کد خبر : 1647
تاریخ انتشار : شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
117 views

ضرورت برخورد با 5 شرکت متخلف صنعتی در سوادکوه‌شمالی/ تلف‌شدن آبزیان در رودخانه

ضرورت برخورد با 5 شرکت متخلف صنعتی در سوادکوه‌شمالی/ تلف‌شدن آبزیان در رودخانه

پیگیری برخورد با ۵ کارخانه شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی که با تصفیه‌خانه فاضلاب همکاری ندارند و پساب آنها راهی رودخانه می‌شود، می‌تواند مسیر مهمی برای پیگیری مشکلات زیست محیطی سوادکوه شمالی باشد. به گزارش تیتر شمال؛  تلف‌شدن آبزیان در رودخانه «اوتی‌جون» جنب شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی باعث ایجاد حساسیت موضوع توسط علاقمندان به محیط زیست

پیگیری برخورد با ۵ کارخانه شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی که با تصفیه‌خانه فاضلاب همکاری ندارند و پساب آنها راهی رودخانه می‌شود، می‌تواند مسیر مهمی برای پیگیری مشکلات زیست محیطی سوادکوه شمالی باشد.

به گزارش تیتر شمال؛  تلف‌شدن آبزیان در رودخانه «اوتی‌جون» جنب شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی باعث ایجاد حساسیت موضوع توسط علاقمندان به محیط زیست شد.

با توجه به سابقه تلف‌شدن آبزیان با پساب کارخانجات شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی، مصاحبه با رئیس محیط زیست و بهره‌بردار از تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بشل انجام شد.

 * ۳ مشکل زیست‌محیطی در ۲ ماه

ابراهیم فلاحی با اشاره به اینکه در طول ۲ ماه گذشته ۳ بار شاهد ایجاد مشکل زیست‌محیطی در سیستم فاضلاب شهرک صنعتی بشل بودیم، گفت: یک اخطاریه و برگزاری جلسه استانی برای استاندارد‌سازی فعالیت فاضلاب شهرک صنعتی بشل انجام شد و پرونده مشکل فاضلاب شهرک از یک ماه قبل مفتوح است.

 رئیس اداره محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به این که چند بار فعالیت مخالف زیست‌محیطی اتفاق افتاد و لوله خروجی ایستگاه پمپاژ به سمت رودخانه و پرونده آن از یک ماه پیش در دادگاه مفتوح است، افزود: سیستم تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی بشل مدیریت مناسبی ندارد و حجم بالای فاضلاب آن توسط پیمانکار غیر قابل کنترل بیان شد که حجم بالای فاضلاب هم از نظر آنان، منبع مشخص ندارد.

فلاحی با اشاره به اینکه هدایت فاضلاب در رودخانه شب گذشته اتفاق افتاد و آمار آبزیان تلف‌شده به زودی اعلام می شود، خاطر نشان کرد: آب آلوده صنعتی برای دامداری و کشاورزی و موجودات آبزی خطرناک است و با توجه به پایین بودن دبی آب «او‌تی‌جون» این خسارات افزایش پیدا می‌کند و رودخانه هم توان پالایش خود را ندارد و فاصله شهرک صنعتی با تلاقی رودخانه تلار حدود ۲ و نیم کیلومتر است.

* ۵ کارخانه متخلف زیست‌محیطی در شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی

مدیر بهره‌برداری و نگهداری تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه با اداره محیط زیست و شرکت شهرک‌های صنعتی هماهنگی داریم، گفت: علاوه بر آزمایشگاه تصفیه‌خانه از آزمایشگاه معتمد هم دعوت کردیم تا آزمایش مرتبط انجام دهد.

 شیرافکن تاری، افزود: ۵ کارخانه فعال در شهرک صنعتی بشل که مشخصات آن برای شرکت شهرک‌های صنعتی و محیط‌ زیست شهرستان ارسال شده بود با ما همکاری ندارند و باید بسته شوند.

 وی با بیان اینکه به احتمال قریب به یقین مشکل به وجود آمده هدایت مستقیم پساب‌های کارخانه‌های متخلف به رودخانه انجام شد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره وجود لوله نزدیک رودخانه استفاده از آن در انتقال پساب غیر استاندارد، گفت: لوله پمپاژ را خودم در گذشته مسدود کردم و استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

 وی با اشاره به اینکه یک درصد آب غیراستاندارد پساب هم از تصفیه‌خانه به رودخانه وارد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به ۵ کارخانه که با تصفیه‌خانه همکاری ندارند تذکر و اسامی آنها را هم به محیط زیست و شهرک صنعتی بشل دادیم.

 تاری درباره فرایند فعالیت تصفیه خانه، گفت: کارخانه‌ها سطح پساب خود را در حد استاندارد برای ما ارسال می‌کنند و تصفیه خانه هم استاندارد‌سازی نهایی را که خطری برای محیط زیست ندارد، انجام می‌دهد و به رودخانه هدایت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵ کارخانه متخلف باید تعیین‌تکلیف شوند و خروجی پساب تصفیه خانه مشکلی ندارد، گفت: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بشل با هزینه ۵۰ میلیارد تومان حدود ۱۰ سال پیش به بهره برداری رسید و یک آزمایشگاه و چهار نیرو دارد.

*صنعت و محیط زیست

به نظر می‌رسد تقویت فعالیت محیط‌‌زیستی در کنار فعالیت‌های صنعتی و تولیدی یک ضرورت است و بررسی کارشناسی و عمیق مواردی مانند آنچه باعث تلف‌شدن آبزیان شد و پیگیری همه‌جانبه و شناسایی مصداقی عامل یا عوامل مشکل زیست‌محیطی به فعالیت صنعتی و محیط‌زیست کمک می‌کند.

پیگیری برخورد با ۵ کارخانه شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی که با تصفیه‌خانه همکاری ندارند می‌تواند مسیر مهمی برای پیگیری موضوع باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.