کد خبر : 1429
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
118 views

شبیخون غیر بومی‌ها به مازندران کرونازده

شبیخون غیر بومی‌ها به مازندران کرونازده

تعداد زیادی از مسافرانی که قصد گذراندن تعطیلات پایان هفته در مازندران را داشتند با اعلام شدن زمان اجرای محدودیت‌های تردد شبانه، اقدام به سفر به این استان کردند تا پیش از اعمال محدودیت‌های تردد وارد این استان شوند و تعطیلات ۶ روزه را در مازندران بگذرانند. به گزارش تیتر شمال؛ اعلام تعطیلی سراسری از

تعداد زیادی از مسافرانی که قصد گذراندن تعطیلات پایان هفته در مازندران را داشتند با اعلام شدن زمان اجرای محدودیت‌های تردد شبانه، اقدام به سفر به این استان کردند تا پیش از اعمال محدودیت‌های تردد وارد این استان شوند و تعطیلات ۶ روزه را در مازندران بگذرانند.

به گزارش تیتر شمال؛ اعلام تعطیلی سراسری از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مرداد یک بار دیگر در شرایط بحرانی و روزهای پر التهاب موج پنجم، مازندران را به مقصد سفرهای تابستانی مسافران و به ویژه پایتخت‌نشینان تبدیل کرد.

ساعاتی پس از این که خبر تعطیلی دوشنبه و سه‌شنبه این هفته و شنبه هفته آینده و اضافه شدن سه روز به تعطیلات سه روزه پایان هفته در رسانه‌ها منتشر شد، طبق پیش‌بینی‌ها ترافیک در جاده‌های منتهی به مازندران به ویژه جاده چالوس افزایش یافت و حتی در برخی ساعات ترافیک سنگینی را در نقاطی از این محور ایجاد کرد.

با وجود اعمال جریمه خودروهایی که قصد ورود به مازندران را دارند، رانندگان این خودروها پرداخت جریمه را می‌پذیرند و مانند هفته‌ها و ماه‌های گذشته فقط با پرداخت جریمه و بدون مشکل وارد مازندران می‌شوند تا در ترافیک سنگینی که از ظهر یکشنبه به دلیل بسته شدن محورها ایجاد می‌شود قرار نگیرند. به عبارتی دیگر اعمال جریمه یک میلیون تومانی تقریبا نقش بازدارنده‌ای در مقابل ورود مسافران ندارد و برای افرادی که قصد سفر به مازندران را دارند به عنوان بخشی از هزینه سفر به امری عادی تبدیل شده است.

این هجوم شبانه به مازندران در حالی رقم خورده که مسئولان استانی و کشوری اعلام کرده بودند با هر گونه تردد بین استانی به شدت برخورد می‌شود. ضمن این که هدف از اضافه کردن سه روز به تعطیلات پایان هفته، کاهش حجم تردد در جاده‌ها بود. اما این اتفاق در عمل برای مازندران نیفتاد و به نظر می‌رسد تا ظهر روز یکشنبه نیز به همین روال ادامه خواهد داشت.

البته تجربه نشان داده که حتی پس از زمان آغاز اجرای محدودیت‌ها نیز بسیاری از خودروها در نهایت به دلیل ترافیک سنگینی که در مبادی ورودی ایجاد می‌شود و لزوم ورود خودروهای پلاک بومی یا خودروهایی ضروری به استان، وارد استان می‌شوند. آخرین نمونه این اتفاق حدود سه هفته پیش و پس از آغاز محدودیت‌های تردد و تعطیلی ۶ روزه استان‌های البرز و تهران در محورهای منتهی به مازندران رخ داد.

شبیخون غیر بومی‌ها به مازندران کرونازده

سفر به وضعیت سیاه

ورود مسافران به مازندران در شرایط کنونی سبب افزایش نگرانی مسئولان این استان و مردم سراسر استان به ویژه غرب مازندران شده است. مازندران در حال حاضر سخت‌ترین روزهای کرونایی از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون را می‌گذراند و روزانه ده‌ها تن در این استان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید۱۹ از دست می‌دهند.

تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در مراکز درمانی مازندران طبق آخرین آمار اعلام شده تا ظهر ۲۳ مرداد، سه هزار و ۸۸۶ نفر است. تعداد بیماران بدحال کرونایی مازندران نیز هر روز بیشتر می‌شود و طبق آخرین آمار به ۴۳۲ نفر رسیده است. قربانیان کرونا در این استان نیز فقط طی ۲۳ روز مرداد به ۷۲۲ نفر رسید. با این حال مسافران بدون توجه به هشدارهای داده شده در حال ورود به مازندران هستند.

این در حالی است که معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که هر نوع تردد بین استانی و داخل استانی در روزهای تعطیل پیش رو به طور جدی ممنوع است و با هماهنگی نیروی انتظامی این ممنوعیت با قدرت اجرا می‌شود.

حسین حسن‌نژاد اظهار کرد: هدف اجرای این مصوبه به حداقل رسیدن تمایل جمعیت برای جابه‌جایی است. در مصوبه اشاره‌ای به بومی و غیر بومی افراد نشده است و هرگونه تردد بین استانی برای ورود به مازندران و همچنین تردد داخل استانی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. حتی مازندرانی‌های بومی ساکن در دیگر استان‌ها نیز نمی‌توانند وارد مازندران شوند و پلیس مانع تردد و ورود آنان به استان می‌شود.

اما مسافران پیش از آن که برنامه‌های پیشگیرانه از حضور آن‌ها در استان آغاز شود راهی شمال شدند تا یک بار دیگر داستان تکراری دور زدن مصوبات ستاد کرونا توسط مسافران و به ویژه پایتخت‌نشینان تکرار شود.

مازندرانی‌ها که حدود سه هفته پیش با اعلام تعطیلی ۶ روزه کرونایی استان‌های تهران و البرز شاهد حضور میلیونی مسافران در این استان بودند و حالا نتیجه این حضور پرتعداد مسافران را در ثبت بالاترین ضریب خطر کرونایی کشور و بیشترین درصد شیوع به نام مازندران و مرگ ده‌ها تن در هر روز می‌بینند.

نکته مهم و قابل توجه درباره شرایط مازندران که ساکنان پایتخت و دیگر استان‌ها باید مد نظر داشته باشند، احتمالا بالای ابتلا به کرونا در مازندران است. گستردگی دامنه شیوع و انتقال این ویروس در مازندران به بالاترین میزان در کشور رسیده و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۳۰ در یکصدهزار نفر است که ۲.۵ برابر وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان در اوج موج پنجم محسوب می‌شود.

تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در آخرین روز تعطیلات ۶ روزه کرونایی سه هفته قبل – ۳ مرداد- ۲ هزار و ۵۰۵ نفر بود و ۲ هفته بعد از آن روزهای پرمسافر، از مرز چهار هزار نفر هم گذشت. ضمن این که تعداد مرگ‌های کرونایی استان نیز از روزانه ۱۲ تا ۱۸ نفر به روزانه ۵۰ نفر رسید. کارشناسان معتقدند که رشد پرشتاب و عمودی آمارهای کرونایی مازندران از هفته دوم مرداد به بعد و طولانی شدن این روند صعودی ناشی از حضور مسافران در دوران همه‌گیری و چرخه پرسرعت ویروس کرونا در مازندران است که هنوز استان را در شرایط فوق بحرانی نگه داشته است.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند که حتی در صورت آغاز روند نزولی مجموع بستری‌شدگان، آمار مرگ‌های کرونایی مازندران تا چند روز پس از نزولی شدن مجموع بستری‌شدگان نیز بالا خواهد بود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند./ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.