کد خبر : 1352
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
161 views

قطعی برق علت اصلی قطعی‌های 10 ساعته آب در روستاها/مدیریت مصرف مهم‌ترین راهکار برای غلبه بر چالش کم‌آبی است

قطعی برق علت اصلی قطعی‌های 10 ساعته آب در روستاها/مدیریت مصرف مهم‌ترین راهکار برای غلبه بر چالش کم‌آبی است

به گزارش تیتر شمال؛  احمد زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد وضعیت آب شرب شهر و روستاهای ساری، اظهار کرد: در شرایط فعلی تا زمانی که ما در حوزه آب به یک پایداری ثابت بدون هیچ استرس و دغدغه‌ای و مدیریت مصرف مطلوب مورد تایید دستگاه‌های نظارتی و مرتبط دست پیدا نکنیم، نمی‌شود

به گزارش تیتر شمال؛  احمد زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد وضعیت آب شرب شهر و روستاهای ساری، اظهار کرد: در شرایط فعلی تا زمانی که ما در حوزه آب به یک پایداری ثابت بدون هیچ استرس و دغدغه‌ای و مدیریت مصرف مطلوب مورد تایید دستگاه‌های نظارتی و مرتبط دست پیدا نکنیم، نمی‌شود گفت که اتفاقی در این حوزه انجام شده است و کاری صورت گرفته است.

وی افزود: اما انچه که بر حسب وظیفه بر عهده ما است و ما باید در این مسیر گام برداریم و خدمت رسانی کنیم، کلیت آن اقداماتی است که در دست انجام است و در همین مدت چهارماهه امسال، نزدیک به 7 هزار و 279 متر توسعه شبکه آبی داشتیم.

مدیر امور آب و فاضلاب مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی بسیار سخت و ناپایدار کشور، نزدیک به 8 هزار متر اصلاح شبکه در حوزه روستایی داشتیم که آمر قابل توجهی است و در همین راستا در حدود 871 اشتراک جدید طی همین مدت در بخش روستایی داشتیم که به مشترکین روستایی ما اضافه شدند.

این مسئول، ادامه داد: این رقم نشان می‌دهد که مجددا شاهد رغبت مردم به حضور در روستاها هستیم و در واقع شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستاها هستیم و همین امر زنگ خطری است که در خدمات در روستاها و بحث تامین و توزیع آب نیاز به مهندسی مجدد است.

زارع گفت: ما در برخی از روستاها شاهد بازگشت 50 تا 60 درصدی اهالی از شهر به روستاها هستیم و کم هم نیستند روستاهایی که در بخش بالادست چهاردانگه که خالی از سکنه بودند و اکنون با بازگشت اهالی نیازمند خدمات عمرانی به سبب احداث و احیای مراکز درمانی، تکایا، مساجد و بافت روستایی است.

وی بیان کرد: آن چیزی که هم اکنون برای ما ایجاد دردسر در خدمات رسانی حوزه آبرسانی به بخش روستایی می‌کند، بحث قطعی‌های مکرر برق و روزانه‌ای است که به دلیل زمان بندی بودن قطعی‌ها  و به سبب اینکه آب رسانی در بخش روستایی عمدتا از طریق مجتمع صورت می‌گیرد، قطع برق در محل مجتمع، موجب قطعی آب در روستاهای پایین دستی می‌کند که از این مجتمع، تامین آب صورت می‌گیرد و لذا در برخی از روستاها با دو بار قطعی برق در یک روز، تا 9 ساعت قطعی آب داریم که درسرهای فراوانی را برای ما ایجاد کرده است.

مدیر امور آب و فاضلاب مرکز مازندران، تشریح کرد: به طور مثال، مجتمع ما در نقطه A قرار دراد  که به روستاهای B، C،D، E و F آب تزریق می‌کند که با قطعی برق در نقطه A آب تمامی روستاهای دیگر قطع می‌شود و پس از وصل شدن برق در نقطه A، قطعی برق در روستاهای B، C،D، E و F را داریم و این عوامل دست به دست هم می‌ذهند تا عملا شاهد قطعی 10 تا 24 ساعته آب در برخی از مناطق روستایی هستیم تا مجددا آب در شبکه‌ها، خطوط و مخازن آبگیری و به جریان بیفتد.

این مسئول، تاکید کرد: آنچه که باید در بخش روستایی از سوی تمامی عوامل اجرایی، مسئولان محلی و حتی مردم پای کار بیایند، بحث انشعابات غیرمجاز و استفاده غیرمجاز آب شرب در سایر مصارف باغی، دامداری‌ها و مرغداری‌ها است؛ یعنی گاها مشاهده می‌شود که مشترکی، نزدیک به 1000 نهال باغی خود را از طریق آب شرب شهری، آبیاری می‌کند و این یک فاجعه است.

زارع عنوان کرد: به جرأت می‌توانم بگویم که در بحث تامین، ما هیچ مشکلی در تأمین تمامی روستاهای تحت پوشش خود نداریم؛ یهنی بر حسب استاندارد، روستایی که باید 2 لیتر در ثانیه آب با توجه به تعداد آمار ساکنین آن روستا داشته باشد، ما نزدیک به 8 لیتر در ثانیه آب پیش بینی و تامین کرده‌ایم؛ اما شاهد مشکل آب و قطعی در این روستاها هستیم که این امر به دلیل استفاده غیرمجاز از آب شرب در سایر مصارف است که به مدیریت مصرف و انشعابات غیرمجاز در حوزه روستایی بر می‌گردد.

وی اضافه کرد: متاسفانه سوء مدیریت مصرف در حوزه روستایی موجب می‌شود که در برخی از نقاط، با مشکل عدیده آبی مواجه باشیم؛ متاسفانه در بازدیدهای میدانی گزارش شده حتی برخی از این انشعابات، کنتور ندارند و باید باورهای غلط در برخی از نقاط از میان برداشته شود که «این آب مال خود ما است و ما هر گونه که می‌خواهیم از آن استفاده می‌کنیم.»

مدیر امور آب و فاضلاب مرکز مازندران، با بیان اینکه تمام توان و انرژی همکاران ما در حوزه آب و فاضلاب، جلوگیری از قطعی آب در بخش روستایی است؛ مطرح کرد: ما در هیچ روستایی از مرکز استان چه در حوزه شهری و چه روستایی، مشکل تامین نداریم، اما گاها تاسیسات فرسوده و شبکه‌های چند ده ساله با رسوب، خرابی و یا شکستگی مواجه می‌شوند که موجب قطعی آب در این مناطق می‌شود و امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم، ترمیم و نوسازی شبکه روستایی به طور کامل، انجام و به اتمام برسد.

این مسئول، افزود: البته در شهر ساری نیز بیش از 800 کیلومتر شبکه آبی داریم که بیش از 70 درصد آن فرسوده بوده که برای تعویض و نوسازی آن، اعتبارات هزار میلیاردی لازم است که در حال حاضر تنها کار ممکن تعمیرات است.

زارع اذعان کرد: تعداد مجموع مشترکین شهری و روستایی ما در مرکز استان، 224 هزار و 215 مشترک است که از این میزان، تعداد 57 هزار و 700 مشترک مربوط به حوزه روستایی ما است که یک رقم قابل توجهی است و مدیریت تامین و آب رسانی به تمامی این مشترکین، مستلزم کار شبانه روزی است.

وی متذکر شد: با تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیرعامل آب و فاضلاب استان، اگر بنا باشد قطعی‌های برق به همین منوال ادامه داشته باشد، استفاده از دیزل ژنراتور در دستور کار است که امیدورایم با تامین اعتبار، این ممکن حاصل شود.

مدیر امور آب و فاضلاب مرکز مازندران، در پاسخ به این سوال که در برخی از مناطق روستایی، اهالی از کیفیت و کدورت آب شرب گلایه‌مندند؛ اظهار کرد: در کلیت به جز چند روستا که کمتر از انگشتان دو دست هستند و گاها با کدورت و آهن بالا در آب مواجه می‌شوند، مشکلی در تامین آب کیفی نداریم؛ البته یک موضوع در این مبحث بسیار حائز اهمیت و توجه است که کدورت و رنگ آب به هیچ عنوان دلیل بر عدم کیفی آب به لحاظ سلامت و شرب نیست.

این مسئول ادامه داد: کیفیت و سلامت آب روستاها به طور روزانه از سوی شبکه بهداشت چه در مناطق تامین، چه چشمه‌ها و چه چاه‌ها مورد ارزیابی و آزمایش قرار می‌گیرد و به محض کوچکترین مشکلی، بلافاصله قطع و از مدار خارج می‌شود؛ هر چند سیستم آزمایشگاهی آب و فاضلاب استان بسیار پیشرفته است و روزانه تمامی آیتم‌های لازم کیفی آبب چه به لحظا شیمیایی و چه میکروبی مورد پالایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

زارع توضیح داد: وقتی صحبت از کیفیت آب می‌کنیم یک بخش بر می‌گردد به رنگ و لعاب آب که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است که گاها آب کدر است و این دال بر این نیست که این آب، غیر شرب است؛ به طور نمونه در مناطق ساحلی، عموما آب، شور است و این شوری به همراه خود کدورت نیز می‌آورد که رنگ آب را تغییر می‌دهد و این کدورت دال بر غیر شرب بودن آن نیست؛ ما کاملا به این نکته واقفیم که مصرف آب غیر شرب، چه عواقب خطرناکی را بدنبال خواهد داشت و لذا آب مصرفی به لحاظ کیفی روزانه مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی اعلام کرد: اگر به طور مثال روستایی ماه‌ها هم آب نداشته باشند، اگر آب، سالم و مورد تایید نباشد؛ حتی اگر مردم آن روستا بخواهند از ورود این آب به شبکه جلوگیری می‌کنیم و سلامت آب، امری شوخی بردار نیست که به دلیل کمبود در تامین، از کیفیت آب چشم پوشی کنیم؛ البته در برخی از نقاط، منابع تامین آب روستاها از چاه است که گاها سختی و کدورت آب آن‌ها بالا است اما به لحاظ کیفی هیچ مشکلی ندارد.

مدیر امور آب و فاضلاب مرکز مازندران، با اشاره به اینکه شبکه آبی روستایی و شهری ما به 5 دهه قبل بر می‌گردد که نیازمند اعتبارات مطلوب برای نوسازی است؛ تصریح کرد: در شرایط فعلی، مهم‌ترین مشکل ما جدا از این امر، به مدیریت مصرف مشترکین بر می‌گردد؛ ما از تمامی مشترکین روستایی و شهری استدعا داریم که تا حد ممکن در مدیریت مصرف دقت کنند و بنده در شرایط فعلی مهم‌ترین مشکل را مدیریت مصرف می‌دانم.

این مسئول ادامه داد: اگر قرار باشد این مقدرا آبی که داریم به همه به میزان لازم برسد، باید همه مردم پای کار باشند و در مدیریت مصرف، دقت نظر لازم را داشته باشند؛ گاها مشاهده می‌کنیم که این آبی که با صرف هزینه فراوان و زحمات بسیار جهت شرب وارد شبکه می‌شود، به راحتی اسراف می‌شود و برای شستشوی خودرو و غیره بدون کوچکترین مدیریتی در مصرف مورد استفاده قرار  می‌گیرد و این در حالی است که گاها همکاران ما تا نیمه‌های شب، در تلاش برای تامین آب برای روستاها و جلوگیری از قطعی هستند.

زارع با بیان اینکه دنیا به این سمت در حال حرکت است که آب شرب را از سایر مصارف تفکیک کند؛ گفت: 60 درصد آب شرب مرکز استان از سد شهید رجایی تامین می‌شود و هم اکنون با نگاه به آب پشت این سد متوجه می‌شویم که تا چه اندازه باید در مدیریت مصرف آب، دقت داشته باشیم؛ حجم آب فعلی پشت سد شهید رجایی، کم سابقه است و در قسمت‌های انتهایی حتی شاهد خشکسالی هستیم و ما هم اکنون برای تامین آب سال آینده، نگران هستیم.

وی بیان کرد: باید بپذیریم که دبی آب چاه‌های ما با افت بسیاری مواجه شده است و سطح آب منابع زیر زمین ما به نسبت گذشته بسیار افت پیدا کرده است و لذا باید همه پای کار بیایند و مدیرت مصرف را در الویت خود در نظر بگیرند.

مدیر امور آب و فاضلاب مرکز مازندران، متذکر شد: در حالی بابت هر یک متر مکعب آبی که به دست مشترک می‌رسد، 60 هزار تومان هزینه می‌شود که هر مشترک برای این مقدار آب تنها 3 هزار تومان می‌پردازند و در حدود 57 هزار تومان به آن یارانه می‌خورد و با این شرایط، باید مدیریت مصرف در دسترو کار مردم قرار بگیرد تا در آینده، فرزندان‌مان از این نعمت الهی بهره بردار شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.