کد خبر : 1544
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
120 views

چهارمین روز نفس‌گیر از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ مشخص شدن تکلیف وزیر صمت در مجلس

چهارمین روز نفس‌گیر از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ مشخص شدن تکلیف وزیر صمت در مجلس

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در حالی آغاز شد که نمایندگان درباره وزیر صمت تصمیم گیری می کنند. به گزارش تیتر شمال؛ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در حالی آغاز شد که نمایندگان درباره وزیر صمت تصمیم گیری می کنند.

به گزارش تیتر شمال؛ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.
بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت
موافقت کمیسیون‌های صنایع و اقتصاد با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.
وی با اشاره به برنامه های ارائه شده از سوی گزینه پیشنهادی وزارت صمت، گفت: اصلاح ساختار تولید و تجارت، ارتقای همکاری های بین بنگاهی، اصلاح ساز و کارهای بازار و تنظیم بازار، افزایش صادرات و پشتیبانی و رفع موانع تولید از مهمترین برنامه های فاطمی امین است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: علاوه بر این گزینه پیشنهادی وزارت صمت، 36 پروژه تحولی را در برنامه های خود آورده است که شامل پروژه تحول و هماهنگی بین صنایع کشور و پروژه های تکمیلی و آمایشی است و از نظر این کمیسیون برنامه های ارائه شده از نظر کارآمدی تحول گرایی و توجه به پیشرفت شتابان فردی مناسب است.
عباسپور با بیان اینکه فاطمی امین سابقه خوبی هم در وزارت صمت و دیگر بخش های کشور دارد، گفت: برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با احکام و اسناد بالادستی منطبق و همسو است و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اکثریت مطلق آرا صلاحیت وی را برای تصدی وزارتخانه صمت مورد تایید قرار دادند.
در ادامه جلسه غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم گزارش کمیسیون متبوع خود در مورد صلاحیت سیدرضا فاطمی امین را قرائت کرد.
وی گفت: اصلاح نظام قیمت گذاری، مدیریت بازار ارز، تقویت بازارهای صادراتی کشور، تسهیل‌گری فعالیت بنگاه‌ها و بخش خصوصی و اصلاح مالیات واحدهای تولیدی از مهمترین برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس برنامه های وزیر پیشنهادی صمت را بررسی کرد که این برنامه ها از نظر ما در سطح قابل قبول است و با اسناد بالادستی هم انطباق دارد و با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق علمی و اجرایی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اکثریت آرا، فاطمی امین را به عنوان گزینه مقبول وزارت صمت مورد تایید قرار دادند.
مرحبا تاکید کرد: انتظار ما از گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که در صورت کسب رای اعتماد قوانین معطل مانده در بخش اقتصادی را اجرایی کند و در راستای ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل جهت افزایش صادرات گام بردارد.
 
مخالفان وزیر پیشنهادی صمت
مطهری: برنامه «فاطمی‌امین» برای وزارت صمت انشائی است نه اجرایی
 اردشیر مطهری نماینده گرمسار در مخالفت با فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه مرد میدان می خواهد. امروز فردی به مجلس معرفی شده که برای تأمین کالاهای اساسی و تنظیم بازار هیچ برنامه عملیاتی ندارد. با انتخاب فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تأمین کالاهای اساسی و کنترل قیمت هاست، بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی مردم از دولت مردمی می شود.
وی تصریح کرد: امروز قیمت سیمان از ۳۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. در شرایط بحران مردم برای تأمین کالاهای اساسی و دارو باید در صف باشند. فاطمی امین برای برگردان قیمت سیمان و میلگرد به قبل از بحران خاموشی ها چه برنامه ای دارد؟
نماینده مرم گرمسار در مجلس،  فاطمی امین را فاقد روحیه اجرایی خواند و تأکید کرد: اقدامات فاطمی امین در آینده موجب تشویش اذهان مردم خواهد شد که نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند.
مطهری برنامه های فاطمی امین را انشایی و نه اجرایی خواند و تصریح کرد: برنامه کوتاه مدت فاطمی امین ناامید کننده است.  چطور می‌توانید با ارز ۴۲۰۰ تومانی روی این میراث منحوس دولت گذشته کار کنید؟ چرا برنامه خود را در خصوص ارز جهانگیری اعلام نکردید؟ می‌دانید به چه کالاهایی ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد؟
وی با بیان اینکه ۸ میلیارد دلاری که دولت مجوز واردات کالاهای با ارز دولتی داشت در حال پایان است، اظهار داشت: وزیری که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه ای نداشته باشد، نمی تواند کاری انجام دهد. زیرا مهمترین مشکل صنایع امروز نرخ ارز است.
نماینده مرم گرمسار در مجلس افزود: برای هدایت نقدینگی، کرونا، تحریم و دلار جهانگیری هیچ برنامه ای از سوی وزیر پیشنهادی صمت ارائه نشده است. به جای آن در برنامه هایش از ایجاد ده ها سامانه صحبت کرده است اینجا سامانه راهکار نیست بلکه مشکل بر مشکلات می افزاید.
مطهری ادامه داد: اعلام کرده اید ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه های نیمه تمام انجام خواهید داد که سه میلیون شغل ایجاد می کند، این حجم سرمایه گذاری بیشتر از نقدینگی در گردش است، چگونه می خواهید تأمین کنید؟
وی با اشاره به اینکه پروژه های نیمه تمام مربوط به سالهای قبل از سال ۹۰ هستند و صرفه اقتصادی ندارند، تاکید کرد: راه اندازی این پروژه‌ها نه تنها ارزش افزوده ندارد، بلکه موجب افزایش زیان انباشته خواهد شد. سرمایه گذاری با این حجم بالا بر روی پروژه هایی که فقط به دلیل پیشرفت فیزیکی در اولویت است، دور از عقلانیت است. وعده اشتغال شما قابل تحقق نیست.
نماینده مردم گرمسار در مجلس بیان کرد: وزیر صمت در برنامه هایش در مورد مالیات و ارز صحبت کرده است. این در حالی است که این موضوعات مربوط به وزارت اقتصاد است. وزارت صمت، معاونت برنامه ریزی نیست و میدان عمل است و روحیه اجرایی می خواهد.
مطهری اظهار داشت: وزیر پیشنهادی در برنامه های خود اعلام کرد می خواهد مجوزهای کسب و کار را ساماندهی کند. جهت اطلاع، این کار وظیفه وزیر اقتصاد است.
وی افزود: فاطمی امین اعلام کرده که ظرف دو سال کشور را از درآمد نفتی بی نیاز می کند. عبور از خام فروشی مطالبه رهبری انقلاب است. بخش معدن همپای نفت قابلیت ارز آوری دارد اما در برنامه های شما جایگاهی ندارد.
نماینده مرم گرمسار در مجلس با اشاره به نطق وزیر پیشنهادی اقتصاد مبنی بر حذف قیمت گذاری دستوری، تصریح کرد: در برنامه های فاطمی امین شائبه قیمت گذاری دستوری وجود دارد. این امر مانع هماهنگی تیم اقتصادی دولت برای حل مشکلات است.
مطهری خطاب به فاطمی امین، گفت: گفته اید می خواهید تولید خودرو را به سه میلیون برسانید و یک میلیون آن را صادر کنید، این در حالی است که آلمان هشتصد هزار خودرو را سالانه صادر می کند. شما چطور می‌خواهید صادرات هزار خودرو را به یک میلیون برسانید؟ وعده های شما شبیه وعده های دولت روحانی است نه دولت انقلابی.
وی گفت: وزیر پیشنهادی صمت هیچ راهکار عملیاتی برای افزایش کیفیت خودرو و کاهش قیمت آن ندارد.
نماینده مردم گرمسار در مجلس خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: برنامه های شما مقاله های دانشگاهی است و به دور از واقعیت است. برنامه های شعاری مشکلات سفره مردم و فعالان بازار را حل نمی کند. وزارت صمت به وزیری میدانی، شجاع و عملیاتی و اجرایی نیاز داردکه بتواند تصمیمات سخت بگیرد و در راستای جهش تولید اقدام کند.
وی گفت: وزارت صمت مرد میدان می خواهد و فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است.
 
ارکانی: برنامه‌های «فاطمی امین» برای وزارت صمت ضمانت اجرایی ندارد
احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مخالفت با سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: ما یکسال و نیم است که به مردم گفتیم دولتمردان مرد عمل نیستند و حامی رانتِ گروه و رفقای خود هستند. آیا امروز که ورق برگشته است، گزینه‌های پیشنهادی موجود را در مقابل وزرای قبلی می‌بینید؟ امروز نشان دهید و اثبات کنید که مجلس انقلابی و در رأس امور است.
ارکانی گفت: یکسال قبل به وزیر پیشنهادی صمت روحانی رأی اعتماد ندادیم، الان هم باید ببینیم آیا فاطمی امین کارآمدی اداره وزارت صمت را دارد؟
وی با بیان اینکه امروز قیمت خودرو و لوازم خانگی افزایش چشمگیری داشته است، گفت: فاطمی امین در برنامه‌های خود موضوعات مختلفی را مطرح کرده است که برخی از آنها دارای ابهام است. ضمانت اجرایی برخی طرح‌ها و برنامه‌های فاطمی امین مشخصی نیست.
نماینده مردم نیشابور گفت: کجای انقلاب به ما مجوز داده که به یک وزیر ضعیف رأی اعتماد دهیم تا کسی از ما کدورت به دل نگیرد و تبدیل به وکیل‌الدوله شویم؟
 
موافقان وزیر پیشنهادی صمت

بهروزی‌فر «فاطمی‌امین» در صنعت و تجارت تجربه دارد

خلیل بهروزی‌فر در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با گزینه پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: کشور مشکلاتی در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم دارد که گزینه پیشنهادی وزارت صمت برنامه‌های خوبی برای حل و فصل این مشکلات دارد.
وی ادامه داد: فاطمی‌امین فردی نتیجه‌محور است و حرف کلی نمی‌زند. وی پروژه‌هایی را بر اساس زمان و مکان مشخص در برنامه‌های خود آورده است که نمایندگان مجلس می‌توانند به خوبی نظارت کنند تا ببینند وی این پروژه‌ها را چگونه عملیاتی می‌کند.
نماینده مردم فومن در مجلس تصریح کرد: گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد عمیق به سیستم نظارت، کنترل و پایش پروژه‌ها دارد و به دنبال آن است که همه ظرفیت‌ها را برای تحقق این مسئله بسیج کند.
بهروزی‌فر با بیان اینکه فاطمی امین هم در بخش صنعت و هم در بخش تجارت تجربه دارد، افزود: او اشراف کامل روی مسائل اقتصادی دارد، دارای تجارب زیادی است و فردی پاکدست، ساده‌زیست، انقلابی، متعهد و متخصص است و به اصول و ارزش‌های انقلابی باور دارد و دارای فرهنگ بسیجی است.
وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه جهادی و فردی فسادستیز است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن است که در مقابل شبکه فساد بایستد و با آنان مقابله کند؛ لازمه این کار آن است که نمایندگان رأی اعتماد بالایی به وی دهند.
نماینده مردم فومن در مجلس اظهار داشت: ساختار و محتوای برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت حاکی از اشراف فاطمی‌امین بر حوزه وزارتخانه مذکور است و وی راهکارهای ویژه‌ای برای حل مشکلات مربوط به این وزارتخانه دارد و برنامه‌اش از جامعیت خوبی برخوردار است.
بهروزی‌فر افزود: فاطمی‌امین برنامه‌های وزارت صمت را در پنج سطح تقسیم‌بندی کرده که شامل برنامه کوتاه‌مدت، نقشه راه میان‌مدت، برنامه‌های بخشی مانند حل مشکلات خودرو و لوازم خانگی، برنامه‌های استانی و شهرستانی و برنامه‌های بین‌المللی است.
وی گفت: از دیگر برنامه‌های فاطمی‌امین، افزایش صادرات غیرنفتی به میزان دو برابر در چهار سال آینده، تأمین ارز به روش تهاتر، واردات اقلام ضروری با استفاده از ارز اشخاص یا در مقابل صادرات و استفاده از ظرفیت معاهده‌های تجاری دو یا چندجانبه مانند پیمان اوراسیا است.
 
موسوی: «فاطمی امین» سیاست‌های کلی صنعت را محقق خواهد کرد
حجت الاسلام سیدکاظم موسوی در جلسه علنی امروز سه شنبه (۲ شهریورماه)  مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: این وزارتخانه بسیار بزرگ و عریض و طویل است و فاطمی امین بهترین گزینه برای تصدی آن است.
وی بیان کرد: گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک جوان انقلابی و تحول گرا است و برنامه‌های اساسی برای رفع مشکلات کشور دارد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سیاست های کلی مربوط به بخش صنعت بر ضرورت افزایش توان رقابت پذیری صنعت ملی تأکید فرمودند که گزینه پیشنهادی وزارت صمت برنامه های خوبی در این زمینه دارد.
وی ادامه داد: همچنین انسجام و تعادل منطقه ای در کشور از طریق ایجاد زیرساخت‌های متناسب و با رعایت اصول آمایش سرزمینی یکی دیگر از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است که گزینه پیشنهادی وزارت صمت در جهت ایجاد توازن منطقه ای بر اساس آمایش سرزمینی برنامه های خوبی دارد.
موسوی گفت: علاوه بر این فاطمی امین برنامه های جدی برای رفع مشکلات حوزه خودرو، معادن و فلزات دارد. همچنین مردم در دوران کرونا برای تأمین کالاهای اساسی خود دچار مشکلات زیادی شده اند که وزیر پیشنهادی صمت برنامه هایی هم برای تأمین کالاهای اساسی دارد.
نماینده مردم اردبیل اظهارداشت: بسیاری از واحدهای تولیدی راکد هستند که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت راهکارهای اساسی برای رفع این مشکل دارد.
 
فاطمی امین: باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم
سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت صبح امروز ۲ شهریور ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت:  در سال ۱۴۰۴ باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فرهنگی در سطح آسیای جنوب غربی با تکیه بر تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی و ارتقاء نسبی سطح درآمد دست یابیم که این موضوع سبب تحقق چشم انداز کشورمان خواهد شد. ما برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم.
وی ادامه داد: وزارت صمت بسیار متنوع است. متاسفانه شاهد آشفتگی‌های در بازار هستیم و سیمان به یکباره به ۵ برابر می رسد دولت کجاست؟ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و برای رفع آن به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز است. رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم نقش دارند. 
وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: در دولت سیزدهم هدف گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.
فاطمی امین خاطر نشان کرد: به زودی شاهد بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق خواهید بود. دولت مردمی و مجلس انقلابی با همراهی هم می توانند کشور را جلو ببرند.
وی تاکید کرد: همه نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود با تعطیلی و ظرفیت پایین واحدهای تولیدی مواجهه هستند. دولت و وزارت صمت نباید بنگاه داری کنند اما موظف به بازار سازی هستیم. وظیفه خودم می دانم خود را شریک بنگاه‌ها بدانم نه رقیب. وظیفه ما پشتیبانی بخش خصوصی است. ما باید محیط کسب و کار را تقویت کنیم.
فاطمی امین با تاکید بر اینکه سامانه جامع تجارت مصوب مجلس است که متاسفانه به اتمام نرسیده است، خاطر نشان کرد: این سامانه را تا پایان سال به سرانجام خواهیم رساند که سبب مبارزه با قاچاق، کنترل بازار و جلوگیری از فساد خواهد شد.  رهبر انقلاب سال هاست بر تولید در اقتصاد تاکید داشته و در نامگذاری سال های اخیر نیز به آن اشاره دارد بنابراین طی ۶ ماه آینده تمرکز ویژه ای بر تامین مواد اولیه و رفع موانع به ویژه در حوزه موارد مربوط به معیشت مردم خواهد شد. همچنین برای نرخ ارز و صادرات برنامه ویژه ای پیش بینی شده است.
وی در مورد تقویت بازارهای داخلی و خارجی گفت: با تقویت بازارهای داخلی و توجه به بازارهای خارجی، تجمیع تقاضاها، هم افزایی بین بنگاه های کسب وکار تلاش خواهیم کرد عملکرد خوبی را ارائه دهیم و در این راستا هر ۳ ماه یکبار گزارش عملکرد مطلوب به نمایندگان ارائه خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی صمت در مورد سامانه‌های شفاف سازی صنعت اظهار داشت: سامانه قواعد و مجوزها تا پایان سال اجرایی خواهد شد که این امر از بروز اتخاذ تصمیمات خلق الساعه جلوگیری می کند و امضاهای طلایی را از بین می برد. قطعا بسیاری از مجوزها باید نظارت پسینی شوند. در سال آینده بسته های سرمایه گذاری پیش بینی خواهد شد تا سرمایه گذارها بتوانند به راحتی موضوع فعالیت خود را انتخاب کنند و نیازی حتی به اخذ مجوز هم نداشته باشند.
فاطمی امین تصریح کرد: مشکلات صنعت شامله سه موضوع بیمه تامین اجتماعی، مالیات و مسئله تامین مالی  می شود که ۸۰  درصد دغدغه فعالان اقتصادی است که بسیاری از آن ها مرتبط با وزارت صمت نیست اما ما پیگیر آن ها خواهیم بود؛ به عبارتی باید پنجره واحدی باشیم تا وقتی واحد صنفی، تولیدی مراجعه می کند این وزارتخانه در دولت پیگیر آن باشد.
وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: اگر ان شالله وزیر بشوم، وظیفه ام این است که تمامی مسائل حوزه خودم را خودم پیگیری کنم و کار را به دیگران نسپارم و فرافکنی نکنم. مالیات دغدغه همه ماست، به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را بردارم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنم. این تجربه را دارم، چرا که در موضوع بنزین این اتفاق افتاد.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ بودم، در قالب ستاد تبصره ۱۳ موضوع دوگانه سوز کردن خودروها، کارت سوخت و سهمیه بندی و خودروهای فرسوده اجرا شد. در سال ۸۶ کنگره آمریکا طرحی را برای تحریم بنزین مصوب می کرد که با موضوع سهمیه بندی بنزین این طرح خنثی شد. اگر واحد تولیدی دچار مشکل است، این مشکل به ما بازمیگردد و باید پاسخگو باشم.
فاطمی امین با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در مورد عدم ورود کالاهای مشابه داخلی تصریح کرد: ان شالله منویات مقام معظم رهبری را اجرا خواهیم کرد و روزی را خواهیم دید که ایشان از عملکرد وزارت صمت و عملکرد دولت رضایت خواهند داشت. صادرات همیشه مهم است، اما امروز مهمتر و آن هم به سه دلیل.
وی در این بهره بیان داشت: اول بازار ارز حداقل باید ۳ تا ۴ میلیارد دلار بیشتر به آن تزریق شود تا متعادل شود. ما یک برنامه دقیق و حساب شده برنامه ریزی کردیم، با اتاق بازرگانی و برخی کارشناسان در مورد این برنامه مشورت، بررسی و همکاری شد و بدون فوت وقت اجرای خواهد شد. در موضوع صادرات ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل در ۶ ماه دوم هدفگذاری شده است، این کار علاوه بر اینکه تعادل بازار ارز را برقرار می کند و بر روی تورم نیز تاثیر می‌گذارد.
وزیر پیشنهادی صمت اشاره کرد: متاسفانه اولین بار در تاریخ ایران، ۴ سال تورم بالای ۲۵ درصد داریم، یعنی قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و امروز بسیاری از واحدهای تولیدی که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، به دلیل عدم تقاضا است. ما باید با لکوموتیو صادرات، گردش اقتصادی را در کشور ایجاد کنیم و منابعی که از این ۵ میلیارد دلار حاصل می شود، برای تامین منابع اولیه و قطعات به بازار تزریق کنیم که تداوم تولید را تضمین کند.
فاطمی امین تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی از مهمترین اولویت های ما است که با مشارکت وزارت امور خارجه این موضوع را به جلو خواهیم برد. من معتقدم توان بازدارندگی دفاعی ما تاکنون برای ما تولید قدرت کرده است. ما باید بتوانیم در بخش اقتصادی هم در صحنه بین المللی تولید قدرت کنیم.
وی ادامه داد: اگر روابط اقتصادی با سایر کشورهای همسایه و سایر کشورها تقویت شود، قدرت اقتصادی پیشران قدرت سیاسی کشور و قدرت فرهنگی کشور خواهد بود. اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش باشد. ما با گسترش تبادلات تجاری جهانی می توانیم هم مباحث خود را حل و فصل کنیم، و هم قدرت سیاسی کشور را افزایش دهیم. این برنامه مبتنی بر تجارب اثبات شده است. بنده سالیان زیاد بر روی موضوع صادرات تمرکز داشتم و با همین شرایط تحریمی می توانیم در موضوع صادرات درست عمل کنیم.
وزیر پیشنهادی صمت با مهم خواندن موضوع معدن اظهار کرد: معدن می تواند جای نفت را بگیرد، ویژگی معدن این است که در اکثر نقاط معدن داریم، یعنی اگر توسعه ای در بخش معدن بدهیم، یک توسعه ای متوازن در سراسر کشور ایجاد کرده ایم، چرا باید ۵ هزار معدن ما تعطیل باشند؟ چرا باید نگران خام فروشی باشیم؟.
فاطمی امین خاطر نشان کرد: ما به طور ویژه برای اکتشاف، استخراج و فناوری باید تلاش کنیم. در موضوع جلوگیری از خام فروشی باید دو کار انجام شود؛ ابتدا عوارض معکوس و بعد فرآوری.
وی افزود: اگر نگران خام فروشی هستیم باید بر فرآوری متمرکز شویم. کسی که از معدن بهره برداری می کند، سودش را در جیبش می گذارد، حقوق دولتی هم نمی‌دهد و جاده را هم خراب می کند، هوای آن منطقه را هم آلوده می کند. حتما باید آن ۱۵ درصدی که در قانون معادن پیش بینی شده برای بازگشت به همان مناطق معدنی اجرایی شود که با کمک نمایندگان مجلس این اتفاق خواهد افتاد.
وزیر پیشنهادی صمت درباره توسعه متوازن در صنعت و اهمیت آن خاطر نشان کرد: ما با توزیع عادلانه منابع و فرصت ها شرایط توسعه موازن را برای همه مردم فراهم خواهیم کرد و تا پایان سال جاری برای ۴۵۰ شهرستان متناسب با شرایط هر منطقه و با همراهی نمایندگان برنامه عملیاتی را ترسیم خواهیم کرد که تمامی اهداف و اقدامات وزارت صمت و دولت را مشخص می کند.
وی افزود: این برنامه مبنای عملکرد مشترک ما خواهد بود و مدیران را براساس آن انتخاب خواهیم کرد و هر ۳ ماه درباره پیشرفت برنامه گزارشی ارائه می کنم. برنامه ویژه ای برای تربیت مدیران تعبیه کردم تا برای بخش خصوصی و دولتی استعدادهای کشور در پهنه سرزمینی شناسایی شود و بتوانم از تمام نقاط متناسب با سهمیه های موجود و استعدادهای مدیریتی افرادی را سکاندار بخش های دولتی و خصوصی کنم که طی ۲ سال آینده تحول آفرین باشند لذا با پروژه و زمانبندی کار را پیش خواهیم برد و ۲ سال بعد از آن هم کار را به دست مردم هر منطقه خواهیم سپرد.
فاطمی امین گفت: ما در جلسه‌ای که تمامی وزرای پیشنهاید و قبل از حضور در مجلس با رئیس جمهور داشتیم آقای رئیسی بر تعامل با مجلس تاکید کردند و به لحاظ شخصی نیز معتقدم ارتباط با نماینده ها، ارتباط با مردم و پاسخگویی به مردم است.
وزیر پیشنهادی صمت همچنین اظهار کرد: در برنامه های ارائه شده اعلام کردم که با شفاف سازی و اصلاح فرآیندها، فساد، امضاهای طلایی، حیات خلوت ها و رانت ها را از بین خواهم برد، فساد ستیزی یکی از مهم ترین شعارهای دولت سیزدهم است که تجلی آن را در وزارت صمت خواهیم دید.
وی با تاکید بر اینکه سال ها از اقتصاد مقاومتی صحبت می شود اما اقدامی صورت نمی‌گیرد، بیان داشت: اقتصاد مقاومتی دو بعد تاب آوری و بازدارندگی دارد که درمورد تاب آوری باید وضعیت را طوری تنظیم کنیم که اگر شوکی وارد شد ضربه نخوریم و تا حدودی در این بخش توجه شده است.
فاطمی امین در مورد بازدارندگی در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: باید به مرحله ای برسیم که در حوزه اقتصادی همانند حوزه دفاعی شاهد بازدارندگی باشیم و شرایطی را ایجاد کنیم که با تعاملات در صحنه بین الملل ضربه زدن به اقتصاد ایران برای کشورهای متخاصم آسیب زا باشد. به لحاظ قیمت ثابت بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را وزارت صمت مدیریت می کنند و ۴۵ درصد اشتغال کشور در این بخش است که شامل اصناف، واحدهای تولیدی و تجاری است. 
فاطمی امین افزود: در حوزه مسکن تامین مصالح ساختمانی را از اولویت ها قرار دادیم و برآورد لازم برای میزان نیاز ما انجام گرفته است، ظرفیت داخلی نیز کافی است و می دانیم که اگر مسکن راه بیفتد لوکوموتیو اقتصاد کشور راه می افتد بنابراین از برنامه های آقای قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی استقبال می کنم.
وی در مورد آلودگی هوا و نقش صنعت برای حل آن گفت: بخش عمده ای از آلودگی شهرها به دلیل خودروها و آلایندگی آن ها است لذا با هماهنگی شهرداری ها درمورد توسعه اتوبوس و تاکسی‌های برقی برنامه ریزی خواهیم کرد.
فاطمی امین در مورد نقش صنعت در مهار بیماری کرونا تاکید کرد: هرچند وزارت بهداشت در خط مقدم است اما ما می توانیم با توسعه تولید داخلی و کاهش قیمت کمک فراوانی به نظام آموزشی کشور بکنیم همچنین در بخش کشاورزی نیز برنامه هایی را مشخص کردم. دولت و مجلس انقلابی با همراهی می توانند مسائل را حل کنند، مردم گرفتاری های بسیاری دارند و با حرکت جهادی در حوزه صنعت و معدن می توانیم تحولاتی را ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: با انتخاب مدیران شایسته و تفویض اختیار و همکاری با ۲۹۰ نماینده مردم به عنوان مشاوران امین وزارت صمت می توانیم وزارتی چابک را داشته باشیم و اجازه هدررفتن فرصت ها را ندهیم. با کمک و همراهی نماینده ها و رأی اعتماد می توانیم کارهای گسترده و حیاتی را دنبال کنیم.
 
بررسی صلاحیت وزیر پیشهادی علوم
مُهر تایید کمیسیون آموزش بر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون خود را در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، قرائت کرد.
وی افزود: کمیسیون آموزش مجلس با دقت و حساسیت زیاد صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم را بررسی کرد که نتیجه این بررسی حاکی از انطباق کامل مدارک و سوابق زلفی گل با اسناد بالادستی دارد.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: وزیر پیشنهادی دارای پیشینه علمی خوب و مقالات علمی خوبی است و بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ مقاله نوشته است.
حاجی پور با اشاره به برنامه های زلفی گل اظهار داشت: وی به دنبال رشد مضاعف علمی کشور، حمایت مجدانه از شرکت های دانش بنیان و اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت های جامعه است.
وی ادامه داد: زلفی گل به آموزش های کاربردی در آموزش های عالی کشور توجه دارد و تأکید دارد به منزلت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها توجه شود، توجه به پروژه های کلان ملی، توجه به کارآفرینی دانشجویان و استقرار دانشگاه ها نیز از دیگر برنامه های زلفی گل است.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اعلام کرد: برنامه های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اسناد بالادستی و سیاست های کلی علم و فناوری، دارای هماهنگی و انطباق است.
حاجی پور متذکر شد: برنامه های کتبی و شفاهی و پیشنهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری نشان دهنده تسلط وی بر آموزش عالی کشور است و برنامه هایی را هم برای تحول در دانشگاه ها ارائه کرده است و در مجموع کمیسیون آموزش مجلس موافق تصدی وی در وزارتخانه مذکور است.
 
مخالفان وزیر پیشنهادی علوم
یزدی خواه: تفکر سیاسی «زلفی‌گل» شبیه وزیر خارجه دولت تدبیر است
در جلسه علنی نوبت صبح روز سه شنبه (۲ شهریور) و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، علی یزدیخواه نماینده تهران در مخالفت با زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم گفت: دو وزیری که سهم فرهنگ کشور است، در کابینه سیزدهم از کارنامه، برنامه و تجربه خوبی برخوردار نیستند. وزارت علوم را هم به شخصیتی مانند «زلفی گل» واگذار کردند که محدوده تجربه و عملش دانشگاه همدان با حضور دو تا سه هزار دانشجو بوده است.
وی اظهار داشت: در صورت رأی اعتماد به وی در روز اول کاری، شوراهایی روبرویش صف می بندند که باید در مورد همه آنها برنامه داشته باشد. کار فشرده و سنگینی پیش رو دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در برنامه های او افق و دکترینی برای پیشرفت آموزش عالی وجود ندارد. تحول در علوم انسانی یکی از افق های مهم جمهوری اسلامی است، اما زلفی گل هیچ برنامه ای برای تحول در علوم انسانی ندارد.
یزدیخواه با بیان اینکه در حوزه کنکور و مافیای آن برنامه شفافی ارائه نشده است، اظهار داشت: علیرغم اینکه مجلس در این خصوص مصوباتی داشته است.
وی اضافه کرد: می گویند زلفی گل با دولت فعلی هماهنگ است. سوال مطرح است که در این ۸سال که اساتید انقلابی با فشارهای شدید مواجه بودند، هیچ جمله انتقادی از وی در حمایت از اساتید انقلابی نشنیدیم.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در مورد مهاجرت نخبگان به خبرگزاری مهر مصاحبه دادند که آنها می توانند به دهکده جهانی نخبگان مهاجرت کنند. بنابراین زلفی گل انگیزه برای متقاعد کردن نخبگان برای ماندن ندارند. تفکرات زلفی گل شبیه وزیر خارجه دولت بی‌تدبیر است.
یزدیخواه با بیان اینکه زلفی گل به شعارهای انقلابی اعتقاد ندارد، تأکید کرد: مدیران باید شرح صدر بالایی داشته باشند  اما هر وقت از زلفی گل در مورد موضع اش در مورد فتنه سوال کردیم، عصبانی شد.
وی افزود: وزیر پیشنهادی معتقد است که باید از همه روسای جمهور قبلی تندیس طلایی بسازیم و در پارک ها بگذاریم. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ که معین به همدان رفت زلفی گل به عنوان معاون دانشگاه به وی خیر مقدم گفت و با روی کارآمدن دولت احمدی نژاد از معاونت دانشگاه استعفا داد.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه زلفی گل علاقه ویژه ای به خاتمی دارد، گفت: همین الان پشت تریبون اعلام کنید که نظرتان نسبت به خاتمی چیست. بگوید که نسبت به اهالی فتنه چه نظری دارید؟
یزدیخواه ادامه داد: همین که اعلام شد زلفی گل به عنوان وزیر علوم  معرفی می شود شور و شعفی در جبهه اصلاحات پییچد که در حوزه وزارت علوم تغییر و تحولی ایجاد نخواهد شد. اگر زلفی گل به دنبال تغییر و تحول بود، دانشگاه همدان را متحول می کرد.
وی تصریح کرد: اگر فتنه ای مانند فتنه ۸۸ در دانشگاه ها ایجاد شود، آیا زلفی گل از قدرتمندی برخوردار است. اشرف بروجردی از زلفی گل حمایت کرد و علی افشاری در رادیو زمانه همه وزرای پیشنهادی را تخطئه کرده و درباره زلفی گل چیزی نگفته است.
نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: ما به وزیری قاطع و متفکر از نوع آزاد نیاز داریم. رشد علمی کشور به قهقرا رفته و بودجه های پژوهشی به شدت تنزل پیدا کرده است. وزیر پیشنهادی ادعا دارد که ۶۰۰ مقاله علمی در مجله های معتبر چاپ کرده است.
یزدیخواه در پایان گفت: در مورد هر وزارتخانه ای مماشات کنیم، در مورد وزارت علوم و آموزش و پرورش مماشات نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.