کد خبر : 1725
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
148 views

نخستین کنفرانس ملی حمل‌ونقل و لجستیک در بابلسر برگزار می‌شود

نخستین کنفرانس ملی حمل‌ونقل و لجستیک در بابلسر برگزار می‌شود

رئیس هسته پژوهشی بهینه‌سازی و لجستیک دانشگاه مازندران از برگزاری نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل و لجستیک در هشتم و نهم شهریور ماه جاری با همکاری و مشارکت انجمن تحقیق در عملیات ایران خبر داد و گفت: مسؤولان باید به لجستیک توجه کنند تا در این شرایط کرونایی شاهد فاسد شدن سرم در انبارها

رئیس هسته پژوهشی بهینه‌سازی و لجستیک دانشگاه مازندران از برگزاری نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل و لجستیک در هشتم و نهم شهریور ماه جاری با همکاری و مشارکت انجمن تحقیق در عملیات ایران خبر داد و گفت: مسؤولان باید به لجستیک توجه کنند تا در این شرایط کرونایی شاهد فاسد شدن سرم در انبارها و در پی آن کمبود سرم در کشور نباشیم.

به گزارش تیتر شمال؛ سید هادی ناصری نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران و رئیس هسته پژوهشی بهینه‌سازی و لجستیک دانشگاه مازندران طی گفت‌وگویی از برگزاری نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل و لجستیک در هشتم و نهم شهریور ماه جاری با همکاری و مشارکت انجمن تحقیق در عملیات ایران و هسته پژوهشی بهینه‌سازی و لجستیک دانشگاه مازندران، در بابلسر خبر داد.

وی ضمن ارائه تعریفی دقیق از مفهوم “لجستیک” افزود: در ادبیات تحقیق در عملیات، لجستیک به همه فعالیت‌های هماهنگی اطلاق می‌شود که جهت بررسی، تحقیق، مطالعه و برآورد نیازها و احتیاجات اولیه در زمینه وسایل و تجهیزات، ماشین‌ها و ابزارآلات، تاسیسات و قطعات از هر نوع و کلیه امور مربوط به تهیه، تولید، بیمه، نگهداری، انبارداری، توزیع، حمل و نقل، تنظیم و تهیه روش انجام کار، طراحی سیستم و دستورالعمل و نظارت بر موارد فوق انجام می‌گیرد.

ناصری تصریح کرد: لجستیک به‌عنوان پشتیبان فعالیت‌های تجاری تولیدی، نقش حیاتی در تحقق رشد اقتصادی هر کشور ایفا می‌کند و اهمیت لجستیک کارا در رشد اقتصادی و تجارت غیرقابل انکار است.

*لجستیک؛ کاهش هزینه و افزایش سرعت ارائه محصول

رئیس هسته پژوهشی بهینه‌سازی و لجستیک دانشگاه مازندران ادامه داد: لجستیک به آن بخش از فرآیند زنجیره تأمین اطلاق می‌شود که ذخیره‌سازی و جریان مؤثر و کارای کالاها، خدمات و اطلاعات وابسته به آن‌ها را از نقطه شروع تا نقطه مصرف، جهت پاسخگویی به نیاز مشتریان، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل می‌کند.

استاد مدعو دانشگاه فوشان چین و رئیس هسته پژوهشی بهینه‌سازی و لجستیک برای شرکت در این کنفرانس تاکید کرد: امروزه موضوع کاهش هزینه و افزایش سرعت ارائه محصول یا خدمت به مشتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کارآمدی خدمات لجستیکی نقش کلیدی در تحقق این دو امر ایفا می‌کند.

وی یادآور شد: زیرساخت‌های لجستیکی کارآمد به‌واسطه کاهش قیمت تمام شده محصول و کاهش اختلاف قیمت میان تولیدکننده و مصرف کننده، منجر به افزایش رضایت‌مندی دوسویه و در نتیجه شکوفایی اقتصادی می‌شود، از طرف دیگر بهبود لجستیک در کشورهای دارای موقعیت جغرافیایی مناسب، سبب می‌شود میزان اشتغال نیز در افزایش یابد.

ناصری اضافه کرد: در حال حاضر ارتقای  وضعیت کشورها در حوزه لجستیک به یکی از اهداف مهم توسعه اقتصادی تبدیل شده است، در این راستا، نقش بی‌بدیل مناطق آزاد در راستای بهبود لجستیک کشور انکارناپذیر است.

رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران بیان کرد: در نهایت در شرایط کنونی دوران کرونا و جایگاه تصمیم‌سازی بهینه در عرصه خدمات درمانی و نیز توجه به جایگاه زنجیره تامین دارو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های حوزه درمان بسیار نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری کلان ملی در آموزش، رشد و پرورش و حفط منابع انسانی متخصص برای شرایط این چنین است، مصداقش را در همین بحث کمبود سرم ببینید، یک طرف شاهد سرم‌های فاسد شده به‌دلیل عدم توجه به بحث لجستیک در انبارداری بودیم و در طرف دیگر شاهد کمبود سرم.

این فعال دانشگاهی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین عناصری که ما را قادر به درک رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌کند، شاخص‌های اقتصادی کشور مورد نظر است؛ این شاخص‌ها به همان اندازه که دارای ارزش‌های مثبت و بالا هستند، بر بافت اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی ملت تأثیر مثبت می‌گذارند.

وی ادامه داد: این تأثیرات باعث افزایش فرهنگ، سطح زندگی و رفاه افراد جامعه می شود؛ لجستیک یکی از ابزارهایی است که نقش مهمی در تغییر و بهبود شاخص های اقتصادی ایفا می‌کند، ” لجستیک” در قالب یک صنعت با ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد ملی و هجوم سرمایه‌گذاری خارجی، کمک‌های کلان قابل توجهی به اقتصاد ملی می‌کند.

ناصری گفت: در مقیاس خرد، صنعت لجستیک یک صنعت کلیدی در افزایش قدرت رقابتی شرکت‌ها است، امروزه همه صنایع به‌نوعی وابسته به بخش تدارکات هستند، بررسی چگونگی تأثیر متغیرهای لجستیک و حمل و نقل و ارتباطات بر رشد اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که تأثیر متغیرهای صنعت حمل و نقل و متغیرهای صنعت ارتباطات که صنعت لجستیک را تشکیل می‌دهند بر افزایش درآمد سرانه در کشورها موثر هستند.

*جزئیاتی در خصوص موضوعات مهم کنفرانس

در ادامه دکتر داود درویشی سلوکلایی دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل و لجستیک در بابلسر، با اشاره به مهم‌ترین موضوعات این کنفرانس، اعلام کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیکی، اقتصاد و مدیریت در حمل و نقل و لجستیک، ایمنی راه، بررسی و کاربرد تکنولوژی‌های نوین در حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تأمین، برنامه‌ریزی حمل‌و ‌نقل و مدیریت شهری، حمل و نقل و توسعه پایدار و چالش‌های زیست محیطی و زنجیره تامین و لجستیک کشاورزی از مطالب مورد بحث در این کنفرانس هستند.

وی افزود: همچنین مباحثی چون؛ زنجیره تامین و لجستیک گردشگری، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، لجستیک در دوران کرونا و پسا کرونا، لجستیک و امداد و نجات، لجستیک و شهر هوشمند، لجستیک و مدیریت بحران، مسیریابی و مکان‌یابی، مکان‌یابی و تخصیص، مهندسی ترافیک و نرم‌افزارها و استارتاپ‌های حوزه حمل و نقل و لجستیک از مطالب مهم دیگر مورد بررسی در این کنفرانس به‌شمار می‌رود‌.

درویشی تصریح کرد: در این کنفرانس؛ پروفسور رضا توکلی مقدم “استاد برجسته صنایع کشور از دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان علوم”، پروفسور ایرج مهدوی” استاد برجسته صنایع کشور، رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران، رئیس دانشگاه علوم ‌و فنون مازندران”، دکتر رضا کیا ” استاد برجسته صنایع در دانشگاه آخن آلمان از کشور عمان”، دکتر آزادنیا “استاد برجسته صنایع از کشور ایرلند”،  پروفسور  مصطفی حاجی آقائی کشتلی ” دبیر علمی کنفرانس و استاد برجسته صنایع کشور از مکزیک” پروفسور سید هادی ناصری” دبیر کنفرانس و استاد برجسته دانشگاه فوشان چین و نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران، رئیس هسته پژوهشی بهینه‌سازی و لجستیک دانشگاه مازندران” نظراتشان را بیان می‌کنند‌.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان به شرکت در این کنفرانس در نهم شهریور ماه ۱۴۰۰ می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی  https://vc4.abriclass.net/icordm به‌عنوان میهمان در کنفرانس حضور پیدا کنند./فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.