کد خبر : 1400
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
126 views

دقت تعاملی، نه تبعیت تغافلی/دولت کارآمد مطالبه مردم، تلاش رئیس‌جمهور و آرزوی مجلس

دقت تعاملی، نه تبعیت تغافلی/دولت کارآمد مطالبه مردم، تلاش رئیس‌جمهور و آرزوی مجلس

شرائط نابسامان کشور و عمق ناهنجاری‌ها بویژه بی‌ثباتی اقتصادی که طی سال‌های اخیر زندگی را برای مبت‌مان بغایت تنگ کرده، این انتظار را بوجود آورد که رئیس جمهور زودتر اقدام به معرفی وزرای پیشنهادی کند و مجلس هم بسرعت صلاحیت کابینه پیشنهادی را بررسی و سپس تایید کند و کار جدی از سوی دولت جدید

شرائط نابسامان کشور و عمق ناهنجاری‌ها بویژه بی‌ثباتی اقتصادی که طی سال‌های اخیر زندگی را برای مبت‌مان بغایت تنگ کرده، این انتظار را بوجود آورد که رئیس جمهور زودتر اقدام به معرفی وزرای پیشنهادی کند و مجلس هم بسرعت صلاحیت کابینه پیشنهادی را بررسی و سپس تایید کند و کار جدی از سوی دولت جدید برای سروسامان دادن به اوضاع رهاشده کشور شروع شود.

 

به گزارش تیتر شمال؛ شرائط نابسامان کشور و عمق ناهنجاری‌ها بویژه بی‌ثباتی اقتصادی که طی سال‌های اخیر زندگی را برای مبت‌مان بغایت تنگ کرده، این انتظار را بوجود آورد که رئیس جمهور زودتر اقدام به معرفی وزرای پیشنهادی کند و مجلس هم بسرعت صلاحیت کابینه پیشنهادی را بررسی و سپس تایید کند و کار جدی از سوی دولت جدید برای سروسامان دادن به اوضاع رهاشده کشور شروع شود.

ضرورت خونسردی و پرهیز از شتاب‌زدگی
این انتظارات بحق، که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند، یک حقیقتی را در درون خود قرار داده که نباید شتاب‌زده از آن عبور کرد و آن، لزوم دقت جدی نمایندگاه مجلس بر احراز صلاحیت آحاد وزراء پیشنهادی است تا توقع عموم برای موفقیت حتمی دولت جدید و غلبه بر انبوه مشکلات انباشته شده سال‌های اخیر قطعی و حتمی گردد.

دقت و بررسی موشکافانه اولیه از سوی مجلس روی تک تک افراد پیشنهادی، جلوی طرح سئوال‌ها و استیضاح‌های بعدی و اتلاف وقت و انرژی‌ها و هزینه‌های سیاسی و حیثیتی بعدی را خواهد گرفت؛ چراکه به‌قول عموم: “جنگ اول به از صلح آخر” است.

بدین جهت، هوشیاری مردم خوب‌مان به خصوص در این زمینه، مانع میدان‌داری متخصصان عملیات روانی فرصت‌طلبان در رسانه‌های زرد می‌شود که از روزنامه‌ها گرفته تا مجلات و سایت‌ها و پیام‌رسان‌های متعدد در شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند تا روابط بین قوای کشور را مشوه و مغشوش جلوه دهند و استرس و نگرانی را به روحیه جامعه پمپاژ نمایند.

هر قوه کار خود را بدون رودربایستی انجام دهد
از خصوصیات نظام اسلامی ما، استقلال قوای سه گانه در حوزه‌های کاری‌شان است. هر سه قوه در عین ارتباط‌های صمیمانه و برادرانه، در پیشبرد وظائف‌شان، مستقل هستند. این استقلال، بمعنی انجام کارهای تخصصی هریک از سه قوه بدون تاثیرپذیری‌های غیرتخصصی و خارج از رویه‌های تعریف‌شده و مشروع است. به عنوان مثال می‌توان گفت که در انتخاب وزراء، رئیس‌جمهور مسقل و متناسب با اقتضائات سیاست‌گذاری‌ها تصمیم می‌گیرد و بهترین و شایسته‌ترین افراد را انتخاب می‌کند و به مجلس برای اخذ رأی اعتماد معرفی می‌نماید. طبیعی است که در این انتخاب از نظرات کارشناسی صاحب‌نظران استفاده می‌کند و این هیچ بمعنی تحت فشار قرار گرفتن و یا اعمال فشار به آقای رئیس‌جمهور نیست که اگر فرد یا جریانی در هر یک از قوا بخواهد چنین فشاری را به آقای رئیس‌جمهور وارد کند، ناصواب و تخلف است و مردم نیز از آقای رئیس‌جمهور انتظار دارند بهیچوجه تحت چنین فشارهایی قرار نگیرد و براساس معیارهای شایسته‌سالارانه، کابینه را انتخاب و به مجلس معرفی نماید.

در همین راستا، توقع ملی و دینی از مجلس نیز انجام وظائفش در ارزیابی دقیق و بررسی صلاحیت آحاد وزراء پیشنهادی برای مسئولیت‌های مربوطه است. تعامل مجلس با آقای رئیس‌جمهور قطعاً معطوف به تعطیلی وظائف به بهانه تعامل نیست. تعامل صحیح و نافذ و مفید، انجام وظائف هریک از سه قوه به بهترین شکل ممکن است و این منظومه مقدس و موثر زمانی حاصل می‌شود که در فضای اخوت و راهگشا، رئیس‌جمهور در انتخاب وزرای پیشنهادی تمام معیارهای درست را اعمال کند و مجلس نیز با دقت هرچه تمام‌تر بررسی شایستگی‌های لازم را بعمل آورد و هیچ‌یک‌شان در این فضا از همدیگر تکدر خاطر پیدا نکنند؛ چراکه تمام عناصر قوای ثلاثه مترصد گردش درست و کارآمد امور کشور در حوزه‌های مختلف مربوط به وزارتخانه‌ها و پاسخگویی عملی به مردم و کسب رضایت جامعه است و مسئولیت‌ها، بهانه و ابزاری هستند برای دستیابی به رضایتمندی مردم و اعتلاء کشور در راستای اهداف نظام اسلامی است؛ بدین جهت نباید کسی از بهترگزینی‌ها نگران و ناراحت شود حتی اگر پس از انجام درست وظائف رئیس‌جمهور و مجلس، گزینه‌های منتخب برای کابینه، چندان وفق نظر برخی از مقام‌های رسمی و یا شخصیت‌های کشوری نباشد. مهم در این ارتباط، انجام بدون فشار و از سر تحقیق و در نهایت به نظر صائب رسیدن است.

وزرای تیم اقتصادی زیر ذره‌بین دقت مجلس
طبیعی است که مهم‌ترین تأملات روی وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های اقتصادی و خدماتی است. مردم ایران طی سال‌های اخیر بشدت در عرصه اقتصادی دچار مشکل و کاهش قدرت خرید شده‌اند. بسیاری از بنیان‌های اقتصادی کشور نیازمند جهش‌های مثبت در طی ماه‌های پیش‌روی هستند. بنابراین، اگر رئیس‌جمهور در معرفی فهرست اسامی پیشنهادی دچار تاخیر شد و مجلس نیز با دقت قصد بررسی دارد که ممکن است برمبنای وعده قبلی قدری با تاخیر در دادن رأی اعتماد مواجه شویم، این دقت‌ها و تاخیرها بدلیل حساسیت موضوع برای پیشگیری از دوباره کاری و مسائل بعدی است که باید هم به آقای رئیسی حق داد هم به مجلس و نباید به فرصت‌طلبان جنگ روانی اجازه ترکتازی در این زمینه‌ها را داد.

ترکیب پیشنهادی کابینه به‌‌طور قطع در مجلس و صحن علنی، پس از طرح مسائل مختلف در کمیسیون‌های تخصصی، مباحث تند و تیز را ممکن است موجب شود که آنهم بدلیل حساسیت فوق‌العاده روی موفقیت قطعی دولت آقای رئیسی است. از هم‌اکنون اظهارنظر روی آحاد افراد پیشنهادی، از جوان و تازه‌کارشان در امر وزیری گرفته تا آنهایی که پیشینه وزیری دارند، شروع شده و لحن اظهارنظرها گویای دلسوزی ناصحان است و در همین ارتباط باید مراقب منتقدین جناحی و مغرض بود که همواره مترصد گرفتن ماهی مقصود از آب گل‌آلود هستند.

علم و تجربه، شرط اعتماد مجلس
هر فردی در جایگاه نماینده مجلس، انتظار دارد کسی را به عنوان وزیر برگزیند که علاوه بر شرائط و معیارهای ارزشی و عدالت‌گرایی و فسادستیزی، دارای علم و دانش آن کار و تجربه لازم باشد تا در دوران تصدی خود فرصت خدمت را با کارآموزی و آزمون و خطا آنهم در سطح وزارت از دست ندهد.

بدون تردید، علم و دانش بدون تجربه، کار را آنهم در دولت انقلابی آقای رئیسی دچار چالش می‌کند و سپس حاشیه‌سازی‌ها شروع شده و برای دولت و ملت هزینه‌های گزاف به بار می‌آورد. به این نکته آقای رئیس‌جمهور توجه کند و نمایندگان مجلس نیز با آن بدون روتوش برخورد کنند.

شرائط کنونی وزارتخانه‌ها، عادی نیست که حتی اگر می‌بود، باز هم به وزرایی کارکشته و مدبر نیازمند بود و در وضعیت کنونی، وزیر با بحران‌هایی در داخل مجموعه ساختاری و همچنین در جریان موضوع کاری خود مواجه است که باید با درایت و تدبیر و تجربه بالا آنها را تدبیر کند. تحول‌آفرینی که از وعده‌های آقای رئیسی است، بسادگی و با مدیریت عادی قابل حصول نیست. بطور قطع، وزرای پیشنهادی علاوه بر برنامه‌های خوب و قابل اجراء برای ایجاد تحول، باید خود نیز شاخص‌های تحول‌آفرینی را دارا باشند.

جدال احسن یعنی اخلاق توأم با تقوی
نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور، نمادهای زنده از فرهنگ و شرافت و اخلاق ملت ایرانند. نحوه برخورد این دو قوه اساسی، ترسیم‌کننده اراده آنها برای تحقق وحدت و وفاق ملی است. بدون تردید، خواست رئیس‌جمهور و مجلس در شکل‌گیری کابینه‌ای کارآمد کاملاً مشترک است و راه دستیابی به این هدف مشترک، حدال احسن بدور از تندخویی و برخوردهای غیر دوستانه و حساسیت آفرین است.
 
حال که آقای رئیس‌جمهور فهرست اسامی پیشنهادی کابینه را در اختیار مجلس قرار داده، بر نمایندگان ملت واجب است تا در اظهارنظرها با لحاظ مصالح کشور و استفاده از ادبیات فاخر و برادرانه، مراتب علاقمندی عمیق خود به شکل‌گیری دولتی انقلابی و ملتزم به ارزش‌های انقلاب اسلامی و در عین حال برخوردار از دانش و مدیریت و تجربه افراد پیشنهادی را ملاک قرار دهند و از لابی‌های پشت صحنه بپرهیزند که این دوره چهار ساله نقش حیاتی برای ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد./بلاغ

محمداسماعیل امام‌زاده    

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.