکلات اقتصادی را توجه به مشکلات صنایع و حرکت در مسیر تحقق شعار سال عنوان می‌کنند. به گزارش تیتر شمال؛ توسعه اقتصادی یکی از وعده‌های مهم دولت دوازدهم بود چرا که کابینه دولت دوازدهم این وعده‌ها را در

فعالان اقتصادی توسعه کشور را در گروه توسعه صنعتی می‌دانند و تنها راه نجات کشور از دست مشکلات اقتصادی را توجه به مشکلات صنایع و حرکت در مسیر تحقق شعار سال عنوان می‌کنند.

به گزارش تیتر شمال؛ توسعه اقتصادی یکی از وعده‌های مهم دولت دوازدهم بود چرا که کابینه دولت دوازدهم این وعده‌ها را در عرصه‌های مختلف به مردم دادند اما در عمل علاوه بر اینکه توسعه اقتصادی رخ نداد جلوی توسعه در بخش‌های مختلف اعم از صادرات، تولید، واردات و غیره با ایجاد مانع گرفته شده و این کار باعث نارضایتی تولیدکنندگان داخلی شد.

صادرات غیرنفتی یکی از مهمترین مولفه‌هایی است که به گفته فعالین اقتصادی در دولت دوازدهم مورد توجه قرار نگرفت و از مهمترین مواردی که مورد غفلت واقع شده است.

حوزه صادرات کشور در سه سال اخیر متحمل سختی‌های زیادی بوده و در این مدت صادرکنندگان در سراسر کشور به دلیل صدور بخشنامه‌های مختلف دچار یک سردرگمی و بی‌برنامگی شدند. صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه در حوزه‌های ارزی و کسب و کار فعالین اقتصادی کشور را دچار سردرگمی کرده است.

در این شرایط حوزه تجارت خارجی بازار‌های هدف را از دست داده و از فرصت‌هایی که در منطقه وجود داشت برای بهبود اقتصادی کشور استفاده‌ای نشد که فعالین این عرصه انتظار هموار کردن مسیر حوزه تجارت خارجی به منظور توسعه صادرات را از دولت سیزدهم دارند.

مافیایی شدن اقتصاد، موضوع دیگری است که این روزها فعالین اقتصادی را در بخش‌های مختلف رنج می‌دهد و این موضوع مانع توسعه کشور و استان زنجان در حوزه صنعت شده و فعالان این حوزه معتقد هستند که مافیایی شدن اقتصاد مانعی بزرگی برای توسعه صنعت بوده و باعث زمین‌گیر شدن فعالین اقتصادی شده و از دولت آینده درخواست چاره‌اندیشی این موضوع  را دارند چرا که به گفته فعالین حوزه صنعت با این اتفاق توسعه صنعتی رخ نمی‌دهد.

یکی از انتظارات فعالین اقتصادی این است که رویکرد نگاه به مسائل باید تغییر کرده و تصمیمات اقتصادی در بستر اقتصادی گرفته شده و ملاحظات سیاسی نیز در تصمیمات اقتصادی به حداقل برسد. برنامه‌ها و قوانین خوبی در کشور وجود دارد اما نسبت به این برنامه‌ها خروجی مناسب، نظام مدیریتی توانمند و ساختارمند نداریم و دولت آینده باید به ایجاد نظام مدیریتی ساختارمند و توانمند و پویا اقدام کند.

صنعت تنها راه توسعه کشور و استان است

سید سجاد نباتچیان رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با موج رسا صنعت را تنها راه توسعه و نجات کشور و استان دانست و اظهار کرد: مهمترین مشکلی که در حال حاضر صنعتگران با آن مواجه هستند تامین مواد اولیه در داخل و خارج از کشور است.

وی با تاکید براینکه دولت آینده برای اینکه مشکل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی را برطرف کند باید مشکلات ارزی را برطرف کند ادامه داد: تامین ارز برای واردات مواد اولیه توسط بانک مرکزی با مشکل اتفاق می‌افتد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه صنعت‌گران با پاسکاری بانک مرکزی مواجه شده اند افزود: تامین ارز فوری برای کارخانجات باید اتفاق بیفتد چرا که صنایع شرایط خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه اگر مشکلات به همین روال ادامه داشته باشد 80 درصد واحدهای صنعتی در استان زنجان تعطیل می‌شود خاطر نشان کرد: واقعا اگر این مشکلات برطرف نشود و به همین روال پیش برود وضعیت صنعت کشور نگران کننده خواهد بود.

نباتچیان با تاکید براینکه 67 درصد ظرفیت اکثر واحدهای تولیدی تعطیل است افزود: دولت بعدی برای اینکه مشکلات واحدهای تولیدی را حل کند باید معجزه کند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم که دولت آینده بتواند فکر به حال تولیدکنندگان کند و راه نجاتی بر سرراه تولیدکنندگان قرار دهد.

توسعه صنعت در گرو افزایش صادرات است

مهدی رنگرونا رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به مشکلات فعلی اقتصادی کشور بی‌برنامگی و عدم توانایی دولت در تدوین برنامه عودت ارز حاصل از صادرات اشاره و اظهار کرد: صدور بخشنامه‌های مختلف بدون در نظر گرفتن از فعالین اقتصادی باعث سردرگم شدن فعالین اقتصادی شده است.

وی با تاکید براینکه هنوز هم فعالین اقتصادی در حوزه صادرات بلاتکلیف هستند و صنایع روی استان زنجان واردات موقت دارند که طرح برگرداندن ارز حاصل از صادرات فعالیت این واحدها را تحت تاثیر قرار داده است ابراز کرد: در قانون امور گمرکی در حوزه واردات اخذ هر گونه تعهد ارز برای کالاهای ورود موقت ممنوع اعلام شده است اما همچنان دولت در این حوزه تصمیم درستی نگرفته و این موضوع باعث بلاتکلیف ماندن فعالین اقتصادی در سراسر کشور شده است.

رنگرونا با بیان اینکه فعالان اقتصادی در این بخش در حوزه اخذ ضمانت نامه‌ها و مسائل بانکی همچنان در مشکل هستند اظهار داشت: به دلیل عدم استفاده از معافیت‌های مالیاتی نیز در حوزه مالیات با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت در 4 ساله دوم در حوزه کسب و کار و تجارت خارجی بسیار ضعیف عمل کرد و با این اقدام داد همه فعالین اقتصادی و تجار را درآورده است.

رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان در ادامه در مورد انتظار فعالین اقتصادی از دولت آینده گفت: تسهیل در امر واردات و صادرات از مهمترین انتظارات فعالین اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه اقتصاد به هیچ عنوان دستوری نمی‌شود و دولت نباید اقتصاد را به سمت دستوری هدایت کند افزود: اقتصاد با عرضه و تقاضا می‌چرخد و تعادل بازار نیز با این مبنا اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید براینکه توسعه صنعت با صادرات اتفاق می‌افتد و اگر راه صادرات هموار شود تولید و اشتغال نیز به سمت بهبودی پیش می‌رود اما اگر برای صادرات چاره ای اندیشیده نشود علاوه بر کاهش اشتغال تولید نیز به سمت تعطیلی می‌رود خاطر نشان کرد: اخلال در حوزه اقتصادی کشور باعث بروز مشکلات بسیار زیادی می‌شود و در حوزه کالاهای اساسی نیز شاهد این موضوع هستیم.

رنگرونا با بیان اینکه مقررات و بخشنامه‌های مختلفی که در جلو راه فعالین اقتصادی قرار داده شده که این موضوع باعث اختلال حوزه اقتصادی شده است افزود: انتظاری که از دولت آینده داریم این است که در حوزه اقتصاد تسهیل‌گری و مقررات زدایی انجام شود و دستورالعمل‌های دست و پاگیر و بی‌خود را نیز بردارد و راه را برای فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان هموار سازد.

بسیاری از ظرفیت‌های هم در کشور و استان مغفول مانده است

مصطفی طاهری نیز نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص توجه به زمینه‌های توسعه استان زنجان به موج رسا گفت: یکی از زمینه‌های توسعه استان زنجان توجه به فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالقوه‌ای در استان زنجان در حوزه شهرک‌های صنعتی وجود دارد که متاسفانه بالفعل نشده است بیان کرد: توسعه کشور و استان در گرو تولید و صادرات غیرنفتی است که باید در این زمینه اتفاقات خوبی در استان و کشور بیفتد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان زنجان اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوب و محقق شد که این امکان پتانسل خوبی برای توسعه استان به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی در کنار سایر پتانسیل‌های اقتصادی استان می‌تواند زمینه‌ساز خوبی برای جذب سرمایه‌گذار از داخل و بیرون استان و حتی خارج از کشور باشد.

طاهری با اشاره به اینکه امیدواریم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها؛ مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده بتواند برای توسعه اقتصادی استان کمک کند ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی، امتیازات خوبی برای سرمایه‌گذاری، تولید و توسعه استان زنجان خواهد داشت.

حل مشکلات اقتصادی و توسعه استان نیاز به مدیران میدانی دارد

محسن حمیدی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در مورد توسعه استان و حل مشکلات اقتصادی به موج رسا گفت: برای حل مشکلات امروز کشور نیاز به مدیرانی داریم که پای کار باشند و مدیر باید مشکلات کارخانجات را از نزدیک لمس کند.

وی با بیان اینکه امروز برای حل مشکلات حوزه صنعت نیاز به مدیرانی داریم که بحران را حل کنند نه اینکه خودشان بحران‌زا باشد ادامه داد: اگر به این موارد توجه شود زمینه توسعه در سطح کشور و استان زنجان اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان زنجان خاطر نشان کرد: ما به عنوان محور مقاومت در منطقه مطرح شدیم و وقتی که در حوزه مقاومت در منطقه می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم در سایر حوزه‌ها هم این توانایی‌ها را داریم و مدیران هم می‌توانند با حرکت جهادی همه بحرانها را حل کنند.

دولت حوزه اقتصادی را در اولویت خود قرار دهد

علی یگانه فرد در مورد توجه دولت آینده به موضوع اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی به موج رسا گفت: دولت باید اقتصاد را از سیاست جدا کند تا بخش خصوصی بتوانند جدای از سیاست، فعالیت اقتصادی خود را داشته باشند.

وی با تاکید براینکه گره خوردن سیاست با اقتصاد مشکلات زیادی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است افزود: اگر بر سر راه تولیدکننده و صادر کنندگان مانع تراشی نکنند راه خود را می‌توانند طی کنند و از پس مشکلات و تحریم‌ها هم می‌توانند برآیند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه دولت نفس بخش خصوصی را گرفته است افزود: رشد اقتصاد نیز در گرو جدا شدن سیاست با اقتصاد است و مشکلات بخش خصوصی یکی دوتا نیست همه بخش خصوصی با مشکلات و تحریم‌های داخلی مواجه هستند.

یگانه‌فرد با اشاره به مشکلات صادرات و تعهدات ارزی بیان کرد: تعهدات ارزی را طوری ایجاد کردند که مانع صادرات واحدهای تولیدی شده است.

وی در ادامه به عدم حمایت بانک‌ها از بخش خصوصی یادآور شد: دیدگاه بانک‌ها به بخش خصوصی حمایتی نیست و بانک‌ها با دیدگاه درآمدی به بخش خصوصی نگاه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مافیایی شدن اقتصاد باعث شده تولیدکنندگان زمین‌گیر شوند اظهار داشت: در بحث‌های وارداتی و دریافت ارز‌های 4200 تومانی نیز تخلفات بسیاری اتفاق می‌افتد و این ارزها بین عده‌ای خاص توزیع شده و این ارز‌ها هیچ بهره‌ای برای ملت ایران ایران نداشت.

وی با اشاره به اینکه صنایع روی زنجان یک سال است که درگیر بخشنامه‌های بانک مرکزی هستند ادامه داد: به راحتی یک بخشنامه بانک مرکزی جلوی تولید چندین واحد صنعتی بزرگ را گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه نقش بانک مرکزی در تولید پررنگ است تاکید کرد: بانک مرکزی یکسری شفاف‌سازی‌ها را آغاز کرده بود اما نتوانست عملیاتی کند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم که وضع موجود با سرکار آمدن دولت جدید سامان یافته و مشکلات تولیدکنندگان نیز برطرف شود.

دولت آینده راه سختی در پیش دارد و امید است راهی برای حل مشکلات اقتصادی و صنعت ترسیم کند تا امید در دل صنعتگران زنده شود چرا که تنها راه توسعه کشور و استان زنجان توسعه حوزه صنعت است./موج رسا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.