کد خبر : 1525
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
155 views

تداوم سرگردانی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کمبود داروهای کرونایی

تداوم سرگردانی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کمبود داروهای کرونایی

کمبود داروهای کرونایی برای بخش غیر بیمارستانی که از سه هفته پیش باعث گلایه و سرگردانی مردم مازندران در داروخانه‌های این استان شده است ،طبق بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا و اظهارات رسمی مسئولان مرتبط رفع نشده و ادامه دارد.   به گزارش تیتر شمال؛ باوجود وعده‌هایی که مسوولان بهداشت و درمان در هفته‌های گذشته برای

کمبود داروهای کرونایی برای بخش غیر بیمارستانی که از سه هفته پیش باعث گلایه و سرگردانی مردم مازندران در داروخانه‌های این استان شده است ،طبق بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا و اظهارات رسمی مسئولان مرتبط رفع نشده و ادامه دارد.

 

به گزارش تیتر شمال؛ باوجود وعده‌هایی که مسوولان بهداشت و درمان در هفته‌های گذشته برای رفع دغدغه کمبود داروهای کرونا در مازندران داده اند اما بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا از شهرستان‌های مختلف این استان نشان می دهد که مردم همچنان گلایه مند و با دستان خالی داروخانه ها را ترک می کنند و خبری از تبدیل نسخه به دارو نیست.

این روزها بیماران کرونایی غیر بیمارستانی در مازندران علاوه بر مبارزه با کرونا ویروس باید درد مضاعف کمبود دارو را هم تحمل کنند و بستگان این عزیزان برای تسریع در بهبود اوضاع جسمانی بیمارشان و برای پیدا کردن سرم و چند داروی کرونا غیر بیمارستانی دیگر حتی به داروخانه‌های شهرستان های همجوار هم مراجعه می کنند ،اما متاسفانه داروهایی که پزشک معالج بیمارشان نسخه کرده در داروخانه ها پیدا نمی شود.

کمبود داروهای کرونا از یک ماه گذشته با اوج گیری مجدد شیوع این ویروس در مازندران نمایان شده و شهروندان  به امید پیدا کردن داروهای بیمارشان در داروخانه های مختلف سرگردان هستند.

داروخانه داران هم از وضعیت کمبود دارو در شهرستان های مازندران به شدت گلایه داشته و چندان دل خوشی از شرایط پیش آمده ندارند و می گویند باوجود آنکه اسم و آدرس داروخانه هایشان برای توزیع داروهای کرونایی در فضای مجازی منتشر شده اما دارویی از سوی دانشگاه علوم پزشکی به آنها تحویل نشده و همچنین معتقدند ادامه این روند و سوء مدیریت ها، نارضایتی های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

تدوام شلوغی داروخانه ها

شلوغی داروخانه های مازندران به ویژه مرکز استان بسیار قابل توجه است و مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از داروخانه ای در خیابان فردوسی نرسیده به میدان آب شهر آشوب ساری حاکی از آن است که بسیاری از مراجعه کنندگان با حضور در صف های طولانی، به طور تقریبی یک ساعت در صف انتظار دریافت دارو برای درمان بیماران کرونایی خود در بخش غیربیمارستانی حضور می بایند اما زمانی که نوبتشان برای تحویل نسخه می شود، متصدی دریافت نسخه با ابراز شرمندگی نسخه را برمی گرداند و می گوید داروهای مختصص بیماران کرونایی غیربیمارستانی هنوز به ما تحویل نشده است.

وضعیت روحی مردمی که دست خالی از داروخانه ها برمی گردند چندان مساعد نیست و این مصیب زدگان اگرچه دست از تلاش بر نمی دارند و به دنبال دارو د رداروخانه های دیگر برای تبدیل کردن نسخه خود می روند اما در واقع به نوعی سرگردان هستند.

مراجعه کنندگان که ناامید از داروخانه ها برمی گردند با اندوه و ناراحتی با برقراری تماس تلفنی با بستگانشان آنها را از دریافت نکردن دارو  کرونایی مطلع می کنند و محتوای صحبت های این افراد به گونه ای است که برای پیدا کردن داروها کرونایی غیربیمارستانی ناامید نمی شوند و  قصد دارند به داروخانه شهرستان های همجوار هم سری بزنند تا شاید فرجی شود.

تداوم سرگردانی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کمبود داروهای کرونایی

یکی از مراجعه کنندگان به داروخانه ای در اطراف میدان ساعت جنب درمانگاه حضرت ابوالفضل (ع) ساری که موفق به دریافت داروهای کرونایی غیر بیمارستانی نشد در گفت و کو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق  مشاهده فهرستی از داروخانه هایی که برای توزیع داروهای کرونایی غیربیمارستانی در فضای مجازی معرفی شده بودند، به داروخانه این منطقه مراجعه کردم اما موفق به دریافت دارو نشدم.

این شهروند جویباری ادامه داد: برای دریافت سرم که پزشک معالج برای درمان پسر جوانم تجویز کرده بود به داروخانه های شهرهای جویبار و قائمشهر سر زدم اما حتی یک سرم هم نتوانستم پیدا کنم و در فضای مجازی، آدرس تعدادی از داروخانه های ساری را به من دادند و نمی دانم در مرکز استان موفق به دریافت سرم می شوم یا خیر.

وی اضافه کرد: شرایط جسمانی پسرم به دلیل ابتلا به کرونا در هفته های گذشته چندان مساعد نبود اما به یاری خدواند و تجویز برخی داروی گیاهی از سوی بستگان این روزها حالش رو به بهبودی است اما برای ادامه روند درمان، پزشک معالج چند سرم را برای پسرم تجویز کرد که در داروخانه ها یافت نمی شود.

وی افزود: داروخانه شهرستان های استان به دلیل کمبود داروهای کرونایی غیربیمارستانی شلوغ است و مردم به سختی داروهای کرونایی را از داروخانه دریافت می کنند و از شرایط به وجود آمده گلایه داریم و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد.

وضعیت کمبود داروهای کرونا تغییر نکرده است

یکی از شهروندان ساروی که مادرش به کرونا دلتا مبتلا شده است در داروخانه اطراف میدان ساعت ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز گلایه از شرایط نابسامان کمبود دارو درمان بیماران کرونایی در بخش غیربیمارستانی، گفت: ۲ هفته است که به دنبال داروهای کرونایی غیربیمارستانی که یک پزشک متخصص عفونی برای مادرم تجویز کرده است به داروخانه های استان مراجعه می کنم اما تاکنون موفق به دریافت این داروها نشدم.

وی خاطر نشان کرد: برخی از مسوولان مصاحبه می کنند که وضعیت بهتر شده است و داروها کرونایی در داروخانه ها یافت می شود اما باید بگویم که وضعیت کمبود دارو در یک ماه اخیر در مازندران تغییر نکرده است.

این شهروند ساروی تصریح کرد: مادر بیمارم نیاز به این داروها برای ادامه درمان خود دارد و اگر عزیزم را از دست دهم چه کسی پاسخگو است؟ و از مسوولان عاجزانه می خواهم به داد مردم برسند و واقعا شرایط بیماران کرونایی که در منازل دوران درمان خود را سپری می کنند خوب نیست.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته برای پیدا کردن داروهایی که پزشک معالج مادرم معرفی کرد به شهرستان های قائمشهر، نکا و بهشهر تردد داشتم، گفت: براساس مشاهداتی که داشتم در بسیاری از داروخانه ها فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود و تردد و تجمع به خاطر کمبود داروها باعث افزایش شیوع ویروس می شود.

پای دلالان در میان است؟

یکی از بیمارانی که این روزها با کرونا دلتا دست و پنجه نرم می کند در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا از کمبود دارو و شرایط سختی که این روزها برای تسکین درد خود می گذراند ،می گوید : بر اساس تماس های تلفنی که بستگانشان از سوی برخی افراد سودجو دریافت کردند، دلالان داروهای کرونایی غیربیمارستانی را با قیمت های میلیونی در بازار سیاه به فروش می رساند.

این شهروند ساروی گفت: یکی از پزشکان استان برای درمان بیماری‌ام داروهایی مانند ناپروکسن، فاموتیدین، و فاوی پیراویر و رمدسیویر را برای من تجویز کرد اما متاسفانه موفق به دریافت این داروها نشدم و با پیگیری هایی که انجام دادیم یک  دلال دارو می گوید با دریافت یک میلیون تومان می تواند داروی فاوی پیراویر و رمدسیویر را به ما تحویل دهد.

وی خاطر نشان کرد: به طور قطع برای دریافت داروهای فاوی پیراویر و رمدسیویر از دلال جماعت خرید نخواهم کرد اما آشفته بازار کمبود دارو پای سودجویان را به خرید و فروش دارو باز کرده است.

تداوم سرگردانی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کمبود داروهای کرونایی

این شهروند ساروی اضافه کرد: با استراحت و استفاده از گیاهان دارویی در حال طی کردن مراحل درمان خود هستم و از مسوولان عاجزانه می خواهم برای تامین داروهای کرونایی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: این روزها دلالان در بازار سیاه جولان می‌دهند. چرا باید وضعیت به این شکل باشد  که داروی چند هزار تومانی به قیمت میلیونی توسط دلالان خرید وفروش شود؟ دلالان در فضای مجازی صفحه تاسیس می کنند و آزادانه در حال تبلیغ داروهای خود هستند و از پلیس فتا می خواهیم به جد با این افراد متخلف برخورد کند.

گلایه مردم به حق است

یکی از داروخانه داران ساروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: گلایه مردم در ارتباط با کمبود داروهای کرونایی غیر بیمارستانی به حق است و سوء مدیریت وزارت بهداشت و رعایت نکردن فاصله گذاری های اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک از سوی مردم و مسافران، مازندران را به این روز از شیوع کرونا ویروس انداخته است.

جلیل رجبی خاطر نشان کرد: لیستی از داروخانه های منتخب و شبانه روزی در مازندران که داروهای کرونایی غیر بیمارستانی در آن به فروش می رسد در فضای مجازی در حال انتشار است در حالی که تاکنون دارویی برای توزیع در بین مراجعه کنندگان به داروخانه محل خدمت اینجانب تحویل نشده است.

این داروخانه دار ساروی تصریح کرد: مراجعه مردم به داروخانه ها برای دریافت داروهای کرونایی غیر بیمارستانی قابل توجه است و این روزها یکی از کارکنان داروخانه را مامور رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرده ایم و واقعا داروخانه ها شلوغ است و مردم از وضعیت کمبود کلافه هستند.

وی تصریح کرد: زمان خاصی برای تامین و توزیع داروهای کرونایی غیر بیمارستانی در داروخانه های استان وجود ندارد و روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر  دست خالی و بدون آنکه حتی یک دارو کرونا غیر بیمارستانی را دریافت کنند داروخانه ها را ترک می‌کنند.

این داروخانه دار ساروی تصریح کرد: تعداد مراجعات مردم از شهرستان های همجوار به داروخانه های مرکز استان برای تبدیل نسخه خود به داروهای کرونایی غیر بیمارستانی در روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است که این موضوع به این معنا است که مشکل کمبود دارو کرونایی در تمام نقاط استان محسوس است.

تامین دارو اولویت دوم مدیران بهداشت و درمان

یک پزشک خانواده شهرستان ساری می گوید :اولویت این روزهای مسئولان بهداشت و درمان مازندران واکسیناسیون است و تامین دارو برای درمان بیماران کرونایی در اولویت دوم قرار دارد.

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شرایط تامین دارو برای درمان بیماران کرونایی غیربیمارستانی به نسبت هفته های گذشته تغییر نکرده است و همچنان کمبود دارو در داروخانه های مرکز مازندران محسوس است.

این پزشک خانواده ادامه داد: اولویت این روزهای مسئولان بهداشت و درمان در مازندران تسریع در روند واکسیناسیون است و در ظاهر قضیه می بینیم تامین دارو برای بیماران کرونایی در اولویت دوم قرار دارد.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تعیین نکردن دستورالعمل واحد برای درمان بیماران کرونایی، افزود: بسیاری از داروهایی که پزشکان و متخصصان برای درمان بیماران کرونایی تجویز می کنند در بازار وجود ندارد و مجبور هستیم دارو های مشابه برای درمان تجویز کنیم.

تداوم سرگردانی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کمبود داروهای کرونایی

وی خاطر نشان کرد: روند مراجعه مردم به داروخانه ها در استان کُند شده که این امر به معنای کاهش روند شیوع کرونا است.

این پزشک خانواده با بیان اینکه روز به روز با آمار جان باختگان ناشی از شیوع کرونا ویروس در مازندران افزوده می شود و ناکارآمدی در تامین داروهای محسوس است، گفت: مدیران برای تسکین درد بیماران کرونایی غیر بیمارستانی کاری کنند.

وی تصریح کرد: به گفته مسوولان وزارت بهداشت قرار شده بود مشکل کمبود سرم یک هفته ای با واردات از کشورهای ترکیه و هند برطرف شده است اما این وعده ها محقق نشده است.

پزشکان غیر بیمارستانی سرم تجویز نکنند

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تایید کمبود بعضی اقلام دارویی در استان می گویند :مشکل کمبود سرم و بسیاری از اقلام دارویی برای درمان کرونا ویروس کشوری است و سرم درمانی برخی پزشکان برای درمان بیماران کرونایی غیربیمارستان بی معنا است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در بخش دولتی برای تامین داروهای کرونایی و سرم در بیمارستان های مازندران مشکلی نداریم اما در بخش غیر بیمارستانی مشکلات کمبود دارو و سرم همچنان در استان پا برجا است.

دکتر محمدرضا شیران تصریح کرد: سهمیه مصرف داروی فاوی پیراویر در مازندران باوجود پیگیری ها افزایش نیافت اما با برنامه ریزی در تلاش هستیم بیماران کرونایی در بیمارستان ها با مشکل کمبود دارو مواجه نشوند.

وی با اشاره به کمبود سرم در داروخانه های استان، افزود: برخی از پزشکان برای درمان بیماران کرونایی و غیر کرونایی در بخش غیر بیمارستانی، سرم درمانی می کنند که به هیچ عنوان این رویه درست نیست چرا که سرم دارویی بیمارستانی است.

شیران ادامه داد: متاسفانه لیستی از داروخانه های منتخب برای توزیع داروهایی کرونایی غیر بیمارستانی در فضای مجازی در حال انتشار است که این مطلب مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیست.

وی اضافه کرد: مردم به شایعات توجه نکنند و برای خرید داروهایی هایی که به گفته افراد سودجو برای درمان بیماران کرونایی موثر است، اقدام نکنند.

تداوم سرگردانی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کمبود داروهای کرونایی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: تمام داروهای ویژه درمان بیماران کرونایی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی در داروخانه ها توزیع می شود در حد مقدورات و توان و سهمیه ای که به استان داده شد برای درمان بیماران اقدام می شود.

شیران گفت: انبار ذخیره سرم در دانشگاه علوم پزشکی مازندران نداریم و از انبارهای شرکت هایی که از آنها سرم خرید می کنیم، برای ذخیره این قلم دارویی استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه نظریه ذخیره داروهای کرونایی برای مدیریت درمان کرونا در پیک بعدی شیوع این ویروس به هیچ عنوان عملیاتی نیست، افزود: اولا نمی دانیم اوج گیری دوباره شیوع کرونا ویروس در استان چه زمانی است و بسیاری از داروها زمان مصرف خاص دارند و ذخیره کردن غیر منطقی داروها خسارت جبران ناپذیری را به دانشگاه علوم پزشکی وارد می کند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در دستورالعمل جدید بسیاری از داروهایی که روزهای گذشته برای درمان بیماران کرونایی معرفی و تجویز می شد را غیرکاربردی دانسته و معتقدم این وزارتخانه هرچه سریع تر دستورالعمل شفافی را برای درمان بیماران کرونایی تجویز کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: در حال حاضر بهترین دارو برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، واکسیناسیون، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است که مردم باید از این موضوعات به جدیت پیروی کنند.

به گزارش ایرنا، کمبود داروی کرونا در مازندران در حالی است که تمامی داده های آماری رسمی نشان می دهد این استان بدترین وضعیت کرونایی را در کشور دارد. مهم ترین فاکتوری که وضعیت وخیم کرونایی مازندران را نشان می دهد، سنجش میزان ریسک این بیماری است.

طبق گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، میزان ریسک بیماری کرونا در مازندران به حدود ۳۰ رسیده است. یعنی در حال حاضر میزان بستری روزانه بیماران کرونایی به ازای هر یکصد هزار نفر در مازندران به ۳۰ نفر رسیده است. میزان ریسک در بعضی شهرستان ها مانند آمل به حدود ۵۰ رسیده است. میزان ریسک در بابل، قائمشهر و ساری هم بالای ۳۰ است. این در حالی است که میانگین کشوری کمتر از ۱۰ نفر است. میزان ریسک کرونا در سیستان و بلوچستان که تمامی امکانات کشور برای آن بسیج شده بود، کمتر از ۱۵ بود.

همچنین در حال حاضر طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بیش از سه هزار و ۳۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. این رقم به معنای اشغال بیش از ۸۰ درصد تخت های بیمارستانی استان توسط بیماران کرونایی است. گذشته از بستری های شبانه، هزاران نفر روزانه به صورت موقت در مراکز درمانی مازندران بستری و پس از دریافت داروهای بیمارستانی کرونایی، ترخیص می شوند.

آمار فوتی های روزانه هم نشانگر وخامت وضعیت کرونایی مازندران در مقایسه با سایر نقاط کشور است و تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم مرداد تا پایان این ماه بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده به یک‌هزار و ۲۹ نفر رسید که ۲۶۷ نفر بیشتر از مجموع مرگ‌های کرونایی مازندران در چهار ماه نخست امسال است. به عبارتی دیگر تعداد قربانیان کرونا در مازندران طی ۳۱ روز مرداد ۳۵ درصد بیشتر از مجموع قربانیان کرونا در این استان طی ۱۲۴ روز ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر است که وضعیت وخیم و فوق بحرانی مازندران را نشان می‌دهد.  بر اساس این آمارها در پنجمین ماه سال طی هر شبانه‌روز به طور میانگین ۳۳.۲ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

مازندران از اوایل تیر ماه امسال وارد موج پنجم کرونا با سویه دلتا شد. این موج همچنان به صورت افزایشی ادامه دارد. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل می گویند با توجه به تجربه سیستان و بلوچستان که نشان داد موج دلتا دستکم دو ماه به طول می انجامد، روند افزایشی بستری روزانه بیماران کرونایی در مازندران تا پایان مرداد و احتمالا نیمه اول شهریور ادامه خواهد یافت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.