کد خبر : 1625
تاریخ انتشار : جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
178 views

دلایل گرانی دو برابری برنج تازه نسبت به سال گذشته چیست؟

دلایل گرانی دو برابری برنج تازه نسبت به سال گذشته چیست؟

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران با تشریح دلایل قیمت 32 تا 36 هزار تومانی برنج تازه مازندران در بازار، گفت: کیفیت برنج امسال با توجه به شرایط آب‌وهوایی نسبت به سال گذشته، کمی پایین‌تر است؛ ضایعات بالای برنج موجب می‌شود تا برنج مرغوب با قیمت بالاتری نسبت به سال قبل مواجه شود.   به گزارش تیتر

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران با تشریح دلایل قیمت 32 تا 36 هزار تومانی برنج تازه مازندران در بازار، گفت: کیفیت برنج امسال با توجه به شرایط آب‌وهوایی نسبت به سال گذشته، کمی پایین‌تر است؛ ضایعات بالای برنج موجب می‌شود تا برنج مرغوب با قیمت بالاتری نسبت به سال قبل مواجه شود.

 

به گزارش تیتر شمال؛ در حالی قیمت برنج اول فصل برداشت در سال گذشته از کانال 19 هزار تومان تجاوز نمی‌کرد که حالا در همین ایام، قیمت برنج تازه، به حدود دو برابر سال قبل رسیده است و کشاورزان حاضر به فروش برنج کمتر از 32 هزار تومان نمی‌دهند.

در حالی که قیمت برنج کهنه سال قبل در بالاترین نرخ خود در استان مازندران آن هم در فصل تابستان که عموما عرضه به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد، از مرز 35 هزار تومان فراتر نرفت که حالا در زمان برداشت و در اوج عرضه بازار، قیمت اولیه برنج در حوالی 35 هزار تومان پرسه می‌زند.

عباس پورباقری رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت قیمت بازار برنج در مازندران اظهار کرد: قیمت برنج تازه در بازار نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر، قیمت هر کیلو برنج تازه در شهر فریدونکنار بین 34 تا 36 هزار تومان است.

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران، خاطرنشان کرد:  علل گرانی برنج از یک‌سو به افزایش شدید هزینه تولید در فصل زراعی امسال بر می‌گردد و از سویی دیگر به نامساعد بودن هوا که موجب افزایش ضایعات برنج در شالیکوبی‌ها می‌شود مربوط است که در نهایت موجب بالا رفتن قیمت تمام شده برای شالیکاران شده است.

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان فریدونکنار، ادامه داد: شنیده‌ها حاکی است که در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج تازه ارسالی به شهرستان‌ها در حال حاضر به بیش از 40 هزار تومان رسیده است.

پورباقری در خصوص تازه‌ترین قیمت‌های برنج در بازار مازندران، گفت: قیمت برنج کهنه کشت اول در بازار تا سقف 38 هزار تومان و برنج کهنه کشت دوم حتی به 45 هزار تومان هم در این اواخر رسیده بود.

وی اعلام کرد: هزینه تولید برنج امسال برای کشاورز بسیار بالا بود و در نتیجه قیمت تمام شده برای کشاورز، گران تر از همیشه بوده است، هزینه دستمزد کارگر، شالیکوبی، دستگاه نشاکار، تراکتور، حمل‌ونقل، کود، سم، سینی نشا، بذر و سایر عوامل رشد چشمگیری نسبت به سالیان قبل داشته است.

رئیس انجمن برنج‌فروشان مازندران، تصریح کرد: کیفیت برنج امسال با توجه به شرایط آب‌وهوایی نسبت به سال گذشته، کمی پایین‌تر است؛ ضایعات بالای برنج موجب می‌شود تا برنج مرغوب با قیمت بالاتری نسبت به سال قبل مواجه شود.

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان فریدونکنار، اضافه کرد: امسال تناژ شالی کشاورزان در مازندران خیلی خوب بود اما محصول نهایی شالی با تناژ شالی، همخوانی ندارد و خیلی کمتر است.

پورباقری عنوان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، برخی از شالی‌ها، پوست‌شان کلفت و در نتیجه محصول‌شان کمتر شده است؛ سبوس این دست از شالی‌ها خیلی بالا است و لذا محصول کمی دست کشاورز را می‌گیرد.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط فعلی بازار، برنج بسیار ارزشمندتر از قبل شده است و کشاورز به راحتی برنج را نمی‌فروشد؛ هر تاجری که قدرت مالی مناسبی ندارد، نمی‌تواند خرید انجام دهد و دیگر کشاورزان نیز رضایت به فروش برنج به صورت چک و اقساطی نمی‌دهند.

شایان ذکر است بنا بر اظهارات مسئولان استانی، قیمت تمام شده هر کیلو برنج برای شالیکاران مازندرانی طی سال زراعی جاری به بیش از 26 هزار تومان رسیده است؛ البته در کنار این موضوع، نرخ شالیکوبی‌ها نیز نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و بنا بر اعلام مسئولان مربوطه، قیمت تبدیل هر کیلوگرم شلتوک به برنج سفید در شالیکوبی‌های سنتی حدود 700 تومان و در شالیکوبی‌های مدرن 850 تومان رسیده است.

ابراهیم قربان‌نژاد مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین تصمیمات اخذ شده در مورد قیمت پیشنهادی شالیکوبی‌داران مازندران، اظهار کرد: نرخ دستمزد شالیکوبی‌ها  طی سال‌جاری در ازای تبدیل هر کیلو شالی به برنج تا یکم آبان‌ماه، برای سنتی‌ها کیلویی 700 تومان و برای واحدهای مدرن 750 تومان تعیین شد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: نرخ دستمزد پس از اول آبان‌ماه تغییر می‌کند و برای هر یک از واحدهای سنتی و مدرن یک افزایش 100 تا 150 تومانی در ازای هر کیلو خواهد داشت.

وی ادامه داد: نرخ‌های تعیین شده به نسبت سال گذشته یک افزایش تقریبا 25 درصدی داشته است.

قربان‌نژاد متذکر شد: اینکه قیمت‌ها در دو بازه زمانی نرخگذاری شده است به این دلیل است که تصمیم گرفته شد تا زمانی که برنج در اختیار شالیکاران است یک نرخ متعادل‌تری را در نظر بگیریم و لذا پس از ابتدای آبان‌ماه که عموما دیگر برنج در اختیار کشاورز نیست، یک نرخ دیگری تعیین شد تا تعادل برقرار شود.

گفتنی است استان مازندران با حدود 214 هزار هکتار سطح زیرکشت اول، حدود 110 هزار هکتار کشت دوم و رتون و با تولید سالیانه حدود یک میلیون و 420 هزار تن شلتوک، تقریبا سهمی 45 درصدی از تولید برنج کشور را دارا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.